Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Reinventarea profesorilor. În Microsoft Teams - „Colegul de matematică e pensionar, dar asta nu l-a împiedicat să-mi spună: Arată-mi cum să fac, că vreau să fac”

Învățare la distanță

Foto: Guliver/ Getty Images

Delilah Florea este profesoară și predă informatica la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal" din Sibiu. Deși este familiarizată cu instrumentele digitale de predare s-a trezit, odată cu închiderea școlilor, în fața a două provocări: prima, mai ușoară, să organizeze informațiile și sarcinile de învățare pentru a-și preda disciplina exclusiv la distanță. A doua, mult mai solicitantă, să facă baza de date pentru crearea claselor virtuale, dar și să îi sprijine pe colegii săi și pe elevii care aveau nevoie de ajutor în folosirea tehnologiei.

„Aveam acces la Office 365, dar nu l-am folosit, la nivelul școlii, în predarea efectivă până la această criză. Am participat la cursurile ținute de cei de la Microsoft pentru utilizarea platformei Microsoft Teams, dar am primit sprijin în acest sens și de la Fundația EOS. La început, lucrurile nu au fost așa de ușoare. A fost prima dată când am învățat să încărcăm 850 de elevi în baza de date, apoi a trebuit să verificăm dacă acest lucru s-a făcut corect”, povestește profesoara. 

A avut întâlniri online cu profesorii din liceu și le-a vorbit despre instrumentele și resursele pe care le au la dispoziție. Pentru unii profesori, erau lucruri noi. Alții, au contribuit ei înșiși  cu resurse digitale. Iar cursurile online au început: mai întâi timid cu doar câțiva profesori. Mai susținut apoi, după vacanța de Paște, când 75% dintre profesori s-au conectat cu elevii lor în Teams.

„Colegul meu de matematică este pensionar, dar acest lucru nu l-a împiedicat să îmi spună: Arată-mi cum să fac, că vreau să fac. Și a început să țină ore online, iar copiii au apreciat foarte mult. Pentru mine, el a fost cea mai plăcută surpriză”, povestește Delilah Florea.

Nu este ușor însă pentru toți profesorii să facă trecerea înspre predarea pe online. Unii se simt vulnerabili să învețe să folosească instrumente noi și să apară în fața copiilor fără să le stăpânească suficient de bine. Se tem că ar putea greși, se tem că elevii ar putea să îi judece. Este o reținere pe care o au multe cadre didactice din România, care nu s-au gândit niciodată că vor ajunge să predea într-o clasă fără dimensiuni fizice. „Eu vorbeam cu o colegă, care îmi spunea că este greu, că nu știe ce să facă. Și am rugat-o să îmi spună: Ce este greu, ce nu știe să facă? Și a învățat.”

Dacă un profesor vrea să știe cum să folosească un instrument din platforma Microsoft Teams sau dacă un copil și-a uitat parola, Delilah Florea este acolo. „Se întâmplă să mă sune copiii să îmi spună că „Nu merge”, dar de fapt și-au uitat parola și au nevoie să o reseteze”, spune ea.

Fiecare elev care are acces la Office 365 are la dispoziție o căsuță de e-mail pe Outlook și o zonă de One Drive în care poate să partajeze documente. În plus, are acces la Word, Excel și PowerPoint. Profesorii și doar ei pot iniția, în Microsoft Teams, videoconferințe la care pot participa până la 250 de persoane. Au la dispoziție o tablă virtuală pe care o pot partaja cu elevii, pot încărca documente și resurse online. Lecțiile pot fi înregistrate și sunt accesibile mai târziu atât elevilor care au participat la lecție, cât și elevilor care nu au participat, dar primesc mai târziu un link de la profesor. Totodată, Microsoft Teams permite integrarea altor aplicații, spune profesoara. 

Mesaj către elevi: Nu avem răspunsuri la foarte multe dintre întrebările voastre. Dar încercăm în situația dată să facem ce putem mai bine

Înainte de vacanță, Delilah Florea a făcut cu elevii săi doar recapitulare și exerciții. După vacanță, a început însă să predea materie nouă. „Am decis să fac acest lucru pentru că altfel aș fi rămas în urmă cu materia. Miercuri am avut întâlnire online și am predat la tablă, ca la școală, doar că tabla era ecranul, buretele era o gumă de șters virtuală și a mers destul de bine. Am putut să scriem la tablă, am putut să discutăm, am avut laboratoare. Am fost rezervată inițial, pentru că am zis că nu știu în ce măsură poți, în cazul unui laborator, să te apropii așa de bine de elevi ca la școală. Însă a mers destul de bine. Au partajat ecranul, am discutat am corectat. Au încărcat ceea ce au lucrat în zonă de class notebook. În Office 365, e o zonă în care poți să colaborezi foarte bine cu elevii. Le poți trimite teme, poți să le dai feedback la teme, poți să blochezi accesul la a mai scrie într-o temă. Noi, ca profesori, vedem toți elevii, iar ei se pot vedea doar pe ei”, explică profesoara. La orele pe care le-a ținut după vacanță a avut absent doar câte un elev. 

Dacă la începutul predării online observa curiozitate din partea elevilor, acum însă și-a dat seama că moralul copiilor este destul de scăzut. 

„Am văzut la ei lipsă de motivație. Am primit întrebări precum: De ce să facem teme, pentru că nu contează? De ce trebuie să particip la întâlnirea online? Le-am explicat, am discutat, am început cu o mică introducere și după aceea am făcut ora mea de informatică. La sfârșit am vrut să închei și nu m-au lăsat ei. M-au provocat la diverse discuții. Astăzi au fost altfel, mi s-au părut mai motivați. Elevii au în această perioadă foarte multe întrebări: Și le-am spus: Nu avem răspunsuri la foarte multe dintre întrebările voastre, nu știm să vă dăm niște răspunsuri concrete. Dar încercăm în situația dată să facem ce putem mai bine. Și fiecare profesor încearcă să facă ceva în direcția asta. Și le-am spus că și trebuie să înțeleagă că trebuie să avem un pic de răbdare toți. Inclusiv ei trebuie să aibă răbdare cu profesorii, care nu sunt toți de informatică și nu cunosc toți instrumentele digitale”, povestește profesoara. 

Aceasta le recomandă tuturor profesorilor să țină măcar o lecție video cu elevii lor. „Trebuie să ai curaj să faci primul pas, chiar dacă ți se pare că nu știi. Nu trebuie să te resemnezi. Nici eu nu știam să fac o bază de date cu 850 de elevi, dar nu am vrut să rămân acolo”, spune Delilah Florea. 

Articolul face parte din seria Alt Viitor susținută de Microsoft România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    E clar că şcoala online e total altfel de şcoală. E foarte asemănătoare cu fenomenul Home Schooling. Avantajul şcolii online e că poţi băga sub preş mult mai repede materiile care nu contează şi poţi trage pe cele care contează (cele de examen).
    • Like 0
    • @ Valentin
      Asta nu e un avantaj, e un dezavantaj. Inseamna ca ori nu ai timp ori nu poti sa acoperi tot ce ar fi normal de acoperit din alte motive. Ceea ce are cumva sens. Fiind acasa sunt mult mai multe lucruri care sa iti distraga atentia, sa folosesti o tabla virtuala nu e neaparat mai usor decat a folosi creta sau markerul (touchscreenul nu e totdeauna o solutie la indemana, si chiar cand e disponibil nu ai garantia ca merge asa cum ai vrea - fie din cauza de soft, fie din cauza de hardware - nu toti au IPhone/IPad/Samsung). Scoala online se dovedeste a fi cel mult o solutie de scurta durata, in conditiile in care nu s-a exersat vreodata in prealabil pentru un asemenea scenariu si nu toti au acces la ea.
      • Like 2
  • Bine, m-am abtinut pana acum, dar o sa fiu un hipster carcotas. BigBlueButton sau Apache OpenMeetings. Poate mai renuntam naibii la MS.
    • Like 2
  • Valentin check icon
    E clar că învăţarea online pune multe probleme. Sunt curios cum decurge o lucrare de control pe Teams
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult