Oricât de italienesc ar suna, Laura Baldini este un nume românesc. La fel și brandul de ciorapi omonim, creat în urmă cu peste 20 de ani, la Timișoara, de o foarte tânără antreprenoare pe atunci. Imediat după ce a terminat facultatea, a început să lucreze cu marile rețele de distribuție care aduceau în România produse ale marilor branduri internaționale. Într-o perioadă în care nu aveai de unde să înveți ce înseamnă factură sau TVA, care este diferența dintre profit și cash flow, ce este o firmă și care sunt procesele din interiorul ei, experiența aceasta i-a fost școala.
Decizia de a-și deschide propria companie a luat-o după ce un partener a încurajat-o să facă acest lucru și i-a acordat și un împrumut pentru a porni la drum. La 23 de ani distanță, după ce a trecut prin criza financiară din 2008 și pandemia din 2020, Laura Baldini a lansat sub același brand o linie de cosmetice organice special gândită pentru retail. Și se bazează pe aceeași strategie care a funcționat și în cazul ciorapilor: produse de calitate la un preț bun, la care să ai acces ușor.
„Să faci business în anii 2000 era cu totul diferit de cum este acum. Când am început noi, în ’93, nu exista nimic pe piață. Magazinele erau goale. Orice aveai era binevenit. Se plătea la livrare sau câteodată chiar și în avans. Nu trebuia decât să ai marfă, iar restul mergea de la sine. Erau însă multe lucruri de învățat, pentru că pe vremea aceea nimeni nu știa nimic. Au fost 7 ani de căutări. În primii 3 ani, am distribuit produsele care intrau atunci pe piața din România, ale brandurilor mari de cosmetice și de ciocolată.
A trebuit să învățăm pe propria piele ce înseamnă să ai o companie, dând cu capul și făcând o grămadă de greșeli. După primii ani de distribuție, ca agenți sau prin propria firmă, am început să ne orientăm către zona de produse textile și am întâlnit compania Sanpellegrino, cel mai mare producător de ciorapi din Italia, la vremea aceea. Această experiență m-a făcut să înțeleg ce înseamnă un ciorap de damă și am fost pur și simplu fascinată. Tot un prieten, care își deschisese o firmă de marketing, m-a întrebat de ce facem doar distribuție și nu ne creăm propriul produs”, povestește Laura Baldini.
„Ciorapul Coca-Cola”
La începutul anilor 2000, pe piața locală erau cunoscute doar două mărci: Adesgo și „ciorapii de Sibiu”. Concurența nu era așadar foarte mare, iar Laura Baldini știa deja să facă distribuție. A urmat sfatul prietenului său și a început să producă ciorapi în Italia pe care să-i comercializeze inițial sub brandul propriu, „Laura”.
„Ne-am dorit să fim ciorapul Coca-Cola, adică să avem puține articole, dar să fim prezenți peste tot, inclusiv în micile magazine de la țară. Așa am pornit. Aveam peste 50 de distribuitori și eram peste tot în țară. Apoi am făcut trecerea la retailerii mari. În jur de 70% din vânzările noastre veneau din articolele simple, de bază. Ulterior am trecut printr-o transformare. Am făcut un studiu mai serios și ne-am dat seama că noi nu foloseam argumentul principal al produsului, faptul că ciorapii erau produși în Italia. Atunci am făcut rebranding și am trecut la Laura Baldini, și am început să adăugăm și alte linii de produse, mai nișate. Articole și dresuri modelatoare, dresuri colorate din microfibră, ciorapi cu tratament anti-celulitic pe bază de cafea, dezvoltat cu o universitate din Italia”, spune antreprenoarea.
Spre deosebire de multe business-uri care au dispărut pe fondul crizei din 2008, pentru compania Laurei Bladini aceasta a fost o perioadă în care brandul a devenit și mai vizibil. Pe de o parte, pentru că investise deja în sisteme informatice care îi permiteau să urmărească fluxul de vânzare prin conectarea la sistemele cliențiilor săi, și astfel să facă ajustările necesare, iar pe de altă parte pentru că această criză „a făcut curățenie în piață”.
Pandemia. Între amenințare și oportunitate
În primele 3 luni de pandemie, vânzările au scăzut cu 80%. Pentru că nimeni nu mai ieșea din casă, Laura Baldini a adăugat în portofoliu produse textile folosite acasă. Aceasta a fost strategia pe termen scurt care să-i permită să țină cifrele într-o zonă de siguranță. Planul pe termen mai lung a fost să dezvolte o nouă linie de business, care pe lângă securizarea business-ului, rezolva și problema sezonalității vânzărilor de ciorapi. S-a îndreptat către produsele cosmetice vegane și organice, pe care deja le folosea și în care credea. Și și-a propus să rezolve problema de care s-a lovit din poziția consumatorului. Chiar dacă întreaga industrie de cosmetice se află în prezent pe acest trend, produsele se găsesc numai în magazine specializate, iar prețurile nu sunt tocmai accesibile.
„Suntem atenți la ce mâncăm, dar nu suntem la fel de atenți la ce punem pe piele. Am vrut să aducem acest tip de produse la un nivel la care să fie accesibile pentru toată lumea, pentru că e vorba de sănătate. Linia de cosmetice conține 100% ingrediente naturale, ceea ce este foarte rar în industrie pentru că este foarte greu să faci un produs fără conservanți, fără substanțe dăunătoare, organic și să ai un preț bun. Piața de cosmetice se duce în această zonă de natural, de organic, iar noi suntem deja acolo. Pentru că am gândit această gamă de produse tocmai ca să ajungă în retail și să fie accesibile pentru toată lumea”, explică Laura Baldini.
Cea mai bună opțiune pentru producție a fost Turcia. Pe lângă faptul că este o țară cu tradiție în zona de cosmetice, în Turcia sunt și mulți furnizori mici care pot răspunde rapid cerințelor pentru crearea unor produse noi. În plus, spre deosebire de furnizorii italieni, care sunt specializați pe produsele cosmetice clasice, turcii au formula unor amestecuri naturale al căror miros nu deranjează prin izul „băbăcios”, care poate ține departe consumatorii tineri.
Produsele au intrat deja în marile lanțuri de retail din această vară, dar au fost primite cu destul de mult scepticism de reprezentanții acestora.
„A fost mult mai greu decât ne-am așteptat. Am crezut că intrarea va fi ușoară în condițiile în care suntem numărul unu pe dresurile de damă, iar acesta va fi un argument de încredere. Am început cu puține produse. Au fost neîncrezători pentru că nu aveau zona asta acoperită și credeau că piața nu este pregătită. Acum plasează comenzi săptămânal, ceea ce îi uimește și pe ei. Pentru că piața este pregătită, dar produsele nu se găsesc în zona de maximă comoditate, adică în supermarket. Iar noi asta ne-am dorit. Un produs de o calitate bună, la un preț competitiv și foarte accesibil”, spune Laura Baldini.
Pandemia a accelerat și dezvoltarea în online. După 2 ani, cifrele încep să arate bine, iar antreprenoarea speră ca, în viitor, magazinul online să genereze 25-30% din vânzări. Acesta va fi un spațiu destinat mai degrabă produselor de nișă, atât din categoria ciorapilor, cât și a cosmeticelor, pentru care este mai greu să găsești un loc la raft.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.