Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Ordinul ministrului Educației: „În perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învăţământul primar şi gimnazial”

„Dacă acesta ar fi genul de demers pedagogic rational unde, dincolo de cele cinci-șase ore pe care elevul le stă la școală, trebuie să mai lucreze acasă încă șase ore, atunci ar trebui sa fim primii la testele PISA. Suntem acolo?”, s-a întrebat retoric, miercuri, ministrul Educației, Mircea Dumitru, în timp ce vorbea despre temele pentru acasă. Ordinul care reglementează volumul temelor, contextul în care aceasta trebuie date și rolul lor în procesul educațional a fost semnat pe 28 noiembrie. 

Potrivit acestuia, elevii pot petrece cel mult două ore făcând-și teme, astfel încât timpul total pe care îl dedică activităților școlare să nu treacă de cinci-opt ore pe zi, în funcție de ciclul de învățământ în care se află. La clasa pregătitoarea nu se dau teme, în timp ce timpul alocat acestora nu trebuie să treacă de o oră în învățământul primar. 

De asemenea, ordinul mai prevede că „în perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învăţământul primar şi gimnazial”.

Este interzisă, se arată în ordin, folosirea temelor pentru acasă ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciții repetitive) sau ca o modalitate prin care elevii să își însușească pe cont propriu noțiuni ce ar trebui predate de fapt în clasă. O atenţie specială va fi acordată tehnicilor de învăţare independentă, respectiv vor fi exersate modalităţi de rezolvare independentă a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile şi în efectuarea temelor pentru acasă.

Totodată, actul normativ face diferența dintre tema obligatorie, pentru toți elevii clasei, care trebuie să aibă  nivel mediu de dificultate, și tema suplimentară, individuală și diferențiată, fără caracter permanent, folosită în activități de recuperare sau în activități de pregătire pentru concursuri. 

În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative precum pierderea interesului elevului pentru învățare, oboseala fizică și emoțională, reducerea timpului liber pentru activități recreative sau sportive sau adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate. 

Ordinul mai prevede că „directorii unităților de învățământ și diriginții colaborează cu părinții și elevii în vederea raționalizării temelor pentru acasă”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cum cuantificam?!
    Cat? De ce? A quoi bon?
    • Like 0
  • check icon
    Lasand la o parte viata mai putin complicata ce curgea monoton acum douazeci-treizeci de ani, in rest lucrurile tind sa ramana pe loc. M-a traznit ca un fulger o constatare, incercand sa vad ce-i de facut in privinta orelor de studiu impovarator de multe pe cap de elev studiat (a se citi: fiica mea de gimnaziala): Ca ne plangem si deplangem privitor la nr de ore de studiu e una dar aplicarea unui proces mai bun, eficace si eficient de educatie si cultura, e alta. Mi-am dat seama care-i problema, aranjand mental o serie de amintiri legate de modul in care se desfasura "scolarizarea" mea in directa legatura cu diversitatea mijloacelor de informare si distragere (televizor, telefon, net, ...) si invers proportional cu nr de ore de scoala propriu-zisa. Am observat ca, daca acum 30 de ani se facea o descoperire majora la 20-40 de ani (interval de timp) in prezent (datorita accelerarii proceselor de cercetare, simulare a experimentelor, etc) inventiile si inovatiile apar peste noapte. Asta inseamna o accelerare a proceselor cognitive, la nivel de grup, care preseaza la nivel individual absorbtia informatiilor nou descoperite. Acum, pt ca simt ca divaghez usor de la subiect si risc sa ma trezesc (ca de obicei) cu diferite comentarii ale celor ce doar citesc (dar nu sunt capabili sa inteleaga si compileze informatia) sintetizez cam asa: lasand la o parte vina sistemului de invatamant (cu toti inspectorii semidocti, profesori mai mult/putin priceputi/(de)motivati si programa incarcata) o mare vina o poarta dezvoltarea prea rapida a societatii pe ansamblul ei. Si, atunci, nu vad cum printr-o recomandare ministeriala sa se renunte la "cursa scolara". Dar, ca parinte, abia astept sa vad ca picea mea nu va mai avea 50 de exercitii la mate, 5 carti din programa obligatorie, de citit, 3 experimente de demonstrat la chimie si 2-3 referate pe la istorie, geografie si ce-o mai fi.
    • Like 0
  • Hehe, le-a spus ministrul și părinților de treaba asta? Nu de alta, dar multe mămici vor fi foarte revoltate... :)
    • Like 0
  • Este prima dată când un ministru al educatiei chiar se gandeste la...elev!! Doar ca..jale mare..le-a luat din mana "dascălilor" un intrument de terorizare si de aducere la"ore" a elevilor!!
    • Like 0
  • Acel"de regula"a stricat tot.
    • Like 0
  • Anon check icon
    Un ordin pe baza caruia au mai existat discutii. In continuare nu vad un raspuns la intrebarea "Cum se vor pune in practica aceste masuri?".

    " „Dacă acesta ar fi genul de demers pedagogic rational unde, dincolo de cele cinci-șase ore pe care elevul le stă la școală, trebuie să mai lucreze acasă încă șase ore, atunci ar trebui sa fim primii la testele PISA. Suntem acolo?” " - impresionant, aproape am lacrimat. Cata intelepciune. Rezultatele proaste de la testele PISA au treaba cu temele in primul rand, nu? Asta e problema principala, nu lipsa de infrastructura, scolile in paragina, profesorii slab pregatiti si prost platiti, lipsa de competitivitate sau situatiile familiale complicate. Parca tehnocratii erau specialisti, nu? Cum a ajuns amatorul asta ministru? Cu toate doctoratele lui in filozofie cu tot.

    " „în perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învăţământul primar şi gimnazial” " - a, s-a adaugat "de regula", interesant! Deci se pot da in continuare, doar ca trebuie eventual mai multa justificare, ceva de tipul "Clasa asta reprezinta un caz exceptional care are nevoie de...." . Domnule ministru, macar n-ai avut sange in tine sa-ti asumi masura asta pana la capat. "Sa se revizuiasca primesc! Dar sa nu se schimbe nimica."

    "Este interzisă, se arată în ordin, folosirea temelor pentru acasă ... ca o modalitate prin care elevii să își însușească pe cont propriu noțiuni ce ar trebui predate de fapt în clasă. O atenţie specială va fi acordată tehnicilor de învăţare independentă, respectiv vor fi exersate modalităţi de rezolvare independentă a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile şi în efectuarea temelor pentru acasă." - OK, asta e buna. Deci nu se pot da teme acasa prin care elevul sa invete notiuni noi. Il vom invata insa la scoala cum sa invete singur notiuni noi, ca apoi sa-i dam teme acasa prin care sa invete notiuni noi. Curat murdar!

    "Totodată, actul normativ face diferența dintre tema obligatorie, pentru toți elevii clasei, care trebuie să aibă nivel mediu de dificultate, și tema suplimentară, individuală și diferențiată, fără caracter permanent, folosită în activități de recuperare sau în activități de pregătire pentru concursuri. " - aha, deci temele nu pot fi prea mari sau date ca "instrument de pedeapsa" , dar pot fi date ca "activitate de recuperare". Cum se va face diferenta?

    "În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative precum pierderea interesului elevului pentru învățare," - lucru complet subiectiv, difera de la elev la elev si de la materie la materie. Din nou, sunt foarte curios sa aflu cum se va pune in practica aceasta masura.

    „directorii unităților de învățământ și diriginții colaborează cu părinții și elevii în vederea raționalizării temelor pentru acasă” - asa! nu mai dam teme dupa cum am fost pregatiti, dam dupa cum cer parintii. Pentru ca, nu-i asa, parintii sunt de regula si experti in educatie. Cu siguranta nu se va ajunge la certuri fara sens si exagerari. A fi profesor incepe, incet-incet, sa devina un job pe care il poate face oricine, observ.
    • Like 1
    • @ Anon
      Observați bine! :)
      • Like 1
  • check icon
    Cred că, prin acest act, s-a făcut marea reformă a sistemului educațional din România. Respir bucuria unui nou avînt muncitoresc și creator în patria noastră. In patriā nostrā multae silvae sunt, quae bestiis abundant.
    • Like 1

Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult