Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Numărătoare inversă pentru a beneficia de amnistia fiscală. Ce trebuie să știe societățile interesate

taxele tale  Foto Inquam Photos/Octav Ganea

Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Societățile comerciale care datorează dobânzi și penalități pentru impozitele și taxele restante la data de 31 martie 2020 mai au doar câteva zile pentru a solicita ștergerea acestora. Termenul limită pentru a aplica amnistia fiscală prevăzută de OUG 69/2020 este 15 decembrie 2020 inclusiv. Ce datorii pot fi anulate și care sunt potențialii beneficiari?

Amnistia fiscală permite contribuabililor să solicite anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor fiscale scadente la 31 martie 2020. Aceasta se aplică nu numai accesoriilor neplătite, ci permite inclusiv restituirea accesoriilor deja achitate, însă numai în cazul în care acestea au fost plătite după data intrării în vigoare a ordonanței (14 mai 2020).

Beneficiari ai acestei facilități pot fi contribuabilii care se află în oricare dintre următoarele situații prevăzute de ordonanță, respectiv: au obligații fiscale principale restante la data de 31 martie 2020, purtătoare de accesorii; corectează prin declarație rectificativă obligațiile fiscale principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, rezultând accesorii; au stins obligații fiscale principale scadente înainte de finalul lunii martie anul acesta, iar obligațiile accesorii aferente acestora erau nestinse la data de 14 mai 2020; datorează accesorii aferente obligațiilor fiscale principale scadente anterior datei de 31 martie 2020, individualizate prin decizii de impunere în urma unor inspecții fiscale aflate în derulare la data intrării în vigoare a OUG 69/2020, respectiv 14 mai 2020.

Ce condiții trebuie să îndeplinească potențialii beneficiari?

Deși sfera de aplicare a amnistiei este destul de largă, contribuabilii care doresc să beneficieze de această facilitate trebuie să îndeplinească anumite condiții specifice fiecăreia dintre situațiile prezentate anterior. Dintre acestea, cea mai importantă este aceea ca, la momentul înregistrării cererii de anulare, contribuabilii să fi depus toate declarațiile și să fi achitat la zi (sau să fi stins prin orice metodă) toate obligațiile fiscale principale sau accesorii datorate bugetului de stat, cu excepția obligațiilor accesorii a căror anulare se urmărește.

Societățile interesate trebuie să țină cont de faptul că, deși amnistia vizează doar accesoriile aferente obligațiilor fiscale principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, pentru a beneficia de anularea acestora, contribuabilii trebuie să fi declarat și plătit toate obligațiile fiscale principale și/sau accesorii care au luat naștere ulterior acestei date și până la data depunerii cererii de amnistie.

În plus, este de menționat faptul că rectificarea voluntară a declarațiilor și plata corespunzătoare a obligațiilor fiscale principale se pot realiza până la termenul limită de depunere a cererii de amnistiei.

Totodată, un aspect important este acela că amnistia nu se poate aplica pentru accesoriile aferente obligațiilor fiscale principale suplimentare stabilite în cadrul inspecțiilor fiscale care au fost demarate după data de 1 aprilie 2020.

Procedura de urmat pentru a beneficia de prevederile OUG 69/2020 este reglementată de Ordinul 2100/2020 (publicat în Monitorul Oficial 635 din 20 iulie 2020). Aceasta conține aspectele practice pe care potențialii beneficiari ai amnistiei fiscale trebuie să le cunoască pentru a întocmi o solicitare conformă cu obligațiile legale. Printre acestea se numără: tipul de obligații pentru care se poate solicita amnistia, categoriile de contribuabili beneficiari, pașii de urmat ulterior depunerii cererii de anulare a accesoriilor și termenele de soluționare a acestora, informațiile minime pe care solicitarea de anulare ar trebui să le conțină etc.

În anexele procedurii de anulare a obligațiilor accesorii se regăsesc formularele pe care contribuabilii și autoritățile fiscale trebuie să le folosească pentru depunerea și soluționarea cu succes a cererii de anulare a accesoriilor.

Chiar dacă timpul pe care contribuabilii îl mai au la dispoziție pentru a putea beneficia de amnistie este foarte scurt, nu este încă târziu pentru a face o reevaluare a obligațiilor fiscale datorate și, dacă sunt ajustări semnificative care pot fi efectuate (inclusiv eventuale ajustări de prețuri de transfer), acesta pare să fie momentul oportun.

Aspectul care trebuie reținut de contribuabili este acela că, dacă datorează accesorii semnificative fie în urma unor întârzieri privind declararea și plata, a unor rectificări voluntare de declarații, fie ca urmare a unor decizii de impunere emise în urma inspecțiilor fiscale, mai au doar câteva zile pentru a putea cere anularea acestora.

Au contribuit Corina Simion, Manager Taxe Directe, Deloitte România, și Laura Spiridon, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sunt câteva neclarități. Dacă știe cineva să le lămurească:
    1) De unde luam datoria principală? Am luat-o din Fisa sintetica, randul Debit, coloana Obligația de plată neachitată. O fi bine?
    2) Dacă am plătit ieri, azi plata nu apare în Fișa sintetică, ca să mă verific. Dar când va apărea?
    3) Ce documente trimitem la Fisc împreună cu cererea-tip? Documente de plată, Fișa sintetică etc.?
    4) Unde trimitem (prin e-mail) cererea de anulare accesorii si eventual alte documente?
    Eu am trimis mai demult cererea la persoana de la Administrația financiară care se ocupă de firma mea (după prima literă a numelui) și care îmi dă și Fișa sintetică. Această persoană nu mi-a răspuns la e-mail, nici că e bine, nici că nu e bine și de ce nu e bine, sau că nu acolo trebuia trimis e-mail-ul? Pot pirde termenul de depunere dacă nu trimit unde trebuie și nici nu mi se răspunde nici nu redirectează e-mail-ul către serviciul responsabil. Unde să trimit, mai sigur? Nu am Spațiu virtual pe firma.
    5) Firma fiind suspendată, nu mai am semnătură digitală. Am trimis ultima dDeclarație 100 prin e-mail, la inspectorul care se ocupă de firmă, rugându-l să înregistreze declarația si să/mi dea un număr de înregistrare cu care să verific dacă e depusă. Nu am primit răspuns, nu știu ce a făcut, dacă a înregistrat declarația. Cred că nu. Ce e de făcut?
    • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult
sound-bars icon