Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

O nouă schimbare în educație. Urmează să dispară inspectorii generali specializați pe disciplinele de studiu

Ministrul Educației, Liviu Pop, a început o procedură de reorganizare a instituției, la capătul căreia ar trebui să nu mai existe inspectori generali de specialitate, care să se ocupe de o anumită materie. Aceștia vor fi înlocuiți de inspectori care se ocupă de o întreagă arie curriculară, care înglobează mai multe discipline. Concret, dacă până acum există un inspector general pentru istorie, unul pentru geografie, unul pentru filosofie, unul pentru economie, unul pentru logică și unul pentru religie, având fiecare studii în aceste domenii, în viitor o sigură persoană din minister va coordona aria curriculară denumită „Om și societate”, care le include pe toate. În același mod, o singură persoană se va ocupa de studiul limbii române, dar și al tuturor limbilor străine, care vor intra în aria „Limbă și comunicare”. Similar, un singur om va fi responsabil de aria care include matematica, fizica, chimia și biologie.

Inspector de educație fizică cu atribuții pe arte

Schimbarea a fost confirmată pentru Republica de Ariana Bucur, secretar de stat pentru învățământul preuniversitar în Ministerul Educației, care a spus că aceasta reflectă viziunea ministrului Liviu Pop. 

„Este vorba despre o reorganizare, oricum în minister sunt acum 509 posturi conform HG-ului ultim de modificare și completare a HG-ului 26. Este o organizare pe arii curriculare în mod deosebit. Și direcțiile au fost regândite, este viziunea domnului ministru. Deci nu vor mai fi exista inspectori de specialitate, conform legii 1 din 2011, nici acolo nu sunt menționați ca fiind inspectori generali de specialitate. Aria curriculară cuprinde mai multe discipline. La nivelul învățământului liceal și profesional, voi avea o arie curriculară numită limbă și comunicare, care include limba și literatura română și limbile moderne. Coordonarea va fi asigurată la nivel național de cel care este numit pe această arie”, a declarat Ariana Bucur. 

Aceasta a spus că printre ariile curriculare vor fi și artele și educația fizică. 

„Aici o să fie la nivel liceal o normă în care vor fi atribuții pe arte, respectiv pe educație fizică la nivel gimnazial și primar. Postul este constituit din cele două specializări: arte și educație fizică. La nivel liceal, să spunem, va fi pe educație fizică și va avea atribuții pe arte, iar la nivel gimnazial și primar va fi invers”, a afirmat aceasta. 

Fiecare responsabil se va ocupa cu sprijinul de inspectorilor de specialitate din țară, a spus Ariana Bucur care a adăugat că nu poate spune cu certitudine că o schimbare similară nu va fi făcută și la nivelul Inspectoratelor Școlare Județene din toată țara. Vizați de schimbare sunt 40 de inspectori care vor fi redistribuiți în alte posturi din minister.

Surse din instituție susțin însă că aceste posturi au fost create artificial și că schimbarea va avea avea consecințe nefaste asupra procesului de învățământ. Potrivit acestor, o persoană care nu este specializată pe o anumită disciplină nu are competența necesară să se ocupe de cinci-șase, în condițiile în care fișa postului include de la coordonarea disciplinei pe partea de curriculă, până la coordonarea examenelor și a olimpiadelor naționale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • GS check icon
    Poate că va fi bine...Poate mai reduce numărul celor care, deși sunt incapabili de a își exercita funcția, sunt menținuți pe poziție doar pentru că sunt membri ai unui partid politic. Caz real: unei profesoare de română i s-a propus, pentru a-și „completa” norma de ore săptămânală, să predea și altă materie (filologie, filozofie...ceva de genul). Tipa, conștientă de importanța lucrului său, s-a apucat să studieze noua disciplină. Dar, după ceva timp, și-a dat seama că nu poate face față, pentru simplul motiv că nu reușea să învețe și să înțeleagă termeni și concepte ale materiei pe care o preda, mai nou. La o discuție „liberă” cu inspectorul teritorial, la afirmația profesoarei „eu nu am cum să-i învăț pe copii această disciplină, îmi dau seama că este prea mult de studiat” acesta i-a spus replicat „de ce te deranjează că nu îi înveți, atâta timp cât îți iei salariul întreg?”, „Pentru că acei copii vin la școală pentru a fi învățați, nu ca să îmi plătească mie salariul”. După discuție, profesoara și-a dat demisia, iar acum este șomer. Noi cât mai tolerăm să plătim salariile celor care nu doar că nu aduc beneficii, ci distrug, prin modul de administrare, sistemul de învățământ, medicină, infrastructura etc?
    Să-i reducă, cu cât mai puțini, cu atât mai bine! Pop are mari șanse să ajungă prim ministru după 3-4 luni.
    • Like 1
  • check icon
    Aceasta e viziunea psd-ista: cat mai multi habarnisti in toate posturile ( vezi si numirile in CA ale firmelor cu capital majoritar de stat)
    • Like 4
  • Și se vor numi inspectori-compendiu ,ca la clasa a- V-a !
    • Like 7
  • Anon check icon
    Aha, o sa avem si inspectori mai putin pregatiti. Perfect!
    • Like 1
  • check icon
    Ajuns aici, ar putea să desființeze inspectoratele, dar – se pare – nu are acest curaj și nici minima competență de a reorganiza radical instituția cea mai anti-reformă din educație: inspectoratele școlare. De altfel, tot ceea ce a făcut în ultime săptămâni arată, din contră, o accentuare a hârțogălelii tipice inspectoratelor școlare, nu reducerea acesteia spre desființare.
    • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult