Foto: Guliver/ Getty Images
Delilah Florea este profesoară și predă informatica la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal" din Sibiu. Deși este familiarizată cu instrumentele digitale de predare s-a trezit, odată cu închiderea școlilor, în fața a două provocări: prima, mai ușoară, să organizeze informațiile și sarcinile de învățare pentru a-și preda disciplina exclusiv la distanță. A doua, mult mai solicitantă, să facă baza de date pentru crearea claselor virtuale, dar și să îi sprijine pe colegii săi și pe elevii care aveau nevoie de ajutor în folosirea tehnologiei.
„Aveam acces la Office 365, dar nu l-am folosit, la nivelul școlii, în predarea efectivă până la această criză. Am participat la cursurile ținute de cei de la Microsoft pentru utilizarea platformei Microsoft Teams, dar am primit sprijin în acest sens și de la Fundația EOS. La început, lucrurile nu au fost așa de ușoare. A fost prima dată când am învățat să încărcăm 850 de elevi în baza de date, apoi a trebuit să verificăm dacă acest lucru s-a făcut corect”, povestește profesoara.
A avut întâlniri online cu profesorii din liceu și le-a vorbit despre instrumentele și resursele pe care le au la dispoziție. Pentru unii profesori, erau lucruri noi. Alții, au contribuit ei înșiși cu resurse digitale. Iar cursurile online au început: mai întâi timid cu doar câțiva profesori. Mai susținut apoi, după vacanța de Paște, când 75% dintre profesori s-au conectat cu elevii lor în Teams.
„Colegul meu de matematică este pensionar, dar acest lucru nu l-a împiedicat să îmi spună: Arată-mi cum să fac, că vreau să fac. Și a început să țină ore online, iar copiii au apreciat foarte mult. Pentru mine, el a fost cea mai plăcută surpriză”, povestește Delilah Florea.
Nu este ușor însă pentru toți profesorii să facă trecerea înspre predarea pe online. Unii se simt vulnerabili să învețe să folosească instrumente noi și să apară în fața copiilor fără să le stăpânească suficient de bine. Se tem că ar putea greși, se tem că elevii ar putea să îi judece. Este o reținere pe care o au multe cadre didactice din România, care nu s-au gândit niciodată că vor ajunge să predea într-o clasă fără dimensiuni fizice. „Eu vorbeam cu o colegă, care îmi spunea că este greu, că nu știe ce să facă. Și am rugat-o să îmi spună: Ce este greu, ce nu știe să facă? Și a învățat.”
Dacă un profesor vrea să știe cum să folosească un instrument din platforma Microsoft Teams sau dacă un copil și-a uitat parola, Delilah Florea este acolo. „Se întâmplă să mă sune copiii să îmi spună că „Nu merge”, dar de fapt și-au uitat parola și au nevoie să o reseteze”, spune ea.
Fiecare elev care are acces la Office 365 are la dispoziție o căsuță de e-mail pe Outlook și o zonă de One Drive în care poate să partajeze documente. În plus, are acces la Word, Excel și PowerPoint. Profesorii și doar ei pot iniția, în Microsoft Teams, videoconferințe la care pot participa până la 250 de persoane. Au la dispoziție o tablă virtuală pe care o pot partaja cu elevii, pot încărca documente și resurse online. Lecțiile pot fi înregistrate și sunt accesibile mai târziu atât elevilor care au participat la lecție, cât și elevilor care nu au participat, dar primesc mai târziu un link de la profesor. Totodată, Microsoft Teams permite integrarea altor aplicații, spune profesoara.
Mesaj către elevi: Nu avem răspunsuri la foarte multe dintre întrebările voastre. Dar încercăm în situația dată să facem ce putem mai bine
Înainte de vacanță, Delilah Florea a făcut cu elevii săi doar recapitulare și exerciții. După vacanță, a început însă să predea materie nouă. „Am decis să fac acest lucru pentru că altfel aș fi rămas în urmă cu materia. Miercuri am avut întâlnire online și am predat la tablă, ca la școală, doar că tabla era ecranul, buretele era o gumă de șters virtuală și a mers destul de bine. Am putut să scriem la tablă, am putut să discutăm, am avut laboratoare. Am fost rezervată inițial, pentru că am zis că nu știu în ce măsură poți, în cazul unui laborator, să te apropii așa de bine de elevi ca la școală. Însă a mers destul de bine. Au partajat ecranul, am discutat am corectat. Au încărcat ceea ce au lucrat în zonă de class notebook. În Office 365, e o zonă în care poți să colaborezi foarte bine cu elevii. Le poți trimite teme, poți să le dai feedback la teme, poți să blochezi accesul la a mai scrie într-o temă. Noi, ca profesori, vedem toți elevii, iar ei se pot vedea doar pe ei”, explică profesoara. La orele pe care le-a ținut după vacanță a avut absent doar câte un elev.
Dacă la începutul predării online observa curiozitate din partea elevilor, acum însă și-a dat seama că moralul copiilor este destul de scăzut.
„Am văzut la ei lipsă de motivație. Am primit întrebări precum: De ce să facem teme, pentru că nu contează? De ce trebuie să particip la întâlnirea online? Le-am explicat, am discutat, am început cu o mică introducere și după aceea am făcut ora mea de informatică. La sfârșit am vrut să închei și nu m-au lăsat ei. M-au provocat la diverse discuții. Astăzi au fost altfel, mi s-au părut mai motivați. Elevii au în această perioadă foarte multe întrebări: Și le-am spus: Nu avem răspunsuri la foarte multe dintre întrebările voastre, nu știm să vă dăm niște răspunsuri concrete. Dar încercăm în situația dată să facem ce putem mai bine. Și fiecare profesor încearcă să facă ceva în direcția asta. Și le-am spus că și trebuie să înțeleagă că trebuie să avem un pic de răbdare toți. Inclusiv ei trebuie să aibă răbdare cu profesorii, care nu sunt toți de informatică și nu cunosc toți instrumentele digitale”, povestește profesoara.
Aceasta le recomandă tuturor profesorilor să țină măcar o lecție video cu elevii lor. „Trebuie să ai curaj să faci primul pas, chiar dacă ți se pare că nu știi. Nu trebuie să te resemnezi. Nici eu nu știam să fac o bază de date cu 850 de elevi, dar nu am vrut să rămân acolo”, spune Delilah Florea.
Articolul face parte din seria Alt Viitor susținută de Microsoft România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.