Șoferii care parchează ilegal riscă să aibă surpriza de a le fi ridicată mașina. Ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar se va face după reguli stabilite de Guvern printr-o hotărâre adoptată joi.
Actul normativ stabilește cum pot fi ridicate mașinile parcate neregulamentar, dar nu precizează cât vor plăti șoferii să le recupereze de la firmele care vor fi angajate de primării. Până în iulie 2015 -, dată de la care ICCJ a stabilit că primăriile nu mai au voie să ridice mașinile parcate ilegal pe stradă - tariful pentru recuperarea automobilului ridicat de „hingherii auto” varia în București între 550 și 800 de lei în primele 24 de ore, la care se adăuga un tarif pe fiecare zi în plus de depozitare.
„Procedura instituită de Guvern nu vizează un rol punitiv al măsurii (acest lucru intrând în sfera răspunderii contravenționale) și, totodată, propune un set de reguli procedurale care să descurajeze apariția practicilor abuzive și deturnarea scopului măsurii într-unul comercial”, se arată într-un comunicat al Biroului de presă al Executivului.
Ridicarea mașinilor parcate ilegal pe carosabil va putea fi dispusă de polițistul rutier în anumite condiții:
* în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
* în zona de acțiune a indicatorului cu semnificația „Staționarea interzisă” și a marcajului cu semnificația de interzicere a staționării;
* pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6 metri;
* în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice;
* în pante și în rampe;
* în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația „Staționare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul „Zonă de staționare cu durata limitată” peste durata stabilită.
Dacă în mașină este vizibilă prezența unor persoane mașina nu va putea fi ridicată.
„Conducătorul vehiculului este direct răspunzător în situația în care prezența unor persoane în vehicul nu este vizibilă cu ocazia dispunerii sau punerii în executare a măsurii tehnico-administrative”, arată actul normativ aprobat de Guvern.
În cazul vehiculelor aflate în misiuni de intervenție sau cu caracter de urgență măsura nu se justifică, precizează noua reglementare.
În plus, transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, șoferul se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz, șoferul va suporta doar contravaloarea operațiunii de ridicare.
Depozitarea mașinii ridicate se va face numai în spații special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală. Acesta va răspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului ca urmare a efectuării operațiunilor de ridicare, transport și depozitare.
Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operațiunii/operațiunilor efectuate, în baza documentelor care atestă proprietatea sau deținerea legală a acestuia.
Reguli la parcarea pe trotuar
Noua reglementare aduce și noutăți în ce privește parcarea pe trotuare. Acest lucru va fi posibil numai dacă trotuarul are marcaje și semnalizare corespunzătoare, mai stabilește hotărârea de guvern. Pe de altă parte, amenajarea parcării pe trotuar va fi posibilă numai dacă se respectă culoarul destinat circulației pietonilor care nu poate fi mai mic de 1 m lățime.
Poziționarea vehiculelor în parcare nu trebuie să încurce circulația pe prima bandă sau pe pistele amenajate.
Nu pot fi amenajate parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puțin de 10 metri de intersecții, stații ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.
Ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă s-a realizat în baza unor proceduri stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale.
Autoturismele parcate neregulamentar pe partea carosabilă nu mai pot fi ridicate de autorităţile locale din iulie 2015. Atunci Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staționate/oprite pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Transportul public suprateran ar fi mult mai bun dacă ar fi existat și aici o concepție coerentă de ansamblu, inclusiv pt conectarea zonelor limitrofe (Chitila, Chiajna, Otopeni etc.). Am urmărit la Atena, oraș cel puțin dublu ca întindere și ca nr de locuitori. Am stat de 2 ori în Glyfada, cartier superb, cu blocuri de 3-4 etaje, bine legat de oraș. Iată un model apropiat, bine făcut, normal, nimic spectaculos, dar gîndit de la A la Z.
1) - Nu se vor mai vinde masini noi ,
2)- Masinile mai vechi de 10 - 12 ani vor fi scoase din circulatie ,
3) - Celor care nu au un loc de parcare autorizat li se va pune la dispozitie un astfel de loc la periferia sectorului de care apartin , intr-un perimetru securizat detinut de primaria resp[ectiva, contra unei sume modice de un leu pe zi .
4) - Amenda pentru parcarea ilegala sa fie de cca un sfert din valoarea reala a masinii . Astfel , dupa 4 parcari ilegale automat ramai si fara masina !
In acest fel , sper ca in urmatorii 2 - 3 ani situatia parcarilor sa fie rezolvata cu brio ! Ce parere aveti ?
Din pacate citesc diverse comentarii ale unor cetateni de bine de p-acili-sa da pa la noi da pa forum care tipa ca: e abuziv, ca trebuie facute mai multe parcari, ca daca e parcare, de ce nu e cu abonament si de ce e cu plata orara etc etc. Ma apuca deznadejdea vazand ce fel de oameni sunt in jurul meu.
Ce parcari sa mai facem? Unde sa facem? Pe spatiile verzi. Bucurestiul nu a fost conceput pt atatea masini. Toti vecinii mei de la bloc au cate 2-3, chiar si 4 masini per apartament. Despre ce parcari vorbim? Ca ar mai trebui sa construim inca un Bucuresti numa pt parcare ... langa. Sunt si alte orase in lume care nu au fost proiectate pt atatea masini. Un caz clasic ar fi Amsterdam - acolo oamenii nu au masini, pt ca nu e loc de ele. Punct.
Evident, la noi nesimtirea si zgarcenia sunt la loc de onoare, pt ca, dupa cum mai zicea cineva pe aici, sunt parcari goale si masini buluc pe trotuar langa ele. Pai daca ai bani de masina, trebuie sa ai bani si de parcare.
In fine ... vad si comentarii de bun simt ale unor oameni cu cap, cumva ... un licar de speranta tot este.
Practic oricine isi parcheaza masina abuziv: pe trotuar fara sa lase 1 m pt pietoni, pe prima banda a carosabilului acolo unde nu e permis, in intersectii, pe mijlocul drumului etc. nu face decat sa mute responsabilitatea administrarii propriei masini in sarcina concitadinilor.
Pietonii sunt obligati sa mearga pe carosabil riscand sa fie accidentati, participantii la trafic sunt obligati sa faca manevre periculoase de schimbare a benzilor de circulatie, creste pericolul de accidente din cauza masinilor care parcheaza in locuri unde obstructioneaza vizibilitatea etc.
Mai e si problema estetica, practic totul arata sufocat de masini - se duce pe apa sambetei toata arhitectura frumoasa a Bucurestiului (la el ma refer), orice tentativa de a-ti placea locul in care traiesti.
Un alt avantaj pe care il constituie aplicarea legii pentru masinile parcate este ca se va reduce si traficul. Neavand unde sa parcheze, multi nu vor mai folosi automobilul personal pentru orice moft. Se vor gandi inainte sa plece undeva: domne, da' acolo nu am un' s-o las, mai bine merg cu autobuzul. Va rezulta un oras mai frumos si mai civilizat si nu in ultimul rand mai sanatos. Evident, e doar un vis frumos. Este foarte dezarmant sa vezi cum cititorii acestui site - care chipurile are in target categoria de romani "altfel", care chiar vor sa faca ceva in tara asta, care chiar vor sa arate ca se poate si alte lozinci - sunt total reticenti la ceva ce este firesc in toata Europa: respectarea omului de langa tine si respectarea spatiului public ca si cand ar fi al tau.
Ce pretentii putem avea de la "ceilalti" romani ?
2. „Dar daca cineva nu are cum sa isi administreze masina in conditiile legii, sa o vanda. ” Deci dacă administrația este incapabilă să-și justifice existența și nu e capabilă să ofere o soluție, eu mă arunc pe geam de disperare.
Felicitări. Propun publicație on-line să vă adopte în echipa lor, scrieți mai logic decît ei. Cred că putem închide discuția aici. Sărbători fericite.