
În prima imagine, Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo BRS România și Bulgaria
Pandemia a schimbat fundamental lumea în care trăim și felul în care muncim. Companiile se raportează însă diferit la această realitate. Sunt unele care vor să se întoarcă la vechiul mod de lucru și altele care înțeleg că revenirea este imposibilă. Acestea din urmă aleg să îmbrățișeze schimbarea și să se adapteze. Pentru că pandemia a schimbat și felul în care angajații percep fericirea la locul de muncă. Iar dacă angajații nu sunt mulțumiți și nu primesc ceea ce își doresc, efectele se vor vedea în rezultatele și în viitorul business-ului.
Într-un interviu acordat Republica, Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo BRS România și Bulgaria, și Matt Phelan, cofondatorul startup-ului The Happiness Index, au explicat cum s-a schimbat percepția în ceea ce privește satisfacția la locul de muncă după pandemie, care sunt beneficiile pe care și le doresc acum angajații și de ce este important să știi cât de fericiți sunt angajații unei companii în timp real.
Acest interviu face parte dintr-o mini-serie de articole susținută de Sodexo BRS România.

Matt Phelan, cofondatorul startup-ului The Happiness Index
Sodexo BRS oferă în exclusivitate în România The Happiness Index, un instrument care măsoară gradul de satisfacție, implicare și fericire a angajaților cu ajutorul a 18 modele predefinite de sondaje bazate pe neuroștiință. Pe baza unui model unic de analiză a datelor colectate, se generează planuri de acțiune cu ajutorul AI.
Cele mai importante declarații din interviu:
Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo România și Bulgaria
- Este important să ai instrumente care să te ajute cu adevărat să înțelegi ce vor și cum se simt angajații, ca să poți să anticipezi și să iei măsuri, în timp real. (…) Un sondaj o dată pe an este prea târziu și prea puțin.
- Starea de bine a angajaților a fost pusă în centrul tuturor lucrurilor în companii, sau cel puțin așa ar trebui să fie. Acum, angajații acordă mai multă importanță calității vieții, echilibrului dintre viața profesională și cea privată, opțiunilor sănătoase, timpului pentru ei înșiși.
- În loc să spunem că ne este frică de faptul că angajații lucrează de la distanță, ar trebui să profităm și să vedem partea bună a acestui lucru.
- Nu mă uit doar la indicatorii financiari, la cei de vânzări. Mă uit foarte atent și la indicatorii de fericire și implicare la nivelul angajaților. Aceștia sunt mai importanți decât cei financiari. De ce? Pentru că unul este consecința celuilalt.
- Eu nu vreau ca angajații noștri să se simtă stresați. Dacă se duc la doctor cu copiii, dacă au o problemă, nu vreau să se ascundă. Și eu mă duc la medic la ora 11 dimineața.
- Pentru candidații de astăzi cea mai importantă este flexibilitatea. Este o schimbare care a venit și care va rămâne.
Matt Phelan, CEO The Hapiness Index
- Mentalitatea mea s-a schimbat după ce am petrecut atât de mult timp cu copiii mei și este ceva la care nu aș renunța pentru nicio sumă de bani. Dacă ești mai fericit acasă, ești mai fericit și la serviciu, și viceversa.
- Cu cât ești mai sus în ierarhia unei companii, cu atât viziunea pe care o ai este mai filtrată de angajați. Pentru că indiferent cât de cu picioarele pe pământ și relaxat ești și ai ca CEO o politică a ușilor deschise, există o dinamică invizibilă a puterii.
- Dacă nu poți avea încredere în cineva să lucreze de acasă sau atunci când nu îl poți vedea, ar trebui să angajezi cu adevărat acea persoană? Aceasta este întrebarea pe care le-aș adresa-o directorilor executivi.
Care a fost motivația de a include The Happiness Index printre serviciile oferite de Sodexo?
Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo BRS: Sunt mai multe motive. În primul rând pentru că este o companie de succes și vrem să fim alături de cei mai buni. În al doilea rând, pentru că vedem că angajații din România sunt tot mai prezenți în procesul de luare a deciziilor din companii. Înainte, CEO-ul spunea hai să facem asta și asta, fără să asculte pe nimeni. Astăzi, părerea angajatului contează mult. Îi ascultăm pe angajați și vrem să înțelegem ce simt ei. Dacă sunt fericiți sau nu, dacă sunt sau nu implicați, care le sunt preferințele? Pentru că, până la urmă, afacerile sunt făcute pentru oameni.

Dacă angajatul nu este fericit, nu este ascultat și nu se ține cont cu adevărat de preferințele lui, afacerea nu va funcționa așa cum îți dorești. De aceea este atât de important să ai instrumente care să te ajute cu adevărat să înțelegi ce vor și cum se simt angajații, ca să poți să anticipezi și să iei măsuri. Și, foarte important, în timp real, ceea ce este foarte dificil.
Vedem multe companii în care, atunci când mergem și vorbim despre fericire, măsurarea gradului de satisfacție și toate aceste aspecte, ni se spune că se face un sondaj o dată pe an. Este prea târziu și prea puțin. Pentru că sondajul are loc acum, iar rezultatele vin într-o lună sau chiar două, în funcție de companii. În plus, e posibil ca persoana care răspunde să fi avut o zi proastă, o discuție cu managerul, ceea ce se va reflecta în răspunsuri. Dar dacă iei feedback în timp real, dacă poti măsura starea de spirit mai des, poti acționa rapid. Pentru că ai o evaluare foarte bună a situației.
Ce însemna angajat fericit înainte de pandemia COVID și ce înseamnă acum? Ce s-a schimbat?
Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo BRS: Există o mare diferență în modul în care gândim. Pandemia COVID-19 ne-a schimbat viața. Acest lucru este foarte clar. Nu vom mai fi niciodată ca înainte, cel puțin în ceea ce privește modul în care muncim. Starea de bine a angajaților a fost pusă în centrul tuturor lucrurilor în companii, sau cel puțin așa ar trebui să fie. Acum, angajații acordă mai multă importanță calității vieții, echilibrului dintre viața profesională și cea privată, opțiunilor sănătoase, timpului pentru ei înșiși.
Dar, de asemenea, își doresc un mediu bun în compania în care se află. Noile modalități de lucru înseamnă că trebuie să le oferi angajaților libertatea de a veni sau nu la birou. Pentru că poți lucra de oriunde, de pe orice dispozitiv, în orice moment. Înainte de pandemie, acest lucru nu era posibil.
Companiile care se întorc la modul de lucru de dinainte de pandemie fac o mare greșeală. Pentru că angajații nu vor fi fericiți și nici implicați. Trebuie să ne adaptăm și să îmbrățișăm schimbarea. Altfel, vom pierde cursa. Este foarte clar.
Așadar, pandemia a schimbat fundamental percepția asupra a ceea ce înseamnă să fii fericit la locul de muncă?
Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo BRS: Categoric. Și trebuie să profităm cât mai mult de acest lucru. Pandemia a avut un impact negativ la nivelul populației, dar în ceea ce privește afacerile a dus la o accelerare a luării deciziilor, la o schimbare a modului de lucru. Iar noi trebuie să acceptăm și să profităm de această oportunitate. În loc să spunem că ne este frică de faptul că angajații lucrează de la distanță, ar trebui să profităm și să vedem partea bună a acestui lucru.
Domnule Phelan, cum vedeți dumneavoastră această modificare de paradigmă în ceea ce privește fericirea angajatului?
Matt Phelan, CEO The Hapiness Index: Aud destul de rar directori executivi vorbind ca Manuel, care consideră că pandemia este o oportunitate de a îmbunătăți lucrurile într-o companie. Pentru că sunt mulți care vor să se întoarcă la cum se lucra înainte.

În pandemie, pentru prima dată, ceea ce îi făcea pe oameni și cei mai fericiți și cei mai nefericiți era același lucru: familia, în sensul larg de rude și prieteni. Nu am mai văzut așa ceva până acum. Oamenii erau nefericiți că nu-și puteau susține familia sau că nu puteau avea grijă de ea, dar erau, de asemenea, fericiți că puteau petrece mai mult timp cu familiile lor.
Ceea ce vedem în datele culese este ceea ce spunea Manuel și anume că mentalitatea oamenilor s-a schimbat pentru totdeauna. Vă dau exemplul meu, ca CEO. Soția mea este profesoară, iar atunci când ea lucrează, cineva trebuie să lase copiii la școală, pentru că nu învață acolo unde predă ea. Și pentru că la The Happiness Index avem un orar flexibil, eu îi las pe copii în fiecare zi la școală, iar ea îi ia. Dacă nu aș fi avut program flexibil, nu aș fi putut fi nici măcar CEO al propriei mele companii. Pentru că mentalitatea mea s-a schimbat după ce am petrecut atât de mult timp cu copiii mei și este ceva la care nu aș renunța pentru nicio sumă de bani. Nu aș putea pentru că am văzut cât este de bine. În drum spre școală, copiii mei îmi povestesc totul, ceea ce nu fac în niciun alt context. Și, ca să ne întoarcem la date, dacă ești mai fericit acasă, ești mai fericit și la serviciu, și viceversa. Suntem o afacere în plină dezvoltare, iar acest lucru se datorează faptului că am grijă de propria fericire și bunăstare, dar și de cea a echipei mele. Astfel sunt într-o formă bună pentru a-mi conduce afacerea.
Acestea sunt datele și aceasta este povestea mea personală. Dar sunt milioane de astfel de povești.
Care este povestea din spatele The Happiness Index, cum v-a venit această idee?
Matt Phelan, CEO The Hapiness Index: A pornit de la nefericire. Ne-am dus să ne întâlnim cu unul dintre clienții noștri, pe care în general îi vizitam o dată sau de două ori pe an. Directorul companiei, Carolina Keith, mi-a spus că e nevoie de o modalitate de a urmări mai bine cât de fericiți sunt clienții mei. Nu a fost sintagma „în timp real”, dar cumva despre asta era vorba. Membrii echipei ei se declarau fericiți, dar în realitate lucrurile nu stăteau așa. Iar filozofia mea a fost întotdeauna că dacă ai angajați fericiți, ai și clienți fericiți. Așa că atunci când m-am întors, am vorbit cu șeful nostru de tehnologie și am construit un software intern.
Angajații vor să aibă un cuvânt de spus în ceea ce privește modul în care este condusă organizația. The Happiness Index te ajută să culegi date și să descoperi ce îi face pe oameni nefericiți, iar apoi, în timp, să repari acele aspecte.
Care este conceptul, cum și cât de des măsurați fericirea angajaților prin intermediul acestui index?
Matt Phelan, CEO The Hapiness Index: Cea mai bună comparație este cu examinarea medicală. Dacă ai avea o stare de sănătate bună, ai merge și ai face un control complet la fiecare șase luni și dacă ar exista probleme, le-ai rezolva. Dar dacă porți un smartwatch sau folosești un alt dispozitiv care îți indică pulsul, tensiunea arterială și așa mai departe, și observi o problemă, vei merge la doctor mai devreme pentru analize mai amănunțite. În același fel funcționează și The Happiness Index.
Platforma oferă sondaje care se efectuează la fiecare 6 luni și care oferă tendințele mari, generale, dar există și un produs numit „Employee Voice 24/7”, pe care un angajat îl poate accesa oricând.
Sodexo a devenit clientul nostru în 2019 și utilizează această tehnologie pentru a măsura gradul de satisfacție a peste 400.000 de angajați, deoarece mulți dintre ei lucrează în cantine, stadioane și alte asemenea locuri, iar dacă aceștia sunt nemulțumiți și pleacă, Sodexo nu-și poate onora contractele.
Astfel, avem pulsul, care este vocea angajaților, și evaluarea mai amplă.
Fiecare companie obține rezultate diferite și fiecare CEO este întotdeauna surprins. Nu am întâlnit niciunul care să nu fie. Cu cât ești mai sus într-o companie, cu atât viziunea pe care o ai este mai filtrată de angajați. Pentru că indiferent cât de cu picioarele pe pământ și relaxat ești și ai ca CEO o politică a ușilor deschise, există o dinamică invizibilă a puterii. Oamenii își fac griji cu privire la ceea ce ar putea să-i spună CEO-ului. Și de aceea este întotdeauna o surpriză.
Informațiile pe care le obținem sunt anonime și nefiltrate. Și există două moduri de a privi lucrurile. Poți să te uiți la ele și să te sperii, pentru că oricine ar putea spune orice, sau poți spune că te vor ajuta să conduci mai bine afacerea. Pentru că despre lucrurile acestea se vorbește oricum la cafea, angajații vorbesc deja între ei despre ele. Așadar, ca director executiv, trebuie să alegi. Vrei să afli aceste informații și acționezi sau să-ți bagi capul în nisip ca struțul și să te prefaci că nu există?
Așadar, Sodexo oferă acum această platformă și companiilor din România. Cum a fost primită ideea?
Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo BRS: Am lansat recent parteneriatul și în România și deja discutăm cu peste 500 de clienți, care au primit foarte bine această nouă abordare. Pe mine, ca director general al Sodexo, mă interesează foarte mult să știu cum se simt angajații mei.
Când implicarea angajaților este mare și rezultatele sunt pe măsură. Cele două aspecte sunt legate. Nu mă uit doar la indicatorii financiari, la cei de vânzări. Mă uit foarte atent și la indicatorii de fericire și implicare. Aceștia sunt mai importanți decât cei financiari. De ce? Pentru că unul este consecința celuilalt. Dacă ești fericit, implicat, vei performa. Așadar, primul indicator este cum se simt angajații noștri. Pentru noi a fost foarte important să măsurăm, să știm rapid ce se întâmplă, și să facem asta ori de câte ori vrem și avem nevoie. Să te uiți o dată pe an este prea puțin și târziu.
Și probabil că un astfel de instrument este cu atât mai util în contextul muncii de acasă, în care nu-i mai vezi pe angajați tot timpul.
Matt Phelan, CEO The Hapiness Index: Da, acest index de fericire este chiar mai important decât era înainte de pandemie. Pentru că atunci când toată lumea era în birou, te puteai plimba prin birou și puteai lua pulsul. Cei mai mulți CEO provin însă din zona financiară, au fost CFO. Așadar, excelenți pe cifre, dar nu neapărat cu o inteligență emoțională foarte mare. Asta înseamnă că și dacă s-ar plimba prin birou, tot nu ar fi capabili să ia pulsul. Astfel, The Happiness Index permite oricărui tip de CEO să vadă datele.
Apropo de acest aspect, sunt voci care susțin că lucrul de acasă este una dintre cele mai mari greșeli din ultimii ani. Ce părere aveți, este o greșeală?
Matt Phelan, CEO The Hapiness Index: Categoric nu. Majoritatea directorilor executivi au experiența lumii prepandemice, în care toată lumea venea la birou, ei erau în vârf și îi controlau pe toți. Acum, trăim într-o lume în care ne-am dat seama că angajații pot lucra de acasă și că pot fi de încredere. Dacă nu poți avea încredere în cineva să lucreze de acasă sau atunci când nu îl poți vedea, ar trebui să angajezi cu adevărat acea persoană? Aceasta este întrebarea pe care le-aș adresa-o directorilor executivi.
Dumneavoastră ce credeți, domnule Amezaga, aveți încredere în lucrul de la distanță?
Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo BRS: Avem un birou de 250 de persoane, dar acum puteți vedea în jur de 30 de persoane. Restul lucrează de la distanță, alții sunt la clienți. Pentru noi, această încredere este foarte importantă și dăm această încredere în avans. Dacă vreți să păstrați acest mod de lucru, știți ce trebuie să faceți.
Dacă lucrezi într-o companie orientată către client, care presupune interacțiunea față în față, bineînțeles că nu poți lucra de acasă. Dar în cele în care ești eligibil să lucrezi de la distanță, cred că întoarcerea este doar o alegere. Astăzi, în Sodexo, când intervievăm noi potențiali angajați, prima întrebare pe care o pun nu este legată de salariu.
Care este prima întrebare?
Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo BRS: Modul tău de lucru. Își doresc libertate, flexibilitate. Așadar, nu este vorba de salariu sau de numărul de zile de concediu, ci de modul de lucru. Eu nu vreau ca angajații noștri să se simtă stresați pentru că sunt supravegheați și nu sunt lăsați să plece. Dacă se duc la doctor cu copiii, dacă au o problemă, nu vreau să se ascundă. Vreau să se simtă în deplină siguranță în acest mediu, pentru că, la final, ne interesează să performeze.
Și eu mă duc la medic la ora 11 dimineața. Eu sunt directorul general, nu trebuie să anunț pe nimeni. Sunt norocos și vreau ca toată lumea să se simtă la fel. Dacă vreți să vă țineți copilul în brațe pentru că nu se simte bine la ora 10 dimineața sau trebuie să îl luați de la școală, mergeți și luați copilul. Nu vreau ca oamenii să fie speriați sau stresați sau că șeful lor le spune ceva. Nu, fă-o, nici măcar nu vreau să fiu întrebat. Apoi găsește o cale să îți rezolvi task-urile. Dacă nu livrezi, atunci este o altă discuție. Dar ți se acordă această încredere în avans.
Așadar, pentru candidații de astăzi cea mai importantă este flexibilitatea. Este o schimbare care a venit și care va rămâne. Sigur că e nevoie de un set minim de reguli pentru desfășurarea activității, pentru că poate exista o libertate deplină.
Sodexo este o companie mare, dar ce poate face un antreprenor cu câțiva angajați pentru a avea angajați mai fericiți. Care sunt sfaturile pentru această categorie?
Matt Phelan, CEO The Hapiness Index: Dacă o companie are mai puțin de 10 angajați, nu au nevoie de un instrument cum este The Happiness Index. Cred că într-o astfel de situație, poate să stea toată lumea într-o încăpere și să discute. Nevoia apare în momentul în care ai peste 40-50 de angajați. De aceea, împreună cu Sodexo, vom lansa studii și conținut pentru a educa, pentru că în spate este o știință. Sunt persoane care înțeleg aceste lucruri în mod natural, dar nu este cazul tuturor. Datele pe care le vom publica din studiile pe care le facem vor putea fi folosite inclusiv de microîntreprinderi.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.