Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Șampania a pierdut din efervescența vânzărilor de odinioară. Băutura momentelor de sărbătoare, înlocuită cu variante mai ieftine

fabrica de sampanie

Foto: Dasha Petrenko / imageBROKER / Profimedia

Șampania, considerată până în prezent băutura momentelor de sărbătoare, se află pe o pantă descendentă în ce privește vânzările, consumatorii fiind nevoiți să se îndrepte spre prosecco sau chiar spre variante fără alcool, din grija pentru buget sau pentru sănătate.

Producătorii francezi de șampanie au cerut reducerea numărului de struguri recoltați în acest an, după ce vânzările de vin au scăzut cu peste 15% în prima jumătate a anului, clienții reducându-și consumul din cauza unei economii incerte.

Livrările de șampanie în prima jumătate a anului 2024 au ajuns la 106,7 milioane de sticle, în scădere cu 15,2% față de nivelul deosebit de ridicat înregistrat în aceeași perioadă a anului 2023, și mai aproape de nivelul din 2019.

În 2021, vânzările de șampanie la nivel global au crescut cu 14% față de recordurile pre-pandemice, fiind atins un vârf de 5,7 miliarde de dolari, în urma unui val de sărbători după încheierea restricțiilor, conform grupului industrial Union des Maisons de Champagne.

Această ipoteză ne arată un consum sporit pe fondul unei perioade extinse de carantină, în care activitățile sociale și culturale au fost interzise și, în egală măsură, pe fondul unor venituri suplimentare obținute datorită economiilor realizate în pandemie.

Situația geopolitică și economică globală sumbră, precum și inflația generalizată pun presiune asupra consumului casnic. Șampania continuă să „sufere” consecințele stocării excesive de către comercianții cu amănuntul în 2021 și 2022.

Spre deosebire de alte producții de vin, majoritatea sticlelor de șampanie sunt un amestec între mai multe recolte, fiind folosite stocurile din anii anteriori. Aceste stocuri sunt refăcute în anii buni și pot compensa recoltele slabe.

Șampania s-a bucurat de o perioadă de creștere substanțială pe piața americană, exporturile către SUA crescând cu 61% din 2020, procent care a depășit cu mult următoarea piață de export, Regatul Unit.

Totuși, această dinamică a scăzut în ultimii doi ani. Cifrele de vânzări pentru 2023 indică o scădere, vânzările totale de șampanie în SUA fiind mai mici cu 12,5 %, la 1,58 milioane de cutii. În plus, exporturile de șampanie către SUA au scăzut cu 20% în volum, la 2,2 milioane de cutii și cu 14,5% în valoare, la 890 de milioane de dolari.

Scăderea poate fi atribuită mai multor factori. În 2023, mulți producători și importatori au majorat prețurile pe fondul cererii ridicate, însă această strategie a intrat în conflict cu preocupările tot mai mari ale consumatorilor cu privire la inflație. În consecință, cererea de șampanie a scăzut.

Consumatorii din tabăra iubitorilor de șampanie se mută la prosecco

În timp ce piața șampaniei se confruntă cu factori defavorabili, prosecco a apărut ca un motor major de creștere în categoria vinurilor spumante. Importurile de prosecco în SUA au crescut vertiginos, livrările depășind 10 milioane de cutii anul trecut, față de mai puțin de 8 milioane, cât erau înainte de pandemie.

Această creștere este alimentată, în mare măsură, de popularitatea utilizării prosecco în cocktailuri, în special în spritzes, care au devenit un element de bază în consumul social din SUA.

În timp ce vânzările de șampanie și vin ale LVMH au generat venituri de 1,52 miliarde de dolari în prima jumătate a acestui an, aceasta reprezintă un declin de 12% față de veniturile diviziei de anul trecut, conform raportului de câștiguri al companiei. În SUA, veniturile au fost în scădere, dar tot au fost situate peste nivelurile pre-pandemice.

Având în vedere tensiunile geopolitice și economice, nu este complet exagerată o legătură între sentimentul consumatorilor și scăderea vânzărilor, în special a băuturilor legate de sărbători. Sezonalitatea și evenimentele importante joacă cu siguranță un rol în alegerile pe care le fac consumatorii.

Însă, o perspectivă interesantă a fost prezentată de o terapeută din California, Renée Zavislak. Ea afirmă că oamenii și-au dat seama, în sfârșit, că alcoolul nu face decât să exacerbeze anxietatea și depresia.

„Deci, da, într-un sens foarte diferit, oamenii sunt prea triști pentru a cumpăra șampanie - dar numai pentru că au acceptat că șampania nu va face decât să îi întristeze și mai mult”, spunea terapeuta.

În plus, ea a mai subliniat că a observat o creștere a numărului de pacienți care fie au încetat să consume alcool, fie au redus considerabil consumul.

Grupul consumatorilor care se îndepărtează de alcool este în creștere, fie din rațiuni legate de stilul de viață, de sănătate fizică sau mintală. Aceștia se apleacă mai mult asupra băuturilor non-alcoolice, inclusiv șampanie sau bere.

Aceasta a devenit o alegere deosebit de populară în rândul consumatorilor din generația Z. Conform unui sondaj realizat în ianuarie de compania de publicitate NC Solutions, mai mult de 60% dintre persoanele născute între 1997 și 2002 au declarat că intenționează să reducă consumul de alcool în acest an.

Chiar și în „spațiul produselor non-alcoolice”, vânzările de vin spumant sunt „încă puternice", ceea ce înseamnă că populația încă dorește să simtă acel gust efervescent familiar, însă într-o variantă fără alcool.

Mai mult, producătorii de șampanie au fost supuși unor presiuni suplimentare, ca urmare a deciziei Chinei de a impune taxe vamale la importul de bunuri de lux din UE. Pe lângă această situație, incertitudinea economică resimțită la nivel mondial în acest moment, cu rate ale dobânzii mai ridicate, inflație și costul vieții în creștere, precum și tensiunile geopolitice au făcut ca oamenii să fie din ce în ce mai reticenți în a cheltui pe bunuri de lux.

Piața șampaniei pare a se afla pe un trend descendent în prezent. Cauzele din spatele acestei tendințe sunt multiple, însă una dintre cele mai frecvente este deteriorarea sentimentului general al populației, pe fondul greutăților economice, aspect care duce la un consum redus.

În plus, oamenii sunt mult mai atenți cu ceea ce consumă, în contextul interesului tot mai mare pentru un stil de viață mai sănătos. Pe lângă toate acestea, nu trebuie să uităm că șampania este vândută de branduri de renume, motiv pentru care chiar și cele mai ieftine variante au prețuri ridicate pentru consumatorul de rând, cauzând o altă limitare din punct de vedere material.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere

Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult