Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Online e mai simplu, dar nu tot timpul. Pe tine ce te deranjează când faci cumpărături pe internet?

Pandemia ne-a convins pe mulți dintre noi sau într-o mai mare măsură că online e mai simplu. Sau, cel puțin, mai sigur, în contextul dat. Cifrele GPeC arată că în 2021, 38% dintre români au făcut cumpărături online, comparativ cu 23% în 2019, iar trendul a rămas pe creștere și anul acesta, chiar dacă avansul nu este la fel de spectaculos.

Estimată la 6,8 miliarde de euro în 2022, piața de e-commerce din România nu și-a atins însă potențialul maxim, în condițiile în care peste 65% din europeni fac cumpărături online, iar în Norvegia s-a depășit pragul de 90%. Așadar, mai este loc de creștere, dar pentru ca acest potențial să se concretizeze, una dintre condiții e ca, într-adevăr, pentru cumpărător să fie mai simplu. Tot timpul.

Iar acest aspect trebuie să luat în considerare de orice antreprenor care își deschide un magazin online sau vrea să-l optimizeze pe cel actual. Nu este niciun secret faptul că indiferent de mediul în care se desfășoară vânzarea, pe lângă calitatea produselor sau a serviciilor oferite, experiența cumpărătorului impactează în mod direct vânzările.

Iar din perspectiva cumpărătorului online, mai simplu nu se rezumă doar la efortul minim pe care îl depui atunci când dai câteva click-uri, îți adaugi produsele într-un coș virtual, plătești și aștepți curierul. Sau invers.

Simplu trebuie să fie și drumul până la produs: să-l găsești repede, să primești rezultate relevante la căutare, să nu fii agresat de bannere și pop-up-uri al căror buton de închidere îl găsești cu dificultate sau deloc, să te întorci exact în pagina din care ai deschis un produs, și nu la începutul ei sau chiar mai rău, pe prima pagina.

GPeC listează 200 de criterii după care este evaluat un magazin online de care pot ține cont atât antreprenorii, cât și dezvoltatorii.

Cele mai importante dintre ele au fost prezentate și explicate de Andrei Radu, CEO&Founder GPeC, în cadrul evenimentului Ce vor clienții online, organizat de Stup, un spațiu special creat de Banca Transilvania, menit să îi ajute pe cei care doresc să înceapă un business, dar și pe cei care vor să se dezvolte, indiferent că este vorba de o afacere online sau una offline.

Practic, Stupul este un marketplace al produselor și serviciilor necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stupul este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite aici. 

Reguli esențiale pentru un magazin online

Andrei Radu spune că atunci când construiești un magazin online de la zero, trebuie să-l gândești în primul rând pentru varianta de mobil, pe care să o adaptezi apoi pentru varianta desktop.

Iată și alte câteva dintre cele mai importante reguli, care ar trebui luate în calcul:

Înlocuirea caruselelor și a modulelor tip slider  automat cu imagini statice (Hero Images)

Utilizatorii interacționează foarte puțin sau deloc cu clasicele bannere automate de tip carusel de pe homepage-ul magazinelor online, din diverse motive: de la execuția proastă la avalanșa de mesaje de marketing. Tendința este de a înlocui vechiul carusel cu imagini statice (“hero images”).

Produse în stoc sau accesibile imediat

Produsele promovate pe homepage ar trebuie să fie cele care pot fi comandate și livrate imediat.

Fără pop-ups și bannere

Afișarea de pop-ups (newsletter, online chat, help etc.) ar trebui să se facă abia la a treia pagină vizitată sau la scroll-down dacă site-ul este de tip “infinite scrolling” și cu o întârziere rezonabilă.

În ceea ce privește bannerele de tip Google Display Network, e o decizie care trebuie bine cântărită pentru că bunele practici recomandă să nu faci reclamă către terți pentru a nu defocusa utilizatorul și a-l determina să iasă de pe site-ul tău.

Câmp de căutare cât mai mare amplasat în header care să coboare la scroll

Justificarea o reprezintă faptul că utilizatorii sunt obișnuiți cu amplasarea câmpului de căutare pe centrul paginii de către motoarele de căutare. Un câmp de căutare care rămâne în ecran la derularea paginii reprezintă o economie de timp pentru utilizator.

Potrivit Baymard Institute, câmpul de căutare trebuie să permită minimum 50 de caractere vizibile de la un capăt la altul (adică expresii de 3-4 cuvinte). Cu cât câmpul de căutare este mai mare, cu atât mai bine, pentru că utilizatorii s-au obișnuit să tasteze expresii lungi de căutare, lucru pe care îl fac când utilizează motoare de căutare. De aici și nevoia unei funcții autocomplete.

Despre noi, o pagină rar accesată, dar importantă

Această pagină ar trebue să conțină o scurtă poveste care să înglobeze începuturile, principiile și valorile în care magazinul crede, expuse într-un limbaj familiar, testimoniale din partea clienților mulțumiți, o fotografie sau un material video cu echipa, trimiteri către canalele de social media, informații de contact cât mai multe, pentru că toate aceste aspecte construiesc încrederea utilizatorilor.

Informații esențiale despre produs

Bunele practici în e-commerce recomandă acordarea unui spațiu generos imaginii de produs în detrimentul textului. Astfel, elementele esențiale sunt titlul, imaginea, prețul, butonul de acțiune și, eventual, rating-ul acordat produsului de alți utilizatori sau informații despre stoc.

Imaginea de produs, cea mai importantă

Imaginile unui produs ar trebuie să fie la o calitate cât mai bună, cât mai multe și din cât mai multe unghiuri. Ideale sunt imaginile 360 grade sau video-urile de produs.

Evitarea tab-urilor orizontale în structurarea informațiilor din pagina de produs

Conform Baymard Institute, tab-urile sunt descoperite mai greu de către utilizatori, iar acest aspect crește riscul de a pierde din vedere anumite informații.

Reviews & Ratings

Publicarea opiniilor, a comentariilor și a evaluărilor acordate de alți ultilizatori trebuie făcută chiar în pagina produsului, indiferent de natura feedback-ului. Opiniile altor clienți cântăresc greu în decizia de cumpărare, iar publicarea feedback-ului negativ denotă transparență și crește încrederea utilizatorilor în magazin.

Post-achiziție

O etapă, de asemenea, importantă, care nu trebuie ignorată. E necesar cel puțin un e-mail de confirmare a plasării comenzii, care poate fi însoțit și de un sms care să conțină informațiile esențiale despre comandă (ex.: produse comandate, preț total, datele de identificare și de contact ale magazinului, link către status-ul comenzii etc.)

Banca Transilvania este cea mai mare bancă din România și principalul finanțator al economiei, acoperind toate segmentele de clienți și linii de business în sectorul financiar. Cu o poveste începută în urmă cu aproape 30 de ani, are peste 19% cotă de piață, 3,6 milioane de clienți, peste 9.000 de angajați, soluții de online banking și 500 de sedii în 180 de localități. Este cel mai puternic brand bancar românesc, cu un rating de AAA+, conform Brand Finance Banking (2022).

BT a fost desemnată cea mai bună bancă pentru IMM-uri din Europa Centrală și de Est de publicația Euromoney. Dincolo de banking, BT doreşte să aibă impact pozitiv în România, atât pentru oameni, cât și pentru business și mediu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Aaaa... pana comand o pizza termin de incropit ceva d-ale gurii. Acum trebuie sa descarci aplicatii. Pe bune? Eu comand de 3-4 ori pe an, n-am nevoie de aplicatii si am invatat ceva de la unul bogat, sun si spun cum vreau sa fie pizza aia, nu ma uit pe meniul ala enervant. Haine, incaltari? Urasc magazine virtuale de haine ca le sufoca pe celelalte unde poti proba cat ai chef. Doar elctrocasnice si electronice comand on-line pentr ca oricum in magazin nu-ti prezinta mare lucru.
    • Like 1


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Dieta fertilității.

În ultimii ani, interesul pentru alimentația care sprijină fertilitatea a crescut semnificativ. Cu toate acestea, ideea unei „diete minune” care să garanteze sarcina este un mit. Specialiștii în medicină reproductivă subliniază că succesul depinde de un cumul de factori: echilibrul hormonal, sănătatea generală și alegerile alimentare corecte, completate de tratamentele moderne. foto: Profimedia

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon tăxi - Profimedia

Poate că nu suntem suficient de nemulțumiți ca să vedem cu adevărat ce avem. Poate că, dincolo de nemulțumirile cotidiene și de criticile fără sfârșit, România pulsează cu o vitalitate discretă, cu umor și cu frumusețea unor lucruri care nu se văd imediat, dar care țin locul stabil al unei vieți adevărate. foto: Profimedia

Citește mai mult

Foto CTP

Scriu acest text în primul rând pentru credincioșii ortodocși din România. Pentru cei care cred sincer în cuvântul lui Dumnezeu. Eu sunt un om al științei – ceea ce nu înseamnă automat că sunt și ateu. Cred și eu, dar în altceva: în rațiune, în observație, în experiment, în logică, în dovezi, în demonstrație. Pe baza acestora am analizat la început zicerile lui Dumnezeilă Georgescu. Erau atât de aberante, încât devenea ridicol să raționezi asupra lor. Am renunțat.

Citește mai mult

Sorin Grindeanu și Liviu Dragnea

Zice cel mai detestat om politic român din aceste zile, că venirea în guvern a doamnei Oana Gheorghiu „nu e un lucru care să ne facă bine” și are maximă dreptate. Nu are cum să facă bine un asemenea om, PSD-ului. E un antidot la zboruri Nordis, la jafuri din banul public, la afaceri necurate și e clar că îi ia cu frisoane, cu grețuri. Țipă Olguța, țipă Manda, țipă Grindeanu că Oana Gheorghiu nu le face bine. E ca și cum ar fi venit o molimă peste ei.

Citește mai mult