79 de țări au dat testul PISA în anul 2018 însă, dintre acestea, România și-a înrăutățit cel mai vizibil rezultatele la matematică față de testarea din 2015 și a obținut de această dată un scor cu 14 puncte mai mic. Cu o medie la matematică cu 59 de puncte mai mică decât media țărilor OECD, România a se află pe ultimul loc din UE la acest capitol.
Deși a fost descrisă de experții în educație drept dezastruoasă, situația este privită cu lejeritate de la Ministerul Educației. „Nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA, e o evaluare internaţională. Accentul la aceste evaluări internaţionale nu cade neapărat pe ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă”, a declarat ministrul Monica Anisie.
Însă care este rostul cunoștințelor pe care elevii sunt puși să le înmagazineze, dacă nu sunt și aplicate?
CITIȚI ȘI - Cristian Tudor Popescu: Profesorii predau, elevii se predau
Profesorul de matematică Sorin Borodi, de la Liceul Teoretic „Al. Papiu Ilarian” din Dej, atrage de ani buni atenția asupra felului prea abstract în care este predată această materie în România și militează pentru o mai bună conexiune între cunoștințele de la școală și viața reală.
„În toată lumea, din Polinezia până în Africa, educația face salturi semnificative de la un an la altul. Numai noi ne cramponăm în trecut și nu vrem să vedem ce este bun pentru elevi.
La matematică, noi rămânem în învățământul nostru prăfuit și neatractiv. La noi, să știți că aceste teste nu au fost niciodată privite cu seriozitate, dar adevărul e că, și dacă dascălii le-ar fi acordat importanță, rezultatele nu ar fi fost diferite”, crede Sorin Borodi.
În opinia lui, testele PISA arată obiectiv starea educației dintr-o țară la un moment dat. Însă, din păcate, mulți profesori le consideră irelevante.
„La noi, profesorii, aș vrea să mă refer la matematică, spun: De aia sunt rezultatele slabe pentru că acolo avem întrebări prin excelență transdisciplinare. La noi nu se predă în felul ăsta, de aceea nu avem rezultate. E și aici un adevăr, însă la urma urmei important e faptul că aceste rezultate sunt o dovadă clară că învățământul nu-și îndeplinește obiectivul. Din nefericire, nu ne ating aceste rezultate. Nu simțim nicio jenă: Asta e, nu se predă interdisciplinar, astea sunt rezultatele... În loc să protestăm, cu mic, cu mare noi, profesorii, să cerem să se lege odată învățământul ăsta al nostru de viața reală, noi ne complăcem în aceleași cunoștințe sterile, utile pentru 1% dintre elevi”, spune Sorin Borodi.
Faptul că la matematică rata analfabetismului funcțional este de 47% este, în opinia sa, un efect al felului dezastruos în care se predă în România. „Pentru mare procent dintre elevi, școala nu și-a atins miza. Ei nu pot să ducă la bun sfârșit o sarcină simplă, o sarcină elementară, o simplă transformare valutară. Și eu înclin să cred că nici folosind calculatorul nu s-ar fi descurcat. Ăsta e un efect al modului dezastruos în care se predă la noi matematica”, crede profesorul.
La PISA 2018, elevii din doar 8 state, printre care și România, au dat testele pe foaie, nu pe calculator.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Eu am odraslele intr-un al sistem unde avanseaza mai "incet", mai corelat cu varsta, care insista pe chestiile de baza (cantitati, marimi, numere, ordine, sau analiza datelor problemei) in "dauna" asa-ziselor performante in pampers. Rezultat? Doua medalii fields la o tara cat jumatate din Romania, premii nobel, o medie mult peste a noastra la PISA, si un numar de top performers de 4 ori mai mare si al unuia de "ratati" mult mai mic. Si asta desi e o tara in care inegalitatile sociale sau economice sunt comparabile cu ale Romaniei.
Eu am fost olimpic la matematica in sistemul romanesc insa ma bucur ca progeniturile invata in alt sistem. Au sanse mult mai mari sa le PLACA matematica, iar daca inveti de placere ajungi mult mai usor la performante (si ma dau pe mine de exemplu). Eu nu am luat-o prea in serios incat sa-mi pierd placerea, si am avut noroc de cativa profesori din aia cum ii vezi tu... insa am colegi fosti olimipici si ei care vomita si acum cand aud de matematica, la 15-20 ani dupa ce "au scapat" de ea si de malaxorul "prega pentru olimpiade".
Ma rog, cu olimpiadele am cam deviat de la subiect, dar cum am am mai zis si alte dati, rezultatele la PISA sunt influentate de mai multi factori. Cat despre medalii Fields, probabil dom' Colceag trebuie sa primeasca fo' 3-4, dar ii e lene sa-si publice minunile :D