Pandemia nu a schimbat numai felul în care muncim, ne facem cumpărăturile sau relaționăm, ci și felul în care călătorim. Restricțiile și izolarea, iar apoi teama de zonele aglomerate sau cel puțin precauția de a le evita au dat naștere unui nou trend în materie de turism: călătoriile cu autorulota. Specialiștii în domeniu estimează că acest trend va crește în următorii 5 ani, pentru că este o modalitate de a călători prin care poți petrece mai mult timp în natură, care îți oferă mai multă libertate de mișcare și care se poate dovedi chiar mai ieftină.
În acest context, Robert Diaconeasa, cunoscut și ca Daddy Cool, Katina Moldovan şi Thomas Bangert au lansat ruuts.travel, o platformă care îi aduce împreună pe proprietarii de rulote și autorulote din România, dar nu numai, și pe cei pasionați sau curioși să descopere un alt fel de a călători.
Plaforma a fost lansată în 2022, cu o investiție inițială de 85.000 de euro, iar în prezent listează rulote și autorulote din toate zonele țării, dar și autorulote din Grecia. Planurile de viitor vizează extinderea pe piețele din Anglia, Austria și Germania, dar și dezvoltarea de noi proiecte care să materializeze viziunea fondatorilor de a crea o comunitate a pasionaților de natură și de călătorii, cu focus pe sustenabilitate.
„În general, oamenii care călătoresc cu autorulotele o fac de mult timp, iar pentru ei este deja un stil de viață. Sunt însă tot mai mulți și cei care vor să încerce o astfel de experiență. Pentru că este într-adevăr un stil de viață cool, care îți dă foarte multă libertate de mișcare. Te poți opri unde vrei, poți rămâne cât vrei, nu ești condiționat de check-in și check-out. Iar în România sunt multe locuri unde te poți opri, iar legislația este destul de permisivă. În plus, poate fi chiar mai ieftin, mai ales dacă vorbim de o călătorie în afară țării, care înseamnă costuri cu biletele de avion și mașină închiriată, pe lângă altele”, spune Robert.
Prețurile pentru închirierea unei rulote încep de la 40 de euro pe zi, iar pentru o autorulotă de la 60 de euro. Marea majoritate a celor care au utilizat până acum platforma au între 25 și 45 de ani și sunt în general cupluri sau familii cu copii, iar perioada de închiriere variază între 3 și 14 zile. Indiferent de categoria de vârstă, utilizatorii sunt oameni dornici de aventură și de conectare cu natura, fie că vorbim despre tineri care își petrec mult timp în birou și cărora lucrul remote le permite acum să muncească de oriunde, fie de familii care vor să-și crească copiii în spiritul acesta.
„Chiar dacă este o modalitate de a fi mai aproape de natură, călătoria cu autorulota nu este foarte prietenoasă cu mediul, fiind vorba aici de un vehicul pe combustibil. Camperele electrice nu sunt încă disponibile pe piața din estul Europei, însă Ruuts a listat primul astfel de vehicul disponibil pentru a fi închiriat în Olanda, accesibil membrilor comunității Ruuts, urmând ca în curând să oferim pe platformă mult mai multe astfel de vehicule electrice în Olanda, Finlanda sau Anglia. România este în acest moment pe locul unu la numărul de vehicule electrice din Estul Europei, însă va mai dura un pic până vom vedea campere electrice pe străzile din țara noastră. Una dintre misiunile noastre este de a face primul pas în livrarea camperurilor electrice spre închiriere pentru pasionații de campervaning din România. De asemenea, un alt angajament pe care ni l-am luat este acela de a plata un copac pentru fiecare înscriere la newsletter și pentru fiecare booking din platforma Ruuts. Aceasta este componenta noastră de sustenabilitate și o implementăm cu ajutorul ActForTomorrow”, a precizat Robert.
De la competiție la parteneriat
Una dintre provocările cu care s-au confruntat fondatorii Ruuts a fost să-i convingă pe proprietarii de rulote și de autorulote să se înscrie în platformă, care inițial era privită ca un competitor.
„Ruuts este o oportunitate pentru toți cei care au o (auto)rulotă de închiriat, oferindu-le o nouă platformă de distribuție și șansa de a genera bookinguri noi. Listarea este gratuită, iar comisionul se aplică doar în momentul în care a fost efectuată o rezervare. În acest comision includem campanii de marketing prin google ads, social media și newsletter, dar și recomandări directe către utilizatorii care ne contactează, fiind la prima experiență de caravanning și care solicită sfaturi în alegerea camperului perfect pentru ei și cei alături de care urmează să călătorească”, spune Robert, care a precizat că platforma are o variantă în limba engleză și urmează și cea în germană, prin care se oferă deschidere către turiști din alte țări interesați să închirieze autorulote în România.
În plus, așa cum se întâmplă de obicei în cazul marketplace-urilor, astfel de platforme reprezintă și o garanție pentru utilizator. Cei de la Ruuts spun că verifică atent partenerii care aleg să își listeze (auto)rulotele spre închiriere, cât și felul în care aceștia interacționează, pentru că, fiind la început de drum în acest business, reputația este foarte importantă.
Cum susții un public în formare
Spre deosebire de nemți, austrieci, englezi sau francezi, nu sunt mulți românii care și-au făcut un stil de viață din a călători cu autorulotele, dar este o categorie de public cu potențial și care poate fi încurajată să crească, odată ce curiozitatea și deschiderea există.
„Pe blog-ul Ruuts încercăm să ajutăm cu sfaturi și recomandări. Pentru că sunt și părți bune și părți mai puțin bune atunci când călătorești cu autorulota, iar oamenii trebuie să le știe. Trebuie să învețe cum să-și aleagă autorulota în funcție de tipul pe călătorie pe care o fac, să nu o încarce cu foarte multe bagaje, să învețe să-și gestioneze resursele de apă și de energie electrică.
Facem asta pentru că scopul business-ului a fost de la bun început să contureze cea mai mare comunitate de iubitori de natură din România și nu numai. Și atunci noi ne dorim să ajungem să fim ca o familie, în care toată lumea întreabă pe toată lumea orice, iar oamenii vin în ajutor cu sfaturi. (…) Focusul nostru pe comunitate și sustenabilitate este diferențiatorul față de celelalte business-uri de gen din vestul Europei. Punem mare accent pe experiența utilizatorului și încurajăm feedback-ul pentru a putea oferi membrilor comunității noastre o experiență de călătorie cât mai lină și plăcută, pornind chiar de la etapa bookingului”, spune Robert.
Tocmai de aceea, pe lângă planurile de extindere în mai multe țări din Europa, mărirea flotei de campere electrice și adăugarea unei componente de gamification care să susțină factorul sustenabil și să crească interacțiunea cu platforma, cei la de Ruuts vor să implementeze funcționalități noi, cum ar fi: o hartă interactivă a tuturor campingurilor din România, construirea unui camping propriu, precum și plantarea unei păduri Ruuts.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? O idee bună, un plan de afaceri bine pus la punct, leadership, creativitate, disciplină, perseverență și o echipă bună în spate. Restul de skill-uri le poți dobândi pe parcurs.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Nervi tari și multă baftă. Cu schimbarea constantă a legislației privind IMM-urile, accesul greoi la informație și lipsa unor fonduri guvernamentale pentru susținerea start-up-urilor, recunosc, a fi antreprenor în România nu este tocmai ușor.
A existat vreun moment în care ați vrut să renunțați? Au existat momente de frustrare, epuizare sau disperare. Sunt etape normale în viața unui antreprenor. Însă provocările mari determină mobilizarea echipei pentru găsirea celor mai bune soluții, lucru care duce la consolidarea echipei.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Am crezut în acest proiect încă de la început, iar această convingere și determinare au dus la crearea echipei Ruuts. Momentul în care l-am cunoscut pe investitorul nostru, Stelian Bogza, a constituit prima validare pentru echipa noastră. Evident, odată cu creșterea constantă a numărului de membri, a partenerilor și implicit a bookingurilor, vine și cea de-a doua validare. Ruuts crește în fiecare zi câte puțin și la fel cresc și speranțele noastre și dorința de a transforma acest proiect în cel mai cool business românesc.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: 85.000 euro (total 145.000 de euro)
Număr de angajați: 10 (8 part-time și 2 full-time)
Profit: Proiecțiile noastre arată că vom fi profitabili la sfârșitul anului 2024.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.