După o vizită în regiunea Bretania, în urmă cu șase ani, unde a văzut multe afaceri de familie tip bistro, Georgiana Gheorghe, care avea un business în comunicare, și-a achiziționat o rulotă comercială și a început să vândă clătite.
Se gândea că va merge unde e cel mai mare vad, dar s-a lovit inițial de legislația locală care nu încurajează astfel de afaceri.
„Legislația nu permite să te muți de colo, colo, trebuie să găsești un spațiu privat unde să parchezi rulota și acolo să beneficiezi de racorduri la utilități pentru autorizația sanitar-veterinară, care se dă pe punct de lucru, nu pe trei zile”, spune Georgiana Gheorghe.
Mergea la evenimente corporate - „în special firmele IT ne chemau, ele își răsfață mai mult angajații” - sau la Street Delivery.
Anul trecut a decis să treacă de la pregătirea artizanală a clătitelor la fabricarea semiautomată și să intre cu noul produs pe rafturile marilor lanțuri de magazine.
Cu un business plan în power point s-a prezentat la bancă de unde a obținut un credit de 250.000 de lei, iar anul acesta a mai luat 200.000 de lei. În total, cu bani de la prieteni și din resurse proprii a ajuns la o investiție de aproximativ 130.000 de euro.
Banii au fost investiți în amenajarea spațiului, utilaje de producție și ambalare, mașină transport, softuri de gestiune, echipamente de lucru, analize și certificări pentru standarde food safety, branding și marketing.
Astfel că de curând Georgiana Gheorghe a anunțat deschiderea primei Fabrici de clătite ready made sub brandul Clatette și semnarea primului contract cu un lanț de retail alimentar, Auchan Romania.
Autorizație de la primărie pentru montarea unei „cutii” în curte
Provocările nu au lipsit.
„Aveam nevoie de creșterea puterii rețelei electrice în imobilul închiriat de peste 100 metri pătrați unde acum este fabrica de clătite. Am schimbat contractul de furnizare de energie electrică de pe persoană fizică pe persoană juridică și am cerut creșterea puterii electrice. Totul bun și frumos, ni s-a dat soluția tehnică, și anume montarea unui bloc de tensiune pe proprietatea noastră, adică acolo în curte, numai că fix în momentul în care ni s-a dat această soluție tehnică s-a schimbat legislația, în aprilie 2017, iar pentru montarea blocului de tensiune, care e o „cutie” de 30-40 de centimetri pătrați, ne trebuia autorizație de construcție de la primăria de sector. Ne-am dus la sector, ei ne-au trimis la Primăria Generală că au zis că e în zona protejată a Bucureștiului. Asta ne-a întârziat până în iunie. Noi nu produceam în acel moment, dar ne programaserăm niște pași”, povestește antreprenoarea.
În iunie a vorbit cu echipa de electricieni și le-a cerut altă soluție, le-a spus că nu o mai interesează soluția de bloc tehnic, a reziliat contractul de creștere a puterii pe care îl încheiase cu Enel Distribuție.
„Plătisem totul în avas. Enel și-a cerut scuze că soluția oferită nu se poate implementa, ne-a dat banii înapoi imediat. Am adoptat altă soluție pentru creșterea puterii electrice, am făcut o împământare, o soluție foarte legală, competitivă”.
„Ziua în care am simțit că există Moș Crăciun”
În ultimul an cea mai fericită zi pentru Georgiana Gheorghe a fost 22 decembrie, într-o vineri, când începea vacanța elevilor.
„M-a sunat buyer-ul de la Auchan și mi-a zis că a fost promovat, dar că vrea să predea colegei care preia portofoliul lui datele din discuțiile noastre, cu OK-ul pentru semnarea contractului. În ultima zi lucrătoare a anului am primit emailul prin care noua echipă îmi transmitea că vom relua discuțiile în ianuarie. A fost perioada în care am simțit că există realmente Moș Crăciun. Sincer, a fost cel mai frumos Crăciun. Cumva liniștit și neliniștit în același timp, pentru că până nu semnezi poți să ai pe email și mama confirmării.”
La întâlnirea din ianuarie Georgiana le-a spus că are un credit bancar și că se află sub presiunea ratelor.
„Le-am spus adevărul și se pare că am găsit oameni de partea cealaltă a mesei, nu absolvenți de traininguri de negociere”.
De aproape două săptămâni Clatette este pe rafturile magazinelor Auchan din București, iar comenzile cresc. Cele trei sortimente sunt foi de clătite clasic (făină, ouă, lapte), foi de clătite cu cacao&rom, foi de clătite cu scorțișoară. Produsul finit, aflat în magazine, constă în împachetarea a 12 foi de clătite proaspete, produse din ingrediente naturale, ambalate în vid.
De asemenea, clătitele proaspete, din ingrediente naturale, se distribuie și pe canale HoReCa, cu precădere în cantinele școlilor și grădinițelor publice și private, dar pot fi comandate și pentru petreceri corporate sau private.
„Am gândit acest produs având în minte două lucruri: femeia modernă, mai mult sau mai puțin sofisticată, independentă, foarte activă, care preferă să petreacă fără griji cât mai mult timp cu familia sau cu prietenii, fără să petreacă prea mult timp în bucătărie, dar care este totuși foarte atentă la eticheta produselor pe care le achiziționează și le pregătește pentru cei dragi. Uitându-ne la trend-ul crescător de consum al produselor ready meal si fresh food, din ultimii doi ani, coroborat cu atenția sporită a românilor pentru produse autohtone și clean label, sunt optimistă în reușita proiectului nostru și în dezvoltarea următoarelor sortimente pe care le avem în lucru, cu adresabilitate și mai mare, incluzând consumatorul în mișcare, ce preferă gustările ready To Go”, spune Georgiana Gheorghe, fondatoarea Clatette.
„Am bătut la uși. Nu s-au deschis. Am bătut la alte și alte uși”
Nu se hazardează să dea cifre privind vânzările. Știe că dacă își acoperă capacitatea de producție poate să sară de un milion de lei cifră de afaceri în acest an, dar depinde de atât de multe variabile - când semnează cu următorul retailer, când reușește să ajungă și cu pancake-urile pe raft, când reușește să semneze cu To Go.
„Am spus anul trecut că în primul an fac vânzări de un milion de lei. Nu s-a întâmplat pentru că nu am semnat contractele, de asta spun că am murit puțin. Am bătut la uși. Nu s-au deschis. Am bătut la alte și alte uși, am găsit alte canale de distribuție - zona de cantine - pentru că am niște rate de plată, nu sunt din cei ce dau țepe la bănci. Totul e ca lucrurile să se și întâmple, eu vreau - dream big -, potențial există, mi-e clar, sunt orașe unde se poate ajunge cu distribuția în două ore, totul este ca lucrurile să se și întâmple într-un timp rezonabil, nu în noiembrie 2018”, spune antreprenoarea.
Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Va dau eu la Generatia B un prieten care rezista cu firma de 10 ani in Bucuresti, Romania, si castiga pe luna mai putin decat mine, un simplu angajat. Firma din aia care a rezistat cand a intrat garda de mediu si a dat 10000 lei amenda pentru ca nu era gunoiul corect sortat (Romania tocmai a intrat in infringement pt poluare!)
Autorulote cu fel de fel de produse culinare, hand made sau nu, exista în toată lumea și au succes. La noi ca la nimeni ...
Felicitări și succes în continuare !