Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Mica bijuterie uitată din Bretea Română, undeva în Țara Hațegului: are 300 de ani şi a fost considerată blestemată, fiindcă unica pictură păstrată pe ziduri era a unui diavol

Biserica Bretea Română

sursa foto: fede,ro

Am ajuns în comuna Bretea Română din pură întâmplare în week-end-ul trecut. Probabil că nu am fi intrat în localitate dacă nu am fi zărit pe culmea unui deal, ascuns până la mijloc de copaci, turnul semeţ al unei biserici ce părea ridicată în secolele când locurile erau păzite de Corvineşti sau cnezii Cândea.

Hunedoara şi mai ales Ţara Haţegului au o colecţie de biserici, castele, cetăţi şi curţi nobiliare de o frumuseţe aparte, cu crestele Retezatului pe fundal, care îmi aminteşte, de multe ori, de imaginile bucolice ale manualelor din primii ani de şcoală. Deşi ajungem des în această zonă, căutând vestigii pe care nu le-am văzut în vizite anterioare sau întorcându-ne la unele dintre ele, a căror istorie se pierde în Antichitate sau Evul mediu, nu știam ca în Bretea Română să fie vreun lăcaş de cult.

La fel ca biserica din Densuş ori cea din Strei, misterioasa bisericuţă de aici se găsea în mijlocul cimitirului. Numai că, spre deosebire de acestea două, starea sa este jalnică. În afară de turnul semeţ, cu acoperiş pe care încă rezistă tabla pusă în urmă cu câteva decenii, nava bisericii are acoperişul prăbuşit, iar tencuiala sa căzută lăsa la vedere cărămizile mâncate de secole. Înconjurată de morminte vechi, pare ea însăşi crucea unui trecut uitat.

Am făcut câteva fotografii şi am plecat trist ca întotdeauna când întâlnesc vestigii lăsate în plata Domnului. De fapt, acest sentiment mă încearcă doar prin ţara noastră, niciodată în Italia, de exemplu. În ciuda faptului că există mii de castele, mânăstiri și palate în Peninsulă, sunt sigur că acea biserică modestă, dacă se găsea prin Italia, chiar şi în cea mai săracă dintre regiuni, nu ar fi fost lăsată să sufere pe culmea dealului.

Odată ajuns la restaurantul din Haţeg, unde oprisem pentru prânz, am căutat pe google câteva date despre acea mică bijuterie uitată din Bretea. Am aflat imediat că are trei sute de ani şi că nişte jurnalişti locali o socoteau blestemată fiindcă unica pictură păstrată pe zidurile sale era a unui diavol. Fiindcă este atât de „tânără” şi România are monumente istorice cu duiumul, nu era inclusă pe această listă. Sunt ironic, evident.

sursa foto: fede.ro

Totuşi, arhitectura şi materialele din care era construit turnul bisericii nu păreau defel de secol XVIII, doar nava distrusă putea avea numai trei secole. Trebuia să fie cu vreo două-trei sute de ani mai vechi, probabil contemporan cu Iancu de Hunedoara. I-am trimis fotografiile făcute unui prieten arheolog şi, până să terminăm masa, am primit confirmarea vechimii sale. La o asemenea etate ar fi meritat o soartă mai bună, un loc pe lista monumentelor istorice şi fonduri pentru refacere.

Chiar dacă eram revoltat de acel dezinteres al localnicilor, ca şi al autorităţilor locale ori judeţene care ar fi trebuit să îşi dea seama mai bine decât mine de valoarea istorică a bisericii, nu aş fi scris niciodată acest articol dacă, de pe site-ul Primăriei, nu aş fi aflat povestea cu adevărat dramatică a locului.

Bisericuţa aceea fusese deschisă pentru enoriaşi până în anii ’80. Fiindcă etnicii maghiari din localitate au părăsit zona rând pe rând, iar biserica lor, mai mare, fusese abandonată, credincioşii ortodocşi au cumpărat-o pe aceasta, au refăcut-o şi au sfinţit-o în 1981. Iar bătrâna şi micuţa biserică românească de pe culmea dealului, care ascultase rugăciunile şi văzuse dramele a zeci de generaţii de localnici, a fost abandonată. Aşa că Primăria se laudă astăzi pe site-ul ei cu o biserică mare şi frumoasă, construită de credincioşii altei confesiuni. Mai trist decât dezinteresul actualilor locuitori este amnezia acestora: oare poveștile locului care ar trebui să vorbească despre cei care construiseră turnul acela, care avea poate, iniţial, destinaţie de apărare, poate era parte a unei biserici medievale, chiar au fost date complet uitării? Poate o comunitate să îşi uite complet trecutul sau acesta să nu mai valoreze nimic pentru oamenii săi? 

Cu o săptămână înainte de a ajunge întâmplător la Bretea Română, am bătut drumurile din Emilia-Romagna. Fiecare vestigiu rămas de la strămoşi, indiferent cât de insignifiant, era restaurat şi pus în valoare de construcţiile noi din jurul său. Localnicii sunt mereu orgolioşi, mândri de trecutul lor şi bucuroşi să îl împărtăşească cu turiştii. Am descoperit un site cu toate castelele regiunii care spunea istoria fiecăruia, indica locaţia exactă, programul de vizitare şi chiar distanţa la care se găsea parcarea de intrarea în fiecare castel. Îmi pot doar imagina cum ar arăta acea biserică modestă din Bretea dacă ar fi aparţinut unei comunităţi italiene.

Până când vom învăţa că vorbele fără fapte şi orgoliile naţionale fără dovezi materiale nu valorează nimic, vestigiile se vor prăbuși cu totul. Iar pentru neputinţa noastră vom găsi mereu scuza vreunui blestem, a poziţiei geografice, răutatea duşmanilor, ghinionul istoric şi vom refuza să vedem dezinteresul, lenea, dezorganizarea şi plăcerea de a ne plânge de milă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bună ziua! Ați auzit de castelul din Cârnești din aceeași Țară a Hațegului? Nu cred, ptr. că nu mai există, a fost dărâmat de autoritățile comuniste pt. a folosi cărămida la construirea căminului cultural și al școlii din localitate. Din cel mai mare castel din Țara Hațegului situat in cea mai bună zonă pentru panorama munților Retezat au mai rămas căteva poze vechi, beciurile acoperite cu pământ și amintirile a vreo două persoane în vârstă. Paradoxal, poate fi vizitat totuși pentru că a fost contruit în anii 1860 avănd ca model planurile castelului Hunegg din Elveția iar acest castel există încă într-o perfectă stare.
    • Like 1
    • @ Petre Vasiu
      Mhai Nai check icon
      Fiecare cu ce-l doare. Aici este vorba despre altceva. Nu mai sunt comunisti, dar sunt aceeasi oameni. Cre(s)tini , carese numesc pe ei ortodocsi, desi inca chicesc in mate de pui, cred in blesteme, vad viitorul in formele norilor samd. Iar de autoritati, viziune in viitor, interes national samd. n-are rost sa vorbim.

      O bijuterie e bijuterie atata timp cat este apreciata si pretuita. Altfel e gunoi.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult