Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Povestea din spatele micilor maghiari amendați la Odorheiu Secuiesc. „La ora la care a avut loc discuția, programul cu clienții nu începuse, iar casa de marcat nu era operațională”

Kaufland Odorheiu Secuiesc

Un comisar de la Protecția Consumatorului Brașov a spus vineri că a amendat cu 10.000 de lei hypermarketul Kaufland din Odorheiu Secuiesc, după ce a repetat experiența unui vlogger care a susținut că a încercat să comande în românește mici și a fost refuzat. Comisarul-șef regional Sorin Susanu afirmă că și el a fost refuzat după ce a vrut să vadă dacă acest lucru este adevărat și a folosit româna la cumpărături. „Pentru că este vorba despre o practică, nu un accident, a fost aplicată o amendă de 10.000 de lei”, a declarat Sorin Susanu, citat de NewsBv. 

Amenda vine după ce, joi, un vlogger a postat pe Facebook un filmuleț, în care susține că o angajată a Kaufland a refuzat să îl servească pe motiv că ar fi dat comanda în română, nu în maghiară. Din imagini nu reiese însă clar de ce nu se produce până la urmă schimbul, dacă este vorba despre un refuz sau o neînțelegere. Potrivit reprezentanților Kaufland, care citează procesul verbal din data de 1 septembrie 2017, sancțiunea despre care vorbește Susanu ar fi fost dată însă în baza filmului postat de vlogger pe internet.

Kaufland: Discuția are loc înainte de începerea programului. Vloggerul era la cea de-a treia discuție cu angajata

Într-un comunicat de presă, Kaufland a explicat că, la ora la care vloggerul i-a cerut angajatei o porție de mici, casa nu era încă operațională pentru că programul de lucru nu începuse încă. Mai mult decât atât, vloggerul era la cea de-a treia discuție cu angajata, după ce i se spuse în prealabil că programul începe mai târziu. „La ora la care a avut loc discuția filmată la punctul Grill (9:47), programul de lucru cu clienții nu începuse încă, angajata fiind implicată în sarcinile obișnuite de pregătire pentru deschiderea oficială de la ora 10.00. Din acest motiv, casa de marcat nu era încă operațională, iar aceasta nu a putut încheia procedura de încasare, neputând servi astfel clientul și restituindu-i suma. De asemenea, din imaginile surprinse de camerele de supraveghere din parcare, reiese că autorului filmului i s-a comunicat orarul de funcționare în prealabil. Acesta a venit la punctul Grill într-un interval de 16 minute de trei ori, înainte de începerea programului, în intervalul 9:31 – 9.47, purtând discuții cu angajata.

Încă de la prima vizită, care a durat aproximativ un minut (de la ora 9:31:25 până la ora 9:32:27), clientului i s-a comunicat că programul de lucru nu începuse încă la acea oră și din acest motiv nu putea fi servit. Cu toate acesta, el a revenit a doua oară la ora 9.37 și apoi a treia oară la ora 9.47, când a pornit camera de filmat, înregistrând o reacție ca urmare a unor interacțiuni anterioare”, se arată în răspunsul Kaufland.

„Regretăm atitudinea angajatei din cadrul magazinului din Odorheiu Secuiesc. Este un comportament de care ne dezicem, Kaufland având o serie de principii care pun respectul față de clienți și amabilitatea pe primul loc”, adaugă reprezentanții hypermarketului, care precizează că vor organiza cursuri de limba română pentru angajații lor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Citesc comentariile de aici si mi dau seama ca suntem un popor fara speranta!.Si fara tara. S-o ia atunci cine poate s-o tina. Ca noi sigur nu putem!
    • Like 0
  • check icon
    Bun, cel ce a facut inregistrarea a venit in afara programului. Tot in afara programului a venit si inspectorul de la Protectia Consumatorului? Asta, pe de o parte. Pe de alta parte, daca domnii de la Kaufland se considera nevinovati, de ce "regreta comportamentul vanzatoarei"? Mi se pare mie, sau ceva pute in insailarea asta de justificari?
    • Like 3
    • @
      check icon
      Da, pute a provocare ieftină făcută de niște indivizi care trăiesc încă în epoca Ceaușescu-Kádár. O banală scenă din secuime a fost transformată în temă internațională, ca – de altfel – și chestiunea cu liceul romano-catolic din Tg. Mureș.
      • Like 0
    • @
      check icon
      Domnule nickadyudrea@gmail.com, am vazut, intamplator, si vestitele inregistrari de pe camerele de supraveghere care, in opinia unor ziarist cumparati, "schimba totul". Imaginile arata cum protagonistul intamplarii coboara din masina si intra in supermarket, apoi iese. Atat. Cum schimba asta totul, poate ne explici, in nemarginita-ti intelepciune...
      • Like 2
    • @
      Sunt atâtea etnii în Dobrogea ..de ce mă rog doar în Ardeal,în cele trei județe cu preponderență maghiara,se intimplă că nu știu limba română, nu sunt mulțumiți de scoli ,universități cu predare în limba maghiară ,au tot timpul de obiectat ca nu li se respectă drepturile...de ce, cei din regiunea mea nu ar putea avea dreptul la studiu în limba maternă ,intr-o școală construită cu bani statului român? !
      Vă răspund tot eu: pentru că au bun simț, au răspunderea celui ce respectă aproapele și comunitatea în care trăiesc, respecta legile Statului Român.
      • Like 0
  • Să nu cumva să fi fost o capcană întinsă de PSD pentru a inflama spirite inflamabile.
    La fel Cum s-a întâmplat cu ani în urmă cu Târgu Mureș însângerat în cele din urmă
    PSD este o haită de oameni lipsiți complet de scrupule și care sunt gata de orice care le aduce lor avantaje în orice direcție fără să le pese de câtă suferință lasă în urmă lor
    • Like 1
    • @ Iovan Viorica
      check icon
      Este, FĂRĂ DUBIU, un aranjament. Chiar dacă scena e reală, procesarea ei ulterioară a fost făcută INTENȚIONAT și CU UN SCOP precis și bine ticluit. 85% dintre cetățenii României se inflamează ușor la asemenea scene banale și, în esență, fără importanță.
      • Like 0
    • @
      Interesant ar fi de stiut daca angajatii cunosc limba romana. Atat.
      • Like 0
    • @ Danescu Cristina
      check icon
      Și dacă nu ar cunoaște-o, ați intra în alertă maximă? Dv., ca persoană, ca individ, ați fost vreodată în secuime? în Ungaria? Sau vă plac poveștile procesate «prin metode specifice»?
      • Like 0
  • Posibil sa fi fost in afara programului.
    Dar domnul acela care zicea: "du-te la Bucuresti!" , el ce scuza are?
    • Like 4
  • Pare-se ca vlogerul a fortat nota pentru a obtine reactia dorita. Vanzatoarea a calcat pe bec si a atins o coarda sensibila unora. Takes two to tango sau trebuie doi pentru un tangou, adica nu oricine forteaza nota si nu oricine vorbeste interlocutorului pe alta limba decat cea oficiala.
    • Like 0
  • Csaba check icon
    Pe lângă circul mediatic creat, mă rog, temă bună pentru creșterea audienței, există o întrebare:
    O persoană, care își ia curajul de a investi într-o companie, afacere, nu are dreptul să angajeze pe cine vrea? Oare, limbile vorbite și nevorbite de angajați trebuie să fie subiectul activității unui organ de control?
    Prin acest principiu, dacă într-un restaurant denumit Restaurant Franțuzesc, și nici un angajat nu vorbește franceza, pot să le raportez la ANPC?
    Dacă vrei să faci vânzări, angajezi pe oameni care împreună acoperă 3- 4 limbi. Dacă nu vrea să fac vânzări mari, îmi angajezi rudele sau câțiva etiopieni vorbitor de nu știu ce limbă.
    • Like 2
    • @ Csaba
      Anon check icon
      Ma intreb ce s-ar intampla daca cineva ar deschide un restaurant cu profil frantuzesc in Franta, restaurant in care, cum spuneti, nici un angajat nu ar vorbi franceza. Lasand la o parte ridicolul situatiei, problema nu era de control al limbii, ci de modul in care erau tratati clientii, cu precadere, se pare, cei romani. Chiar daca angajatul nu vorbeste aceeasi limba cu clientul, exista solutii, poate incerca ceva in engleza (greu de crezut ca azi e cineva care sa nu stie "sorry" + alte cateva cuvinte), poate chema un alt angajat sa ajute (in cazul de la Kaufland era perfect plauzibil). A ignora clientul nu e un comportament corect. Desigur, asta merge in ambele directii: nici angajatul nu e obligat sa suporte un comportament necorespunzator din partea clientului.
      • Like 3
    • @ Anon
      check icon
      Desigur, așa este, numai că mesajul din discuție este unul știut de decenii: ungurii nu vor să-i servească pe români. Este un clișeu evident fabricat, chiar dacă – uneori, rar – reflectă și o anume realitate în secuime.
      • Like 1
    • @ Anon
      Csaba check icon
      Nu eram acolo nu stiu ce au discutat cu ocazia primelor 2 vizite. De aceea nu comentez filmuletul. Comentariul meu viza reactia celor de la protectia consumatorului.
      • Like 1
    • @ Csaba
      Anon check icon
      Si eu ma refeream tot la reactia lor, intrucat ni se spune: "Un comisar [...] a repetat experiența unui vlogger care a susținut că a încercat să comande în românește mici și a fost refuzat. Comisarul-șef regional Sorin Susanu afirmă că și el a fost refuzat după ce a vrut să vadă dacă acest lucru este adevărat și a folosit româna la cumpărături.". Asadar si pe comisar l-au tratat la fel.
      • Like 3
    • @
      Anon check icon
      As vrea sa cred ca nu face nimeni generalizari de la un singur exemplu. Desigur, cum spuneam intr-un comentariu anterior, probabil sunt eu naiv.
      • Like 0
    • @ Anon
      Csaba check icon
      Da, corect, să nu generalizăm. Despre comisarul Sorin Susanu să nu vorbim, nu este prima ocazie când abia așteaptă să amendeze pentru aceste motive. Și nu cred că a fost refuzat, eventual nu a primit răspuns.
      Dar dincolo de aceste chestiuni minore, întrebarea mea era și este dacă statul, prin organele sale poate să-mi impună acest lucru. Ca persoană de drept privat, am dreptul să refuz servirea unei persoane. Ca persoană de drept public, nu am acest drept. Ca persoană de drept privat, angajez pe cine vrea și în ce condiții vreau. Nimeni nu mă poate obliga să vorbesc în limba română sau maghiară sau engelză. Ce face ANPC-ul, dacă eu, am o firmă în Romania, unde toți vorbesc doar limba germană, adică sunt cetățeni germani? Mă amendează?
      Deci din punct de vedere moral, ai dreptate: cei care lucrează în domeniul comerțului, și deservesc oameni, trebuie să cunoască limba română. Din punct de vedere legal, nu poți însă să impui acest lucru, mai ales nu este normal să dai amendă pentru acest lucru. Poți să dai amendă pentru că nu ai fost informat corect în legătură cu produsul pe care ai cumpărat, dar nu poți să dai amendă pentru că nu am vrut să-ți vând un produs.
      • Like 2
    • @ Csaba
      Al Med Al Med check icon
      Domnule Csaba, traiesc in "secuime" cunosc situatia cum dealtfel o cunoaste-ti si dvs, insa va faceti ca ploua....Nu va mai ascundeti dupa deget!
      • Like 3
    • @ Csaba
      Anon check icon
      Din moment ce ANPC exista si poate sa dea amenzi, este legal sa primesti amenda daca tratezi prost un client fara sa ai un motiv intemeiat. A ignora pur si simplu un client inseamna a-l trata prost, este echivalent cu a-l refuza. Asa e, puteti angaja pe cine doriti, in ce conditii doriti, nu puteti insa trata prost clientii. Daca Susanu nu a avut un motiv intemeiat sa dea amenda, Kaufland putea sa conteste amenda respectiva, sa-l dea in judecata etc. Nu au facut-o, si-au cerut scuze.
      • Like 4
    • @
      Anon check icon
      De acord, ne-ar fi de folos sa stim legea respectiva.
      • Like 0
    • @ Csaba
      check icon
      Domnule Csaba, fapta vanzatoarei de la Kaufland se inscrie in art 1, alineat 2, lit f din Ordonanta 137/2000, anume discriminarea in legatura cu accesul la servicii de uz public. Ca ipochimenul - intamplator, ungur de etnie - de la CNCD se face ca ploua, asta e deja penala. Apoi, ar fi bine sa cititi si art 2 alin 4 din aceeasi ordonanta: ORICE comportament activ ori pasiv care, prin efectele pe care le generează, favorizează
      sau defavorizeaza nejustificat ori supune unui tratament injust sau degradant o persoana, un grup
      de persoane sau o comunitate fata de alte persoane, grupuri de persoane sau comunităŃi atrage
      răspunderea contravenŃională conform prezentei ordonanŃe, dacă nu intra sub incidenta legii
      penale. Acum pricepeti, sau trebuie o schita? Poate, si schita sa fie in limba maghiara...
      • Like 1
    • @
      check icon
      ordonanta 137/2000
      • Like 1
    • @
      Csaba check icon
      Domnule Dumitrache, cum am afirmat si in comentariile de mai inainte, nu am fost prezent, nu stiu ce s-a intamplat intre vanzatoare si vloggerul in cauza. Deci nu pot sa incadrez fapta sau nefapta in nici un articol, si nici nu vreau. Nu este treaba mea. Eu am pus o intrebare simpla, legat de "spiritul" ANPC, care imediat s-a autosesizat. Poate daca s-ar autosesiza și în cazul CFR călători, sau transportul public, sau alte părți ale vieții noastre de zi cu zi, unde suntem umiliți prin nepăsare, indiferent de etnie, poate a-și fi tăcut.
      • Like 1
    • @ Csaba
      Csaba.Atat timp cat esti in Romania ,iar cineva ti se adreseaza in romana atunci trebuie sa-i raspunzi in romana.Daca nu stii alta limba si ti se adreseaza in alta ii raspunzi in cea pe care o stii ,adica romana.Daca nu stii limba romana sau nu vrei s-o vorbesti atunci inseamna ca ai o problema.
      • Like 1
    • @ Csaba
      Domnule Csaba,
      Ca persoana de drept privat poti sa angajezi pe orice ungur vorbitor de o singura limbă, insă daca pui persoana respectivă în contact cu clientii atunci ai grija sa o pui doar intr-un magazin din Ungaria, ca altfel iti iei amenda si in Romania si in Bulgaria si in orice alt stat.
      Sau poti sa o pui si intr-o pozitie de comunicare cu clientii dar sa fii sigur ca pe langa analfabetul ala exista inca o persoana vorbitoare a tarii in care ai bodega deschisa.
      • Like 1
    • @ Csaba
      Victor66 check icon
      Dacă eu deschid un restaurant în Ungaria și insist să vorbesc română și nu servesc ungurii că nu îi înțeleg e ok? Vă tot ascundeți, spunând că nu ați văzut incidentul, dar de comentat comentați.
      • Like 0
    • @ Radu Armasu
      Bravo.
      E o situație ce durează de zeci de ani...perpetuată de organele de ordine,care ar trebui să ia măsuri.
      • Like 0
    • @ Csaba
      In Romania orice persoana care detine cetatenie romana , prin urmare drepturi ce decurg din asta trebuie sa stie limba ROMANA. In rest poate sti si alte limbi sa se angajeze oriunde la orice companie de oriunde.
      P.s. stiti cum se obtine o cetatenie? Daca esti chinez de exemplu si vrei sa devii si cetatean roman?
      • Like 0
    • @
      :))))) Desigur, nu este asa. Cum.naiba sa ma inteleg in engleza la alimentara in Romania? Noaptea mintii, zau.
      • Like 0
  • Dacă se întâmpla în Ungaria și angajata nu ştia limba țării în care trăia , oare care era răspunsul oficialilor de acolo ? Tot așa cum ne fraiere sc pe noi doar fiindcă suntem români ? Ştiți placa " Noi suntem români , noi suntem aici pe veci stăpâni, NU ? !
    • Like 3
  • oriunde in lumea civilizata esti servit si daca faci semne si nu cunosti limba.Aici se vede din discutie ca nu era vorba de ora ci de limba de comunicare.Raspunsul e jenant pentru un hipermarket care se vrea serios si care are profit bunicel din Romania.Asemenea angajati nu au ce cauta in comert indiferent de limba vorbita.Acest mod de abordare sovin le da apa la moara extremistilor.Rusine!!!
    • Like 7
  • check icon
    In semn de protest nu voi mai manca kiurtoskolaci si guias timp de un an.Mai mult,nu voi mai priza paprika de la dealarul meu ungur niciodata.
    • Like 3
    • @
      Ha ,ha,bun și umorul la ceva !
      Ne mai descrețim frunțile.
      • Like 0
  • John check icon
    un dialog intre doi oameni care nu-si inteleg limbile. Pe de o parte avem un om cu un comportament pasiv-agresiv venit la kaifland sa-si dovedeasca crezul, care trage concluzii pe loc fara sa inteleaga limba interlocutorului. Inteligent, nu? Pe de alta parte avem o doamna care pare ca nu-si intelege rolul la kaufland, care nu are abilitatile necesare ptr a depasi bariera limbii si a manui un om cu deviatii comportamentale. Pe baza concluziilor oarbe ale omului, multi conationali par incordati sa inceapa razboiul. Un razboi care sa obtina cee? Sa-i fortam pe unguri sa ne iubeasca pana in panzele albe? Dragoste cu forta? Nu ne-ar merge mai bine la toti daca i-am atrage pe maghiari sa fie interesati sa invete romaneste, fara sa-i impingem/fortam? Prin cultura, economie, interes comun?
    • Like 3
    • @ John
      Cum să-i atragi dle dacă ei aşa sunt învățați , de mici copii , să nu vorbească românește ci doar limba maghiară . Am fost la Budapesta , acolo nici un monument nu are plăcuțe, de identificare decât în limba maghiară , nu engleza, nu franceza, nimic ! Toate filmele difuzate sunt dublate in limba maghiara ! Pentru ei dacă nu vorbeşți limba lor - nu exiști ! Despre ce vorbim ? Sunt aproape o sută de ani de la crearea României Mari și ei se gândesc numai la Ungaria Mare ! Nu mai dați cu barda tot în români !
      • Like 5
    • @ Titus Paul Ionescu
      check icon
      Prieten drag, vorbești mai abitir ca Vadim... Pun pariu că nu ai citit nimic din istoria ungurilor, despre psihologia lor. Uite, foarte pe scurt, poate ajută: maghiarii au un acut sentiment al izolării, au mândria că sunt singurul popor ugro-finic de tradiție latină și central-europeană. Ca atare, își protejează limba, cultura... Cum ai dori să-și păstreze tradiția limbii dacă nu vorbind-o??!! Te întreb așa, omenește? Dar, nu-i așa, te supără când românii din Ucraina sunt persecutați, nu? Acolo nu e OK, dacă noi îi șicanăm pe unguri este bine, nu-i așa? Că doar, na, suntem români, cică toleranți și europeni. Bravo, monșer, ești pe linie, te angajează băieții...
      • Like 2
    • @ Titus Paul Ionescu
      John check icon
      De la cazuri foarte rare la a zice ca e un fenomen e cale lunga. Eu unul n-am vazut vreo statistica sa arate ca un procent semificativ din populatia Romaniei refuza sa invete romaneste. Asa ca hai sa nu ne pierdem timpul cu ceva care e foarte putin probabil sa fie o problema. Cum am zis mai sus, ghiolbani sunt de ambele parti. Ghiolbanismul tine mai mult de personalitate si nu de etnie, nu merita pierdut timpul cu idioti.

