Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

O mică observație despre cele 400 de autobuze turcești cumpărate de Primăria Capitalei: de data asta chiar ne trebuia tichie de mărgăritar

Gabriela Firea în autobuz

Foto: George Călin/Inquam Photos

OTOKAR Europe este câștigătorul licitației organizate de Primăria Municipiului București. Pe străzile din Capitală și în stațiile RATB urmează să vedem 400 de autobuze noi în următorii 4 ani. Dacă se va ajunge la finalul achiziției, după viitoare posibile contestații și procese, de la bugetul Bucureștiului vor fi alocate peste 100 milioane de euro pentru noile vehicule. Patru oferte au fost depuse de către KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S, MAN TRUCK&BUS AG, MERCEDES BENZ ROMANIA SRL şi OTOKAR EUROPE.

Foto: Autobuz Otokar Kent C

Autobuzele OTOKAR Europe sunt- fără dubiu- o îmbunătățire semnificativă față de cele pe care RATB le are de foarte mulți ani, cu o evoluție ce ține de un nivel minim de civilizație (aer condiționat, fără trepte, pentru a facilita accesul persoanelor cu dizabilități), dar și unele dotări tehnice ce vor ajuta la diminuarea pierderilor. Fiecare autobuz va avea instalat un echipament de numărare în timp real a călătorilor care urcă în stații, supraveghere video în interior și exterior.

La realizarea caietelor de sarcini, Primăria București a prevăzut o măsură care va lovi puternic în rețelele de hoți de combustibil de la RATB, ce funcționează de ani de zile, în ciuda încercărilor repetate de a controla fenomenul. 

Autobuzele vor avea instalate din fabricație un echipament de măsurare a consumului de combustibil ce va transmite date în timp real într-un server central de management, dar și un sistem de alarmare în cazul în care cineva umblă neautorizat la rezervorul auto.

Anunțul făcut de primărița Gabriela Firea a născut imediat dezbateri în presă și pe rețelele de socializare.

De ce luăm autobuze construite în Turcia și nu într-o țară din Uniunea Europeană, de ce OTOKAR Europe și nu Mercedes Benz, de ce nu o firmă care face vehicule cu piese fabricate în România, pentru a susține economia locală și locurile de muncă din industrie. La unele dintre aceste întrebări, Gabriela Firea a răspuns insistând asupra modului transparent și legal în care a fost organizată licitația, care a fost pregătită și urmărită de o comisie din care fac parte și reprezentanți ai Universității Politehnice București. Pe scurt, a câștigat ofertantul care a dat vehiculele la prețul cel mai bun și a răspuns descrierilor din caietul de sarcini. Prețul mediu al unui autobuz OTOKAR va fi de aproximativ un sfert de milion de euro plus TVA.

„Ne pregătim de o nouă achiziţie, tot 400 de autobuze Euro 6, pentru că vrem să înlocuim tot parcul auto. După calculele făcute, în Bucureşti, pentru ca autobuzele să vină ritmic, iar călătoriile să fie predictibile, ar fi nevoie de 1.500 de autobuze”, a declarat Gabriela Firea, citată de news.ro. Eforturile Primăriei București de a face un upgrade masiv al condițiilor din mijloacele de transport este lăudabil, însă achizițiile anunțate ne arată un detaliu extrem de important care a scăpat în lungile dezbateri publice. Capitala României nu face un pas curajos care să o alinieze la marile orașe ale lumii. 

Suntem condamnați să avem cel puțin un deceniu de acum încolo mijloace de transport cu motoare termice, care poluează (chiar dacă sunt cu biodiesel sau Euro 6). Într-o lume în care metropolele proiectează un viitor cu vehicule exclusiv electrice- Copenhaga a anunțat că va extinde rețeaua de trenuri electrice menită să lege diferite puncte din oraș, Budapesta lucrează la un plan de modernizare a tramvaielor, Parisul caută soluții să aibă emisii auto zero în următoarele decenii, Bucureștiul alege să investească masiv în autobuze pe combustibil fosil.

Creșterea populației la nivel mondial, îmbunătățirea puterii de cumpărare, suprapopularea orașelor dezvoltate- toate acestea determină guvernele lumii și aleșii comunităților locale să facă planuri pentru reducerea poluării. Se anticipează că numai transportul urban va duce la o dublare a emisiilor în aer la nivel planetar (peste 1 miliard de tone de dioxid de carbon până în 2025).

În aceste condiții, e contrariantă lipsa de viziune dar mai ales lipsa unei dezbateri reale măcar la nivelul Capitalei pentru început, despre măsuri concrete care să scadă emisiile. Bucureștiul, alături de Brașov, e un oraș aflat pe lista neagră a Uniunii Europene din cauza poluării.

Din păcate, în timp ce în lume se vorbește despre migrarea către autoturisme exclusiv electrice, despre mașini cu inteligență artificială fără șoferi care nu vor mai fi în proprietatea oamenilor (ci vor fi apelate pentru a presta servicii de deplasare), despre parcuri de biciclete, artere pietonale, clădiri care respiră și emit oxigen, imobile autonome din punct de vedere energetic, Bucureștiul anunță că va investi în următorii 4 ani 100 de milioane de euro în autobuze pe combustibil și că mai urmează o licitație pentru cel puțin alte 400 de bucăți.

E interesant de aflat câte comunități locale vor respecta o lege votată de curând în Parlamentul României și promulgată de președintele Klaus Iohannis săptămâna trecută, ce obligă autoritățile locale ca la următoarele licitații, minimum 30% din mijloacele de transport să fie electrice. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • ........cu ceva timp în urma .....chiar a circulat ....în probe ...un autobuz electric.. Mergea pe linia 104....Era interesant de mers cu el....Parea ca este ceva foarte deosebit de celelalte autobuze......Din câte îmi amintesc era produs în Cehia....De fapt...asa cum a aparut...inopinat...tot asa a si ...disparut...Nici o menționare privind trecerea lui prin București....Oare ce s-o fi întâmpla cu respectiva acțiune..!?!?...
    • Like 1
  • Petre check icon
    O achizitie care inseamna 7-8% din bugetul pe un an nu este o cheltuiala obisnuita.
    Apoi, vorbeam de nivelul de poluare, nu de eficienta energetica. Iar primaria trebuie sa stie ca, reducand cheltuielile cu transportul (autobuze pe motorina-comustibil mai ieftin), va cheltui mai mult pentru reducerea poluarii. Ori aceasta cheltuiala o lasa in sarcina bucuresteanului, impunand taxe de acces? Iata dece avem nevoie de studii de evaluare. In Romania primariile cheltuie prea mult fara sa gandeasca! Motivand alegerea si prin urgenta achizitiei (adica ar dura prea mult pana la luarea deciziei in baza unui studiu si unei dezbateri), primaria ne arata, inca o data, ca ii lipseste, cu desavarsire, viziunea: sa gandim azi proiectele pentru anii (anul) ce vin(e). Si, ca sa fie tacamul complet, primarul ne spune ca de problema s-a ocupat o comisie din carea au facut parte specialisti din U Politehnica Bucuresti, adica: ce ma intrebati pe mine? Intrebati-i pe cei de la UPB!
    • Like 0
  • Ce s=a întâmplat oare ...în ianuarie 2017 Primăria Bucureşti, condusă de Gabriela Firea, intenţionează să aloce peste 300 de milioane de euro, în următorii patru ani, pentru achiziţionarea a 600 de noi autobuze euro 6, troleibuze şi tramvaie pentru parcul RATB, uzat moral şi fizic. De aceşti bani vor putea profita şi producătorii locali de mijloace de transport în comun, atâţi câţi mai sunt. Banii pentru achiziţii ar urma să provină, în mare parte, din fonduri europene nerambursabile. Firmele interesate..Siemens, PESA, Alstom, Skoda, DAF ori IVECO. !!!!
    • Like 0
    • @ Constantinoaia Sorin
      Ion Pop Ion Pop check icon
      Din care 30% se impart intre ei. Tara de oameni fara caracter.
      • Like 0
  • ar fi frumos sa ai autobuze electrice dar chestia e...cine plateste pt ele? si daca ai bateria mica, tre sa astepti intre curse sa se incarce...si tre sa schimbi bateria destuld e des
    daca erati asa de ecologisti, puteati sa insistati sa se converterasca mai multe lunii pe troleu sau sa se construiasca linii noi de tramvai
    • Like 1
    • @ Chris Kay
      Joe Doe Joe Doe check icon
      Corect
      • Like 0
  • Momentan toata discutia cu vehiculele care se conduc singure a ramas la nivel de discutie. Sunt ceva implementate, cum ar fi masinute mici ce transporta colete si mancarea (NU OAMENI), iar cele care chiar fac transport de oameni au... o persoana care supravegheaza tot si circula sub 30 km/hr. De-asta nu sunt autobuze care se conduc singure si de-asta nici nu o sa fie in urmatorii 20-30 de anii, fix cat ar dura valabilitatea celor achizitionate azi.

    Nu sunt nici autobuze electrice. Nu exista autobuz electric implementat la ora actuala, in cel mai bun caz un hibrid care consuma nu 45 mile per galon ci 43 mile per galon, felicitari, plus unele mici chestii care iti opresc motorul la semafor (ceea ce e enervant). Apropos, o masina electrica polueaza la fel de mult cat una pe fosili, pentru ca curentul folosit la incarcarea acumulatorilor este obtinut TOT PRIN ARDERE DE FOSILI. In tarile unde se vorbeste de introducerea masinilor/autobuzelor electrice au, de obicei, parcuri eoliene, solare si atomo-centrale. La care Romania e 0, deci, implementarea vehiculelor hibrid e 0.

    Ce fericiti sunteti ca cititorii vostrii sunt mai destepti decat inginerii altora, nu e asa?
    • Like 0
  • Petre check icon
    Daca fisa tehnica este cea publicata deja, atrag atentia ca autobuzele sunt diesel si EURO 5. Nu era bine sa existe niste studii pe aceasta tema? Si, dece nu, chiar o dezbatere publica?
    • Like 0
    • @ Petre
      pentru ca daca s-ar face studii si dezbateri publice democratia ar merge cu viteza ultimului om.
      • Like 1
    • @ Dan Putopalmistul
      Petre check icon
      Si cand pleci la piata iti intrebi nevasta ce sa cumperi si faci o lista.
      • Like 0
    • @ Petre
      Asta pentru ca nevasta-ta e cea care gateste si stie ce vrea, iar tu nu. Probabil si Firea i-a intrebat pe aia de la RATB ca, ba, ce autobuze vreti? si aia le-ar raspuns. Insa "dezbatere publica", asa cum cereai matale, era echivalentul sa iti intrebi toti vecinii de bloc ce sa cumperi cand te duci la piata.
      • Like 1
    • @ Dan Putopalmistul
      Petre check icon
      A intreba pe cineva ce vrea nu este dezbatere publica - este mai degraba un studiu, O dezbatere publica inseamna ca le arati ceva - in cazul nostru autobuze, bucurestenilor - si-i intrebi daca e bine asa. In fond Firea cumpara ceva cu banii nostri, fara sa intrebe: voi, ce vreti? De fapt, polemica starnita de acest articol face parte din dezbaterea publica, numai ca ea, dezbaterea, trebuia sa aiba loc inainte de a se emite cererea de oferta.
      • Like 0
    • @ Petre
      ok, inteleg ce vrei sa zici. Dar sa iti spun si urmarea dezbaterii publice, citez din mine, de mai sus: "ar merge cu viteza ultimului om." Dau exemplu insasi articolul asta: e vorba de niste autobuze obisnuite, la un pret obisnuit, intr-un numar obisnuit, cumparat de o primarie. Si uite ca sunt carcoteli la chestia, ca de ce nu sunt electrificate, ca de ce nu hibrid, ca de ce nu... Nu ma refer la comentarii, ma refer strict la articol. Uite-te la titlul lui - "chelului ii trebuia tichie de margaritar" - tocmai ca autobuzele sunt normale si tocmai ca daca erau hibrid/electrice atunci era tichia de margaritar. De-aia nu se face dezbatere publica. Pentru ca daca stai sa ii explici ultimului prost cum sta treaba trec cateva decade si nu obtii o majoritate de consens. Tocmai din cauza asta, din antichitate pana acum, s-a inventat notiunea de lideri si primari - alesi o data de toti, ca apoi aia sa aleaga pentru toti, nu sa se mai intrebe fiecare in parte. Tu incalci insasi notiunea de primar.
      • Like 0
    • @ Dan Putopalmistul
      Petre check icon
      Daca este primar nu inseamna ca detine adevarul, sau ca trebuie sa faca ce-i trece prin cap. De aceea s-a apeleaza la "cnsultarea publica" in problemele importante prntru grupare/colectiv/societate. Dar, sa revenim de la ce am spus mai intai: grav este ca primarita se lauda ca vrea sa reduca nivelul de poluare, dar cumpara autobuze cu motor diesel, euro 5.
      • Like 0
    • @ Petre
      Nu, nu detine adevarul, INSA A FOST VOTATA tocmai pentru alegeri de genul asta, care nu chiar face parte din "problemele importante" - ba, dimpotriva, e o problema obisnuita pentru primar. Si sa te intreb: care-s autobuzele alea care polueaza mai putin decat alea diesel euro5? Sa-mi dai te rog exemplu cu link si dovada. Nu veni cu electrice ca te inseli.
      • Like 0
    • @ Dan Putopalmistul
      Petre check icon
      Benzina, euro 6.
      • Like 0
    • @ Petre
      Am spus LINK-URI. ARGUMENTE. Nu cuvinte aruncate asa, de dragul de a face dezbatere publica. Poftim:
      "Either way you look at it, a diesel shuttle bus engine is more fuel efficient, getting about 92% efficiency from its fuel whereas gas engines are less fuel efficient, somewhere in the 80% rate. "
      Inca una:
      "Either way you look at it, a diesel shuttle bus engine is more fuel efficient, getting about 92% efficiency from its fuel whereas gas engines are less fuel efficient, somewhere in the 80% rate. "
      Autobuzele alea sunt mari si cu multe locuri, benzina nu numai ca nu se justifica, nu e alegerea potrivita. http://www.streetdirectory.com/travel_guide/215443/rvs/gas_or_diesel_shuttle_bus.html
      • Like 0
    • @ Petre
      Petre check icon
      O achizitie care inseamna 7-8% din bugetul pe un an nu este o cheltuiala obisnuita.
      Apoi, vorbeam de nivelul de poluare, nu de eficienta energetica. Iar primaria trebuie sa stie ca, reducand cheltuielile cu transportul (autobuze pe motorina-comustibil mai ieftin), va cheltui mai mult pentru reducerea poluarii. Ori aceasta cheltuiala o lasa in sarcina bucuresteanului, impunand taxe de acces? Iata dece avem nevoie de studii de evaluare. In Romania primariile cheltuie prea mult fara sa gandeasca! Motivand alegerea si prin urgenta achizitiei (adica ar dura prea mult pana la luarea deciziei in baza unui studiu si unei dezbateri), primaria ne arata, inca o data, ca ii lipseste, cu desavarsire, viziunea: sa gandim azi proiectele pentru anii (anul) ce vin(e). Si, ca sa fie tacamul complet, primarul ne spune ca de problema s-a ocupat o comisie din care au facut parte specialisti din U Politehnica Bucuresti, adica: ce ma intrebati pe mine? Intrebati-i pe cei de la UPB!
      • Like 0
    • @ Petre
      Motoarele Diesel vor fi interzise in viitorul apropiat in UE, indiferent de ce clasa euro vor fi.
      • Like 0
    • @ Petre
      Autobuzele turcesti achizitionate sunt Euro 6.
      • Like 0
  • Mai bine pe benzina, motorina decat electrice. In cel mai bun caz hibride. Daca vreti electrice atunci troleibuze. Nu avem bani de mofturi.
    • Like 1
    • @ Sergiu Mureșan
      Înseamnă că ai bani de medicamente, pt cancer la plămîni sau alte organe... felicitări!
      • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      @ Ionuț Eu spun în felul următor: Cu banii pentru 100 de autobuze electrice puteți cumpăra 120 de autobuze cu motor termic. Cele 20 de autobuze în plus vor căra 1000 de oameni, eliminând necesitatea pentru 500 de autoturisme. Bănuiesc că 500 de autoturisme poluează mai mult decât 120 de bus-uri.
      • Like 0
  • Nu pot s-o SUFAR pe Firea dar asta e chiar carcoteala aiurea, de dragul carcotelii! Se stie PERFECT ca parcul de autobuze e un dezastru (atat "calitate" cat, mai ales, ca numar), deci ca era URGENT sa fie "improspatat"! UNDE naiba s-ar fi incarcat acumulatorii de la 100 (+ ALTE 400) autobuze? si in CAT timp? >:(
    Aceeasi intrebare si referitor la legea promulgata de Iohannis: UNDE si in CAT timp se vor incarca acele 30% autobuze? 3:)
    Nici o grija! pana cand sa se proiecteze si apoi realizeze o retea de statii de incarcare la dimensiunile necesare, se invechesc si autobuzele astea noi! :P Trebuiau, cumva, bucurestenii (si vizitatorii din alte orase) condamnati sa circule pana atunci tot cu rablele existente si care nici macar nu erau suficiente ca numar?
    • Like 1
    • @ Codruta M Nedelcu
      Există autobuzul Roman de cîțiva ani, mai ieftin și mai bun decît rahatul turcesc. Dar n-ar mai fi avut Găbița loc de parandărături...
      • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Siguuur ca da. Auzi, tu ai pasit vreodata intr-o masina MAN, nu neaparat autobuz? Eu da. Si la pret te inseli - la calitate e mult mult mai scump.
      • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Nu mai vorbiti prostii ! "Rahatul " asta turcesc e mai performant decat orice autobuz construit la noi.
      • Like 0
  • ioana check icon
    N-ar fi trebuit "primenit" intai parcul de tramvaie, care e complet dilacerat si care reprezinta alternativa viabila in viitor (din punct de vedere ecologic si al eficientei de locomotie intr-un oras deja supraaglomerat) ? Parcul de autobuze, prin comparatie, se prezinta absolut decent... Poate fi o intrebare legitima, alaturi de celelalte ridicate pana acum (legitime si incomode, zic...:) )
    • Like 0
  • Imi poate spune si mie cineva daca Romania fabrica astfel de autobuze ?
    • Like 0
    • @ Puscas Paul
      nu se fabrica, in cel mai bun caz se importa pe componente si se asambleaza, rezultand o masina mai scumpa decat daca ai comanda-o de undeva.
      • Like 0
    • @ Dan Putopalmistul
      Cred ca dezinformezi. Uite aici dovada : http://www.economica.net/mobile/autobuzul-facut-langa-bucuresti-pe-care-nu-il-vrea-nimeni_143590.html
      • Like 0
    • @ Puscas Paul
      Prima propozitie: "Dotat cu aer condiţionat şi motor Mercedes...". Am inchis automat site-ul. Multumim pentru interventie si pentru explicare ca eu dezinformez.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult