Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Povestea artistei care își transpune picturile pe rochii de mătase: „România e un loc bun pentru a veni cu orice formă de inițiativă, atâta vreme cât faci ceva de calitate și ești autentic”

Maria Dermengiu

„România e un loc bun pentru a veni cu orice formă de inițiativă, atâta vreme cât faci ceva de calitate și ești autentic. Pentru că aici este o societate deschisă, deschisă schimbării. Am simțit-o pe pielea mea”, spune Maria Dermengiu, creatoarea studioului Marie Nouvelle. În jur, tablouri pastelate, care își împrumută florile, tonurile și mandalele rochiilor și mantourilor din mătase naturală din atelierul aflat în apropiere de Cișmigiu. În urmă cu câțiva ani, după ce tocmai divorțase, Maria Dermengiu a renunțat la cariera în avocatură pentru a-și împlini un vis din copilărie pe care nu îndrăznise să și-l urmeze, acela de a picta. „Am realizat că menirea mea ar fi în altă parte, așa că mi-am spus să încerc. Am început ca autodidact, mi-am cumpărat culori și pensule și am plonjat în acest gol creativ”, povestește ea. A început să picteze în culoare și a fost văzută de vecina sa care era profesoară la Belle Arte. 

„Mi-a spus: Maria, eu o să îți organizez ție prima expoziție. Și, după un an în care am tot învățat pe cont propriu, mi-a organizat prima expoziție la Clubul Ilustratorilor. Am vândut tot atunci, iar asta m-a încurajat”, își amintește Maria Dermengiu. După încă un an și-a dat seama că vrea să transforme ceea ce făcea într-un business și s-a decis să facă artă aplicată: să își transpună picturile pe diferite obiecte vestimentare. 

S-a gândit care ar putea fi primul său produs și a ajuns la concluzia că acesta ar trebui să fie o eșarfă. A creat mai multe picturi pe care să le imprime pe mătase naturală, iar în scurt timp a primit o propunere. A fost invitată să participe la târgul de bijuterie contemporană Autor, la secțiunea design de obiect. „Eu cred că atunci când ești pe drumul tău ți se deschid ușile. Am avut 10 eșarfe, atâtea am avut curajul să fac, neștiind ce să fac cu ele, cum să le marketez. Le-am făcut la singura fabrică din România care printa atunci pe țesături naturale și am așteptat să văd reacțiile. Reacțiile au fost foarte bune și am făcut primii bani”, povestește ea. A început cu eșarfe mici, apoi cu eșarfe medii, de 90 pe 90 de centimetri, apoi, pentru că a avut cereri din SUA, a trecut la eșarfe mari, cu latura de 1,20 metri. După ce a căpătat experiență, a început să își transpună desenele pe rochii, deux-pieces-uri și mantouri, dar și pe obiecte de decor.

„Trebuie să ai nervi de oțel atunci când lucrezi cu furnizori din România”

Încă de la început a învățat niște lecții de business. Prima a fost legată de stabilirea prețului. „Eu vindeam o eșarfă cu 150 de lei, care reprezenta prețul de producție și ceva de bun simț în plus. Însă prețul nu reflecta niciunul dintre costurile ascunse, comisionul magazinelor, costurile pe care le aveam cu telefonul, de exemplu”. A doua a fost legată de relația cu furnizorii. „Trebuie să ai nervii de oțel atunci când lucrezi cu furnizori din România pentru că și ei, la rândul lor au testat pe noi utilajele și a fost o muncă de câțiva ani, în care trimiteam înapoi ceea ce făceau. Procesul de producție este în sine unul special”, spune Maria Dermengiu. Astăzi, produsele ei, sunt realizate în România, dar și în Marea Britanie, la Londra. „Pentru mătase, am o fabrică din România și una la Londra.

Zona de casual, gențile și husele de telefon, linia care e și foarte accesibilă ca preț, o produc în Iași. Apoi linia de Home Deco, care înseamnă abajururile și tapetul, la Târgu Mureș”, explică. Nu vrea să producă nimic în China, deși ar fi mai ieftin: sufletul business-ului ei este pictura și spune că nu ar avea încredere să trimită CD-ul cu grafica la rezoluție bună în această țară, în care riscul de contrafacere este mare.

„Nu pot să creez nimic atunci când nu sunt într-o stare bună”

Spune că a avut de la bun început un stil recognoscibil. „Pentru că vine din mine. Ce vine din mine are aceeași voce. Totul preexistă undeva în arhetipul nostru. Fiecare dintre noi are un anumit specific și cât de frumos ar fi să ne ținem de el, să nu ne fie frică să ne privim pe noi. Bineînțeles, există două tipuri de artiști. Artiștii care creeză din angoasă, din depresie, din anxietate. Cu siguranță există și alți artiști în afara de mine care nu pot crea atunci când nu sunt bine, atunci când sunt stresați, atunci când mintea lor este în altă parte. Eu nu pot să creez nimic atunci când nu sunt într-o stare bună. Și atunci ma așez, pictez și creația mea poate fi dată și în altă parte”, spune Maria Dermengiu.

Cele 13 flori ale Conștiinței

Pentru a reuși să-și transpună pictura pe pânză a învățat să prelucreze imaginile digital: „Sunt singurul om care ar putea face asta, pentru că eu știu exact cum ar trebui să arate. Ele trebuie scalate într-un anumit fel pentru a se potrivi pe o rochie. Dintr-un tablou pot să iau mai multe elemente sau unul singur, apoi să îl replic sau să îl fac caleidoscop”, arată ea. 

Cea mai nouă colecție a sa, 13 flori ale Conștiinței, are la bază 13 stări de la cunoaștere la compasiune. „Am o colecție couture și una pret-a-porter. Rochiile din colecția couture sunt finisate de mână, fiecare floricică în parte este cusută de mână și atunci sunt mai speciale”, explică creatoarea. Rochiile din mătase din colecția pret-a-porter costă în jur de 1.000 de lei, în timp ce prețul celor couture variază între 2.000 și 3.800 de lei.

Spune că a început businessul cu 1.500 de euro și că nu a fost nevoită să vină niciodată cu bani de acasă. Din fiecare vânzare a reușit să dezvolte noi și noi linii și să se întrețină și pe ea, și pe cei doi copii ai săi. „Dacă ai disciplină în ceea ce faci și ești consecvent și consistent și nu ești haotic ai toate șansele să reușești. Provocarea a fost în primul rând cu mine, să descopăr dacă sunt capabilă să fac ceva coerent sau armonios vizual, ca să facă vreun sens”, crede. Secretul succesului stă, de multe ori, în întrebările pe care ți le pui. Nopți întregi și-a pus întrebări despre ar fi trebuit să arate lucrurile pe care urma să le facă. Cine aduce mătase în România? Unde poate fi ea imprimată? „Puneam întrebările celorlalți pe care apucasem să îi cunosc și ei îmi răspundeau. Și de aceea dau și eu informația mai departe”, povestește. Este de părere că una dintre greșelile pe care le fac oamenii este că refuză să iasă din zona lor de confort. „Ne găsim scuze să nu ieșim din zona noastră de confort. Contextul ni-l facem noi și dacă ești foarte autentic, foarte real oamenii vin la tine. Nu există să nu primim ceva în schimb când oferim o parte din noi”, spune Maria Dermengiu.

Acest articol face parte dintr-o campanie susținută de Banca Transilvania. Schimbările legislative dese, lipsa de predictibilitate fiscală, inconstanța partenerilor de afaceri sunt principalele provocări cu care se confruntă antreprenorii români, relevă studiile. Predictibilitatea în afaceri este extrem de importantă în vederea creșterii unui business, pentru proiectarea bugetelor de venituri și cheltuieli, dar și pentru menținerea unui cashflow sănătos.

Tocmai de aceea, pentru a veni în întâmpinarea nevoii de predictibilitate, BT a lansat un serviciu dedicat antreprenorilor, Nelimitat BT. Indiferent de numărul de operatiuni pe care le faci în rețea, tariful este unul fix, predictibil de la o lună la alta.

În această campanie, vom cunoaște oameni de afaceri, ne vor povesti ideile lor, dar mai ales problemele pe care le întâmpină zi de zi și ale căror soluții stau în puterea noastră, a partenerilor lor. Dacă vreți să vă povestiți experiențele din viața de antreprenor, vă așteptăm mesajele pe redactia@republica.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult