Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Profesorii care aduc școala în casele elevilor lor cu ajutorul tehnologiei: „Am putut începe lecțiile online. A fost o bucurie și copiii s-au descurcat de minune”

Foto: Guliver/ Getty Images

Când am sunat-o luni dimineață pe învățătoarea Ramona Ionaș, de la Școala din Zădăreni, județul Arad, mi-a răspuns grăbită. „Pot să vă sun eu mai târziu? Am ore cu copiii și acum sunt în pauză.”

Zilnic, începând cu ora 10:00, învățătoarea ține, timp de trei ore, lecții la distanță cu elevii săi de clasa a doua. A început să facă acest lucru din a doua săptămână de la închiderea școlilor. 

Fetiță cu laptop

„În prima fază am creat un grup de WhatsApp, în care am ținut legătura cu părinții și am început să le trimit fișe. Însă fișele se mai pierdeau, existau întrebări, așa că am considerat că e mai ușor pentru mine să vizionez un videoclip în care era explicat cum funcționează platforma Microsoft Teams și să încep să predau la distanță. I-am întrebat pe părinți și mi-am dat seama că am susținerea lor”, povestește învățătoarea. După primele lecții prin Teams, aceasta scria încântată pe Facebook

„Am putut începe școala online. A fost bucurie și copiii s-au descurcat de minune. Își doreau mult să se revadă. Au fost dornici să învețe. Ei sunt foarte încântați de acest mod de lucru. Au stat cuminți la birou, au intrat pe rând în conversație, s-au respectat, au avut parte de explicații, clarificări și cel mai important s-au simțit conectați”.

Din cei 26 de copii din clasa ei, 25 participă, în fiecare dimineață, la cursurile online, Doar unul nu intră, pentru că mama sa nu dorește. Însă de fiecare dată, după terminarea școlii online, cadrul didactic îi spune mamei ce a predat făcut în ziua respectivă și ce au de lucru copiii, dacă doresc. Totodată, filmulețe cu lecțiile sunt postate pe grupul de Facebook al clasei.

În fiecare zi, copiii se pregătesc împreună cu învățătoarea lor la materiile pe care le studiază în mod obișnuit: comunicare în limba română, matematică și explorarea mediului, joc și mișcare.

Fiecare lecție începe cu un mic joc care îi ajută pe cei mici să se trezească și să intre în atmosferă. Apoi învățătoarea împarte ecranul pentru ca elevii să poată urmări și ce scrie și îi îndrumă pe cei mici prin exercițiile din manuale și caietele auxiliare, pe care le găsesc încărcate și în platformă.  

Într-o zi, cei mici au învățat despre ce este acela un ciclon, creând în casele lor unul, într-o sticlă cu apă la care unii au adăugat sclipici.


Luni, au  studiatîmpărțirea cu ajutorul unui cofraj de ouă și al unor boabe de fasole.

La ora de joc și mișcare, Ramona Ionaș încarcă pe ecranul pe care îl împarte cu copiii o roată cu sarcini - o serie de exerciții fizice amuzante. Atunci când se oprește, copiii citesc, rând pe rând, sarcinile și toți trebuie, de pildă, să sară într-un picior timp de 5 secunde.

„Încă de anul trecut, foloseam în școală softuri educaționale, iar copiii aduceau telefoanele la școală și se jucau împreună prin aplicația Kahoot. Acum, când ne vedem doar online se dovedește că aceste lucruri au fost utile”, spune învățătoarea, care scanează internetul în căutare de idei noi de jocuri. „Sunt o serie de oameni pe care îi admir și încerc să mă inspir de la ei”, spune învățătoarea.

Cancelerie virtuală și lecții de predare la distanță pentru profesori

Soții Adrian și Maria Niță predau informatica la Colegiul Național „Emanuil Gojdu" din Oradea. Atunci când criza provocată de coronavirus a atins România, iar școlile s-au închis aceștia au avut o serie de întâlniri virtuale cu colegii lor din cancelarie, pentru a-i ajuta să-și țină lecțiile la distanță. 

„Noi avem norocul că toți elevii, peste 1.000, și toți cei 60 de profesori profesorii au conturi pe platforma Office365, iar instrumente, aplicații ale Platformei Office 365 sunt folosite în școala noastră de mai mulți ani. În această perioadă, în colegiul nostru se folosește, la toate materiile, platforma Microsoft Teams.

Pe această platformă s-a creat, la începutul perioadei de suspendare a cursurilor, la sugestia domnului director, Florin Nicoară, care este profesor de matematică, un spațiu virtual numit Sala Profesorală, unde ne-am întâlnit cu toți colegii la distanță. Aici am ținut cursuri pentru folosirea platformei, a instrumentelor oferite de aceasta. În prima săptămână ne-am întâlnit de 5 ori în ședințe de aproximativ câte o oră”, povestește Adrian Niță.

Profesorii, de la cei de informatică, la cei de educație fizică țin ore în Teams, iar pentru elevii din clasele a VIII-a și a XII-a sunt organizate, cu ajutorul platformei, cursuri de pregătire pentru examenele naționale. 

Fiecare profesor și-a creat clasele virtuale la care predă după un orar flexibil, stabilit împreună cu copiii.

În platforma Microsoft Teams, cadrele didactice pote să intre în videoconferință cu elevii, să încarce materiale educaționale, să împartă ecranul, în așa fel încât copiii să vadă ce scrie, să dea teste. Platforma le permite să îi pună în prim plan pe cei care prezintă, iar elevii își pot împărtăși ecranul pentru a le arăta și colegilor lor felul în care au rezolvat o problemă.

Pentru Adrian Niță, un alt beneficiu al lecțiilor la distanță este acela că le oferă elevilor posibilitatea de a interacționa în timpul izolării. 

„Le mai abați gândul de la lucrurile care se întâmplă în jur. E mare lucru ca un copil să poată schimba câteva cuvinte cu profesorii și cu colegii săi. Înainte de oră îi întrebi pe elevi ce au mai făcut, ce au mai citit, cum se simt, dacă se plictisesc sau nu. 

Și le transmiți că nu sunt singuri, că suntem toți împreună în aceeași situație”, spune profesorul. 

Articolul face parte din seria Alt Viitor susținută de Microsoft România.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Consider ca sunt de moment o salvare a predarii pe timpul pandemiei….dar….as pune in fata D-voastra a tuturor : cadre didactice, parinti, medici…..mai ales medici…..OARE CHIAR NIMENI NU SE INTREABA CAT DE DAUNATOR ESTE PENTRU OCHII COPIILOR SA SE AFLE IN FATA UNUI TELEFON/TABLETA SAU CALCULATOR?? Nu aveti poate toti experienta aparitiei televizoarelor color cand dintr-o data s-a constatat ca ~1/2 din fiecare clasa au inceput sa poarte ochelari ….sanatatea poate fi in primejdie atat fizic cat si psihic…..astept parerea specialistilor .

    • Like 0
  • Cea mai mare inima de invatatoare; copilul meu o iubeste si o asculta de drag!
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Am văzut cum decurg lecţiile online. Sunt cu adevărat eficiente comparativ cu cele în spaţiu real. Online nu te poţi întinde, trebuie să dai scurt şi la obiect. E foarte posibil să avem şi o modificare a programei după această experienţă.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Am vazut si eu astfel de lectii si depinde mult de cine le preda si de platforma. Pot fi foarte eficiente, pot fi si mult mai putin eficiente decat ce se face la clasa.
      " Online nu te poţi întinde, trebuie să dai scurt şi la obiect. " - nu neaparat, poate sa iasa si o varza haotica.
      Uzul platformelor online, eficient sau nu, nu constituie un motiv intemeiat pentru o modificare a programei. Programa care oricum nu are de ce sa suporte modificari.
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Simona Halep - Foto: Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

„Am crescut cu o mentalitate că eram mică, că nu o să ajung să fiu tenismenă, nu o să ajung să fiu sus în clasament, nu o să ajung să câștig turnee mari. Cum până nu demult, în 2017, mi se spunea « nu ai mental de campion de Grand Slam».” (Foto; Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

Citește mai mult

Oradea centru

„Trebuie să existe o abordare integrată pentru că altfel, cu sisteme, cu programe diferite, cu lucruri făcute nișat, nu ai cum să faci o integrare la nivel național. Toate sistemele folosite de autoritățile din România trebuie să fie compatibile, pentru că altfel nu poți să faci mai mult decât s-a făcut până acum”, crede Ilie Bolojan. (Foto: Silviu Filip/ Inquam Photos)

Citește mai mult