Interdicțiile de circulație provocate de coronavirus au mutat mare parte din activitățile zilnice în online. Angajații din companii țin ședințe video pe internet și fac schimb de fișiere online. Copiii își fac temele în Gooogle Classroom sau în Teams. Nevoia noastră de socializare este împlinită prin apelurile video online, iar Netflix-ul a devenit una dintre sursele noastre principale de divertisment.
În comparație cu începutul lunii martie, traficul de date a crescut cu 75% în reteaua fixa UPC si cu 15% în rețeaua mobilă Vodafone în timp ce traficul de voce a crescut cu 26% în rețeaua mobilă Vodafone, spune Cătălin Buliga, directorul de tehnologie al companiei.
Consumul de Netflix în rețeaua fixă UPC a crescut cu 40% în comparație cu începuturile crizei în România
„Pe rețelele fixe, traficul este într-o continuă creștere și ne întrebăm unde se va stabiliza. Brusc, trimitem foarte multe date de acasă, de pe Wifi. Înainte de pandemie stăteam acasă, stăteam pe internet, consumam trafic, descărcam date. Acum trimitem date. Suntem conectați la serviciu, trimitem mailuri, trimitem fișiere, apelurile video au o foarte mare pondere. Toți cei din companii care lucrează de acasă țin ședințe prin intermediul apelurilor video. La Vodafone, ținem toate ședințele video, eu de la 9 dimineața, la 7 seara stau doar în apeluri video”, povestește directorul de tehnologie al Vodafone și UPC România.
Creșterea în ceea ce privește descărcările de date în rețelele fixe ale companiei s-a stabilizat la 25%, față de începutul lunii martie, cu un plus de doar 1% în comparație cu săptămâna trecută. Iar consumul de Netflix este acum cu 40% mai mare decât la începuturile crizei în România.
Ora de vârf pentru apelurile de voce a devenit ora 12:00
De la începutul pandemiei de coronavirus, oamenii au vrut mai mult ca niciodată să îi audă pe cei dragi aflați la distanță. Astăzi, sunt cu 26% mai multe apeluri în Vodafone decât înainte, creșterea fiind chiar de 30% în ora de vârf.
Cătălin Buliga a remarcat o tendință interesantă. „Înainte de pandemie, ora de vârf era seara, după ce lumea pleca de la serviciu. Acum, ora de vârf s-a mutat la ora 12:00. Probabil că după ce stau în videocall-uri toată dimineața, oamenii ies din online îi sună pe cei dragi în pauza de prânz”, crede CTO-ul.
Cu o mulțime de colegi alături, era mai dificil să vorbești cu prietenii sau cu membrii familiei. În intimitatea casei lor, oamenii pot discuta însă chestiuni personale la telefon fără nici o opreliște.
„Ceea ce făceam înainte în trei luni, facem acum într-o săptămână”
Creșterea consumului de date și de servicii de voce este o tendință prezentă în această perioadă în multe dintre țările lumii. Săptămâna trecută, The Guardian scria cum munca și școala mutate acasă au determinat o creștere de până 50% a consumului de internet în rețelele Vodafone dintr-o serie de state europene.
Acest lucru a creat presiuni de ordin tehnic fără precedent. „Înainte de pandemie, tot efortul corpului tehnic era concentrat pe câteva direcții: o direcție era cea de dezvoltare a rețelelor, din punct de vedere capabilități. Exista o ramură care se ocupa de mentenanță și o ramură care se ocupă de creșterea capacității. Înainte de pandemie, creșterea de trafic era previzibilă, puteai să îți crești capacitatea într-un ritm oarecum programat.
Acum, tot efortul nostru s-a mutat în două zone: prima, și cea mai importantă, să menținem rețelele funcționale, și din punctul de vedere al calității, și din cel al disponibilității. A doua este creșterea de capacitate a rețelelor pentru acest volum uriaș. Rețelele sunt proiectate pentru a duce mai mult trafic. Întrebarea este însă cu ce calitate? Și tot efortul nostru este să facem acele creșteri de capacitate mult mai accelerat decât am fi făcut-o înainte de pandemie, tocmai pentru a putea să asigurăm același nivel de calitate. Ceea ce făceam înainte, în trei luni, organic, acum facem într-o săptămâna”, explică Cătălin Buliga.
Aproape toți angajații Vodafone lucrează de acasă. #StamAcasăCompania de telecom, spune el, a început să achiziționeze piesele și echipamentele necesare pentru creșterea capacității încă de dinainte de izbucnirea crizei COVID-19 în România.
Foto: Imagine din perioada în care angajații Vodafone nu lucrau încă de acasă
„Le avem, nu trebuie să mai așteptăm la distribuitor. Acum efortul nostru e concentrat pe execuție, uneori este nevoie de activitate în teren, instalări de echipamente. În general, activitatea de operare a rețelelor și de crestere a capacitatii acestora nu presupune expunere directă în medii cu oameni. Vorbim de săli de echipamente, de rețele subterane sau aeriene, iar pe mobil de turnuri. Probleme mai sensibile apar când trebuie să intervii în casa omului, că te-a sunat. Atunci respectăm toate indicațiile de la Guvern, toți tehnicienii noștri sunt echipați cu echipament de protecție, ochelari, mănuși, mască”, spune directorul de tehnologie.
Aproape tot personalul Vodafone din România, cu excepția echipelor de teren și a unui nucleu de ingineri ce asigura permanenta in salile de echipamente strategice, lucrează de acasă pentru a preveni răspândirea COVID-19. Încă de dinainte de emiterea ordonanțe de interzicere a deplasărilor, compania a început să transmită către telefoanele abonaților, alături de numele rețelei Vodafone, mesajul #stamacasa. Acesta a apărut pe majoritatea terminalelor, cu excepția unor dintre smartphone-urile Android, iar gigantul telecom spune că este în discuții cu producătorii pentru ca sintagma să poată fi afișată și pe ele.
Creșterea capacității de comunicare pentru spitalul de campanie de la Ana Aslan
„Ne gândim permanent ce mai putem face pentru comunitate. Misiunea noastra principala este să asigurăm un serviciu de comunicatii fixe si mobile de calitate. Pentru că asta are nevoie toată lumea, iar în situația dată, dacă am pierde comunicarea electronică, ar fi și mai rău. Când am aflat că sunt 15 autocare de oameni blocați la vama Nădlac, ne-am gândit ce capacitate de rețea avem noi acolo, că sunt brusc 15 autocare și un volum foarte mare de români care așteaptă și au mare nevoie să comunice. Și in 24 de ore am dus acolo o statie radio mobila.
S-a făcut spitalul de campanie de la Ana Aslan în București. În 24 de ore am montat, repede, o statie radio mobila dedicată, ca să ne asigurăm că oamenii care vin acolo și personalul medical au servicii de date și de voce de calitate. La Constanța se construieste un al doilea spital de campanie, vom proceda și acolo la fel. Ne gândim la toate lucrurile pe care le putem face pentru comunitate astfel încât să putem în continuare să asigurăm un serviciu de calitate si un serviciu nou acolo unde este nevoie. Pentru mine si pentru corpul tehnic Vodafone si UPC, aceasta e cea mai importantă misiune pe care o avem în aceasta perioadă”, spune Cătălin Buliga.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.