Foto - Hollandse Hoogte/ Shutterstock Editorial/ Profimedia
Pentru marea majoritate a Europei, această zi de miercuri este una obișnuită, neremarcabilă. O miercuri, cum multe au fost și multe or să mai fie. Pentru olandezi, în schimb, e zi mare – peste 13.3 milioane de cetățeni sunt așteptați să voteze în cadrul alegerilor parlamentare anticipate, declanșate de plecarea ultimului cabinet Rutte. Lupta este strânsă – sondajele nu prefigurează un câștigător – iar miza este mare: în joc sunt teme foarte sensibile, precum migrația, politici de mediu, inflația, războaiele și mai ales poziția Olandei față de aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen.
Olanda are un sistem politic atipic – din cauza pragului electoral foarte redus, de doar 0.67%, parlamentul este populat de un număr semnificativ de partide politice. La acest moment, cele 150 de locuri din Camera Reprezentanților (camera inferioară, dar mai influentă) sunt împărțite între nu mai puțin de 15 partide – ca termen de comparație, pragul electoral din România este de 5%, cu un total de cinci partide prezente în Parlament.
Din cauza acestei fragmentări politice, guvernele olandeze sunt întotdeauna coaliții de minimum trei sau patru partide, ceea ce le face deosebit de instabile în momentul în care apar tensiuni sau se află pe agendă teme sensibile. Aceasta a fost soarta celui de-al patrulea cabinet Rutte, format din patru partide de dreapta și centru-dreapta, care s-a prăbușit în urma eșecului de a ajunge la un acord pe tema imigrației. Carisma și cei 13 ani de experiență prim-ministerială ale lui Rutte nu au fost de ajuns pentru a stopa criza. Demisia și retragerea din politică a celui mai influent și longeviv om politic din Olanda ridică multe semne de întrebare referitoare la direcția în care Țara Lalelelor se va îndrepta după alegeri. Pentru noi, cea mai importantă este: intrăm în Schengen ori ba?
Este foarte important de menționat că România este în continuare cuplată de Bulgaria; aderarea se va face în tandem sau deloc. Nu mai devreme de alaltăieri, Olanda a solicitat Comisiei Europene o misiune suplimentară în Bulgaria care să producă un nou raport referitor la statul de drept. Indiferent dacă Austria își retrage obiecțiile în al doisprezecelea ceas, un guvern/parlament olandez conservator și-ar putea menține veto-ul împotriva Bulgariei, făcând aderarea noastră imposibilă.
Ce ne ține cu sufletul la gură este faptul că există o șansă foarte mare ca o astfel de coaliție conservatoare să se formeze în urma alegerilor. În fruntea sondajelor sunt patru partide majore, umăr la umăr: Partidul pentru Libertate și Democrație (VVD) al lui Rutte, extremistul Partid pentru Democrație (PVV) condus de islamofobul Geert Wilders, Noul Contract Social (NSC) înființat în luna august a acestui an, respectiv alianța Verzilor-Partidul Muncii (GL/PvdA) făurită de fostul comisar european Timmermans. Astfel, trei dintre cei patru potențiali câștigători înclină mult spre dreapta, iar guvernul s-ar putea forma în jurul acestora.
Cele trei partide au toate idei foarte conservatoare referitoare la rolul Olandei în Europa: toate vor să restrângă numărul de imigranți, să facă obținerea de rezidență mai dificilă și să încetinească extinderea spațiului european. Rutte și VVD s-au opus de-a lungul anilor aderării României și Bulgariei la Schengen. Wilders și al său PVV au încercat să agite spiritele spre a determina organizarea unui referendum de ieșire a Olandei din UE. Pieter Omtzigt de la NSC s-a opus (și continuă să se opună) extinderii spațiului Schengen, mai ales când vine vorba de Bulgaria și România.
Deși există o întreagă constelație de alte partide, nu sunt așteptate surprize. Atât pe stânga, cât și pe dreapta, numeroasele partide mici (progresiștii de la D66, liberalii Creștini Democrați, partidul fermierilor BBB, partidul pentru drepturile animalelor PvdD, etc.) ar putea intra în coaliții în funcție de rezultatele partidelor majore.
Lupta va fi strânsă, iar formarea unui guvern va putea dura multe luni. Între timp, noul Parlament va putea să își afirme sprijinul (sau lipsa acestuia) față de o nouă extindere a spațiului Schengen înaintea votului din Consiliul JAI, programat pe 5 decembrie. Deși sorții ne-ar putea fi mai favorabili, răsturnări de situație și de calcule politice sunt posibile în orice moment. Speranță să avem!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Și totuși TREBUIE să rămânem proeuropeni, chiar dacă acum suntem umiliți. Fiindcă umilirea ar putea fi evitată dacă noi am avea o politică externă inteligentă și fermă. Cu alte cuvinte da, suntem umiliți, asta e clar, dar vina e a conducerii noastre și implicit a politicii noastre externe. E ca într-o gașcă de copii, unde există un fraier de serviciu, care ia ”castane” și palme după cap mereu. Copiii nu se poartă cu mănuși unii cu alții, așa e viața. Deci vina că ia scatoalce aparține fraierului care nu știe să se facă respectat. Fiindcă le încasează doar el, nu și alții. Față de unii există respect, dar față de el, NU. Deci e clar că vina e a fraierului, nu a celor care profită sau fac mișto de fraier., fiindcă pot și li se permite. Lumea reală e dură, pragmatică, iar comportamentul ”corect politic” în politica externă e o utopie pentru fraieri. Asta e viața, de care trebuie să ținem cont, dacă vrem să obținem rezultate pozitive.
Aș prefera să avem curajul de a-i forța economic!
"Nu intrăm în Schengen? Bye bye Petrom, BCR, Damen etc!"
Dacă acționam așa eram demult în Schengen, poziția ghiocelului nu aduce nimic bun nimănui!
Nu mai pun benzină de la OMV de la primul refuz al austriecilor de aderare a României la Schengen.
Ce e mai bine, să deții și să folosești 100% din propriile resurse sau să primești firimituri în timp ce alții fac avere de pe urma lor?
Ideea de privatizare a unităților economice nu trebuia dusă la extrem. Trebuia ca tot ce era profitabil să NU se privatizeze, iar ce era neprofitabil, necompetitiv, să facă obiectul unor privatizări inteligente și în interes național. Nimic din domeniul extracției de resurse minerale n-avea sens să fie privatizat, fiindcă lucrurile mergeau bine. Dar s-au privatizat tocmai unjtățile care mergeau bine, pe profit și reprezentau o valoare de viitor. Fiindcă investitorii care au apărut, în marea lor majoritate, vroiau doar să scoată bani repede, nu să investească pentru dezvoltare. Există și excepții fericite, dar puține. În general, privatizarea a însemnat o mutare a capitalului de stat cel mai valoros, contra unei plăți derizorii, în buzunare private. Statul și-a cedat pe mai nimic bogățiile și activele valoroase. Nu zice nimeni că statul ar fi fost competitiv în orice domeniu. De exemplu în zona de comunicații și IT moderne, avea competențe extrem de limitate. În veci nu s-ar fi realizat rețelele de comunicații mobile și Internet fără ivestiții străine masive, specializate. La fel în domeniul construcției de automobile. Dar în legătură cu petrolul, gazele, energia, metalurgia etc, s-avem pardon....
Aici lucrurile s-au separat. Vestul n-a ascultat de vaietele clasei muncitoare și a concediat masiv, înlocuind oamenii cu roboți. Blocul socialist n-a făcut acest lucru, pentru că nenea Marx nu prevăzuse chestia asta. De aici s-a declanșat teribila luptă om contra robot. Luptă în care omul a pierdut.
Așa se face că industria socialistă a ajuns pe drojdie, învârtind la șuruburi, în timp ce Vestul zbârnâie robotizat. Că nu te iei la întrecere cu robotul. D-aia a ajuns România la sapă de lemn, cu uzine care mergeau în gol, cu marfă care se întorcea pe stoc și se casa, cu produse pe care nu le cumpăra nimeni pentru că erau proaste.
Așa că, după 89, am început în fundul gol, în timp ce Vestul luase startul departe, departe, departe de tot. Și în petrochimie, și în tot ce vreți.
Ce legătură are asta cu resursele? Normal că nu mai ai bani să folosești resurse dacă rămâi în urmă. Și prin anii 80 noi eram pe drojdie. Fără nicio para.
Vi se pare că acum am ajuns bine făcând din privatizarea cu orice preț un panaceu? Sunt de acord cu Dvs că marxismul / comunismul a fost un rău masiv, din multe puncte de vedere. Dar nu putem nega măcar o evidență: în comunismul ăla rău s-a mai făcut câte ceva în economia acestei țări. Mai slăbuț, mai ineficient decât s-ar fi putut, dar s-a făcut totuși. În schimb în capitalismul ăsta ”de cumetrie”, nefiresc, nereușit, nu numai că nu s-a făcut mai nimic, dar s-a distrus și ce mai era dinainte. E corect deci să înjurăm comunismul, dar n-ar trebui să ne limităm la el, ci să ne uităm și în perioada postdecembristă, ca să ne luăm cu mâinile de cap.