Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Popescu – panicat de femei?

Într-un interesant articol despre ultimul Star Wars, pe Contributors.ro, socio... dacă-i spun socioloaga, se supără și are dreptate, dacă-i spun sociologul, nu e politically correct, deci, profesoara de sociologie de la Universitatea București, dna C. Rughiniș, consideră că „Spectatorii se vor obișnui treptat să nu se panicheze când văd două sau mai multe filme cu personajele feminine învingătoare – precum C.T. Popescu care, după trei vizionări, a și simțit suflul rece al matriarhatului. Vorba lui Finn: Stay calm”.

Vreau să-i comunic dnei C. Rughiniș, cu toată simpatia, că sunt cât se poate de calm. În legătură cu cele trei filme recente, Mad Max, The Martian și SW VII, în care personajul feminin e mai tare decât bărbații, n-am făcut decât să constat amuzat: „Bag de seamă că Hollywoodul ne îndreaptă spre matriarhat”, cum corect citează dna C. Rughiniș, dar interpretează excesiv: nu am atacuri de panică, nici „angoase”, cum mai zice dna profesoară, mă deranjează doar suflul rece al iernii de afară. 

În general, nu am nicio prejudecată de sex în legătură cu funcțiile de conducere, iar în particular, cred că femeile în poziții de decizie ar contribui la reducerea violenței cretine și/sau arogante de care e plină lumea.

În schimb, dna C. Rughiniș comite un fault nu socio, doar logic, atunci când scrie: „Vestea proastă este că toate celelalte filme ne conduc spre patriarhat, conform raționamentului lui C.T. Popescu - și, interesant, jurnalistul nu pare să aibă vreo problemă cu această direcție”. Conform niciunui raționament, nu rezultă nimic: celelalte filme pot fi oricum, eventual infantarhale, eu n-am spus nimic despre ele și nu am nicio problemă gen mama, tata și copilul, în nicio direcție.

Cu excepția celei artistice. Nu constituie pentru subsemnatul o valoare sau o nonvaloare a filmului faptul că femeia Furiosa e personajul dominant în Mad Max. Charlize Theron e atât de bună în acest rol, încât aproape că i-am uitat sexul.

Demonstrativ, ostentativ și nejustificat mi se pare modul în care scenaristul lui The Martian o pune pe Commander Lewis, geolog de meserie, să își asume autoritar, în locul piloților specializați, interceptarea în vid cu succes a naufragiatului Watney, nu faptul că Jessica Chastain e femeie.

Nu am vreo problemă legată de caftul administrat Darth Vaderului aspirant de către fetișcana Rey, mă deprimă inconsistența dramaturgică a personajului și interpretarea cabalină, cu facializări intense din fălci, nări, ochi și gâfâieli repetate (de altfel, în SW VII, toată lumea respiră greu) a tinerei actrițe.

Pe scurt și caragialește vorbind, ce mă zgârie pe scoarță e tendința fără artă. Împingerea în față, programatică, considerată o valoare în sine, a femeii de către „factorii de răspundere” de la Hollywood, probabil în pregătirea publicului american pentru a o vota pe democrata pârâtă Hillary Clinton. Nicidecum apariția artistic naturală a unor personaje feminine superioare celor masculine, cum sunt cele întruchipate de Nicole Kidman, Charlotte Gainsbourg sau Kirsten Dunst în minunatele Dogville și Melancholia ale ideologic nefrecventabilului Lars von Trier.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult