Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Pre-viziunile electorale ale unui olandez stabilit în România

Geert Wilders

În imagine, liderul de extremă-dreapta Geert Wilders, care a obținut victoria în alegerile generale din Olanda/ Foto: ANP / ddp USA / Profimedia

Siguranța existențială (bestaanszekerheid, în limba olandeză) este cuvântul central în campanile electorale. Locuiesc de ceva vreme într-un sat de munte în România și mai rar pătrund ceva știri din Olanda în lumea mea. Pragul pentru a atrage atenția mea este mai sus, din cauza provocărilor locale. Cu toate acestea, un cuvânt olandez din depărtare poate declanșa brusc o avalanșă de gânduri. Siguranța mea existențială a scăzut după plecarea mea în România, dar senzația mea de libertate nu. Poate exista vreo legătură? Creșterea gândirii pieței libere (în Olanda treptat, în România, revoluționar) nu a fost benefică pentru siguranța existențială, ne-am prins în capcană? Dar oare este siguranța existențială într-adevăr benefică pentru om - Van Gogh și Dovstoievski n-am auzit niciodată să se plângă despre siguranța existențială. Chinezii, ei abia pricep ce înseamnă siguranța existențială. 

Dacă las să se așeze gândurile mele, rămâne întrebarea de ce, în aceste vremuri de prosperitate fără precedent, nu suntem capabili, sau nu avem voința, să reglăm pur și simplu siguranța existențială pentru toată lumea. În timp ce bogații lumii nu au timp să-și viziteze toate iahturile lor în fiecare an, popoare întregi cad peste bord - cum de fapt putem trăi cu asta?

Distanța poate oferi o perspectivă utilă - uneori și o imagine ajută. 

Când mâ gândesc la societatea occidentală, uneori îmi vine o imagine în cap cu un trib indigen care s-a împotmolit într-o mlaștină, șeful tribului este asurzit de un vacarmul făcut de membrii tribului care strigă că știu drumul de ieșire, dar toți arată în altă direcție... Cred că ne lipsește un leadership bun, în sens larg - nu pledez pentru lideri puternici - cred că un leadership bun implică abilități de rezolvare a problemelor și – la fel de important - empatie. Dar mi-e teamă că procesul nostru democratic nu duce la un rezultat dorit.

O altă imagine, centrul unui oraș medieval târziu - viața se rotește aici în jurul a trei entități - piața, biserica și conducerea. Direct înapoi la timpul nostru - biserica a dispărut, lăsând doar monumentele ei în urmă, ce a mai rămas sunt piața și conducerea. Piața are ca principiu organizatoric capitalul, ceea ce duce la folosirea eficientă a ambiției pentru a optimiza profitul, adică diferența dintre oameni și competiția între ei face sistemul să funcționeze. Conducerea, pe de altă parte, are ca principiu organizatoric egalitatea, într-o democrație toată lumea decide în mod egal cum este reglementată societatea, inclusiv regulile pentru piață. Aici pare să se ivească disfuncția - principiul egalității (cu promisiunea implicită a libertății și fraternității, care totuși rămâne neîndeplinită) duce prin natura sa la mediocritate, cel mai mic numitor comun clar că nu duce la excelență, ci la divizare și confuzie. Aud râsul pieței la slăbiciunea conduceri și vocile lor parșive - „jurăm că aveti toți dreptul egal de decizie!”

Deci, piața se bazează pe diferență, iar conducerea pe egalitate. Cred că piața înțelege mai bine natura umană și știe cum să folosească corect mijloacele și oamenii pentru a fi mai productivă. Această eficiență lipsește conducerii. Nu pledez pentru a elimina diferența din piață, este prea importantă pentru motivația noastră (ceva ce comunismul ne-a învățat), dar să acordăm diferenței un rol mai mare și în conducere. Guvernul ales democratic este o reflexie a societății, dar mă întreb - votul nostru nu ar trebui să ducă la delegarea celor mai buni oameni care pot lua conducerea? Idealul egalității este desigur simpatic, dar în natură nu vedem nicăieri acest lucru, diferența este forța motrică în creație prin selecție naturală.

Ceea ce propun este simplu ca orice construct teoretic: să includem în procesul nostru de votare un test de rezolvare a problemelor și un test de empatie (IQ și EQ), pentru a folosi rezultatul ca factor de ponderare pentru votul nostru (liniar, pătratic, o chestiune de fine-tuning). În cabina de vot - câteva întrebări logice, câteva întrebări legate de empatie, și apoi o cruce cu creionul roșu. Prin acordarea unui vot mai greu celor cu un scor mare, putem reflecta ce e mai bun din noi înșine în liderii noștri și nu mediocritatea noastră. Dacă rezolvăm problema înțelegerii contraproductive a egalității, putem spera la reducerea diviziunii și nemulțumirii în arena politică. Prin această mică intervenție, încrederea în politică poate crește, undeva s-ar putea crea o nouă viziune de viitor, reintroducând speranța.

Poate că pare o idee îndrăzneață, dar văd doar avantaje și implementarea ei. Votul va dura puțin mai mult, dar devine astfel o chestiune mai serioasă, de onoare, apare și ideea competiției. Pentru a ne garanta demnitatea, introducem testul în mod double-blind, (doar calculatorul știe rezultatele noastre) – și cu excepția unora care se vor simți liniștiți – având o influență limitată, majoritatea va fi convinsă că influența sa crește. Plus că fiecare alegeri vor veni cu un nou test - o nouă rundă, noi șanse.

Și nu este un lux - în vidul de viziune care există acum, cresc centre de putere peste tot care nu sunt democratice, capacitatea auto-reglatoare a pieței libere nu functionează. Încă din secolul al XVIII-lea, Adam Smith scria în „Bogăția națiunilor” despre concentrarea de capital la ceea ce el numea „stăpânii omenirii”, „the masters of mankind”, adică elita. Teoria sa vedea simpatia (empatia) aceleiași elite ca fiind indispensabilă pentru a asigura coeziunea societății. Dar empatia nu poate fi impusă. Prin încorporarea inteligenței și empatiei în procesul nostru de votare, poate că vom putea ajunge la un leadership mai inteligent, mai integru și mai empatic. Prin schimbarea accentului nostru de la capital la inteligență și empatie, putem introduce propuneri care acum atârnă deasupra pieței (dar rămân suspendate din cauza divizării conducerii), cum ar fi impozitul pe tehnologie (Sanders) sau impozitul mondial pe avere (Piketty).

Tehnic, ar trebui să fie posibil - uneori se sugerează un rol pentru inteligența artificială în guvernarea noastră, dar IA nu ne oferă nimic altceva decât mai mult din același lucru, este cunoaștere copiată, lipsită de creativitate, nu poate face niciodată următorul pas. De aceea pledez pentru inteligență umană – genuine intelligence, nothing artificial, cred că suntem diferiți cu un scop - pentru a ne desfășura ca umanitate, pentru a face existența din ce în ce mai frumoasă (indiferent de regresele (set-backs) la care suntem martori).

Sigur că propunerea mea vine prea târziu pentru alegerile din țara mea natală, Olanda, dar asta nu vă împiedică să priviți buletinul de vot ca pe un test de inteligență și cel puțin să nu vă lăsați ghidați de sentimente ca nemulțumirea si xenofobia. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Povestea cu testul e veche. Socrate sau Platon - unul din ei - cerea acest lucru. Nu s-a rezolvat nici până în ziua de astăzi.
    • Like 1
  • Subscriu, dar cum Dzeu poți introduce teste? Și apoi, cu ce succes, când la noi regula e să aranjezi cu juriul, să ai răspunsurile? Numai o foamete, lungă și cruntă va mai spăla mintea românilor, Abundența în care trăim, fără să ne dăm seama, ne anihilează spiritul critic și întreține goana asta nesănătoasă către îmbogățire cu orice preț...
    • Like 0
  • Vă citesc cu plăcere și interes de fiecare data. In plus textele dumneavoastră nu au niciodată greșeli de ortografie, asta spune ceva in plus despre autor.
    • Like 2
    • @ stefanita marinescu
      i le corecteaza sotia.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Ați înțeles perfect, stimata doamna, cu putina intuiție descopereati că le și concepe.
      • Like 0
    • @ stefanita marinescu
      e moldoveanca sotia. Il lasa pe el sa le conceapa dar tot ea are ultimul cuvant :)
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Carlibaba e in Bucovina
      • Like 0
    • @ Vasile Ostaciuc
      si ai deschis dezbaterea fara sfarsit si inutila la care asist din copilarie: " noi suntem bucovineni, nu moldoveni". De fapt nu e nicio diferenta intre bucovineni si moldoveni cand e vorba de beutura si frica de femeie,
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult