Aud, citesc sau rostesc din ce în ce mai des în ultima vreme cuvântul „coaching”, în contexte dintre cele mai diverse, de la conversații private sau interviuri în emisiuni mondene, până la conferințe despre leadership sau ședinte importante de strategie în companii multinaționale.
Întrucât coachingul reprezintă „ocupațiunea mea mintală” principală (cum spunea Ilie Moromete) încă din 2003, prin acest articol propun o perspectivă din interiorul acestei meserii, care sper să contribuie la înțelegerea mai corectă a ceea ce este și ce nu este coachingul.
Din perspectiva notorietății, coachingul a crescut în România precum Prâslea cel Voinic, dacă ținem cont de faptul că primele articole în limba română pe această temă au început să apară abia în 2005, elemente de coaching fiind incluse într-un articol scris de subsemnatul pentru revista BIZ în martie 2004.
Ca și în cazul multor idei și abordări inovatoare, gradul de acceptare a coachingului pare a urma „traseul” tipic: la început a fost (și încă mai este) ridiculizat, acum este uneori criticat, pentru ca, într-un final, să fie (sper) acceptat și folosit în mod corect și curent.
Parte din criticile aduse coachingului își au originea în faptul că, deși acest cuvânt este din ce în ce mai prezent în conversații, sensurile care îi sunt atribuite sunt diferite și în unele cazuri nepotrivite. Așa cum ne tot îndeamnă Socrate, pentru a putea dialoga este esențial să avem o înțelegere clară și comună a termenilor pe ca îi folosim.
Mai multe pe această temă:
O nouă religie își propune să vindece boala corporatistului român: despre șarlatanie și coaching
În pelerinaj la Arsenie Boca al corporatiștilor
Citind diversele articole critice la adresa coachingului (inclusiv cele publicate recent pe acest site), am constatat că printre „păcatele” atribuite coachingului se numără lucruri care țin de training, terapie, consiliere și alte discipline conexe. Astfel, este de înțeles ca, dacă cineva face coaching așteptându-se să obțină efectele unui training sau a unei terapii, să fie dezamăgit/ă.
Conform definiției agreate de către membrii Asociației Române pentru Coaching (forul coachilor profesioniști din România), coachingul constă în „asistarea și ghidarea clientului [...] în a-și manifesta capacitățile potențiale, a-și defini sau clarifica obiective specifice, a identifica resurse și blocaje, a-și înțelege propriile perspective și percepții, a înțelege contextul mai larg în care acționează, a avea încredere în forțele proprii, a învăța să caute și să aleagă soluții viabile, a elabora planuri de acțiune, a stabili modalități optime de monitorizare a propriilor rezultate”.
Ca unul care am contribuit direct la formularea acestei definiții, mi-o asum și consider că ea reflectă esența coachingului bine făcut, în care rolul principal și meritele îi aparțin clientului de coaching, la fel și responsabilitatea. Rolul coachului este, în esență, unul de susținator și de interlocutor obiectiv, el nefiind nici „educator/trainer/formator”, nici „evaluator” și nici „vindecător”.
Din această confuzie legată de ce este (și ce nu este) coachingul, apar situații în care, mai ales în context organizațional, este folosit în situații în care nu are cum să funcționeze, cum ar fi cazul angajaților care sunt „trimiși la coaching” pentru că au carențe de comportament, de pregătire sau pentru că dau rezultate slabe. Coachingul a fost creat și funcționează atunci când clientul vrea, știe și poate mai mult.
Un alt lucru care adeseori este fie neînțeles, fie neasumat de către clienți este faptul că în coaching este vorba despre ce își propune să facă clientul/clienta, nu „ceilalți” și despre cum își propune el/ea să se schimbe, nu „ceilalți”.
Coachingul implică asumarea de către client a dorinței de schimbare și a efortului pe care aceasta poate îl implică, nu pentru că i se cere, ci pentru că el vrea. La fel ca la dans, „it takes two for coaching”, și, din păcate, multe dintre criticile aduse acestei metode au la bază situații în care clienții au fost fie forțați, fie nu au vrut să-și asume schimbările necesare reușitei.
O altă sursă de confuzie și de frustrare vine din faptul că în unele organizații șefii spun (și unii chiar cred) că fac „coaching” cu subordonații. În majoritatea lor, aceste așa-numite sesiuni de „coaching” sunt, de fapt, întâlniri mai mult sau mai puțin mascate de evaluare a performaței și/sau de „on the job training”. Studiile în domeniu și experiența proprie arată că printre condițiile esențiale ale unui demers eficient și autentic de coaching se numără dorința reală din partea coachului de progres pentru client și încrederea acestuia în coach și deschiderea fără rezerve față de acesta. Aceste condiții sunt rareori prezente în relațiile de tip șef-subalterni și, de aceea, cei din urmă nu au fie curajul, fie încrederea de a-și da „măștile” jos și de a se deschide cu adevărat.
O alta sursă de neîncredere sau de nemulțumire în coaching provine din faptul că, în special după criza economică începută în 2008, din ce în ce mai mulți oameni au fost atrași de „mirajul” conform căruia e suficient să faci un curs rapid de formare în coaching pentru a-ți obține o „diplomă”, apoi să poți practica și să câștigi bani mulți cu fără prea mare efort.
Lor li se adaugă cei care, din cauza restructurării departamentelor de training sau resurse umane din unele organizații, au rămas fără un loc de muncă și s-au „reorientat” către coaching, considerând că experiența anterioară le este suficientă pentru a fi coachi buni.
Conform mecanismelor pieței, odată cu apariția acestei noi categorii (cererea), a apărut și oferta, reprezentată de diferite „școli” cu nume pompoase, dispuse sa scoată coachi „pe bandă”, încropind programe de formare de o calitate indoielnică.
Și astfel, pe lângă cei care au pornit pe această cale din vocație și din dorința autentică de a ajuta și care investesc continuu în perfecționare temeinică, au apărut ceea ce eu numesc pseudo-coachii oportuniști, în momentul de față estimând că există peste 1.000 de oameni care se promoveaza ca fiind (și) „coachi”. Dintre aceștia numarul celor care își merită cu adevărat titulatura de coach este sub 100.
Nu în cele din urmă, un factor care poate contribui la o experiență negativă de coaching este alegerea bazată în principal pe preț, consecință a culturii de tip „hipermarket” în care ni se cultivă iluzia că putem obține calitate adevarată la prețuri imbatabile.
Abordarea pe care o recomand celor care doresc să își aleagă un coach bun este similară celei pe care ar adopta-o atunci când vor să-și aleagă avocatul, medicul stomatolog, chirurgul sau școala pentru copii, respectiv: reputația (preferabil din gura unora care au beneficiat deja de serviciile sale), anii de experiență, acreditările internaționale etc. Și în coaching, calitatea costă (deși nici în acest domeniu prețul mare nu reprezintă o garanție a calității).
În pofida opiniilor răuvoitoare sau neinformate, coachingul este un domeniu în plină ascensiune, un număr crescând de organizații românești și multinaționale apelând la serviciile coachilor profesioniști care, cum am văzut, nu sunt mulți. De aceea, și în acest domeniu, funcționează regula „cât plătești, atât primești”.
Conchizând, coachingul nu este un panaceu, ci un „catalizator și biotonic”, care ajută atunci când este făcut cum trebuie, când trebuie și de către cine se pricepe cu adevărat.
Atât în procesul de selecție, cât și în derularea programelor de coaching, responsabilitatea principală revine clienților (fie ei individuali sau organizații).
În plus, coachingul, în sensul propriu, nu „vindecă”, ci optimizează, nu „repară”, ci catalizează resursele interioare existente ale clienților, oferindu-le acestora un cadru, un timp și un spațiu (inclusiv mental) în care ei să-și clarifice ce își doresc să obțină și cum vor să se schimbe, astfel încât viața să le capete un plus de sens, de echilibru și de împlinire.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
O alta perspectiva este si aceasta: in epoca vitezei, a succesului "acum" coachingul promite "acum-ul" pe care il si mentioneaza in diferite postari: "nu ai nevoie de psihoterapie de lunga durata, totul se va intampla in doar cateva ore/zile" ?! Mai sa fie, a auzit cineva de personalitate,care este o STRUCTURA , ce nu se schimba peste noapte, a auzit cineva dintre coach de mecanisme de aparare si altele de genul acesta? Nu, pentru ca ei nu au nevoie de psihologie, au doar niste variante preformate, general aplicabile. Ci naiba vorbeste despre unicitatea si specificitatea individului, ei nu...
Unele cursuri de coaching promit succesul in aceasta meserie dupa doar 40 de ore, adica mai putin decat are cursul de frizeri.
Probabil ca in acest moment cei mai multi dintre coach de succes sunt cei care au scoli care ii invata pe altii ce-i coachingul...
Exista gluma aceea: cum a facut averea cel care a scris carti despre avere? Din vanzarea cartilor....
Raman cu idee - si tot asa procedez - ca "coach-ul" e un antrenor de performanta, indiferent deca actioneaza in sport, in business, viata personala.
Performanta, nu terapia. A face confuzie, insemna a confunda un antrenor cu un ortopedic.
Btw, categorig, multi dintre cei self proclamed "o suta de coachi adevarati" habar nu au de psihologie, de filozofie, de multe ori au formare la ASE sau la politehnica (sau generala...) dar au urmarit un curs de weekend, au primit o diploma facuta la photoshop, au stampila, au autorizatia de la minister, deci...sunt adevarati si cu asta basta.
Mai asteptam sa fie ales premiu de "coach al poporului"
Mai grav totusi mi se pare cei cu facultate de psihologie, care NU au nici o formare in psihoterapie, si transforma ora de coaching in o sedinta de psihoterapie mascata, si cand - inevitabil cand muncesti cu oameni cu probleme - se declanseaza ceva neplacut, habar nu au cum sa-l gestioneze.
Dar, din nou, au intrat in asociatia, si au toate stampile la loc, deci sunt "adevarati".
Noi "abuzivi", totusi, procedam altfel, si sincer vorbind nu avem nici o treaba cu cei "adevarati", independent de cat de mii de euro au dat pt acea diploma la photoshop
Trebuie adaugat ca de fapt orele de coaching de multe or
http://www.brunomedicina.com/ro/coaching-o-noua-moda-un-status-simbol-sau-o-necesitate/
Printre altele, quotez:
"deoarece se adreseaza unui public de invingatori care doresc sa obtina intotdeauna mai mult, coaching+ul nu are nimic de a face cu psihoterapia si consultanta psihologica clasica."
Nu pot decat sa ma bucur ca dupa 12 ani exista "coachi adevarati" care ne explica aceasta ideea....
Cine considera coachingul o tehnica de intrebari pe care o foloseste oricine, a invatat coaching din carti.
Un coach bun se diferentiaza de ceilalti - care au cateva insrumente - prin cu nivelul la care se conecteaza cu clientul ( ascultare empatica de nivel 4) se diferentiaza daca are Prezenta si Intuitie (pe langa diplomele internationale..:)
Insa asa cum s-a mentionat..fiecare client ajunge fix la Coach-ul la care are nevoie :)
Iar daca acea "orice persoana" este trimisa la coaching, ci nu alege sa apeleze la un coach...atunci rezultatele s-ar putea sa fie nule iar restul sa considere investitia aiurea.
Si...Nu, nu asa functioneaza :)
Cat despre scoli si certificari e irelevant pentru mine. Am lucrat si cu coach certificat ICF si cu coach ce nu avea certificare. Cei care sunt coachi cu adevarat dau valoare prin ceea ce fac nu prin ceea ce au dobandit.
Mi-ar placea tare mult sa vad pareri proprii, fara justificari. Cand lasi "ego-ul" deoparte s-ar putea sa fii surprins de ceea ce vei descoperii.
In principiu mi-a placut articolul dar parerea mea e ca titlul nu este potrivit.
Doresc sa adaug inca un lucru: a avea o foarte mare experienta intr-un domeniu nu inseamna ca esti si cel mai potrivit, priceput. iar daca sunt persoane ce considera ca stiu tot, va rog sa va intrebati: din tot ce stiti, ce traiti ?
Gander bune,
Gabriela
Din punctul meu de vedere (si sunt constient ca nu este unul popular) coaching-ul nu este o profesie ci o tehnica euristica de orientare a unui om spre solutii, actiune si viitor.
A pune intrebari deschise unui om pentru "a manifesta, defini, clarifica, identifica, intelege, avea incredere, invata, elabora, stabili" diverse comportamente nu este o profesie.
Este doar o tehnica pe care o poti folosi in orice profesie fie ea de psihoterapeut, trainer, profesor, lucrator social, antrenor, manager sau chiar in afara unei profesii ca prieten.
Din acest motiv eu consider ca toata lumea ar trebui sa invete fundamentele tehnicii de coaching dar le recomand celor care vor sa lucreze profesionist in domeniul social si psihologic sa studieze o facultate de profil.
Stiu din experienta personala cat de slabe sunt facultatile de psihologie si asistenta sociala de la noi si cu ce probleme se confrunta COPSI dar principiul studiului serios si stiintific al unui domeniu inainte de a practica o profesie in acest domeniu ramane necesar.
Subliniez ca pe langa studiul aprofundat al domeniului, unui adevarat profesionist ii mai este necesara terapia personala, formarea practica si exersarea sub supervizare.
Daca as folosi comparatia ta cu medicina, atunci din punctul meu de vedere coachingul este ca spalatul pe maini. Este o tehnica obligatorie si importanta in actul medical, care are rezultate benefice pentru pacient, iar faptul ca stii sa te speli pe maini nu reprezinta o profesie :)
Cat priveste diferentele, pe unele le consider superficialele si prea-des invocate, cum ar fi: "terapia este despre trecut si coachingul despre viitor", "in coaching exista obiective clare inca de la inceput, in terapie ele se contureaza pe parcurs" sau "terapia se face fata-in-fata, eu fac coaching prin telefon/skype".
Eu consider ca o distinctie majora este aceea ca un coach care lucreaza in mediul organizational TREBUIE sa posede o intelegere sistemica a modului in care organizatiile functioneaza, sa aiba cunostinte macar minimale despre cum functioneaza o afacere, despre relatiile de putere dintr-o structura ierarhica si sa fie capabil/a sa integreze toate aceste elemente in lucrul cu clientii sai. Dvs poate stiti mai bine in ce masura aceste aspecte sunt studiate in cadrul formarii unui terapeut.
In plus, o alta diferentiere vine din ipostaza in care un client vine la coaching, respectiv la terapie, in cazul coachingului, clientul lucreaza adeseori pe teme care tin nu doar de propria persoana, ci de responsabilitatea pe care o are pentru echipa/organizatia pe care o conduce, ceea ce aduce cu sine un set suplimentar de provocari care nu tin de el ca si individ.
De aceea, personal consider ca, desi au o serie de elemente comune, inclusiv la nivel de metoda, demersurile de tip coaching si cele de tip terapeutic sunt complementare, nu interschimbabile
Pentru raspunsuri mai detaliate si pentru surse bibliografice care sustin aceasta perspectiva, va recomand cartea "Coach to Couch - the psychology of making better leaders" editata de Manfred Kets de Vries (Palgrave, London, 2007)
Rămânând la zona specifică a coachinguului organizaţional, desigur că este importantă cunoaşterea multor aspecte ale funcţionării unei organizaţii. La modul ideal, un absolvent de psihologie ar trebui să aibă măcar cunoştinţe de bază pe astfel de teme (la facultatea din Timişoara, cel puţin, studiile de licenţă cuprind câteva discipline care ţin de psihologia organizaţională), aşa că un psihoterapeut nu ar trebui să fie străin de aceste aspecte. Că în practică se întâmplă să fie, nu am dubii, şi aş pune asta pe seama calităţii învăţământului nostru, în primul rând. În plus, unele şcoli de formare în psihoterapie au şi parte de psihologie organizaţională cu multă substanţă (analiza tranzacţională, de exemplu), deci se pot completa cunoştinţele respective mult dincolo de baza care ar trebui să existe din facultate. Recunosc deseori cât de utile îmi sunt cunoştinţele şi experienţa privind organizaţiile atunci când lucrez în terapie, fie ea scurtă sau lungă, cu clienţi care se confruntă cu diverse probleme sau provocări la locul de muncă.
Vă mărturisesc că mă interesează acest subiect pentru că nu văd necesitatea existenţei coaching-ului ca profesie diferită şi tot caut să aflu diferenţele care ar putea-o justifica. Mă intrigă cu atât mai mult cu cât tot întâlnesc coachi care fac afirmaţii de genul "coachingul nu are nicio legătură cu psihologia"; m-am gândit iniţial că ori acele persoane nu ştiu prea bine ce e şi cum se practică psihologia / psihoterapia, fie nu înţeleg eu ce este coachingul. Din tot ce am aflat şi experimentat până acum, înţeleg coachingul ca pe o intervenţie psihologică de scurtă durată, pentru care ar putea fi nevoie de cunoştinţe suplimentare într-un anume domeniu pentru a o aplica în acel domeniu. Pentru mine ar avea mai mult sens să completăm pregătirea profesională a psihologilor acolo unde este deficitară decât să dezvoltăm o profesie nouă care pretinde că nu este psihologie deşi foloseşte exclusiv metode ale psihologiei. Dar, desigur, mai intervine aici şi marketingul: e mult mai puţin ruşinos să apelezi la coach decât la psiholog, mai ales în mediul organizaţional. Până la urmă, partea de branding îmi pare a fi singura diferenţă care chiar are greutate.
Adica : sunt X, am M ani și sunt dependent de...succes?
Da poate fi un fel de "terapie dacă se adresează angajaților", dar în grupuri mici, astfel ca aceștia sa înțeleagă nevoile societății și ce se așteaptă de la ei, sau pana unde se pot perfecționa si ...cum!
Cred ca s-a ajuns aici, pentru ca "unii au înțeles greșit NLP care se poate asocia cu coachingul.
...dar sunt și multi...impostori!