Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Grigorescu „only cash”

Ciobănaș cu câine și turmă

„Cu prilejul Zilei Naționale a pictorului Nicolae Grigorescu, Muzeul Național de Artă al României (MNAR) în parteneriat cu Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” anunță deschiderea expoziției „Nicolae Grigorescu – Pictor al ethosului românesc”. Expoziția este deschisă publicului începând cu ziua de luni 15 mai 2023, când se împlinesc 185 de ani de la nașterea artistului și până în ziua de duminică 17 septembrie 2023”, este anunțul postat pe website-ul MNAR

Expoziția cuprinde peste 120 de lucrări de pictură din colecția MNAR, multe dintre acestea, de mari dimensiuni, fiind expuse foarte rar sau prezentate acum pentru prima dată publicului în urma restaurării la care au fost supuse. Acestor lucrări li se adaugă din colecția Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti” veșminte țărănești și obiecte cu caracter decorativ, precum și 83 de fotografii realizate în timpul cercetărilor realizate între 1925-1936 de echipa profesorului Dimitrie Gusti în localități rurale din România- precizează reprezentanții instituției pe același website.


Sâmbătă, 10 iunie 2023, am ajuns la această expoziție pe care mi-am dorit să o vizitez pentru că e o ocazie rară de a vedea în același loc picturile lui Grigorescu. Evenimentul pare să aibă succes, la interior, expoziția este organizată impecabil - aproape de prânz, în aripa MNAR erau zeci de persoane interesate de opera pictorului român, de la profesori, elevi și studenți, până la turiști români și străini. Taxa de intrare este de 20 de lei (aproximativ 5 euro), iar copiii au acces gratuit. 

Expoziția a fost realizată de un colectiv al MNAR compus din dr. Călin-Alexiu Stegerean, director general, curator-coordonator, Alina Petrescu șef de secție Artă Românească Modernă, Miruna Moraru, muzeograf și Monica Croitoru-Tonciu, muzeograf. Restaurare pictură: Ioan Sfrijan, șef de secție, Sorina Gheorghiță, Raluca Bivol, Adrian Corduban, Crenguța Corduban, Horațiu Costin, Rareș Pătrașcu. Restaurare rame: Silvia Luca, Violeta Pintilie. Conservatori: Costina Anghel, Paula Luca, Victoria Oancea, Cătălina Negoiță. Din partea Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti” au colaborat conf. dr. Paula Popoiu, manager, dr. Georgiana Onoiu, șef secție Tezaurizare patrimoniu cultural, dr. Aurelia Tudor, cercetător științific, colectivul secției Tezaurizare patrimoniu cultural, colectivul Biroului Arhivă Documentară, colectivul Laboratorului de Conservare-Restaurare, se precizează pe website-ul MNAR.

Toate aceste eforturi și rezultatul în sine sunt puse în umbră în unele momente de delăsarea și incompetență a guvernanților, care moștenesc și dau mai departe, decenii la rând, probleme simple, nerezolvate.

„Only cash?”- întreabă un domn între două vârste, conducătorul informal al unui grup de 5 turiști străini, plecând descumpănit de la casieria unde se vând biletele pentru expoziție, în aripa Galeriei de Artă Europeană. Lângă ei, 2 tineri fac și ei stânga-mprejur, întrebându-se unde găsesc primul bancomat și cum este posibil ca în autobuz să achite călătoria direct cu cardul, iar în muzeu să li se spună că taxa poate fi încasată numai sub formă de numerar. 

Am surprins aceste două reacții în câteva zeci de secunde, cât a durat să cumpăr biletele. Mă bucuram că fac parte dintre norocoși, se întâmplă foarte rar să am cash în buzunare- sâmbătă chiar aveam 45 de lei la mine.

E greu de estimat câți vizitatori se duc să scoată bani, pentru a reveni ulterior să vadă picturile.

De ce refuză instituțiile statului să evolueze de la „only cash”, la plată cu cardul - e greu de explicat. Și mai greu de înțeles este de ce zeci de miniștri la rând lasă această problemă nerezolvată, în anii în care pentru a încasa cu cardul nu mai e nici măcar nevoie de POS-ul clasic, legat fizic cu fire, ci numai de un smartphone și o aplicație bancară la care poți achita touchless cu cardul sau cu Google Pay ori Apple Pay. V-ați întâlnit probabil cu această opțiune atunci când un curier v-a adus mâncarea sau cumpărăturile de la supermarket.

În muzeele din Europa, plata prin mijloace electronice este posibilă aproape peste tot, unele au implementat soluții care îți facilitează accesul la actul de cultură: poți să cumperi biletele din aplicații mobile sau de pe website-ul instituției, ai la dispoziție linie de self check-in pe unde poți intra scanând un cod QR de pe telefonul mobil sau de pe biletul imprimat acasă.

Unele muzee au implementat chiar sisteme asemănătoare turnichetelor de la metrou- plătești touchless cu cardul sau telefonul mobil și poți intra. Nu este nicio diferență între ușurința cu care intri într-un magazin de haine sau într-un muzeu.

Logica e simplă - dacă vrei să ai clienți, trebuie să facilitezi accesul la produsele și serviciile tale tuturor potențialilor cumpărători, prin toate canalele posibile tehnologic, astfel încât să acoperi toate profilurile consumatorilor - de la cei care încă preferă să plătească în numerar, până la cei care nu vor decât să îndrepte telefonul spre un alt device și să nu atingă nimic.

La noi, muzeele sunt precum bordeiul din pădurea lui Nicolae Grigorescu.

Digitalizarea plăților se poate face foarte simplu, în câteva săptămâni la nivel național, printr-o ordonanță de urgență- toate instituțiile publice din România care au venituri din produse și servicii oferite cetățenilor sau care fac încasări în numele statului- să fie obligate să aibă cont și un POS sau mai multe POS-uri asociate și să faciliteze toate opțiunile de plată prin internet. O măsură adaptată vremurilor în care trăim și care ar putea aduce creșteri importante de încasări de la un an la altul.

Ca să luăm un exemplul de la MNAR, dacă instituția pierde 20% dintre clienți pentru că accepta plăți „only cash”, sumele sunt imense. Expoziția lui Grigorescu durează 3 luni.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ion check icon
    Politicienii, patronii lor si clientela n-au nici un interes sa se generalizeze platile cu cardul. In continuare se vrea pastrarea unei culturi a numerarului pentru ca grosul coruptiei in Romania se face cu bani cash. Iar prostimea este manipulata cum ca si-ar pierde libertatea fara cash spre beneficul coruptilor.
    • Like 1
  • Gab check icon
    Noi și bulgarii... aceeași situație la „Palatul” Reginei Maria sau la Palatul Euxinograd din Varna, ambele fiind instituții ale statului bulgar.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult