În urmă cu 9 ani, Dana Dima, în prezent vicepreşedinte executiv retail şi private banking, membru al Comitetului Executiv BCR România, a făcut o pauză de banking și a intrat în antreprenoriat. Într-o discuție cu jurnalistul Claudiu Pândaru pentru podcastul „La bani mărunți”, bancherul a povestit o întâmplare în care a trăit „un șoc cultural”. Se întâmpla în 2012, la început de drum în viața de antreprenor, când a ajuns la un moment dat la o administrație financiară unde trebuia să parcurgă mai mulți pași administrativi.
„Era nevoie de mai multe documente. Am intrat într-un birou am fost tratată ok, din punct de vedere al comunicării, dar la un moment dat cineva mi-a pus în brațe un dosar cu mai multe hârtii și o dischetă. Eu când am intrat în banking într-adevăr se strângeau documentele cu discheta de la fiecare calculator, era în 1996, la sfârșit. Acum, însă, noi vorbeam de cloud și de Amazon și de web service și dintr-o dată m-am trezit cu o dischetă. Știți șocul acela cultural când vezi o jucărie de când erai mic și nu știi ce să mai faci cu ea? Așa m-am simțit eu”, își amintește Dana Dima, în timpul discuției pentru podcastul de inteligență financiară „La bani mărunți”, realizat cu sprijinul BCR și amplificat de Republica.ro.
Puteți asculta podcastul accesând fișierul audio de la finalul acestui articol sau dând click pe clipul de la începutul acestui text.
Apoi un funcționar i-a comunicat că trebuia să ia dosarul cu hârtiile și cu discheta și să meargă într-un alt birou învecinat. „Cum se spune, nemulțumitului i se ia darul. Puteam să rămân fără dischetă și să completez probabil încă 100 de pagini. Așa încât am întrebat de ce trebuie să fac acest lucru. Și mi s-a spus că dosarul trebuie să ajungă într-un birou alăturat. Moment în care am întrebat: Dar nu aveți un email, puteți să transmiteți pe email. Și mi s-a spus că nu există un email și o infrastructură de acest gen și că ar fi bine să parcurg acești pași mai repede, ca să nu țin o coadă în spate. A fost un șoc cultural, m-am ciupit puțin de mână și mi-am spus: trezește-te, aceasta este realitatea, încearcă să o înțelegi mai bine, pentru că nu poți trăi într-o bulă de dorințe în care construiești o grămadă de lucruri și de fapt să ai o bază construită pe o dischetă”, vede Dana Dima.
În momentul când un bancher are o astfel de experiență tragico-comică se uită altfel către IMM-urile care vin și au o relație cu banca? a fost întrebată de Claudiu Pândaru.
Categoric da, a venit răspunsul, pentru că îți dai seama că solicitările pe care le are banca către clienți prin procesele reglementate generează un efort foarte mare în spate. Fiecare antreprenor se lovește de anumiți pași administrativi care generează timp pierdut, frustrări personale și neînțelegeri, explică vicepreședintele executiv retail și private banking BCR.
Dima a dat ca exemplu modul în care banca a simplificat anumite proceduri, iar mulți clienți au fost scutiți de drumuri la Registrul Comerțului. Astfel, în pandemie, a fost dezvoltat un sistem prin care banca poate prelua datele firmelor de la Registrul Comerțului, în format electronic, fără să le mai solicite clienților. Rezultatul: foarte mulți clienți au trecut prin procesul de actualizare de date mult mai ușor.
„Cel mai important lucru e să avem curajul să recunoaștem că avem nevoie de pregătire în domeniul educației financiare”
Curajul este esențial pentru un antreprenor la început de drum, dar acesta trebuie să fie realist și să își seteze o marjă de eroare în orice aspect al businessului.
Nu întotdeauna lucrurile se vor întâmpla în realitate așa cum au fost estimate inițial pe hârtie. Indiferent dacă se află la început sau are deja experiență, antreprenorul trebuie să știe că una dintre cheile de succes în business este accesul la informație, o informație de calitate, actualizată întotdeauna cu evoluția pieței, spune vicepreședintele retail & private banking din BCR.
Astfel de informatii de calitate pot fi găsite la BCR Școala de Business, platforma online cu lecții și sfaturi practice de business pentru antreprenori la început de drum, dar și pentru cei experimentați. Aici aceștia pot învăța cum să își completeze abilitățile native și simțul afacerilor cu cunoștințele necesare pentru a avea un business inteligent.
„Cred că cel mai important lucru e să avem curajul să recunoaștem că avem nevoie de pregătire în domeniul educației financiare. Avem nevoie ca antreprenori să înțelegem piața, să știm ce înseamnă o competiție, să pornim cu lucrurile simple, înainte de a ajunge la business plan. Să fim curajoși, dar să fim realiști. La Școala de business încercăm să facem această platformă de comunicare, nu neapărat doar pentru educație. Ne dorim să ajungem și la comunități care să discute și să își înțeleagă nevoile”, punctează Dana Dima.
Un studiu derulat de BCR la care au participat 200 de antreprenori, clienți ai băncii comerciale, a arătat că, în ultimul an, firmele s-au întors mai mult către angajați, punând pe primul loc siguranța și sănătatea acestora.
Mai mult de 92% dintre respondenți au spus că au fost atenți la educația sanitară și la măsurile de protecție, iar între 92 și 96% au răspuns că s-au uitat cu mai mare atenție la costuri. Mai mult de 94% dintre cele 200 de firme participante au căutat să își dezvolte noi parteneriate care să le permită o mai mare flexibilitate în gestiunea costurilor.
Vă invităm să ascultați integral podcastul „La bani mărunți” a cărei invitată este Dana Dima, apăsând butonul play al fișierului atașat la începutul acestui articol.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.