      Personal (si banuiesc ca multi altii) vreau ca Transilvania sa mearga bine economic iar oamenii indiferent de etnie sa traiasca o viata de calitate. Ptr asta e nevoie de o convietuire buna care are la baza respectul si acceptarea. Respectul si increderea se castiga doar in timp prin comportamente/o serie de experiente pozitive, asa ca fiecare tre sa puna osul la bataie sa le obtina. Noi majoritarii tre sa facem primii pasul. Daca zona se dezvolta si apar oportunitati o sa vina si interesul de a invata limba, in mod natural, nu rastit si fortat. Iar daca nu invata nu trebuie sa fie sfarsitul lumii. In toate tarile dezvoltate sunt oameni care nu stiu limba tarii - dezavantajul lor.

      Gandirea ca tre raspuns cu aceiasi moneda e de gradinita. Ca oameni maturi tre sa alegem sa facem ceea ce ne duce in directia unei vieti mai de calitate. Nu as lua Budapesta ca exemplu bun de urmat; cred ca putem rezolva problemele mai bine decat ei.
      • Like 4
    • @ John
      Dragă John ( şi mai cum ?) dacă nu şti , nu te pronunța ! Când am făcut eu armata , au venit şi vreo douăzeci de tineri din secuime . Nici unul nu ştia o boabă românește , nici un cuvânt uzual ! Te miră ? Asta-i politica lor . Şi cu pași mărunți o duc la îndeplinire . Mizând pe pasivitatea şi pe credulitatea românilor .
      • Like 5
    • @
      În Ucraina români de acolo vorbesc și limba țării de adopție (adopție. ..cam pretențios cuvintul și. ..neadevarat ( vezi istoria)
      • Like 0

Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult