Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Momentul în care cei care au cumpărat mașini Tesla își plâng în pumni: compania lui Elon Musk a ieftinit automobilele cu până la 20%. Explicația pentru prăbușirea prețului, într-o singură zi, cu până la 10.000 de euro

Tesla - Jochen Eckel / imago stock&people / Profimedia

Foto: Jochen Eckel / imago stock&people / Profimedia

Tesla a scăzut prețurile cu până la 20%, inclusiv în România, SUV-ul compact Model Y fiind automobilul cu cea mai mare ieftinire. Mișcarea aceasta a Tesla are explicații și context, cu adânci urme de manipulare și dispreț față de clienți.

Faptul că prețurile au scăzut chiar și cu aproximativ 10.000 de euro într-o singură zi arată clar presiunea sub care se află Tesla. Presiune venită din partea celorlalți producători auto și din partea guvernelor care elimină sau reduc subvențiile pentru electrice.

Totodată, este și un indicator despre valoarea reală a mașinilor Tesla. Cu siguranță compania va vinde în continuare mașini în condiții de profitabilitate, chiar și după scăderea prețului cu 5.000-10.000 de euro. Este, așadar, momentul în care cei care au cumpărat Tesla până acum realizează cât de umflat a fost, de fapt, prețul pe care l-au plătit.

Tesla second hand, o idee proastă

Totodată, valoarea pe piața second hand a automobilelor Tesla vândute anterior se va prăbuși rapid. Semnalele deja au început să apară încă de la final de 2022.

De ce să cumperi o Tesla la mâna a doua, de 1-2 ani vechime, cu 50.000 km rulați, la preț redus cu 10.000 euro față de prețul de listă (devalorizare naturală) când inclusiv mașina nouă devine cu 10.000 de euro mai ieftină față de cum era în urmă cu o săptămână?

Sunt fericiți cei care comandă acum, iar clienții mai vechi plâng în pumni.

Prețul mașinilor Tesla seamănă foarte mult cu prețurile acțiunilor pe bursă. Sunt fluctuații mari de preț, în timp scurt. Unii pierd, alții câștigă. Iar unii – mai puțini – câștigă întotdeauna.

Niciun alt producător auto n-a făcut vreodată astfel de ajustări masive de preț. Au avut, cel mult, campanii punctuale de reduceri pentru un număr limitat de mașini, stocuri vechi, promoții, etc… Dar niciodată n-au existat scăderi de până 20% din prețul de listă al mașinilor, într-o zi.

După orice standard al lumii civilizate, o astfel de mișcare este manipulatoare și disprețuitoare față de clienți. În special față de clienții existenți.

Un fel de Black Friday

Schema seamănă izbitor de tare cu manipulările de preț care se întâmplă de Black Friday. Adică un comerciant crește prețul semnificativ, trece un timp, apoi anunță ieftinirea.

De regulă ieftinirea nu-i atât de mare pe cât a fost creșterea de preț.

Pentru a pierde urma schemei mai bine, scumpirile se aplică în 2-3 valuri mai mici. Astfel, se obține o scumpire mai mare, dar cu un impact (perceput) mai mic. Iar ieftinirea se face într-o singură fază, care e mai mare decât un val de scumpiri (singular, petrecut anterior). Așadar, ieftinirea ajunge să fie mai mică decât toate valurile de scumpiri adunate. Deci pentru clientul final aparenta ieftinire este, de fapt, o scumpire față de un preț de referință anterior, nu foarte îndepărtat în timp.

Iată o mică cronologie a evenimentelor, ca să aveți un pic de context despre ce se întâmplă la Tesla:

Iunie 2022 – Tesla scumpește semnificativ mașinile, cu mii de euro

Decembrie 2022 – Scandalurile în care este implicat șeful Tesla, Elon Musk, în raport cu activitatea sa la Twitter, lasă o amprentă urâtă asupra producătorului auto american

2022-2023 – Diverse țări, precum China, Germania și Suedia, încep să diminueze formele de bonus financiar la achiziția de mașini electrice sau să renunțe complet la orice formă de stimulare financiară

Ianuarie 2023 – Tesla ieftinește masiv mașinile, cu mii de euro

Ianuarie 2023 – Șeful Tesla, Elon Musk, ajunge în instanță pentru „o postare frauduloasă”, care a manipulat bursa

Ianuarie 2023 – Presa vorbește despre o criză a cererii pentru mașinile Tesla, iar semnalele incipiente ale acestei crize au dus la situația descrisă în acest articol: Tesla a scăzut prețurile cu până la 20%

Tesla, o marcă născută dintr-o combinație a principiilor bursei, împletite cu noțiuni de cripto-monede, se vede în fața unui an 2023 extrem de dificil.

Articol preluat de pe 0-100.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cobaltt check icon
    Trist ca autorul articolului, fan declarat EV nu știe sa scrie obiectiv un articol. Faptul ca Tesla nu oferă vehicule de test sau nu plătește publicitate, nu înseamnă că e gata cea mai proasta mașina. Sa vorbești despre scăderile de preturi fără sa menționezi profitul per mașina care este cel mai mare din industrie, este la fel prost gust. De vânzările record în fiecare trimestru sau raportat anual nu menționezi nimic, dar hai sa băgăm bursa și crypto în articol ca sa dea prost la imagine. După cum vezi bursa fluctuează, iar acum e undeva la +70% față de începutul lunii. Înțeleg ca nu e mașina perfecta, dar nu as mai comenta atât de agresiv dintr-un VW ID3 care nu este chiar etalonul în industrie.
    • Like 1
  • Alin check icon
    Urmeaza in viitorul mediu regretul de a fi cumparat orice auto electric, inca 2-3 ani parerea mea, cam atat pana incep sa iasa din garantii si sa trebuiasca schimbate bateriile masiv
    • Like 0
    • @ Alin
      Cobaltt check icon
      Numai ingineri găsesc în comentarii, care n-au călcat într-o electrica serioasa cu sistem de management termic activ al bateriei. Mai documentează-te înainte sa debitezi prostii, arunca un ochi pe Wikipedia și vezi ca Toyota a lansat un Rav4 electric în 1997 în parteneriat cu Tesla și ce sa vezi încă mai sunt pe șosele și nu au dat năvală sa schimbe baterii cum visează unii. Și mai foloseau și o tehnologie invechita.
      • Like 1
  • Cu siguranta ca Tesla are motivele ei si nu vinde in pierdere.
    In rest, orice cumparator de masina stie ca din momentul iesirii pe poarta fabricii, valoarea masinii scade. Masina nu e o investitie, e o scula de folosit ce aduce beneficii. E un risc sa scada pretul, e un risc sa creasca pretul.
    Altfel sunt putine Tesla de vanzare la mana a2a, chiar si cu criza in care ne balacim de un an, semn ca e o masina buna si lumea nu renunta usor la ea.
    • Like 4


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult