Foto: George Călin/Inquam Photos
OTOKAR Europe este câștigătorul licitației organizate de Primăria Municipiului București. Pe străzile din Capitală și în stațiile RATB urmează să vedem 400 de autobuze noi în următorii 4 ani. Dacă se va ajunge la finalul achiziției, după viitoare posibile contestații și procese, de la bugetul Bucureștiului vor fi alocate peste 100 milioane de euro pentru noile vehicule. Patru oferte au fost depuse de către KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S, MAN TRUCK&BUS AG, MERCEDES BENZ ROMANIA SRL şi OTOKAR EUROPE.
Foto: Autobuz Otokar Kent C
Autobuzele OTOKAR Europe sunt- fără dubiu- o îmbunătățire semnificativă față de cele pe care RATB le are de foarte mulți ani, cu o evoluție ce ține de un nivel minim de civilizație (aer condiționat, fără trepte, pentru a facilita accesul persoanelor cu dizabilități), dar și unele dotări tehnice ce vor ajuta la diminuarea pierderilor. Fiecare autobuz va avea instalat un echipament de numărare în timp real a călătorilor care urcă în stații, supraveghere video în interior și exterior.
La realizarea caietelor de sarcini, Primăria București a prevăzut o măsură care va lovi puternic în rețelele de hoți de combustibil de la RATB, ce funcționează de ani de zile, în ciuda încercărilor repetate de a controla fenomenul.
Autobuzele vor avea instalate din fabricație un echipament de măsurare a consumului de combustibil ce va transmite date în timp real într-un server central de management, dar și un sistem de alarmare în cazul în care cineva umblă neautorizat la rezervorul auto.
Anunțul făcut de primărița Gabriela Firea a născut imediat dezbateri în presă și pe rețelele de socializare.
De ce luăm autobuze construite în Turcia și nu într-o țară din Uniunea Europeană, de ce OTOKAR Europe și nu Mercedes Benz, de ce nu o firmă care face vehicule cu piese fabricate în România, pentru a susține economia locală și locurile de muncă din industrie. La unele dintre aceste întrebări, Gabriela Firea a răspuns insistând asupra modului transparent și legal în care a fost organizată licitația, care a fost pregătită și urmărită de o comisie din care fac parte și reprezentanți ai Universității Politehnice București. Pe scurt, a câștigat ofertantul care a dat vehiculele la prețul cel mai bun și a răspuns descrierilor din caietul de sarcini. Prețul mediu al unui autobuz OTOKAR va fi de aproximativ un sfert de milion de euro plus TVA.
„Ne pregătim de o nouă achiziţie, tot 400 de autobuze Euro 6, pentru că vrem să înlocuim tot parcul auto. După calculele făcute, în Bucureşti, pentru ca autobuzele să vină ritmic, iar călătoriile să fie predictibile, ar fi nevoie de 1.500 de autobuze”, a declarat Gabriela Firea, citată de news.ro. Eforturile Primăriei București de a face un upgrade masiv al condițiilor din mijloacele de transport este lăudabil, însă achizițiile anunțate ne arată un detaliu extrem de important care a scăpat în lungile dezbateri publice. Capitala României nu face un pas curajos care să o alinieze la marile orașe ale lumii.
Suntem condamnați să avem cel puțin un deceniu de acum încolo mijloace de transport cu motoare termice, care poluează (chiar dacă sunt cu biodiesel sau Euro 6). Într-o lume în care metropolele proiectează un viitor cu vehicule exclusiv electrice- Copenhaga a anunțat că va extinde rețeaua de trenuri electrice menită să lege diferite puncte din oraș, Budapesta lucrează la un plan de modernizare a tramvaielor, Parisul caută soluții să aibă emisii auto zero în următoarele decenii, Bucureștiul alege să investească masiv în autobuze pe combustibil fosil.
Creșterea populației la nivel mondial, îmbunătățirea puterii de cumpărare, suprapopularea orașelor dezvoltate- toate acestea determină guvernele lumii și aleșii comunităților locale să facă planuri pentru reducerea poluării. Se anticipează că numai transportul urban va duce la o dublare a emisiilor în aer la nivel planetar (peste 1 miliard de tone de dioxid de carbon până în 2025).
În aceste condiții, e contrariantă lipsa de viziune dar mai ales lipsa unei dezbateri reale măcar la nivelul Capitalei pentru început, despre măsuri concrete care să scadă emisiile. Bucureștiul, alături de Brașov, e un oraș aflat pe lista neagră a Uniunii Europene din cauza poluării.
Din păcate, în timp ce în lume se vorbește despre migrarea către autoturisme exclusiv electrice, despre mașini cu inteligență artificială fără șoferi care nu vor mai fi în proprietatea oamenilor (ci vor fi apelate pentru a presta servicii de deplasare), despre parcuri de biciclete, artere pietonale, clădiri care respiră și emit oxigen, imobile autonome din punct de vedere energetic, Bucureștiul anunță că va investi în următorii 4 ani 100 de milioane de euro în autobuze pe combustibil și că mai urmează o licitație pentru cel puțin alte 400 de bucăți.
E interesant de aflat câte comunități locale vor respecta o lege votată de curând în Parlamentul României și promulgată de președintele Klaus Iohannis săptămâna trecută, ce obligă autoritățile locale ca la următoarele licitații, minimum 30% din mijloacele de transport să fie electrice.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Apoi, vorbeam de nivelul de poluare, nu de eficienta energetica. Iar primaria trebuie sa stie ca, reducand cheltuielile cu transportul (autobuze pe motorina-comustibil mai ieftin), va cheltui mai mult pentru reducerea poluarii. Ori aceasta cheltuiala o lasa in sarcina bucuresteanului, impunand taxe de acces? Iata dece avem nevoie de studii de evaluare. In Romania primariile cheltuie prea mult fara sa gandeasca! Motivand alegerea si prin urgenta achizitiei (adica ar dura prea mult pana la luarea deciziei in baza unui studiu si unei dezbateri), primaria ne arata, inca o data, ca ii lipseste, cu desavarsire, viziunea: sa gandim azi proiectele pentru anii (anul) ce vin(e). Si, ca sa fie tacamul complet, primarul ne spune ca de problema s-a ocupat o comisie din carea au facut parte specialisti din U Politehnica Bucuresti, adica: ce ma intrebati pe mine? Intrebati-i pe cei de la UPB!
daca erati asa de ecologisti, puteati sa insistati sa se converterasca mai multe lunii pe troleu sau sa se construiasca linii noi de tramvai
Nu sunt nici autobuze electrice. Nu exista autobuz electric implementat la ora actuala, in cel mai bun caz un hibrid care consuma nu 45 mile per galon ci 43 mile per galon, felicitari, plus unele mici chestii care iti opresc motorul la semafor (ceea ce e enervant). Apropos, o masina electrica polueaza la fel de mult cat una pe fosili, pentru ca curentul folosit la incarcarea acumulatorilor este obtinut TOT PRIN ARDERE DE FOSILI. In tarile unde se vorbeste de introducerea masinilor/autobuzelor electrice au, de obicei, parcuri eoliene, solare si atomo-centrale. La care Romania e 0, deci, implementarea vehiculelor hibrid e 0.
Ce fericiti sunteti ca cititorii vostrii sunt mai destepti decat inginerii altora, nu e asa?
"Either way you look at it, a diesel shuttle bus engine is more fuel efficient, getting about 92% efficiency from its fuel whereas gas engines are less fuel efficient, somewhere in the 80% rate. "
Inca una:
"Either way you look at it, a diesel shuttle bus engine is more fuel efficient, getting about 92% efficiency from its fuel whereas gas engines are less fuel efficient, somewhere in the 80% rate. "
Autobuzele alea sunt mari si cu multe locuri, benzina nu numai ca nu se justifica, nu e alegerea potrivita. http://www.streetdirectory.com/travel_guide/215443/rvs/gas_or_diesel_shuttle_bus.html
Apoi, vorbeam de nivelul de poluare, nu de eficienta energetica. Iar primaria trebuie sa stie ca, reducand cheltuielile cu transportul (autobuze pe motorina-comustibil mai ieftin), va cheltui mai mult pentru reducerea poluarii. Ori aceasta cheltuiala o lasa in sarcina bucuresteanului, impunand taxe de acces? Iata dece avem nevoie de studii de evaluare. In Romania primariile cheltuie prea mult fara sa gandeasca! Motivand alegerea si prin urgenta achizitiei (adica ar dura prea mult pana la luarea deciziei in baza unui studiu si unei dezbateri), primaria ne arata, inca o data, ca ii lipseste, cu desavarsire, viziunea: sa gandim azi proiectele pentru anii (anul) ce vin(e). Si, ca sa fie tacamul complet, primarul ne spune ca de problema s-a ocupat o comisie din care au facut parte specialisti din U Politehnica Bucuresti, adica: ce ma intrebati pe mine? Intrebati-i pe cei de la UPB!
Aceeasi intrebare si referitor la legea promulgata de Iohannis: UNDE si in CAT timp se vor incarca acele 30% autobuze? 3:)
Nici o grija! pana cand sa se proiecteze si apoi realizeze o retea de statii de incarcare la dimensiunile necesare, se invechesc si autobuzele astea noi! :P Trebuiau, cumva, bucurestenii (si vizitatorii din alte orase) condamnati sa circule pana atunci tot cu rablele existente si care nici macar nu erau suficiente ca numar?