Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Pre-viziunile electorale ale unui olandez stabilit în România

Geert Wilders

În imagine, liderul de extremă-dreapta Geert Wilders, care a obținut victoria în alegerile generale din Olanda/ Foto: ANP / ddp USA / Profimedia

Siguranța existențială (bestaanszekerheid, în limba olandeză) este cuvântul central în campanile electorale. Locuiesc de ceva vreme într-un sat de munte în România și mai rar pătrund ceva știri din Olanda în lumea mea. Pragul pentru a atrage atenția mea este mai sus, din cauza provocărilor locale. Cu toate acestea, un cuvânt olandez din depărtare poate declanșa brusc o avalanșă de gânduri. Siguranța mea existențială a scăzut după plecarea mea în România, dar senzația mea de libertate nu. Poate exista vreo legătură? Creșterea gândirii pieței libere (în Olanda treptat, în România, revoluționar) nu a fost benefică pentru siguranța existențială, ne-am prins în capcană? Dar oare este siguranța existențială într-adevăr benefică pentru om - Van Gogh și Dovstoievski n-am auzit niciodată să se plângă despre siguranța existențială. Chinezii, ei abia pricep ce înseamnă siguranța existențială. 

Dacă las să se așeze gândurile mele, rămâne întrebarea de ce, în aceste vremuri de prosperitate fără precedent, nu suntem capabili, sau nu avem voința, să reglăm pur și simplu siguranța existențială pentru toată lumea. În timp ce bogații lumii nu au timp să-și viziteze toate iahturile lor în fiecare an, popoare întregi cad peste bord - cum de fapt putem trăi cu asta?

Distanța poate oferi o perspectivă utilă - uneori și o imagine ajută. 

Când mâ gândesc la societatea occidentală, uneori îmi vine o imagine în cap cu un trib indigen care s-a împotmolit într-o mlaștină, șeful tribului este asurzit de un vacarmul făcut de membrii tribului care strigă că știu drumul de ieșire, dar toți arată în altă direcție... Cred că ne lipsește un leadership bun, în sens larg - nu pledez pentru lideri puternici - cred că un leadership bun implică abilități de rezolvare a problemelor și – la fel de important - empatie. Dar mi-e teamă că procesul nostru democratic nu duce la un rezultat dorit.

O altă imagine, centrul unui oraș medieval târziu - viața se rotește aici în jurul a trei entități - piața, biserica și conducerea. Direct înapoi la timpul nostru - biserica a dispărut, lăsând doar monumentele ei în urmă, ce a mai rămas sunt piața și conducerea. Piața are ca principiu organizatoric capitalul, ceea ce duce la folosirea eficientă a ambiției pentru a optimiza profitul, adică diferența dintre oameni și competiția între ei face sistemul să funcționeze. Conducerea, pe de altă parte, are ca principiu organizatoric egalitatea, într-o democrație toată lumea decide în mod egal cum este reglementată societatea, inclusiv regulile pentru piață. Aici pare să se ivească disfuncția - principiul egalității (cu promisiunea implicită a libertății și fraternității, care totuși rămâne neîndeplinită) duce prin natura sa la mediocritate, cel mai mic numitor comun clar că nu duce la excelență, ci la divizare și confuzie. Aud râsul pieței la slăbiciunea conduceri și vocile lor parșive - „jurăm că aveti toți dreptul egal de decizie!”

Deci, piața se bazează pe diferență, iar conducerea pe egalitate. Cred că piața înțelege mai bine natura umană și știe cum să folosească corect mijloacele și oamenii pentru a fi mai productivă. Această eficiență lipsește conducerii. Nu pledez pentru a elimina diferența din piață, este prea importantă pentru motivația noastră (ceva ce comunismul ne-a învățat), dar să acordăm diferenței un rol mai mare și în conducere. Guvernul ales democratic este o reflexie a societății, dar mă întreb - votul nostru nu ar trebui să ducă la delegarea celor mai buni oameni care pot lua conducerea? Idealul egalității este desigur simpatic, dar în natură nu vedem nicăieri acest lucru, diferența este forța motrică în creație prin selecție naturală.

Ceea ce propun este simplu ca orice construct teoretic: să includem în procesul nostru de votare un test de rezolvare a problemelor și un test de empatie (IQ și EQ), pentru a folosi rezultatul ca factor de ponderare pentru votul nostru (liniar, pătratic, o chestiune de fine-tuning). În cabina de vot - câteva întrebări logice, câteva întrebări legate de empatie, și apoi o cruce cu creionul roșu. Prin acordarea unui vot mai greu celor cu un scor mare, putem reflecta ce e mai bun din noi înșine în liderii noștri și nu mediocritatea noastră. Dacă rezolvăm problema înțelegerii contraproductive a egalității, putem spera la reducerea diviziunii și nemulțumirii în arena politică. Prin această mică intervenție, încrederea în politică poate crește, undeva s-ar putea crea o nouă viziune de viitor, reintroducând speranța.

Poate că pare o idee îndrăzneață, dar văd doar avantaje și implementarea ei. Votul va dura puțin mai mult, dar devine astfel o chestiune mai serioasă, de onoare, apare și ideea competiției. Pentru a ne garanta demnitatea, introducem testul în mod double-blind, (doar calculatorul știe rezultatele noastre) – și cu excepția unora care se vor simți liniștiți – având o influență limitată, majoritatea va fi convinsă că influența sa crește. Plus că fiecare alegeri vor veni cu un nou test - o nouă rundă, noi șanse.

Și nu este un lux - în vidul de viziune care există acum, cresc centre de putere peste tot care nu sunt democratice, capacitatea auto-reglatoare a pieței libere nu functionează. Încă din secolul al XVIII-lea, Adam Smith scria în „Bogăția națiunilor” despre concentrarea de capital la ceea ce el numea „stăpânii omenirii”, „the masters of mankind”, adică elita. Teoria sa vedea simpatia (empatia) aceleiași elite ca fiind indispensabilă pentru a asigura coeziunea societății. Dar empatia nu poate fi impusă. Prin încorporarea inteligenței și empatiei în procesul nostru de votare, poate că vom putea ajunge la un leadership mai inteligent, mai integru și mai empatic. Prin schimbarea accentului nostru de la capital la inteligență și empatie, putem introduce propuneri care acum atârnă deasupra pieței (dar rămân suspendate din cauza divizării conducerii), cum ar fi impozitul pe tehnologie (Sanders) sau impozitul mondial pe avere (Piketty).

Tehnic, ar trebui să fie posibil - uneori se sugerează un rol pentru inteligența artificială în guvernarea noastră, dar IA nu ne oferă nimic altceva decât mai mult din același lucru, este cunoaștere copiată, lipsită de creativitate, nu poate face niciodată următorul pas. De aceea pledez pentru inteligență umană – genuine intelligence, nothing artificial, cred că suntem diferiți cu un scop - pentru a ne desfășura ca umanitate, pentru a face existența din ce în ce mai frumoasă (indiferent de regresele (set-backs) la care suntem martori).

Sigur că propunerea mea vine prea târziu pentru alegerile din țara mea natală, Olanda, dar asta nu vă împiedică să priviți buletinul de vot ca pe un test de inteligență și cel puțin să nu vă lăsați ghidați de sentimente ca nemulțumirea si xenofobia. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Povestea cu testul e veche. Socrate sau Platon - unul din ei - cerea acest lucru. Nu s-a rezolvat nici până în ziua de astăzi.
    • Like 1
  • Subscriu, dar cum Dzeu poți introduce teste? Și apoi, cu ce succes, când la noi regula e să aranjezi cu juriul, să ai răspunsurile? Numai o foamete, lungă și cruntă va mai spăla mintea românilor, Abundența în care trăim, fără să ne dăm seama, ne anihilează spiritul critic și întreține goana asta nesănătoasă către îmbogățire cu orice preț...
    • Like 0
  • Vă citesc cu plăcere și interes de fiecare data. In plus textele dumneavoastră nu au niciodată greșeli de ortografie, asta spune ceva in plus despre autor.
    • Like 2
    • @ stefanita marinescu
      i le corecteaza sotia.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Ați înțeles perfect, stimata doamna, cu putina intuiție descopereati că le și concepe.
      • Like 0
    • @ stefanita marinescu
      e moldoveanca sotia. Il lasa pe el sa le conceapa dar tot ea are ultimul cuvant :)
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Carlibaba e in Bucovina
      • Like 0
    • @ Vasile Ostaciuc
      si ai deschis dezbaterea fara sfarsit si inutila la care asist din copilarie: " noi suntem bucovineni, nu moldoveni". De fapt nu e nicio diferenta intre bucovineni si moldoveni cand e vorba de beutura si frica de femeie,
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult