Cum poți surprinde esența unui eveniment, a unui loc, a unui oraș, a unui om într-o singură fotografie? Câtă muncă și câtă pregătire, dar, mai ales, câtă pasiune este într-o fotografie care „merge drept la țintă”? Cum se găsește fotograful în locul și la timpul potrivit pentru a vedea ceea ce oamenii „obișnuiți” nu au privilegiul să vadă? Am vorbit cu Dan Mihai Bălănescu, revelația ultimului an în breasla restrânsă a fotografilor profesioniști, despre cum un om „obișnuit” (este inginer la bază) își poate transforma pasiunea într-un mod de viață. Dan se poate considera un răsfățat al meseriei: pentru că s-a aflat la locul potrivit, în momentul potrivit, imaginile surprinse de Dan Mihai Bălănescu au primit sute de mii de share-uri pe rețelele sociale sau au fost preluate de marile publicații din străinătate. Vom continua în săptămânile viitoare să descoperim oameni care-și fac meseria cu pasiune și talent, într-o campanie editorială susținută de Silva, care-și propune să #surprindăesența.
Acea secundă în care poți să vezi „șarpele de pe Transfăgărășan”
Zi de Sfânta Maria pe Transfăgărășan. Sute de familii plecate de acasă la răsăritul soarelui. Toți cu un gând - să ajungă în vârf de munte, ca să admire celebra imagine cu drumul șerpuit, un veritabil circuit de Formula 1.
Înarmat cu toată aparatura necesară, Dan urca în ritm de melc dinspre Bâlea Cascadă spre Bâlea Lac, venind dinspre Sibiu. Voia să surprindă priveliștea în timpul blue hour, atunci când soarele a apus, dar cerul mai are încă puțină culoare. Nu voia să o imortalizeze nici noaptea, nici ziua.
Nu era prima dată când încerca să facă acea fotografie. Mai urcase și altă dată, dar nu îi ieșise așa cum o avea în minte. Atunci nu fuseseră suficiente automobile pe drum, ale căror lumini să creeze în poză efectul dorit de artist.
Cu câțiva kilometri înainte de Bâlea Cascadă, mașinile au început să meargă tot mai încet și mai încet, până au înțepenit.
„A fost atât de aglomerat, încât era să ratez cadrul pe care îl urmăream. De la Bâlea Cascadă până în vârf, pe Transfăgărășan, un drum de 15-25 de minute în mod obișnuit mi-a luat șapte ore și jumăte. Două ore nu s-a mișcat nicio mașină. Deloc. Am ațipit pur și simplu. Ce se întâmpla? Urcau toți în vârf, iar acolo nu mai aveau unde să parcheze. Până nu plecau câțiva, toată lumea stătea”, își amintește Dan Mihai Bălănescu.
(Foto: Dan Mihai Bălănescu)
La un moment dat Mihai a vrut să facă o fotografie cu mașinile în mișcare, iar cu ajutorul unei expuneri de câteva secunde, ele să pară că lasă în fotografie o dâră de lumină.
Dar toate stăteau, iar fotografia nu ieșea așa cum o gândise el. Târziu, după apus, s-au pus mai bine în mișcare, iar în imaginea finală întreaga șosea avea să apară precum un șarpe de lumină.
Fotografia este realizată din mai multe cadre pe care le suprapune aparatul sau le poate suprapune fotograful ulterior, explică Dan Mihai Bălănescu.
Transfăgărășanul luminat este una dintre cele mai cunoscute fotografii din portofoliul lui Mihai.
„Imaginea realizată pe Transfăgărășan a fost preluată, fără știrea mea, inclusiv de multe aplicații pe telefon. Am găsit-o și pe site-uri de fotografii unde era de vânzare”, spune artistul.
„E momentul în care fotograful suprinde esența și o încadrează cumva într-o fotografie”
Primii pași în arta fotografică i-a făcut după ce a renunțat, la insistențele tatălui său, la motociclism. Și-a propus atunci să „evadeze” într-un hobby mai puțin periculos și mai puțin costisitor. A ajuns la fotografie care s-a dovedit „mult mai costisitoare”, dar care ulterior i-a adus și ceva beneficii. Curând avea să devină o mare pasiune și un al doilea job în același timp, pe lângă cel de bază, de inginer.
Mihai spune că încearcă mereu să fie mai bun, să învețe tehnici noi, să fie acolo unde trebuie, în momentul în care trebuie. Mereu vrea să privească, prin lentila aparatului său, dincolo de ceea ce văd toți ceilalți.
„Încerc să surprind ceea ce oamenii pierd din cauza stresului, grijilor cotidiene, sau neatenției. Prin lentilă un fotograf trebuie să vadă altfel decât percepe un om obișnuit. E momentul în care fotograful suprinde esența și o încadrează cumva într-o fotografie. E foarte importantă încadrarea, pentru ca ochiul și creierul uman să urmeze acel mesaj, să se ducă direct spre subiectul pe care fotograful l-a găsit.”
(Foto: Dan Mihai Bălănescu)
Cum își dă seama că într-o fotografie a reușit să surprindă esențialul?
Esențiale într-o fotografie bună sunt subiectul și mesajul. Nu contează cu ce faci fotografia. Poți să o faci cu telefonul, cu un aparat vechi pe film, cu un aparat digital foarte performant din gama profesională. Mesajul e mult mai important față de calitatea imaginii, numărul de megapixeli.
„Fotografia trebuie să trezească întrebări în cel ce o privește. În momentul în care nu trezește niște întrebări sau vreo urmă de uimire, încântare, acea fotografie nu are esență, e pur și simplu o poză”, spune Dan Mihai Bălănescu.
Detaliu vs. cadru general
O fotografie de detaliu poate surprinde mai bine esența, dar în același timp și într-un cadru general poți plasa anumite elemente care să te provoace să dezvolți cu mintea mai departe fotografia respectivă, vede el.
Clasamentul fotografiilor îndrăgite
Într-un top al celor mai bune fotografii ale sale pe care l-am rugat să îl alcătuiască, Mihai ar include și pe cele inspirate de furtunile cu fulgere. Vânează fenomene naturale extreme. Informațiile și le ia de pe radare meteo folosite de piloții aeronavelor. Cu ajutorul lor, încearcă să anticipeze zona unde o furtună va avea cea mai mare intensitate. Apoi merge acolo pentru a imortaliza luminile de pe cer.
(Foto: Dan Mihai Bălănescu)
„Îmi propusesem să prind imagini cu fulgere deasupra clădirilor din centrul Bucureștiului, și fulgera ba la margine în nord, ba în sud. După vreo 2-3 ani am reusit să prind în fotografii o furtună cu fulgere chiar în zona Pieței Universității, la kilometrul zero”, se mândrește el.
A avut parte și de evenimente mai hazlii. Împreună cu un model a urcat pe munte pentru o ședință foto. Ajunși în vârf, a realizat că acumulatorii aparatului rămăseseră la încărcat în camera de la hotel. A trebuit să coboare, să se ducă la hotel să-i ia și să se întoarcă înainte la asfințit, pentru a face shootingul. Iar modelul l-a urmat. Nu a vrut să rămână singură în vârful muntelui.
Altă dată s-a urcat pe o clădire, iar pentru că bătea un vânt foarte puternic - urma o furtună - și-a legat trepiedul și aparatul de niște bare de fier, cu ajutorul unor coliere de plastic speciale. În trusa foto păstrează tot timpul un briceag mic cu care să taie colierele de plastic, la plecare. A uitat însă că își scosese briceagul din trusă, pentru că zburase cu avionul, iar la bord nu îi era permis să îl aibă.
„Noaptea târziu, când să plec de pe clădire, am constatat că nu am cu ce să tai colierele de plastic, ca să desfac trepiedul. Am căutat minute bune cioburi sau orice altceva ca să îl tai, dar am ajuns în final să rod plasticul cu dinții. După o oră am reușit să îmi recuperez aparatura”, ne-a povestit Dan Mihai Bălănescu.
(Foto: Dan Mihai Bălănescu)
Acest articol face parte din campania #surprindeesența, oferită împreună cu Silva. Veți cunoaște, timp de câteva săptămâni, oameni pentru care pasiunea cântărește mai mult decât orice to-do-list. În 12 iulie, a fost lansată Biblioteca de Esențe, un spațiu imaginat de Silva. Vizitează Biblioteca de Esențe, îți vei încărca bateriile pentru întreaga vară. #surprindeesența cu cărți iscusite la Cărturești Carusel, etajul II.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.