Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Păunescu, Ceaușescu și o fată

Să tot fi avut vreo 19-20 de ani în vara aceea pe care mi-o amintesc ploioasă rău. Eram prin Costinești cu niște băieți, stăteam la cort, mâncam cornuri cu lapte bătut dimineața cât cuprindea, și aia era toată masa zilei. Am fi putut s-o completăm doar cu niște alge, că atâta ne ținea buzunarul.

Bruneta cu bentiță prăzulie nu era mai bătrână decât mine, dar era cu un centimetru-doi mai înaltă – genul meu.

Se plimbau și ele în gașcă pe „faleză”, așa că ai mei s-au băgat la fuziune. M-am dus glonț lângă brunetă, cu toate că nu eram în stare, ca întotdeauna, să articulez ceva „în deschidere”, mă gâtuiau timiditatea și sentimentul ridicolului. Dacă scena s-ar fi petrecut în zilele noastre, ea mi-ar fi spus: „Așa, și ce vrei să-mi zici?” și se rezolva problema. Atunci a zis altceva, nu-mi mai amintesc ce, dar m-a băgat în seamă.

După vreo oră, nu mai aveam nicio treabă cu restul lumii. Ea văzuse filmele „mele”: „Pădurea de mesteceni” și „Nunta” lui Wajda, „Deșertul roșu” al lui Antonioni, „Trenuri strict supravegheate” – Jiri Menzel, ba chiar și „Iluminare” – Zanussi. Cu toate că n-aveam bani să intrăm în vreun local, ne simțeam ca membrii unui club exclusivist. Ce rară și prețioasă e starea aceea, în care ne ajungeam unul altuia, nu mai aveam nevoie de nimeni și de nimic pe lume...

Ne-am răzlețit de grupurile înfrățite, în râsetele și onomatopeele tuturor. Și să nu credeți că era vreo snobiță, vreo „culturistă”, avea umor, chiar autoironie, niciun pic de aroganță. Aproape că-mi venea s-o iau în brațe, dar mi-a fost frică să nu stric pânza diafană țesută între noi.

Nu mai știu cum dracu a venit vorba de cenaclul Flacăra. Cine l-a pomenit primul. Am discutat câteva minute despre Cenaclu și Păunescu. Și, dintr-odată, m-a plesnit o importanță de să-nțepenești. Până la 12 ani fusesem comunist. Acum eram în plină despărțire de ideologia asta. Prin urmare, m-am apucat să-i spun ce are de gând cu manifestarea asta Adrian Păunescu. Versurile și melodiile frumoase, artiștii autentici amestecați cu debutanți lălăiți, discursurile însuflețitor-meșteșugite ale poetului, nu aveau alt scop decât a-i crea ei, și altor fani, un sentiment de „libertate”, dăruit lor, peste capul tutulor, de Nicolae Ceaușescu însuși. Propaganda lui Allah Ceaușescu, orchestrată de Mahomed Păunescu, ca și inteligența profetului, erau net superioare celor ale culturnicilor de partid. Lozincile comuniste erau aproape absente, în schimb, la momentul potrivit, Adrian Păunescu îl plasa pe Ceaușescu, între rock, blugi și adidași, erou între eroi, făcătorul de bine al neamului. 

M-a ascultat tăcută, privindu-mă o dată sau de două ori în ochi. Simțeam că nu e bine ce fac, dar nu m-am oprit. Mă gândeam că o să polemizăm și o s-o conving.

Nici gând. S-a ridicat de pe bancă și a plecat pur și simplu, s-a dus, s-a cărat, a dispărut din viața mea.

Acum, Andrei Păunescu vrea să organizeze un cenaclu Flacăra pe 20 iulie, ziua de naștere a lui Adrian Păunescu. Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului se opune, precizând că „Cenaclul Flacăra a avut drept scop îndoctrinarea comunistă a tinerei generații și cultul personalității lui Nicolae Ceaușescu”.

Are dreptate.

Dar, dacă aș fi întrebat, eu aș zice să mai fie un cenaclu Flacăra. La care să vină și fata mea, cu bentița ei de vestală a lui Adrian Păunescu. Dacă o mai trăi.


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult