Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

O fundație din Timișoara organizează webinarii pentru profesorii care vor să țină lecții la distanță. „Tot ce predai în sala de clasă poți preda și online, cu ajutorul unor instrumente gratuite”

Predare online, covid-19

Foto: Guliver/ Getty Images

De ani buni, Fundația EOS din Timișoara pregătește cadrele didactice care predau informatica să folosească în clasă tehnologia într-un mod care să îi atragă pe copii și să îi ajute să își dezvolte abilitățile digitale. De săptămâna trecută, a devenit însă important ca profesorii din toată țara, indiferent de specializare, să își poată crea virtual clasa și să îi invite pe copii, de la distanță, în ea.

Pentru a preveni răspândirea infecției cu coronavirus, autoritățile din România au decis, într-o primă fază, închiderea școlilor până pe 22 martie. Sâmbătă, după ce președintele Iohannis a anunțat că va declara stare de urgență, ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat că școlile vor rămâne închise până după Paște. 

Măsurile de siguranță nu înseamnă însă învățarea trebuie să se oprească: trăim într-un perioadă în care ne putem conecta instantaneu unul cu celălalt de la mii de kilometri depărtare și în care resursele educaționale sunt mai numeroase și mai ușor accesibile decât oricând. „Toți ce predai în sala de clasă poți să predai și online cu ajutorul unor instrumente gratuite”, spune Gabriela Ford, directoarea Fundației EOS. În ultimii doi ani, EOS a desfășurat cu sprijinul Microsoft România, un program în care profesorii de gimnaziu au învățat cum să folosească instrumente precum Minecraft for Education și Make Code pentru a le dezvolta elevilor de gimnaziu abilități precum gândirea critică și capacitatea de a rezolva probleme.

Cum să creezi o clasă virtuală

Există însă platforme și soluții pe care toți profesorii le pot accesa gratuit. „Office 365 pentru educație este gratuit pentru elevi și profesori, ceea ce înseamnă că toți profesorii și elevii au acces gratuit la versiunea web a Word, Excel, Power Point. Iar mai mult decât atât, în contextul în care ne aflăm acum, profesorii și elevii au acces gratuit la aplicația Teams. Aceasta este o platformă relativ simplă care permite oricui, fără să aibă cunoștințe avansate sau traininguri la activ, să se conecteze la distanță. Orice profesor poate să se conecteze la distanță cu elevii și să predea în timp real, nu prin înregistrări video. Profesorul creează din contul său o clasă virtuală și le trimite elevilor un link, prin care se pot conecta de pe orice dispozitiv - telefon, tabletă sau laptop. Ca să aibă acces la lecțiile online, elevii au nevoie de o conexiune de internet și o adresă de e-mail”, explică Gabriela Ford. 

Platforma Teams permite conectarea a 250 de persoane în același timp, iar profesorul își poate ține ora de acasă din fața unui laptop. „Elevii trebuie să facă un simplu click pe acel link și sunt automat direcționați către clasa virtuală, unde profesorul poate să urmărească cine este prezent, poate să interacționeze cu copiii, poate să-i vadă video sau poate să aleagă să nu aibă interacțiune video, poate să transfere dreptul de prezentator oricărui elev. Platforma permite partajarea de ecran și conexiunea de voce.

Totodată, cadrul didactic poate să creeze teste, la care să dea feedback ulterior sau să analizeze răspunsurile împreună cu copiii. Poate să-și partajeze desktopul, ca și când ar fi tabla de la școală. Poate poate să răspundă la întrebări. Ca să poți să predai o disciplină de la distanță nu ai nevoie de mai mult”, explică directoarea Fundației EOS.

Începând de luni, Fundația EOS va organiza webinarii pentru profesorii din toată țara care vor să afle mai multe despre folosirea Teams. Înregistrările vor fi apoi disponibile online pentru cei care nu pot lua parte la cursurile web la ora stabilită. 

Videouri despre folosirea Teams în predare sunt disponibile și pe blogul de educație al Microsoft

„Trebuie să ne asigurăm că elevii nu pierd cumva șirul lecțiilor și progresia logică a lecțiilor care sunt prevăzute în curriculum. Ei trebuie să continue de unde au rămas. Poți să cauți resurse pe internet puse la dispoziție de tot felul de producători de activități. dar lecțiile trebuie să fie mentorate sau facilitate de către profesorul de la clasă. 

El știe exact care sunt elevii, care este nivelul lor. Teams e ca un portal gol în care profesorul vine cu propria expertiză și le transmite copiilor exact ce au nevoie. Doar că le transmite la distanță”, afirmă Gabriela Ford. 

Mulți dintre profesorii cu care au colaborat fac deja lecții la distanță. Alții sunt interesați acum să învețe. Alții așteaptă încă să vadă cum evoluează lucrurile. 

„Profesorul nu trebuie să se sperie. lucrurile sunt foarte simple. La fel cum predă în fața clasei și le dă sarcini de lucru copiilor, la fel poate să facă predarea asta de la distanță cu un minim efort și cu o minimă tehnologie”, crede ea.

Articolul face parte din seria Alt Viitor susținută de Microsoft România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult