Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ministrul Educației: „Nu cred că e o soluție școlară foarte bună aceea de a insista asupra unui număr enorm de exerciții și de teme”

„Dacă am păstra același ritm și aceeași încărcătură de sarcini, vă asigur că noi ca adulți nu am putea să facem față mai mult de câteva săptămâni la acest gen de stres continuu. Atuul pe care îl au copiii, dar nu ar trebui să îl exploatăm, pentru că este în detrimentul lor, este dinamismul extraordinar specific vârstei și plasticitatea extraordinară pe care o au”, spune Ministrul Educației, Mircea Dumitru, într-un interviu pentru Republica.ro.

Vorbim, între altele, despre temele pentru acasă, copleșitoare, prin volumul lor, pentru elevii români.

„Nu cred că e o soluție școlară foarte bună aceea de a insista asupra unui număr enorm de exerciții și de teme, care, de cele mai multe ori au un caracter pur repetitiv”, arată Mircea Dumitru.

A fost adoptat noul statut al elevului, care a stârnit o seamă de critici chiar din primele momente...

În primul rând că atitudinea aceasta despre care vorbiți este și rezultatul unei viziuni distorsionate datorate unui anumit defect de perspectivă. Foarte multe prevederi care apar acum au existat în diverse acte normative. Erau răspândite ici și colo. În momentul de față le avem pe toate la un loc, într-un document care a fost și este, într-o mare măsură, coerent, coordonat, integrat și care atrage atenția asupra unei problematici foarte importante. Și anume că acest segment extrem de important al societății noastre, care este alcătuit din tinerii care sunt în școală, are în același timp și îndatoriri, dar și drepturi. Nu poți să ai obligații, fără să ai și drepturi. Aceste critici pe care le aud: statutul reprezintă sfârșitul școlii... Ca să înțeleg în ce constă critica, ar trebui să înțeleg sfârșitul cărui tip de școală. Vorbim de o școală care într-adevăr este centrată asupra elevului? Atunci statutul acesta nu este sfârșitul școlii, ci o întărire a ideii că școala se ocupă de formarea și de pregătirea elevului și are în centru interesele copilului. Când s-a discutat despre statutul studentului, am avut aceleași temeri, aceleași griji ale unor oameni că va fi sfârșitul universității. Asta era acum 20 de ani. Eu n-am constatat că universitatea a luat sfârșit, dimpotrivă, ea a supraviețuit foarte bine acestor măsuri. În legea evaluării calității universităților există acest punct foarte important, potrivit căruia studenții pot și trebuie să evalueze activitatea profesorilor. Deci, vedeți, lucrurile acestea la început provoacă crispare, provoacă teamă, îngriijorare, dar încet-încet ele intervin ca ceva firesc și normal în activitatea de zi cu zi a școlilor. Și acest aspect ține tot de educație, pentru că în felul acesta îi educăm și pe elevi să fie responsabili atunci când aduc la cunoștința direcțiunii școlii sau a consiliului de administrație al școlii că ar fi probleme cu anumite ore. Și trebuie să fie responsabili cu ceea ce spun, pentru că nu orice afirmație neîntemeiată va fi luată în considerare, dar, în același timp, și corpul profesoral trebuie să aibă în vedere că sunt anumite principii, reguli, norme, valori, care trebuie respectate atunci când intră în relație cu elevii.

Care este dreptul elevilor cel mai des neglijat în sistemul de educație?

Ceea ce se neglijează și uneori este aproape imposibil să rezolvi această problemă în mod practic, este o anumită calitate a dialogului între profesori și elevi. Ceea ce știu din relatările unor elev, ceea ce știu din relatări ale fetei mele, atunci când era ea însăși elevă, era această nemulțumire a elevilor că nu sunt ascultați în mod real și că nu se poate construi un dialog autentic în care ceea ce gândesc, ceea ce cred elevii, să fie modelat, amendat, îmbunătățit pe baza unui dialog susținut. Un dialog real, nu un dialog formal - aceasta este o chestiune asupra căreia ar trebui să insistăm mai mult în actul educației.

Cum ar putea fi pregătiți profesorii astfel încât să construiască un asemenea tip de dialog cu elevii, în loc să recite manualul atunci când ajung în clasă?

Cred că noi avem un deficit în programele de formare a profesorilor în ceea ce privește aspectul acesta practic. E o meserie care se învață practicând-o. Trebuie să fii pus în acea situație și trebuie să repeți atunci când te pregătești pentru această meserie situații tipice, unele dintre ele pot fi mai tensionate, pot fi situații de criză. E foarte important să știi teorii referitoare la dezvoltare, teorii cu privire la personalitate, la educație, dar este la fel de important, poate chiar mai important, să fii pus în situația practică de a comunica. Cred că dacă ar fi mai multe ore practice în care studentele și studenții care vor să îmbrățișeze această carieră să aibă posibilitatea unei interacțiuni cu grupele de elevi, sub îndrumarea unui mentor, cred că procesul de formare a profesorilor ar avea foarte mult de câștigat.

Există vreo inițiativă în acest sens?

Am și anunțat că în toamna aceasta vrem să înaintăm, cu pași mult mai apăsați, în direcția aceasta a definirii formei instituționale prin care să putem forma viitoare generații de profesori. Generic vorbind, e aici vorba de definirea clară a ceea ce va fi un masterat didactic. Că va avea forma clară a unui masterat compact, timp de patru semestre, sau că va avea forma unor cursuri teoretice și aplicative care vor fi inserate în planurile de învățământ la nivel de licență sau poate chiar o formă hibridă între cele două, de masterat post-licență sau de cursuri inserate la nivel de licență, asta urmează să se decidă de cei care lucrează în acest domeniu și care sunt specialiști în științele educației.

Soluțiile pe care le gândim în momentul de față vizează acordarea a două tipuri de gradații de merit: unul pentru profesorii care lucrează cu elevii care au performanțe deosebite, elevii olimpici, celălalt pentru cei care reușesc, dar cu un efort mult mai mare, să-i ridice pe elevi la o notă care să le asigure promovarea, o notă peste cinci

România are o rată foarte ridicată a analfabetismului funcțional. Ce veți face pentru a o scădea?

Am gândit destul de atent asupra acestei situații. Nu vorbim despre chestiuni care se produc de un an - doi încoace, ci despre o chestiune care apare la fiecare generație - analfabetismul funcțional, unde rata este într-adevăr ridicată, unii o estimează la 42%. Ceea ce s-a putut constata este că se produce o ruptură în trecerea de la școala primară la gimnaziu și această ruptură se adâncește și mai tare atunci când se ajunge la nivelul liceului. Sigur că o soluție e aceea a unei școli care să fie centrată mult mai tare asupra elevului și asupra nevoilor de formare și de învățare pe care elevul le are. Dar, în același timp, cred că este cazul să insistăm și asupra motivării profesorilor care lucrează cu elevi aflați în această situație. Și aici, soluțiile pe care le gândim în momentul de față vizează acordarea a două tipuri de gradații de merit: unul pentru profesorii care lucrează cu elevii care au performanțe deosebite, elevii olimpici, celălalt pentru cei care reușesc, dar cu un efort mult mai mare, să-i ridice pe elevi la o notă care să le asigure promovarea, o notă peste cinci. În acest moment, gradația de merit este o cursă inegală pentru acești profesori din urmă. Și societatea, și mediile de informare, dar și cei care gestionează sistemul de educație insistă asupra recompenselor pe care trebuie să le dăm, și e foarte legitim să facem acest lucru, acelor profesori care lucrează cu elevii supradotați, care au rezultate excepționale, în timp ce nu vedem meritul, care este la fel de mare, dacă nu chiar mai mare, pentru că se obține în condiții mult mai grele, al profesorilor care reușesc să aducă un elev de la nota 2 sau 3 la nota 6 sau 7. Probabil că unii vor înțelege greșit ceea ce spun, dar eu tot o voi spune: cei care sunt supradotați până la urmă vor reuși să facă performanță. Copiii foarte inteligenți și motivați trebuie ajutați de școală și profesorii lor sunt admirabili, dar, într-un fel sau altul, ei vor avea grijă de ei înșiși. Și vor reuși până la capăt. Vor fi învingători. Școala trebuie să aibă grijă de cei care nu sunt acolo, dar care pot să facă o activitate bună. Acești profesori care se ocupă de copiii din mediile defavorizate, unii dintre ei copii foarte inteligenți, cu multe calități, dar în care nu a investit nimeni, nici familia, nici grupul din care au făcut parte, poate nici școlile în care ei sunt pregătiți în momentul de față, asupra acestor copii școala ar trebui să se aplece cu mai multă grijă.

Ce pondere ar trebui să ocupe temele pentru acasă în procesul de educație? Copiii sunt copleșiți de teme și ajung să munceasă uneori mai mult decât adulții.

Vă dau dreptate, să știți. Trebuie făcută o restructuare a tipului de școală care insistă foarte mult asupra transferului de informație și de multe ori chiar și examenele sunt formulate în aceiași termeni: câtă informație a absorbit și câtă informație poate să livreze în mod prompt un elev. Cred că aceste lucruri sunt modele educaționale conservatoare, ca să nu dau un alt tip de calificare pentru ele, în timp ce școlile puternice, școlile avansate, cu care noi ne comparăm, dar la care ne uităm de jos în sus, sunt școli care insistă foarte mult asupra dezvoltării creativității. Asupra capacității elevilor de a funcționa în așa fel încât să aibă o stare de bine în școală, de a nu se simți tot timpul stresați că mai au încă și încă teme de făcut, pe care nu le pot duce până la capăt pentru că întotdeauna pot fi mult mai multe teme decât au făcut ei până atunci și cred că o școală care merge numai în această direcție nu este o școală care să servească intereselor copilului.

Atuul pe care îl au copiii, dar nu ar trebui să îl exploatăm, pentru că este în detrimentul binelui acestor copii, este dinamismul extraordinar specific vârstei și plasticitatea extraordinară pe care o au. 

Dar cum poate fi corectată această practică atât de răspândită?

Trebuie să modifici atitudini și mentalități și asta nu se face printr-un act normativ sau administrativ al unui ministru sau altul. Trebuie să fie o înțelegere generalizată asupra acestor probleme, trebuie să aibă loc discuții îndelungate între profesori, între cei care gestionează sistemul și cei care au în vedere felul în care sistemul trebuie să se dezvolte. Sunt foarte multe elemente care trebuie să intervină, însă în primul rând cred că ar trebui să fie o înțelegere și a școlii, și a părinților care uneori și ei reprezintă un factor de presiune asupra școlii de a merge în această direcție. Și cred că ar trebui ascultați cu mai multă atenție specialiștii, psihologii care se ocupă de dezvoltarea copiilor, care atrag atenția, nu numai în România, ci și în alte țări, asupra acestor sarcini extraordinar de grele pe care le au copiii în raport cu dezvoltarea lor psihică și cu vârsta pe care o au. Dacă am păstra același ritm și aceeași încărcătură de sarcini, vă asigur că noi ca adulți nu am putea să facem față mai mult de câteva săptămâni la acest gen de stres continuu. Atuul pe care îl au copiii, dar nu ar trebui să îl exploatăm, pentru că este în detrimentul binelui acestor copii, este dinamismul extraordinar specific vârstei și plasticitatea extraordinară pe care o au. Capacitatea de a surmonta și de a putea să își revină foarte ușor în urma unor eforturi de acest fel. Dar nu cred că e o soluție școlară foarte bună aceea de a insista asupra unui număr enorm de exerciții și de teme, care, de cele mai multe ori au un caracter pur repetitiv.

Profesorii se pâng că programa este prea încărcată.

Se lucrează asupra acestei programe, institutul de profil care se ocupă de aceste lucruri a declarat că are o întârziere semnificativă, care a fost de fapt generată de faptul că a existat o întârizere asupra planului cadru. Dar speranțele noastre și promisiunile pe care le-au făcut cercetătorii Institutului de Științele Educației sunt legate de faptul că până la sfârșitul acestui an, începutul anului viitor, vor avea și aceste planuri pe baza cărora vor putea fi elaborate viitoarele manuale. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Greșit! Poate îi spune cineva dlui Ministru că în Romania, mai bine de 90% dintre copiii supradotați se pierd. Și asta pentru că sistemul îi vede doar prin rezultate la olimpiade și concursuri. În clasele primare nu există nicio modalitate să fie identificați și stimulați corespunzător. Când ajung în gimnaziu, cei mai mulți sunt deja demotivați și plictisiți.
    • Like 0
  • Matematica creeaza probleme inca multor elevi.Stim bine cat de greu este actual sa iti permiti sa platesti un profesor care sa il faca pe copil sa inteleaga.De aceea ar fi foarte bine ca sa se faca tutoriale la fiecare lectie predata de profesor cu precizarea adresei care poate fi accesata.
    • Like 0
  • Multi vorbesc, putini fac sau implementeaza ceva in acest sens.
    Iata una din solutiile concrete: www.funtronic.eu

    Pe langa partea de "Fun" - jocul este un scop in sine(https://vimeo.com/152408156 ) specialistii de aici au realizat diverse aplicatii "Edu" incepand de la limba engleza la istorie in care jocul este doar un mijloc nu un scop. Mai pe romaneste, daca nu raspunzi corect sau suficient de repede la intrebare, primesti gol ( daca joci fotbal ) indiferent de cat de bine aperi poarta !
    https://vimeo.com/162034325 ( vezi videoclip )

    In Polonia statul a sprijin prin program guvernamental implementarea acestor mijloace de invatare prin distractie - alfabetul si numaratul de exemplu https://vimeo.com/152403593 ) in gradinite....

    La noi....nu vreau sa devin negativist....dar evolueaza totul foarte dificil...

    Mai multe detalii puteti afla daca trimiteti detalii la : tofan.tiberiu@gmail.com sau la 0728 056914 ( Tofan Tiberiu )

    • Like 0
  • Hai sa ne gandim nitel. Majoritatea parintilor incep programul la 09.00 si il termina la 18.00 (in cazuri fericite), dar nu ajung acasa pana pe la 20.00. Cam cata energie mai au pentru teme? Profesorii cer, pe buna dreptate, salarii mai mari. Sa li se dea, dar sa vina si din partea lor ceva, sa vina si ei cu un plus de valoare in procesul de invatare, e treaba lor. Eu NU sunt de acord cu temele. Sunt de acord cu studiul, dar nu sunt de acord cu temele.
    • Like 0
  • Anon check icon
    Slab si trist. Se merge pe reducerea standardelor. Evident ca e nevoie de teme cu multe exercitii, mai ales la matematica, asa se invata si asa se fixeaza. Dar nu se vrea invatamant de calitate, ci procentaje bune de promovabilitate la bac. Asa ca o sa se tot reduca nivelul de dificultate si o sa tot fie mutilata programa scolara, in loc sa se faca ceva in legatura cu adevaratele probleme. Ma bucur ca nu mai am treaba cu sistemul de invatamant.
    • Like 0
    • @ Anon
      Si ce faci daca ai un copil care nu rezoneaza cu matematica? Ii bagi mate in cap pana cand tampeste si esti multumit, ca parinte, ca ia 10 la mate, nota pe care tu nici n-ai visat-o. Dar daca, copilului, ii place biologia? Ce faci? Ii bagi mate in cap? Temele NU sunt o solutie pentru invatare. Calitatea predarii, in schimb este, iar asta este data de calitatea cadrelor didactice. Daca nu mai ai treaba cu sistemul de invatamant de ce te bagi in discutie?
      • Like 0
    • @ Horia Iulian Brighidau
      Anon check icon
      Matematica si biologia se pot imbina foarte frumos, dar asta e alta discutie. Nu, copilul nu trebuie sa ia 10 la mate, dar ii trebuie un anumit nivel de mate in viata de zi cu zi, si atunci trebuie sa invete ceva. Ei, chiar si pentru acel "ceva" trebuie niste exercitiu individual. Matematica era oricum doar un exemplu, si la chimie e nevoie de ceva exercitiu, chiar si la unele capitole de biologie etc. Cat despre motivul pentru care ma bag in discutie: mi-e ciuda sa vad cum, incet-incet, se duce de rapa sistemul de invatamant si din cauza presiunii de a-i reduce nivelul de dificultate, printre alte motive. Incepuse deja pe vremea cand inca eram eu la liceu: s-a taiat la un moment dat din programa mecanica fluidelor "ca era prea mult" si am facut, cred, oscilatii si unde de doua ori in ani diferiti. O mare prostie. Oricum, sunt de acord cu dumneavoastra in ceea ce priveste calitatea predarii, trebuie sa fie si ea tinuta la standarde inalte.
      • Like 0
    • @ Horia Iulian Brighidau
      Creierul trebuie folosit cat mai des pentru a avea performante. Nu stiu de ce va inchipuiti ca nu exercitiile zilnice le dezvolta mintea copiilor ci "calitatea predarii" care are desigur importanta dar este doar una dintre conditiile invatarii, celalalt fiind exercitiul. Este ca si cum ai zice ca nu iti faci muschi daca faci exercitii zilnice ci daca ai un antrenor de calitate.
      • Like 0
    • @ Adalbert Gabriel Gazdovici
      Si ce te faci cand te apuci sa exersezi mai mult decat poti duce in realitate? Apar intinderi, fracturi musculare, etc., eh acum apare in schema antrenorul bun, care stie sa te opreasca, sau ala prost care nu isi da seama de capacitatile tale si te lasa sa te distrugi. Hai sa ne uitam nitel la ce se intampla in tari mai civilizate decat a noastra. In Germania, de exemplu, sunt institutii de invatamant in care tot procesul de invatare se desfasoara in natura. In Norvegia, scolile au garduri de 50 centimetri inaltime, iar elevii stau in sosete in scoala, iar profesorii discuta cu elevii de la egal la egal. In niciuna dintre tarile civilizate NU se mai dau teme acasa. Ca se dau de facut tot soiul de proiecte sau activitati care au rolul de a aprofunda, acasa, ce se studiaza in scoala e perfect normal, pentru ca asta ii ajuta pe copii. Oricum, din punctul meu de vedere invatamantul romanesc este la pamant. Si eu nu sunt de acord cu sistemul de plata al profesorilor in functie de performantele de la clasa ale elevilor. Sa se reinfiinteze "cercurile" - le mai tineti minte? - si profesorii sa fie remunerati, in plus pentru performatele elevilor de la cercurile respective. Activitatea la clasa trebuie sa fie egala pentru toti elevii. Plus ca, s-o recunoastem, suntem o tara de snobi care vor cu orice chip sa-si vada copii prin facultati, cu masterate, cu doctorate, cu tot soiul de titluri d-astea care pana la urma nu se rezuma decat la "prost cu diploma". Eu nu vreau asta pentru copii mei, eu vreau sa-i stiu fericiti si vreau sa-i stiu in stare sa-si ia propriile decizii si, mai ales, sa si le asume. Cam atat vreau eu de la sistemul de invatamant.
      • Like 0
  • Acum cateva zile am vazut un video, elevi in curtea scolii jucau un joc, profesoara, c-o voce intepata, stridenta, le reamintea copiilor ce pedeapsa ii asteapta daca nu ies castigatori. La fiecare doua minute! Copiii deveneau din ce in ce mai galagiosi si mai neorganizati insa. Paradoxal? Nu! Un profesor daca nu e si un pedagog bun nu e un profesor bun! Iar in Romania rar vezi un pedagog bun, mentalitatea, sistemul.. nu stiu, cert e ca nimic nu functioneaza iar schimbarile vor fi foarte greu de realizat!
    • Like 0
  • am citit jumatate din articol. Mi se pare ca si ministerul dar si unii profesori si unii parinti au ramas in rutina anilor 1950 cand memorarea si volumul cunostintelor erau importante si ignora ca civilizatia umana are o evolutie accelerata. Astazi e nevoie de adaptabilitate, de dinamica, de lucru in echipa, de sinteza si prezentare, de timp pt studiu individual dar si in grup. Ce invatam in universitati in 3-5 ani e perimat ( daca nu e deja perimat), pentru ca intre timp sunt zeci de noi lucruri inventate si aparute pe piata. Singurele educatii care vor ramane pe termen lung solide sunt educatia financiata si inteligenta emotionala, iar astea numai de acasa se invata.
    • Like 0
  • Acest interviu putea fi interesant, dar nu este....
    Vorbe multe, idei prea generale, cu care toata lumea e de acord..., nimic concret, nou, in afara locurilor comune.
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult