Foto: Profimedia
În ultimele zile ați observat probabil un schimb de replici între personalități politice proeminente din PNL și PSD pe tema oportunității creșterii de la 1 august 2025 a cotei TVA standard de la 19% la 21%, simultan cu introducerea unei cote redusă unică de 11% în locul fostelor cote de 5% și 9%. Ce vedem noi, oamenii obișnuiți este doar efectul, nu și cauza acestui bizar război între “parteneri” la guvernare.
PSD are de ceva timp o mare problemă. O parte importantă din electoratul său tradițional a migrat către alte forțe politice. În principiu, printre votanții PSD regăsim o parte din cetățenii ieșiți la pensie sau o parte din bugetari. Statistic, în România avem 4,69 milioane pensionari și 1,3-1,4 milioane de bugetari.
Ca să atragă înapoi acești foști votanți, planul PSD pentru pensionari este simplu, mărirea pensiilor acestora cu un procent semnificativ. Este dificil să combați această măsura, motive mai mult mai puțin întemeiate vor fi aduse în discuție și a încerca să argumentezi logic pe o valoare procentuală exagerată a creșterii pensiilor este o bătălie pierdută din start.
În cazul salariaților, planul este ceva mai complicat dar se poate devoala ușor. Liderii politici PSD vor să distrugă cota unică, folosindu-se de argumentul că, în toată Europa, cu mici excepții, este aplicată cota „progresivă”. Pe baza acestui argument străveziu ar trebui să avem în România cota standard TVA de 15%, valoarea minimă a cotei standard acceptată în UE.
Cota unică este real progresivă în mod automat, prin natura sa, nu discriminează pe nimeni, funcționează liniar, pentru 4.972 lei net (8.500 brut) impozitul pe venit (IV) este de 553 lei, iar la 7.605 net (13.000 lei brut) impozitul pe venit (IV) este de 845 lei.
Primul pas va consta în introducerea cotei exponențial progresive, bazată pe praguri alese arbitrar de către liderii PSD. Cei ce au trăit ca și salariați în anii 90 sau în prima parte a anilor 2000, își aduc aminte câți bani din salariul brut se virau la stat cu rezultate zero.
Cota unică de 16% introdusă de administrația T. Băsescu în ianuarie 2005, a schimbat radical modul de impozitare al cetățenilor și firmelor, iar o buna parte din creșterea economica, din creșterea nivelului de trai al oamenilor, inclusiv ante aderare UE, se datorează introducerii cotei unice.
Cel mai probabil, dacă se reintroduce acest sistem total greșit de impozitare și în opinia mea neconstituțional, primele praguri vor fi destul de scăzute, aplicabile salariilor mici și medii.
Este posibil ca pentru salariul minim, impozitul pe venit în viziunea PSD să fie zero. Pentru clasa medie însă, aceste praguri vor crește simțitor, în semn de solidaritate.
Această măsură de distrugere a cotei unice, este promovată de PSD în antiteză la creșterea TVA, (pe care a susținut-o tacit) care potrivit declarațiilor liderului social democrat, dl. S. Grindeanu: „la prima vedere, majorarea TVA a fost o greșeală”. În acest mod, PSD își mărește numărul de simpatizanți și de votanți, iar teoretic, se va stinge în timp criza bugetară, cu banii aspirați prin supra impozitarea salariaților din mediul privat.
Cota standard de TVA acționează unitar, pentru toți cetățenii și toate companiile în mod identic, pe când impozitarea exponențial progresivă este un instrument fiscal cu valori arbitrare, stabilite după cum dictează interesele strict electorale PSD.
Ca să nu afecteze angajații din sectorul bugetar, 1,3-1,4 milioane de salariați, acestora li se va mari salariul cu procente semnificative, sub diverse motive, astfel încât impactul noii forme de impozitare să fie nul. În general, creșterile de salarii anuale în sectorul bugetar sunt foarte apropiate de rata inflației sau peste, deci acești salariați sunt aproape imuni la creșterile de prețuri.
În intervalul 2021-2024 rata cumulata a inflației a fost de +36,2% iar cheltuielile cu salariile în sistemul public au crescut cu +46,4%.
În tabăra PNL sau cel puțin în aripa Bolojan, probabil sunt persoane politice conștiente de faptul că distrugerea cotei unice va lovi năprasnic electoratul PNL, prin urmare o asemenea măsură fiscală, riscă să trimită acest partid în jurul unui șocant procent electoral de 5%.
Soluții inteligente, moderne care să reducă în timp, fără șocuri sociale cheltuielile uriașe ale statului există, de la privatizarea parțiala ANAF, digitalizarea serioasă, riguroasă, profundă și competentă a administrării țării, atragerea accelerată a fondurilor din PNRR și a celor europene, privatizarea sau închiderea companiilor de stat cu pierderi, până la reducerea treptată a numărului de bugetari la sub 1 milion. Partea complet tragică cu aceste inițiative este că nu sunt dorite de clasa politică în ansamblu.
Urmează să vedem ce ne așteaptă din primăvara anului 2027, când premierul Bolojan, în teorie, va fi înlocuit cu o persoană dintre liderii politici PSD.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp



Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.