Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

La școală, ca și la golf, trebuie să te prezinți pe teren

Curtea școlii

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Am văzut discursul Domnului Președinte legat de golf și mi s-a părut că-i văd o sclipire aproape pasională în ochi. Sclipire pe care nu i-am văzut-o, cel puțin în ultimii ani, în niciun alt discurs public. Pentru că am citit zeci de studii care vorbesc despre „analogii cu pasiunile interlocutorului pentru a-i capta atenția”, voi încerca această paralelă despre care nu am nici măcar pretenția că e completă. Chiar rog pe oricine poate completa lista, să o facă.

La școală, ca și la golf, trebuie să ai instructori buni. Dacă nu-i ai, vei avea mereu doar senzația că știi reguli, lovituri, orice. Cum ați reacționa dacă, în loc de Tiger Woods cu care aveați programată o lecție privată, v-ați trezi pe teren cu colegul de scenă al lui Florin Salam care, cândva, a cântat despre golf. E drept, nu sportul ci mașina, dar ce contează? Cam așa e și cu profesorii suplinitori. Avem zeci de mii de profesori cărora le lipsește calificarea de a preda ce predau. Cât golf ați învăța dvs de la domnul cântăreț amintit mai sus, cam de atâta educație vor avea parte copiii aflați în situația de a fi educați de doamna care mai are și jumătate de normă la bufet. 

La școală, ca și la golf, trebuie instrumente dedicate. Care sunt folosite corect de cel care le mânuiește. Să spunem așa: o crosă Putter poate fi folosită în varii feluri, inclusiv, probabil, pentru a săpa lângă gaură cei 5 cm de care mai e nevoie pentru ca mingea sa intre în cupă. Neinițiații ar spune „A, ce tare, ce contează, a intrat.”. Ba chiar unii ar putea zâmbi admirativ, „scopul, ar spune ei, scuză mijloacele”. Ei, bine, pasionații știu că singurul fel în care poate fi folosit Putter-ul este să lovești scurt mingea spre cupă (sper să nu fi comis vreo gravă eroare de limbaj de specialitate). Cam așa e și la școală. Poți avea și cele mai bune instrumente, și cele mai proaste. Cum le folosești și ce faci cu ele, acolo e magia. Și magie nu poate face oricine.

La școală, ca și la golf, totul e aproape gratis. Voi spune ce a spus domnul Președinte, școala e accesibilă. Dar dacă-ți permiți vreo 4 ore de meditații săptămânal sau un program afterschool, dacă ai device-uri de pus în mâna copilului, dacă are rechizite și copilul e echipat corespunzător, dacă în clasă există toate dotările (ca pe terenul de golf, cam așa) – ei, atunci școala e aproape gratuită. Și e și relaxantă dacă ai stomacul plin. Pentru că nu s-au văzut jucători de golf care n-au mai mâncat de alaltăieri.

Dar mai cu seamă, la școală, ca și la golf, trebuie să te prezinți pe teren. Aproape aș semna un manifest „Țineți terenurile de golf deschise”, dar nu mi-e clar dacă avem mai mult de unul în România. Voi spune atunci că, având în vedere că la școală e EXACT ca la golf, v-aș ruga ca școlile, ca și terenurile de golf, să fie ultimele pe care le închideți. 

Și asta nu pentru că nu aș avea încredere că simulatoarele online de golf, ca și sistemele de învățământ online, nu ar funcționa, ci pentru că, din toate motivele de mai sus, cred că nu avem suficienți profesori, suficient de multe cunoștințe, suficient de multă știință și nu știm ce să facem cu instrumentele pe care le avem la dispoziție, astfel încât să facem învățământ online de calitate.

Ca să nu insist în comparații, din nefericire școala este extrem de mult ca golful. Dar în România din care nici Președintele, nici Prim Ministrul, nici Ministrul Învățământului nu ies. În școlile aseptice cu profesori prietenoși și comozi în care merg ei să-și țină discursurile despre școala Secolului XXI, chiar avem șanse să ajungem în secolul XXI. În tot restul țării, însă, școala online, ca și golful, vor fi o glumă răutăcioasă până când nu vom avea cu cine și cu ce și mai cu seamă știința de a le face. Din nefericire, mai ușor mă pot gândi la terenuri noi de golf decât la învățământ online de calitate acolo.

Așadar, propun o Strategie Națională pentru Golf, pentru că la cea pentru Educație pare că n-am reușit să înglobăm nici măcar cel mai mic sâmbure de pasiune. Sau măcar de compasiune.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult