Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Online e mai simplu, dar nu tot timpul. Pe tine ce te deranjează când faci cumpărături pe internet?

Pandemia ne-a convins pe mulți dintre noi sau într-o mai mare măsură că online e mai simplu. Sau, cel puțin, mai sigur, în contextul dat. Cifrele GPeC arată că în 2021, 38% dintre români au făcut cumpărături online, comparativ cu 23% în 2019, iar trendul a rămas pe creștere și anul acesta, chiar dacă avansul nu este la fel de spectaculos.

Estimată la 6,8 miliarde de euro în 2022, piața de e-commerce din România nu și-a atins însă potențialul maxim, în condițiile în care peste 65% din europeni fac cumpărături online, iar în Norvegia s-a depășit pragul de 90%. Așadar, mai este loc de creștere, dar pentru ca acest potențial să se concretizeze, una dintre condiții e ca, într-adevăr, pentru cumpărător să fie mai simplu. Tot timpul.

Iar acest aspect trebuie să luat în considerare de orice antreprenor care își deschide un magazin online sau vrea să-l optimizeze pe cel actual. Nu este niciun secret faptul că indiferent de mediul în care se desfășoară vânzarea, pe lângă calitatea produselor sau a serviciilor oferite, experiența cumpărătorului impactează în mod direct vânzările.

Iar din perspectiva cumpărătorului online, mai simplu nu se rezumă doar la efortul minim pe care îl depui atunci când dai câteva click-uri, îți adaugi produsele într-un coș virtual, plătești și aștepți curierul. Sau invers.

Simplu trebuie să fie și drumul până la produs: să-l găsești repede, să primești rezultate relevante la căutare, să nu fii agresat de bannere și pop-up-uri al căror buton de închidere îl găsești cu dificultate sau deloc, să te întorci exact în pagina din care ai deschis un produs, și nu la începutul ei sau chiar mai rău, pe prima pagina.

GPeC listează 200 de criterii după care este evaluat un magazin online de care pot ține cont atât antreprenorii, cât și dezvoltatorii.

Cele mai importante dintre ele au fost prezentate și explicate de Andrei Radu, CEO&Founder GPeC, în cadrul evenimentului Ce vor clienții online, organizat de Stup, un spațiu special creat de Banca Transilvania, menit să îi ajute pe cei care doresc să înceapă un business, dar și pe cei care vor să se dezvolte, indiferent că este vorba de o afacere online sau una offline.

Practic, Stupul este un marketplace al produselor și serviciilor necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stupul este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite aici. 

Reguli esențiale pentru un magazin online

Andrei Radu spune că atunci când construiești un magazin online de la zero, trebuie să-l gândești în primul rând pentru varianta de mobil, pe care să o adaptezi apoi pentru varianta desktop.

Iată și alte câteva dintre cele mai importante reguli, care ar trebui luate în calcul:

Înlocuirea caruselelor și a modulelor tip slider  automat cu imagini statice (Hero Images)

Utilizatorii interacționează foarte puțin sau deloc cu clasicele bannere automate de tip carusel de pe homepage-ul magazinelor online, din diverse motive: de la execuția proastă la avalanșa de mesaje de marketing. Tendința este de a înlocui vechiul carusel cu imagini statice (“hero images”).

Produse în stoc sau accesibile imediat

Produsele promovate pe homepage ar trebuie să fie cele care pot fi comandate și livrate imediat.

Fără pop-ups și bannere

Afișarea de pop-ups (newsletter, online chat, help etc.) ar trebui să se facă abia la a treia pagină vizitată sau la scroll-down dacă site-ul este de tip “infinite scrolling” și cu o întârziere rezonabilă.

În ceea ce privește bannerele de tip Google Display Network, e o decizie care trebuie bine cântărită pentru că bunele practici recomandă să nu faci reclamă către terți pentru a nu defocusa utilizatorul și a-l determina să iasă de pe site-ul tău.

Câmp de căutare cât mai mare amplasat în header care să coboare la scroll

Justificarea o reprezintă faptul că utilizatorii sunt obișnuiți cu amplasarea câmpului de căutare pe centrul paginii de către motoarele de căutare. Un câmp de căutare care rămâne în ecran la derularea paginii reprezintă o economie de timp pentru utilizator.

Potrivit Baymard Institute, câmpul de căutare trebuie să permită minimum 50 de caractere vizibile de la un capăt la altul (adică expresii de 3-4 cuvinte). Cu cât câmpul de căutare este mai mare, cu atât mai bine, pentru că utilizatorii s-au obișnuit să tasteze expresii lungi de căutare, lucru pe care îl fac când utilizează motoare de căutare. De aici și nevoia unei funcții autocomplete.

Despre noi, o pagină rar accesată, dar importantă

Această pagină ar trebue să conțină o scurtă poveste care să înglobeze începuturile, principiile și valorile în care magazinul crede, expuse într-un limbaj familiar, testimoniale din partea clienților mulțumiți, o fotografie sau un material video cu echipa, trimiteri către canalele de social media, informații de contact cât mai multe, pentru că toate aceste aspecte construiesc încrederea utilizatorilor.

Informații esențiale despre produs

Bunele practici în e-commerce recomandă acordarea unui spațiu generos imaginii de produs în detrimentul textului. Astfel, elementele esențiale sunt titlul, imaginea, prețul, butonul de acțiune și, eventual, rating-ul acordat produsului de alți utilizatori sau informații despre stoc.

Imaginea de produs, cea mai importantă

Imaginile unui produs ar trebuie să fie la o calitate cât mai bună, cât mai multe și din cât mai multe unghiuri. Ideale sunt imaginile 360 grade sau video-urile de produs.

Evitarea tab-urilor orizontale în structurarea informațiilor din pagina de produs

Conform Baymard Institute, tab-urile sunt descoperite mai greu de către utilizatori, iar acest aspect crește riscul de a pierde din vedere anumite informații.

Reviews & Ratings

Publicarea opiniilor, a comentariilor și a evaluărilor acordate de alți ultilizatori trebuie făcută chiar în pagina produsului, indiferent de natura feedback-ului. Opiniile altor clienți cântăresc greu în decizia de cumpărare, iar publicarea feedback-ului negativ denotă transparență și crește încrederea utilizatorilor în magazin.

Post-achiziție

O etapă, de asemenea, importantă, care nu trebuie ignorată. E necesar cel puțin un e-mail de confirmare a plasării comenzii, care poate fi însoțit și de un sms care să conțină informațiile esențiale despre comandă (ex.: produse comandate, preț total, datele de identificare și de contact ale magazinului, link către status-ul comenzii etc.)

Banca Transilvania este cea mai mare bancă din România și principalul finanțator al economiei, acoperind toate segmentele de clienți și linii de business în sectorul financiar. Cu o poveste începută în urmă cu aproape 30 de ani, are peste 19% cotă de piață, 3,6 milioane de clienți, peste 9.000 de angajați, soluții de online banking și 500 de sedii în 180 de localități. Este cel mai puternic brand bancar românesc, cu un rating de AAA+, conform Brand Finance Banking (2022).

BT a fost desemnată cea mai bună bancă pentru IMM-uri din Europa Centrală și de Est de publicația Euromoney. Dincolo de banking, BT doreşte să aibă impact pozitiv în România, atât pentru oameni, cât și pentru business și mediu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Aaaa... pana comand o pizza termin de incropit ceva d-ale gurii. Acum trebuie sa descarci aplicatii. Pe bune? Eu comand de 3-4 ori pe an, n-am nevoie de aplicatii si am invatat ceva de la unul bogat, sun si spun cum vreau sa fie pizza aia, nu ma uit pe meniul ala enervant. Haine, incaltari? Urasc magazine virtuale de haine ca le sufoca pe celelalte unde poti proba cat ai chef. Doar elctrocasnice si electronice comand on-line pentr ca oricum in magazin nu-ti prezinta mare lucru.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult