Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Rufele nu se mai spală de mult în familie, iar acum se pare că nici încălțămintea. Maria de la Kixomania vrea să ajungă în toată România cu un business care a explodat în plină pandemie. Republica antreprenorilor

Maria de la Kixomania vrea să ajungă în toată România cu un business care a explodat în plină pandemie

De câte ori ați trecut pe lângă o curățătorie de haine și v-ați întrebat unde există și una pentru încălțăminte? Maria Pițigoi, o tânără de 25 de ani care și-a deschis prima afacere încă din primul an de facultate, a fost curioasă să găsească răspunsul și a descoperit că este o nevoie neacoperită. Câteva luni mai târziu, deschidea curățătoria de încălțăminte Kixomania, care până în primăvara acestui an a funcționat numai în sistem online. Dar pentru că în timpul pandemiei comenzile s-au dublat, iar mulți dintre clienții săi fuseseră sceptici la început să-și lase pantofii pe mână ei, Maria a decis că este un moment bun să deschidă și un punct de lucru fizic în București. Unde oamenii pot veni să o cunoască și să vadă cum se lucrează. Tânăra și-a propus ca în câțiva ani să pună la punct un sistem de franciză și să ajungă cu brandul său în toată România.

În 2018, când a deschis Kixomania, Maria avea deja două business-uri: o firmă de distribuție, pe care a deschis-o în primul an de facultate pentru a aduce în România cerealele Kellogg's, dar în portofoliul căreia a adăugat ulterior și alte produse, și o agenție imobiliară. Ideea celui de al treilea business i-a venit după o banală ieșire în mall.

„La finalul lui 2017, m-am întâlnit cu un prieten în mall și când am plecat spre parcare, am trecut pe lângă o curățătorie. Și atunci m-a lovit și l-am întrebat: ‘Curăță cineva pantofi în România?’. Nu înțelegea de ce îi pun întrebarea asta și mi-a propus să mergem s-o întrebăm pe doamna de la curățătorie. Nu aveam de ce să o întreb pe ea. Cum am ajuns acasă, am început să fac documentare, sub toate denumirile posibile. Nu am găsit nimic. Perfect! Deschidem curățătorie”, își amintește Maria.

„Nu m-am văzut niciodată în ipostaza de angajat”

În adolescență, Maria a făcut baschet de performanță la nivel înalt. Și tot pe atunci a început și pasiunea pentru încălțăminte, care nu a fost inspirată neapărat de modă, ci mai degrabă de necesitate. În rarele ocazii când se întâmpla să găsească numărul care i se potrivea, își cumpăra mai multe perechi decât ar fi avut nevoie, de teamă că o să mai găsească prea curând. Și tot din nevoie, pentru că trebuia să îi păstreze într-o stare cât mai bună, cât mai mult timp, a învățat și cum să-i curețe fără să îi deterioreze: în cadă, cu o periuță de dinți veche, cu cârpa, cu laveta sau chiar cu gumă de șters.

La 19 ani a plecat în Anglia pentru a-și continua studiile, la City University of London. A renunțat după primul an și s-a înscris la o altă facultate, la distanță, pentru că își deschise prima afacere și trebuia să vină în fiecare săptămâna la București. După ce încercase toate tipurile de cereale Kellogg's în Anglia, s-a gândit că este o oportunitate să le aducă și în România. Ceea ce a și făcut până la sfârșitul lui 2018, când a predat brandul altui distribuitor. Între timp, a absolvit o doua facultate în România, mai degrabă din dorința de a recupera o etapă din viață, pe care o pierduse atunci când a trebuit să își dedice aproape tot timpul unei afaceri aflate la început.

„Mama mea a lucrat în mai mult companii, în poziții de top management, dar de câte ori mergeam la ea la birou, eu eram tot timpul atentă la proprietarii companiilor. Pentru că priveau altfel lucrurile, mai detașați. Aveau viziunea, ideea de ansamblu. Nu m-am văzut niciodată în ipostaza de angajat. Mai degrabă decât să-mi doresc să ajung propriul meu șef, m-am temut ca nu cumva să ajung în situația în care să mă tragă cineva la răspundere că nu am terminat nu știu ce Excel. Acum mă trag singură la răspundere și o fac mai dur decât ar fi făcut-o orice șef”, spune Maria.


Clienții au fost sceptici pentru că nu vedeau cine spală pantofii

Maria a deschis curățătoria de încălțăminte la începutul lui 2018, pe bază de comenzi online. Clienții trebuia să facă comandă și să aștepte apoi curierul pentru a-i duce în atelier. Încălțămintea se întorcea tot prin curier, de obicei în 24-48 de ore, dar termenul de livrare depinde și de numărul de perechi trimise, precum și comenzile deja existente.

„Clienții au fost sceptici și încă sunt. Pentru că nu văd cine le spală pantofii, se tem să nu fie stricați sau furați, mai ales că unii sunt destul de scumpi. Cei mai mulți clienți nici nu dau comanda pe site, ci mă sună. Pentru că foarte multe întrebări și au nevoie să vorbească cu cineva pentru a căpăta încredere. Și acum sunt clienți care pun comanda pe magazinul online, dar vin să ridice încălțămintea și să achite în punctul de lucru”, explică Maria.

Majoritatea clienților Kixomania sunt bărbați, care își trimit la curățat, în special, încălțăminte sport. Și pe care nu îi găsești nici pe Facebook și nici pe Instagram. „Toată lumea mă întreabă de ce am așa un număr mic de urmăritori pe paginile de social media. Explicația e foarte simplă. Pe majoritatea clienților mei nu îi găsești aici. Ei mă sună direct și îmi trimit 7-8 perechi de încălțăminte. Nu au niciun interes să îmi dea like pe Facebook sau să mă urmărească pe Instragram”, spune Maria.

Tânăra a gândit mai multe tipuri de pachete și abonamente, dar cel mai solicitat este Total clean, cu prețuri cuprinse între 55 și 65 pe lei, și pachetul 3+1 free, care costă 165 de lei. Abonamentele au devenit populare în rândul unei categorii mici de clienții, dar Maria vrea să meargă cu ele în zona corporate și să le propună angajatorilor să ofere acest serviciu angajaților ca beneficiu.

La început Maria a lucrat cu produse Jason Markk, un american care a reușit să construiască un imperiu după ce a creat o soluție unică pentru curățat toate tipurile de încălțăminte, indiferent de material. Soluțiile erau însă scumpe și ajungeau greu în România, așa că tânăra antreprenoare trebuia să găsească o soluție. Care a venit însă singură după ce a dat un interviu într-o publicație de business, și a fost contactată de BioGreen, o companie românească care produce produse de curățat din ingrediente naturale, biodegradabile. Maria a acceptat propunerea de lucra cu aceste produse pentru că, chiar dacă acționează mai greu și uneori e nevoie de mai multe aplicări și un timp de așteptare mai mare, produsele nu dăunează mediului. Un aspect de care ar trebui să devenim mai conștienți fiecare dintre noi, în opinia ei.      

„În pandemie, am avut living-ul plin de încălțăminte”

Spre deosebire de alte business-uri, în pandemie, Kixomania și-a dublat comenzile, iar asta i-a dat încredere Mariei să deschidă un punct de lucru. I-a devenit și mai clar că oamenii au nevoie de acest tip de serviciu, iar ea trebuia să facă următorul pas pentru a le câștiga încrederea. A fost nevoie de o lună de zile și o investiție de 10.000 de euro.

„Nu am avut curaj de la început să deschid un punct de lucru. Am lucrat pe bază de comenzi online pentru că, având deja o firmă de distribuție, am obținut prețuri foarte bune de la firmele de curierat cu care colaboram. În pandemie însă, comenzile au explodat. Toată lumea lucra de acasă, dar eu primeam comenzile și le distribuiam apoi angajaților, ca să rămân în control. Am avut livingul plin de încălțăminte”, își amintește amuzată Maria.

Acum are însă curajul să gândească pe termen lung, pentru că vrea să dezvoltate acest brand și gândească un sistem de franciză prin care să îi încurajeze pe tineri să muncească pentru ei.

„Vreau să împânzesc România de Kixomania. Să fim la fiecare colț de stradă, așa cum erau cizmarii pe vremuri. Pentru asta însă trebuie să optimizez la maximum costurile astfel încât să devină un serviciu mai accesibil. Pentru că nu îmi doresc un serviciu de nișă”, spune Maria.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Perseverență

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Curaj să înfrunți sistemul. Zilnic. Sunt multe lucruri care te descurajează pe parcursul zilei.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu. Niciodată.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Feedback-ul de la clienți.

Ce este antreprenorul? Este cel care nu renunță niciodată.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: sub 10.000 de euro

Număr de angajați: 2

Timp de recuperare a investiției: recuperată

Cifra de afaceri estimată pe 2020: 25.000 euro

Profit: 20%

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Adevărul e că împuțiciunile alea de mergători de plastic, pe lîngă că nu merită cumpărate, fie că sînt Adibas sau Yezy, sînt de aruncat cînd încep a mirosi a cadavru, nu mai merită spălați.
    Pantofii din piele NATURALĂ sînt sfinți.
    • Like 0
  • - Bune zile, să fie cu spor!

    O "atenționare": pe acest segment al serviciilor erau lustragiii (ori văcsuitorii). Dreptu-i că nici papucarii nu erau papugii!

    Cu bine!

    pt-n candriu
    • Like 1


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult