Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Povestea lui Marcus Rashford, unul dintre puștii pe care englezii „adevărați” i-au invitat să plece de unde au venit, după ce au ratat câte un penalty

Marcus Rashford

Am ales să mă nasc bărbat, alb, cu două mâini și două picioare și vedere destul de bună, așa că e clar că mă pricep foarte bine la probleme de discriminare. M-am specializat în România, țara în care se respiră misoginism și rasism și în care se fac cele mai bune glume de pe planetă la adresa oamenilor cu handicap. Am avut un exemplu bun și la campionatul european: de cele mai multe ori, atunci când jucătorii îngenuncheau înaintea meciurilor ca să protesteze împotriva rasismului, PRO TV sărbătorea momentul cu câteva secunde de publicitate.

Povestea asta cu cei trei puști din naționala Angliei, care au ratat penalty-uri la finala EURO 2020 și s-au trezit cu tone de comentarii rasiste, mi-a amintit de un interviu cu un fotbalist african care joacă în prima ligă din Franța. După fiecare meci, omul are frigiderul plin cu banane, iar în cutia poștală primește o grămadă de invitații pentru o excursie în junglă, cu escală la grădina zoologică. A făcut nenumărate sesizări către roboții de la Facebook și Instagram, dar de fiecare dată a primit același răspuns: „Mersi că ne-ai scris, dar îți pierzi timpul". 

La un moment dat, a pus o poză de-a lui lângă una cu o maimuță și și-a întrebat urmăritorii dacă văd vreo diferență între cele două personaje. În câteva minute, poza i-a fost ștearsă și a fost suspendat câteva etape pentru că a postat o imagine ofensatoare pentru sensibila comunitate Facebook.

Publicitate.

Marcus Rashford, omul din poză, unul dintre puștii pe care englezii „adevărați” i-au invitat să plece de unde au venit, are 23 de ani. În octombrie 2019, a lansat o campanie, „In the Box”, prin care câteva sute de cetățeni homeless au primit un pachet de Crăciun. Marcus și mama lui au mers din adăpost în adăpost ca să distribuie cadourile.

Anul trecut, în primele zile de lockdown, Rashford a vrut să facă o donație pentru o organizație caritabilă, FareShare, care încearcă să reducă risipa de alimente. Planul era să ajute 400.000 de copii din zona Manchester, care nu mai primeau mâncare gratuită la școală sau în centrele comunitare. În câteva săptămâni, s-au strâns 20 de milioane de lire sterline, iar campania s-a extins la nivel național. Până în iulie 2020, campania asta a ajutat patru milioane de copii din UK.

În iunie 2020, atunci când se apropia vacanța de vară și exista pericolul ca Guvernul să oprească distribuția de vouchere de mâncare, Marcus a publicat o scrisoare deschisă prin care a cerut continuarea programului. Boris Johnson l-a sunat a doua zi, iar Guvernul a anunțat că va continua să ofere vouchere pentru 1,3 milioane de elevi.

În septembrie, Rashford a înființat un grup de lucru pentru combaterea sărăciei alimentare în rândul copiilor, în colaborare cu magazine, producători, organizații de caritate și companii de livrare. A început să promoveze, pe contul lui de Twitter, localuri, oameni și companii care susțin FareShare. În câteva zile, peste 1.200 au promis că vor oferi mese gratuite în primul semestru din noul an școlar. În noiembrie, s-a trezit și Boris și a anunțat că, datorită campaniei lui Rashford, guvernul va oferi o finanțare de 400 de milioane de lire, în următoarele 12 luni, pentru a sprijini costul alimentelor și al facturilor familiilor cu probleme financiare.

În aprilie 2021, Marcus și bucătarul Tom Kerridge, un cetățean cu stele Michelin, au lansat o serie de rețete și lecții video online, disponibile pe Instagram și în supermarketuri, școli și bănci de alimente, prin care oferă idei de rețete simple, așa încât oamenii să poată găti meniuri ieftine acasă.

Pentru Ziua Mondială a Cărții din 2020, Rashford a fost invitat să fie în juriul unui concurs de poezie pentru copiii cu deficiențe de auz și pentru asta a început să învețe limbajul semnelor. În noiembrie, a lansat un club de lectură cu Macmillan Publishers, ca să ajute copiii defavorizați să experimenteze „evadarea prin lectură". „N-ar trebui ca oamenii să aibă de ales între a cumpăra de mâncare și a cumpăra o carte", zice el. Clubul a fost lansat oficial în aprilie și va distribui gratuit, anul ăsta, 50.000 de cărți, și va lansa două cărți noi în fiecare an.

Legătura în studio.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "M-am specializat în România, țara în care se respiră misoginism și rasism și în care se fac cele mai bune glume de pe planetă la adresa oamenilor cu handicap" - serios ? Traim in aceeasi tara ?
    • Like 1
  • antonia check icon
    Daca avea probleme cu drogurile, beutura, muierile, ...comportamentu'....era''no problem''
    Faptele bune nu raman nepedepsite, nu-i asa ?
    • Like 2
  • mhm check icon
    Nu contează ce a realizat un om, dacă nu are culoarea pielii la fel cu cea a castei dominante. Cît despre ProTv, cred că șefii de acolo și-ar vinde și mamele pentru un calup de publicitate. Nu e rasism la ei, e mercantilism pur.
    • Like 3


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Hadi Rahimian

Există copii în România născuți de două ori. Nu, nu e o greșeală de scriere și nici o eroare a serviciilor de stare civilă. Hadi Rahimian, un medic român, născut în Iran, operează feți aflați în uterul mamei oferindu-le viață. Cei mai mici dintre ei au 18 săptămâni gestaționale.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult