Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Doamne ferește, o afacere foarte iute. Republica antreprenorilor

Roxana Jora - FB

Foto Facebook/Roxana Jora

De câte ori nu v-ați întors dintr-o vacanță tânjind după aromele și condimentele pe le-ați descoperit acolo și de care ați fi vrut să vă bucurați în continuare, ajunși acasă? Roxana Jora a pus împreună pasiunea pentru călătorii exotice, apetitul pentru picanterii și dorința de a oferi și altora din experiențele sale, și rezultatul astfel obținut l-a transformat într-un business ce propune călătorii senzoriale. 

Mai exact, folosind o bază autohtonă pe care o știm probabil cu toții – muștarul de Tecuci – Roxana Jora se joacă cu condimente de pe aproape toate continentele, pe care le-a descoperit și despre care a învățat în lungile sale călătorii. Portofoliul Doamne Ferește numără în prezent trei produse, iar călătoria va continua în anii următori, în zona ciocolatei și a alcoolului. Noile combinații vor urma același model de business folosit și până acum: externalizarea producției și distribuției în favoarea dezvoltării de noi produse.

Când era copilă, își dorea să se facă musafir. Și nu glumea deloc, deși acum se amuză când își amintește. Visa constant la asta când nu era pe munte cu tatăl său sau în cantonamentele de gimnastică. Iar acum se bucură că i-a ieșit proiecția asta și se „musafirește” pe unde vrea ea în căutarea de noi surse de inspirație pentru combinațiile sale de Doamne Ferește.

Aventura călătoriilor exotice a început-o alături de partenerul ei de viață și de afaceri, Ioan Dan Niculescu, fondatorul agenției de creație Argo din Iași. Le plăcea să plece în călătorii mini-sabaticale, pentru că o conexiune bună la internet și o echipă care înțelegea să își facă bine treaba era tot ce aveau nevoie pentru a conduce agenția de la distanță. În restul timpului gustau, mai ales la propriu, tot ce avea de oferit destinația respectivă, iar Roxana descifra tainele bucătăriei locale, mergând la diverse cursuri de gătit.

100 de kilograme de ardei foarte iuți, macerați timp de 3 ani

Aceasta este, pe scurt, rețeta primul produs al Roxanei Jora: Iute de Doamne Ferește, un sos extrem de iute. Atât de iute, încât a devenit ambasadorul României în cea mai mare colecție de sosuri iuți din lume, găzduită de Arizona Vic Clinco Museum. A fost un produs ediție limitată. După ce a curățat singură peste 100 de kilograme de ardei și a așteptat 3 ani împrietenirea accentelor iuți și foarte iuți de pe 4 continente, a obținut 14 sticluțe de sos pe care le-a oferit prietenilor. Au mai urmat și alte ediții, dar „producția” nu a depășit niciodată 100 de sticluțe. Primul produs i-a oferit și prima lecție. A înțeles că greșise și a readaptat ideea, pentru că un antreprenor trebuie să aibă curajul să greșească, să pună suflet și să nu renunțe. 


„E greu de scalat un astfel de produs. Timpul de așteptare e mare. A fost mai mult un alint al nostru. Și atunci ne-am gândit ce putem face pentru a fi mai simplu. Să facem ceva care să fie picant, să fie de fuziune și să oferim românilor măcar puțin din experiența noastră. Ne-am dat seama că muștarul este cel mai iubit sos de către români. Așa a apărut, în 2014, muștarul de Doamne Ferește ediția hindusă”, povestește Roxana Jora. Este primul muștar de fuziune inventat la Tecuci, inspirat de călătoria în India.

După călătoria în Mexic, a urmat ediția aztecă a muștarului de Doamne Ferește, inspirată de sosurile mole de ciocolată. Așadar, un muștar autohton cu ciocolată și vanilie. „Un act de curaj” cum l-a catalogat unul dintre chefii care l-au gustat și care l-a valorificat în câteva preparate. Pentru că dacă ediția hindusă a fost pe gustul publicului larg, ediția aztecă a fost apreciată mai ales în zona profesioniștilor în arta culinară.

Cum repornești un business care „lipsește” aproape 2 ani de pe piață

În 2016, partenerul Roxanei Jora a murit într-un accident de mașină. După această piedere, a avut nevoie de aproape 2 ani pentru a reveni și a continua să dezvolte acest business.

„Așa am aflat că sunt persoane care aleg să profite fără urme de remușcare de pe urma unei situații tragice. Unii clienți au considerat drama mea ca fiind o portiță de scăpare, de neasumare a obligațiilor financiare. Mi-au zis foarte natural, la telefon, administratorul a murit, am văzut eu la televizor, deci nu trebuie să mai achit facturile. Și mi-au închis. Bineînțeles că i-am invitat în instanță”, povestește Roxana Jora, care ulterior a preluat și managementul agenției de creație Argo.

A reușit să revină pe piață pe final de 2017, iar acum își concentrează toate eforturile pe reconsolidarea poziției pe piață și lansarea unui nou produs: ediția persană a muștarului de Doamne Ferește, cu zatar, măghiran, cimbru și cimbrișor.     

„Nu am gama suficient de diversificată, pentru că am avut o absență pe piață. Business-ul ar fi trebuit să aibă o cifră de afaceri mai mare. Dar, după accident, nu am putut să încasez, pentru că nu eram nimic în firmă. A trebuit să aștept să preiau firma, să devin administrator și să îmi recuperez banii din piață. Așa e viața. Au venit una peste alta. Importantă e însă perspectiva. Dacă alegi să plângi, să te dai bătut și să te întrebi de ce ți s-a întâmplat tocmai ție, nu ajută la nimic. Dacă te ridici și începi să faci pași mici, ți se deschid uși”, spune Roxana Jora, pentru care anul 2018 a fost unul de reconsolidare în piață, dar și în conturi.

A fost încurajată de băcăniile unde își distribuie produsele și de feedback-ul venit din partea clienților. Era un business la început de drum, și ar fi fost păcat să nu îi dea o șansă, consideră ea.

Model de business: externalizare

Roxana Jora a mizat de la început pe un model de business în care să poată externaliza cât mai multe procese. Producția o face la fabrica din Tecuci, după ce a gustat toate tipurile de muștar pe care le-a găsit în supermarket și a ajuns la concluzia că aici se produce cel mai bun muștar din România. Există însă și un neajuns: nu există linie de etichetare pentru borcanele pătrate, așa că ele sunt lipite manual. Un altul, care nu are neapărat legătură cu fabrica, cât cu producția, este procurarea condimentelor, care sunt importate de pe alte continente.

„De dragul calității am ales să externalizăm producția. Vreau să lucrez cu cei mai buni oamenii din zona respectivă, iar eu să mă concentrez pe diversificarea gamei de produse. Cât de bine aș putea eu livra sau ce produse aș putea scoate eu pe piață, dacă mi-aș lua linie de producție, mi-aș angaja niște tehnicieni, dar eu nu aș cunoaște nimic despre domeniu? Și așa voi face mereu. Voi externaliza și producția produselor la care mă gândesc acum, în zona alcoolului și a ciocolatei”, spune Roxana Jora. 

Distribuția o face prin intermediul unei firme specializate. În prezent, produsele sale se găsesc în cele mai importante băcănii din cele mai mari orașe (La Plăvănescu, Băcănia Veche, Dor de Copt, Meat Concept Store, Bisou, Cărara Mariei, Madame Z, Băcănia Bun, Natura în Bucate), dar pe viitor nu exclude colaborarea cu lanțurile de supermaketuri.

„Ne plac oamenii deschiși, cu chef de a experimenta, cu gust pentru nou, fără frica de a porni în expediții culinare. Credem că monotonia este antonimul fericirii și ne adresăm celor care împărtășesc aceeași convingere indiferent de sex, venituri și alte demografice. Iar băcăniile se regăsesc în valorile noastre de brand. Acum câțiva ani, nu consideram că supermarketurile ne pot vinde. Pentru că nu poți să pui muștarul meu care costă 26 de lei, lângă un muștar care costă 2 lei, deoarece foarte multă lume nu ar înțelege. Dar acum încep să iau în calcul și supermarketurile, pentru că au început să înțeleagă nișa asta de gourmet, de fuziune, de produse locale, iar trendul e în creștere”, explică Roxana Jora.

Avem o cruce și nu suntem BOR

De branding, marketing și comunicare se ocupă Argo, și se poate spune că Doamne Ferește are propria agenție, ceea ce a fost o provocare pentru că „cel mai greu e să fii propriul tău client”.

Inițial, Doamne Ferește a fost o „Culegere de vocalabru și maniere sofistricate”, o colecție online de tortură crasă a regulilor gramaticale. Marca a fost înregistrată, dar proiectul abandonat.

Apoi, numele a intrat în zona de food. Dar destul de greu. OSIM-ul a refuzat de trei ori înregistrarea mărcii pentru că aveau o cruce pe etichetă. Așa că înregistrarea mărcii s-a făcut la nivelul Uniunii Europene. 

Nu gătesc, îmi place să experimentez

În mod paradoxal poate, Roxana Jora nu gătește, dar îi place să experimenteze în bucătărie, să se documenteze și să învețe. Iubește bucătăria thailandeză, a fost impresionată de cea mexicană, dar este iremediabil cucerită de mâncărurile din Sri Lanka. Chiar acum are în teste un produs prin care să valorice pudra de curry, un condiment care are deja 14 ingrediente.

Când nu se ocupă de agenție, care îi ocupă majoritatea timpului, nu călătorește sau nu inventează rețete picante, Roxana Jora se implică în organizarea de evenimente caritabile. Unul dintre ele este Rocanotherworld, un festival de 4 zile organizat in memoriam Ioan Dan Niculescu, iar un altul, „Ai cumva o păturică?”, eveniment cu o tradiție de 11 ani, în cadrul căruia să strânge mâncare pentru câini și pisici.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor: Curaj. Să îndrăznești să visezi la ceva mai mult și să faci lucrurile altfel. Adică mai bine. Să îți asumi riscuri și să ai curajul să greșești. Să pui suflet și să nu renunți.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România: Aceleași lucruri

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți: Da, după dispariția partenerului meu

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun: De fiecare dată când primesc feed-back de la clienți. Care sunt cuceriți și pe care îi îndrăgostim de gustul picant.

Ce este antreprenorul. Cel care îndrăznește să iasă din zona de confort.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 5.000-6.000 de euro

Timp de recuperare a investiției: Investiția inițială a fost recuperată în câteva luni

Număr de angajați: 1

Cifra de afaceri: N/A

Profit: N/A 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Laura check icon
    Soțul meu francez și întreaga lui familie sunt absolut îndrăgostiți de Doamne ferește, avem în stoc de borcane la noi în frigider. Va puteți imagina când el spune cu accentul lui francez exact aceste cuvinte: "Doamne ferește". Este nelipsit de la noi aceast muștar deși trăim în țara lui moutarde de Dijon. Vă urez spor în continuare, aveți un produs deosebit romanesc.
    • Like 1


Îți recomandăm

Statuie mască

„Primul lucru care contează atunci când faci o donație este ca gestul respectiv să te facă să te simți că ai făcut cu adevărat o faptă bună. Dacă cauza respectivă reușește să te facă să te simți ca un mic erou, te face să te simți bine că ai ajutat, reușește să te facă donezi”, spune Nicoleta Deliu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Simona Halep - Foto: Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

„Am crescut cu o mentalitate că eram mică, că nu o să ajung să fiu tenismenă, nu o să ajung să fiu sus în clasament, nu o să ajung să câștig turnee mari. Cum până nu demult, în 2017, mi se spunea « nu ai mental de campion de Grand Slam».” (Foto; Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

Citește mai mult