Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Patricia Butucel, Classix Festival: Muzica clasică e văzută ca un piedestal pe care nimeni nu are voie să-l atingă. L-am pus într-o formă diferită, iar răspunsul publicului ne-a încurajat să împingem limitele tot mai mult

Patricia Butucel

Dacă nu asculți încă muzică clasică și crezi că acest obicei este atributul unei lumi sofisticate și ermetice la care nu poți avea acces, lucrurile nu stau tocmai așa. Pe de o parte pentru că uneori este suficientă o singură expunere conștientă care să te ajute să pornești pe drumul cultivării acestui obicei, indiferent de vârsta pe care o ai, iar pe de altă parte pentru că există tot felul de evenimente care au ca obiectiv să ducă acest gen muzical mai aproape de publicul larg și, în special, de tineri.

O astfel de inițiativă este și Classix Festival, care și-a propus încă de la prima ediție din 2020, să pună concertele de muzică clasică într-un context contemporan prin împletirea cu artele vizuale, inserții de videomapping și light design, astfel încât să ofere o experiență de secol XXI atât cunoscătorilor și pasionaților de muzică clasică, cât și celor dornici să încerce alt tip de evenimente.

„Motivația de a organiza acest festival a fost de a accesibiliza muzica clasică și de a atrage publicul tânăr în sălile unde se desfășoară concerte de muzică de cameră. Sunt două lumi. Pe de-o parte, e cea din care fac parte cei care nu au intrat în contact cu concertele de muzică clasică și care simt că nu se pot integra deși și-ar dori. Pe de altă parte, sunt oamenii care produc, adică muzicienii, care consumă astfel de evenimente și care se întreabă de ce nu există public, de ce tinerii nu ascultă muzică clasică. Iar noi ne-am dorit să fim un portal care să pună cele două lumi în contact. Și chiar de la prima ediție am avut un procent mare de tineri, care ulterior ne-au scris și ne-au spus că le-a plăcut și că au început să caute alte evenimente de gen, să frecventeze concerte la Operă sau la Filarmonică.

Când ai un conținut de calitate, contează și modul în care îl prezinți publicului. Zona evenimentelor a explodat în toată lumea astfel că oamenii au început să fie tot mai selectivi și mai exigenți. Tocmai de aceea ne-am dorit să oferim o experiență sincretică în care muzica a fost combinată cu artele vizuale, în care am dezvoltat diverse tematici și am oferit chiar oportunități de networking pentru participanți, la sfârșitul concertelor.

Muzica clasică e văzută ca un piedestal pe care nimeni nu are voie să-l atingă, să-i schimbe direcția și forma. Practic, am luat acel piedestal și l-am pus într-o formă diferită, iar răspunsul publicului ne-a încurajat să împingem limitele tot mai mult, fără să perturbăm actul artisitic la nivel muzical, și să venim cu noi variante sincretice”, spune Patricia Butucel, director al festivalului. 

7 zile de spectacole, cu 8 concerte și peste 90 de personalități internaționale ale muzicii clasice

Ediția din acest an a Classix Festival, primul festival independent de muzică clasică din Iași, se desfășoară în perioada 26 februarie-4 martie și debutează ca în fiecare an cu un concert gratuit găzduit de Catedrala Romano Catolică din Iași.

Organizatorii estimează un număr total de 4.500 de participanți fizic, și mai mult de 80.000 de participanți online atât câți au fost anul trecut, pentru că toate concertele vor fi transmise live pe YouTube și pe paginile de Facebook și de Instagram ale festivalului, dar și ale partenerilor.

„Ediția din acest an ne va oferi o nouă aventură clasică contemporană care ne va plimba prin lumile marilor compozitori precum și a celor contemporani. Va fi o nouă ediție sincretică, în care muzica, artele vizuale, lumea filmului și literatura se vor contopi timp de 7 zile în concerte, expoziții, workshopuri, proiecții de film, paneluri, sesiuni de masterclass și multe activități adiacente.

Festivalul va debuta duminica, 26 februarie, cu tradiționalul concert din Catedrala Romano Catolică din Iași alături de Filarmonica din Iași și violonista Hyeyoon Park. Vom continua cu Balkan Spirit la Casa de Cultură a Studenților, urmând ca marți să ne întâlnim la Palatul Culturii pentru a ne bucura împreună de muzica lui Brahms și Beethoven. Vom experimenta compoziții contemporane și vom da startul anotimpului de primăvară la concertul Innuendo, de pe 1 martie.

Vom explora lumea fantastică a elfilor din Lord of The Rings, în concertul Mystic Tales de la Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu", iar vineri ne vom îndulci pe ritmurile lui Piazzolla într-un program la harpă, acordeon și flaut. Ultima zi de Classix ne va oferi 2 concerte la Teatrul Național, cu muzică de film, Enescu și lucrarea Poemata Minora, inspirată din scrierile lui Lovecraft”, spune Patricia Butucel.

Un festival dincolo de experiența concertelor

Dincolo de punerea muzicii clasice într-un context contemporan, Classix Festival a creat o secțiune specială pentru abordarea unor teme prin intermediul cărora aceasta să fie privită și într-o perspectivă interdisciplinară.

Temele abordate în ediția de anul acesta sunt: viitorul muzicii clasice, managementul cultural, compoziția ca mod de viață, diplomația culturală și muzica lui George Enescu. Printre invitații acestor sesiuni se numără: Florin Estefan (Manager Opera Națională Cluj-Napoca), Cristina Uruc (Manager Artexim & Festivalul Enescu), Ștefan Diaconu (aranjor, compozitor, flautist), Anna Nicolau (coordonator proiecte culturale al Institutului Polonez București) și mulți alți oameni relevanți din industrie.

„Ne dorim să venim în ajutorul tinerilor care să intre în contact cu profesioniști pe care altfel nu ar avea cum să-i întâlnească. Acest gen de evenimente îi ajută pe lucrătorii din industrie, cât și pe cei care își doresc să dezvolte proiecte, dar nu știu cum. De aceea Classix in Focus s-a dezvoltat pe mai multe direcții și ne-am propus să abordăm cât mai multe perspective”, spune Patricia Butucel.

La ediția din 2021 a debutat și programul Classix in Art, care are două componente: masterclass-uri și burse de creație

„A fost răspunsul la o problemă din timpul pandemiei, când artiștii nu au primit niciun sprijin de nicăieri și foarte mulți s-au reprofilat. Unul dintre bursierii pe care i-am avut în 2021 ne-a mărturisit că ajutorul pe care a primit-o a venit exact în momentul în care voia să renunțe la partea de artă și să se reprofileze, iar acest sprijin a fost un semn că trebuie să continue oricât i-ar fi de greu. Anul trecut am acordat 5 burse, iar anul acesta vom crește numărul lor.

În ceea ce privește sesiunile de masterclass, am văzut un interes tot mai mare și cu siguranță vom continua pentru că am văzut impactul. De exemplu, un student care a participat la o sesiune cu un profesor internațional a fost invitat de acesta la o universitate unde a primit o bursă de studii. Faptul că studenții români intră în contact cu profesioniști internaționali reprezintă o oportunitate să se dezvolte. Poate că multe lucruri le-am făcut inițial intuitiv, însă acum, când vedem impactul real, ne motivează să continuăm”, spune Patricia Butucel.

În ediția din 2023 vor fi susținute 63 de sesiuni de masterclass pentru 8 specializări diferite de către 14 muzicieni din 10 țări. Aceste sesiuni vor facilita perfecționarea a 63 de studenți și proaspăt absolvenți ai universităților și liceelor cu profil muzical din România.

Classix Festival este primul festival independent de muzică clasică din Iași, iar cele trei ediții desfășurate în ciuda contextului pandemic în perioada 2020-2022 au găzduit peste 110 artiști naționali și internaționali, 20 de parteneri culturali și diplomatici în 20 de concerte, 4 panel-uri de antreprenoriat creativ, 4 prelegeri educaționale, un vernisaj, o lansare de carte, 7 proiecții de film, 53 masterclass-uri și 8 burse pentru artiști. La toate aceste activități au participat 8500 de persoane în săli și 130.000 de spectatori online.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere

Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult