Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Secolul lupului

Cristian Tudor Popescu-

Pe 14 iulie, acum 233 de ani, un cutremur social cu consecințe planetare s-a produs în Paris, Franța, dând naștere Declarației Drepturilor Omului și Cetățeanului, pe care regele Louis XVI a fost silit să o promulge.

Cuvântul exploziv în acest act este om. Drepturi erau și până atunci, dar aparțineau unor categorii de oameni, în primul rând nobilimea și clerul. A pune pe același plan un aristocrat sau un prelat și un Jacques Bonhomme, un țăran, un om de rând, era o blasfemie, un atentat la ordinea firească lăsată de Dumnezeu pe pământ. 

Droits de l`homme spune, în esență, „Omul să fie om pentru om”, ștergând toate deosebirile sociale crude dintre puternici și slabi, bogați și săraci, bărbați și femei, credincioși și necredincioși, sclavi și oameni liberi, o etnie și alta. Era o replică peste veacuri la un străvechi și atât de greu de contrazis dicton latin: Homo homini lupus est.

Lup, adică natura. Unde o astfel de egalizare nu există. Unde cel puternic îl ucide pe cel slab, unde nu supraviețuiesc decât cei dotați din naștere sau capabili de adaptare.

Omul și democrația sunt concepte profund nenaturale, create de grupuri de intelectuali, nu de masele cărora li se adresează. Popoarele nu au avut niciodată o revelație morală cu privire la necesitatea democrației. S-au agățat de această soluție în situații de gravă deteriorare a calității vieții celor mulți, într-un stat cu stăpâni și supuși. Adică, de foame, nu pentru că s-ar fi pătruns de ideea că democrația e mai dreaptă decât dictatura – fie ea monarhică, militară, religioasă sau ideologică.

 De aceea, egalitatea în drepturi, democrația sunt atât de greu de menținut: pentru că îl țin departe pe om de originea lui animală, condusă de inegalitate.

De aceea, a venit veacul ca aceste idei să fie atacate cu sălbăticie în toată lumea; din America lui Trump și DeSantis, prin Franța încolțită de extrema dreaptă și extrema stângă, prin Anglia-Brexit, până la naționalismul iliberal agresiv din Ungaria și Polonia, și, practic, dispariția opoziției, după 32 de ani de libertate, în România. În China, Rusia, Coreea de Nord, Iran democrația nu e atacată, deoarece n-a existat niciodată.

Cu claritate sumbră, e din ce în ce mai vizibilă recăderea umanității. Omul e tot mai puțin om pentru om. Pentru ruși, ucrainenii, și, în general, nerușii, sunt suboameni. Pentru Curtea Supremă a SUA, femeile sunt animale de reproducere. Pentru mulți, prea mulți cetățeni ai Europei, imigranții din Africa și Orient sunt invadatori. Pentru China, locuitorii din Taiwan și Hong Kong sunt niște rătăciți care trebuie aduși la matcă sau suprimați. Bucățile de pământ contează, din nou, mai mult decât oamenii care trăiesc pe ele.

Și, spre deosebire de Liberté, Égalité, Fraternité, această tendință globală aparține în primul rând maselor, care, sătule de democrație, își închipuie că vor fi duse cu rândul la masă prin revenirea la dictatura „valorilor tradiționale”.

De aceea, e dificil să-mi imaginez cum ar putea fi oprită.

Pe 14 iulie 1789, în Franța, poporul a cucerit Bastilia, simbolul sinistru al dictaturii.

Pe 14 iulie 1933, în Germania, au fost interzise prin lege toate partidele politice, cu excepția celui nazist. Salutul „Heil Hitler!” a devenit obligatoriu pentru toți angajații statului. A fost decretată sterilizarea persoanelor suferind de boli mintale și a celor născute cu handicapuri. În categoria persoane bolnave mintal, care nu trebuie să aibă copii, au fost incluși oameni fără adăpost, prostituate și delincvenți minori. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.


Îți recomandăm

Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult