Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Multe dintre mașinile electrice cu preț mediu spre mare, excluse din Rabla Plus: prag de 75.000 euro ca mașinile electrice să fie eligibile

electric car.

Foto: Mircogen Images/ Sciencephoto / Profimedia

Rabla Plus 2023: prag de 75.000 euro ca mașinile electrice să fie eligibile – aceasta este una dintre cele mai importante modificări față de anii anteriori. Suma de 75.000 euro stabilită ca plafon este, atenție (!), cu tot cu TVA. Asta înseamnă că multe dintre mașinile electrice cu preț mediu spre mare vor fi excluse din Rabla Plus. O altă modificare importantă ține de posibilitatea creșterii primei de casare, dar și de creșterea bugetului total anual pentru Rabla Plus.

Stabilirea pragului de 75.000 euro cu tot cu TVA pentru eligibilitatea unei mașini electrice prin Rabla Plus s-a făcut într-un timp destul de scurt, au declarat pentru 0-100.ro reprezentanți ai importatorilor și dealerilor auto din România. Ajutorul financiar din partea statului este de circa 10.000 euro, aplicat la prețul cu TVA al mașinii.

Rabla Plus 2023: prag de 75.000 euro

Informația despre pragul de 75.000 Euro a fost confirmată, pentru 0-100.ro, și de surse din Ministerul Mediului și Administrația Fondului pentru Mediu (AFM): „Așa e, vom avea prag la 75.000 euro cu tot cu TVA. Unii dealeri ar vrea să-l mutăm la 100.000 euro, dar nu cred că va fi cazul…”.

Anunțul oficial n-a fost făcut deocamdată, pentru că pe agenda de comunicare a acestor instituții sunt alte detalii ale Rabla, precum:

  • Majorarea primei de casare, în 2023, față de 2022. Este încă neclar dacă prima de casare va crește „cu 15%” sau cu „până la 15%” – o nuanță importantă. De asemenea, este încă neclar dacă această majorare a primei de casare va fi atât pentru Rabla Clasic (mașini pe combustie), cât și pentru Rabla Plus (mașini electrice și hibride). Ministerul Mediului și AFM vor comunica detalii în lunile Februarie și Martie din 2023.
  • Majorarea bugetului, per total, al întregului program de stimulare a înnoirii parcului auto (cunoscut generic ca „Rabla”).
  • Eligibilitatea vehiculelor comerciale (camioane), din 2023.

Precizări importante vor mai veni în lunile februarie și martie din 2023. Mai aproape de startul acestor programe guvernamentale vor fi disponibile mai multe detalii.

Cu Spring, fără Taycan

Plafonul de 75.000 euro ajută cel mai mult mărcile de volum și le elimină, aproape complet, pe cele premium. Până în 2023 n-a existat plafon pentru prețul mașinii electrice care poate fi cumpărată prin Program.

Gândirea din spatele acestei modificări ține de faptul că programul ar trebui să ajute oamenii cu venituri mai mici.

Prin această măsură va crește presiunea pe preț în ce privește mașinile electrice de nivel mediu. Aici intră unele modele de la Tesla, BMW și Volkswagen.

Clienții de mașini mai accesibile, precum Dacia Spring sau Volkswagen e-up!, nu vor fi afectați. Mașinile electrice scumpe, precum Tesla Model S, Tesla Model X sau Porsche Taycan nu vor mai fi eligibile.

Plafonul de 75.000 euro vine în contextul în care multe state din Europa au eliminat deja subvențiile pentru mașinile electrice. În unele cazuri subvențiile n-au fost eliminate complet, ci reduse.

Articol publicat initial pe 0-100.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Zap Zap check icon
    Lege de furat din banul public și dat la bogați.
    10.000€ pt cei ce își permit sa plătească pe o mașină cât pt un apt.
    Cine? cei deja bogați.

    O lege justa ar fi spus, da, và dam 10.000€ celor cu venituri sub 2000€ lunar.
    Dar la putere e Partidul SOCIAL DEMOCRAT (ce da legii pt bogați).
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Chiar si 75.000 EUR e prea mult. In fapt este doar un ajutor pentru cei care deja au foarte multi bani. Poluarea nu este redusa asa de mult cand cineva cu disponibilitate financiara care oricum isi permitea o masina relativ noua si deci mai putin poluanta trece la o masina electrica. Mai degraba s-ar reduce poluarea daca cei care detin masini mai vechi l-ar schimba cu unele care au norma de poluare cel putin Euro 5 pe benzina.
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult