Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Suma exactă a jafului: 526 milioane de euro prejudiciul contractului Bechtel. Raport oficial prezentat de Digi24

Adrian Năstase, pe șantierul autostrăzii Bechtel

Foto: Walker Kimball si Mike Mix, manageri în cadrul Bechtel, prezentând Proiectul autostrăzii în fața delegației guvernamentale conduse de Adrian Năstase, 2004 (Sursa: autostradatranslvania.ro)

Prejudiciul adus statului în contractul cu Bechtel a fost de 526 de milioane de euro, potrivit unui raport finalizat de Ministerul Finanțelor la sfârșitul anului trecut și prezentat de Digi24. Raportul a fost trimis și la compania de autostrăzi și drumuri naționale, care este somată să recupereze banii.

„Nu știu ce mi se impută. Contractul a fost semnat în ședință onorifică la Guvernul României. A fost o înțelegere între Guvernul român și cel american. Urma să intrăm în NATO și Bechtel și-a exprimat disponibilitatea să ne sprijine”, a declarat la Digi24 Mihail Bașulescu, director general al CNADNR la data semnării contractului cu americanii de la Bechtel.

Întrebat la Digi24 dacă el crede că a greșit în vreun fel, Bașulescu a negat: „În niciun fel”.

Contractul cu Bechtel a fost încheiat în 2003, în timpul guvernării lui Adrian Năstase, și reziliat în 2013, când șef al CNADNR era Narcis Neaga, iar ministrul transporturilor era Dan Șova.

Statul român a plătit, până la momentul rezilierii contractului, aproape jumătate din suma convenită inițial, de 2,2 miliarde de euro, însă au fost construiți doar 60 de kilometri de autostradă din cei 410 kilometri proiectați ai Autostrăzii Transilvania (Brașov-Borș).

(în curs de actualizare)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • ..."urma să intrăm în NATO"! Nu e greu să înțelegi că acest contract a fost de fapt o șpagă uriașă! Ce am obținut intrând în NATO? Să - i întrebăm pe vecinii sârbi și ruși. Nu era, cred , nevoie să intrăm așa repede...
    • Like 0
  • check icon
    Oho ho, dosarul Bechtel ... ce vremuri ...
    Extra inteligentul năstase adrian nr ..., ne dădea lecții de artă, de vânătoare, iar de-un dragnea liviu (încă nu i s-a atribuit numărul, dar să avem răbdare) nici nu auzisem! Ce vremuri ...
    Iar acum, uite cine vorbește! Un bașulescu acolo, un individ care crede că știe ce înseamnă cuvântul „onorific” și-l folosește fiindu-i indiferent că se face de râs! Cine i-a urmat însă? Cine a semnat contractele alea grase pentru autostrăzi care se blochează sub zăpadă (A2) în timp ce drumul bătrânesc este circulabil? Cine a ales traseul pentru A3, aia care trece prin toate terenurile care trebuiau răscumpărate de la proprietari cu preț de centrul Bucureștiului (A3 mai are puțin și face și tumbe!)? Cine a ales constructorii și soluția autostrăzii lichide (aia care tot curge de la locul ei)? Cine plătește lucrări de artă unde nu sunt necesare și le refuză pe Valea Oltului sau a Prahovei pentru că sunt prea scumpe?
    Iar studiile de fezabilitate sunt ... dar să rămânem la un limbaj decent!
    Soluția este una singură: bâta electorală și luat banii înapoi! Să sperăm că protestatarii au prins gustul și ideea lui NU!
    Să sperăm!
    • Like 0
  • Si ce-i cu asta?Recuperam banii?Va spun eu ca nu.Mai mult ca sigur Bechtel va invoca prevederile din contract pe care noi nu le-am respectat!
    Dupa mine e un caz clar de neprofesionalism .Al guvernului roman.Orice culoare a avut acesta.
    Posibil sa fi fost acordat si cu "dedicatie'.Dar asta nu ne scuza actiunile noastre,ulterioare.Proaste.
    • Like 0
    • @ Bogdan Bucico
      In unele "povesti" si prostia se plateste. Oameni buni! La scoala am invatat ca pe vremea lui Vlad Tepes nu existau hoti. Oare de ce? Dar dupa el si cu precadere in ultima vreme, astia, adica ei, hotii s-au inmultit. De ce, PENTRU CA LEGILE SUNT INCALCITE SI NU EXISTA RASPUNDERE PENTRU ACTIL DE JUSTITIE. Poate ca va veni corectia de la ministrul de la Iasi. Ca vad ca bsiat nascut ls tara, probabil din oameni simpli cu frica de Dumnezeu!0
      • Like 0
  • Cu asemena practici m-am intalnit mult in anii mei de lucru cu proiectele...Banii in mare parte s-au pierdut din cauza mituirii americaniilor,oricat de rau sau "stangist" sa sune-acesta e adevarul.Pentru a fi acceptat mai repede in NATO (si era pericolul ursului aici) trebuia facut un contract gras cu firma unde vicepresedintele USA-ei (da !) de atunci era foarte interesat.Deja premizele sunau a coruptie..Dinpacate moralitatea actioneaza sau trebuie sa actioneze intr-o anume zona.Mai jos de hotarele zonei sau deasupra ei,domneste" pragmatismul":daca tu mie si eu tie... Un bun coleg cu care comentam asemenea lucruri-in cunostiinta de cauza si a Anericii spunea.Justitia te urmareste pana ce nu ai facut 10 milioane..dupa aceea esti un cetatean brav care plateste mult impozit... Din pacate pamantul este rotund..dar este singurul pe care putem trai.
    • Like 0
  • cred ca a fost pretul platit pentru nato.Totusi as dori sa stiu un punct de vedere al autoritatilor ( procuratura, dna. etc...) si, de ce nu, de la ambasadorul USA.
    • Like 0
    • @ Dan Alecu
      Bayard check icon
      Da, ca NATO se uitau la un miliard. Sincer m-am saturat de ideea asta... sigur, contractul a aratat americanilor ca exista o seriozitate la guvernul roman. Suma in sine era irelevanta pentru ei.... Iar Bechtelul putea bine mersi sa construiasca autostrada, cum au facut in Kosovo. Dar la noi nu s-a vrut sa se faca, au preferat sa nu dea banii la timp, sa creasca penalitatile.... pt ca unii de foarte din varf s-au umplut de bani din penalitatile astea.
      • Like 1
    • @ Dan Alecu
      Se tot repeta asta în neștire. De parca NATO sau SUA ar fi condiționat totul de o afacere necurată (!). Vinovații trebuie să plătească. Și terminați cu scuzele.
      • Like 0
    • @ Bayard
      Macar ca nu ne-au facut ca in Kosovo...ca banii se refac. Problema este nu numai la Bechtel. Sunt multi mici si marunti "Bechteli". Ii vedeti dupa case si masini. Doamne buna mai era legea 18. Ce nu poti justfica trece la colectiv.
      • Like 0
  • m-as mira ca acesta sa fie prejudiciul real in acest caz! pe de alta parte ramane de apreciat faptul ca cele mai mari dosare ca si prejudicii le aflam de prin alte parti si nu de la dna! de departe cel mai bun investigator cred ca este tolontan, de la el au pornit cele mai mari dosare. dna e ocupata cu abuzurile in serviciu sub 200.000 lei...
    • Like 0
  • Oare ce triunghi al Bermudelor s-a instalat la Ministerul Transporturilor incapand din 2003? Ce oameni au lucrat in minister incepand din 2003 incoace si cum poate sa dispara un contract oficial intre guvernul Romaniei si o firma americana?Oare cine raspunde de disparitia contractului, sau nu raspunde nimeni pentru ceea ce face si pentru ce este platit sa faca??!!E totusi vorba despre un document oficial al guvernului Romaniei, care a fost inregistrat, arhivat si mai exista un exemplar la client /firma Bechtel desigur! Daca dispare un document din minister chiar nu raspunde nimeni??? In acest mod neglijent poate sa dispara si ministerul cu angajati cu tot si nimeni nu aude/vede ceva! Oare are angajatul o raspundere la locul sau de munca??Chiar nu mai vrea nimeni sa se gaseasca acest contract??? Oare cate alte contracte mai sunt in situatia asta??Ce e mai important,e ca guvernul , ministerle, angajatii exista datorita banului PUBLIC, adica taxe si impozite platite de cetatenii tarii!
    • Like 1
    • @ Mario Demetrovici
      e clasificat nu e disparut, din cate stiu eu.
      adica disparut cu acte:)
      • Like 0
    • @ Dan Alecu
      Bayard check icon
      Disparut. Nu l-au mai gasit sa-l trimita procurorilor...
      • Like 0
    • @ Bayard
      check icon
      Chiar și asta este o infracțiune și ar trebui anchetată!
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult