La baza oricărei relații de afaceri, chiar dacă parteneri îți sunt prieteni sau rude, trebuie să se afle un contract. Documentul funcționează ca o poliță de asigurare pe care o poți accesa în cazul în care relația de business întâmpină dificultăți, cu condiția să cuprindă câteva elemente esențiale.
Așadar, familiarizarea cu termeni juridici, precum obiect, litigii, denunțare unilaterală, reziliere sau imposibilitate fortuit de acceptare, este necesară oricărui antreprenor. Cu atât mai mult cu cât, dincolo elementele de bază, e necesar să ai în vedere și clauze impuse de legislație, a căror lipsă atrage sancțiuni deloc neglijabile. Iar una dintre ele este cea cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
Irina Oprea, avocat în cadrul casei de avocatura "Filip and Company", a prezentat în cadrul evenimentului Contractul - Esența relației de afaceri, organizat de Stup, care sunt principalele aspecte de care trebuie să țină cont un antreprenor atunci când redactează sau semnează un astfel de document și care sunt formele legale care pot ține locul unui contract.
Stup este un proiect al Băncii Transilvania, un spațiu fizic unde antreprenorii pot găsi sprijin indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite AICI.
Elementele esențiale ale unui contract
Pentru a fi legal și a-și produce efectele, un contract trebuie să cuprindă următoarele elemente:
- Consimțământul părților – să existe un acord liber de încheiere a contractului respectiv; acesta nu trebuie obținut prin fraudă, eroare, violență sau dol;
- Obiectul contractului – denumește operațiunea și se stabilește prin identificarea drepturilor și obligațiilor fiecărei părți;
- Cauza contractului – motivul pentru care fiecare parte intră în respectivul acord juridic, care să fie în concordanță cu prevederile legale și, de asemenea, și să nu fie contrară bunelor moravuri; poate fi declarată sau poate fi dedusă din cuprinsul contractului;
- Capacitatea părților – persoanele fizice care reprezintă companiile trebuie să 18 ani și să nu fie supuși unor incapacități legale;
- Forma contractului – unele contracte, cum este cel de vânzare-cumpărare sau donația, trebuie încheiate la notar.
Contract încheiat versus contract semnat
În mod normal, contractul este semnat de părțile implicate și fiecare primește un exemplar al acestuia. Irina Oprea a atras însă atenția asupra faptului că negocierea și acceptarea condițiilor în scris, este, de fapt, un contract, chiar dacă nu este semnat.
„Există o confuzie între contract încheiat și contract semnat. Încheierea contractului reprezintă acordul de voință al celor două părți. De foarte multe ori aud `dar nu am semnat nimic’. Dacă negocierea contractului are loc între părți, iar acceptarea fără rezerve ajunge la ofertant, atunci are loc încheierea contractului. În anumite situații, vorbești cu un anumit partener prin email, stabilești anumite aspecte, el vine cu o ofertă, iar tu revii cu un răspuns în care spui că accepți oferta respectivă, dar peste 2-3 zile găsești un preț mai bun. Trebuie să țineți cont că mailul în care ai fost de acord cu oferta, se consideră că ai încheiat un contract, chiar dacă nu l-ai semnat. Dacă ai elementele esențiale – obiectul adică oferta, prețul, durata, locul livrării, acceptarea ofertei ține loc de contract, iar situația se întâlnește mai ales în cazul prestării de servicii. Recomandarea mea este ca ulterior să se semneze totuși un contract prin care părțile recunosc că activitatea respectivă a fost prestată”, a precizat Irina Oprea, subliniind că atunci când vrei să renunți la o colaborare în spatele căreia nu există un contract, o poți face printr-o notificare pe mail.
În cazul magazinelor online, de exemplu, contractul de vânzare se poate regăsi sub forma unor termene și condiții.
Rezoluție. Rezilere. Denunțare unilaterală
Un aspect foarte important al unui contract comercial îl reprezintă și condițiile în care acesta încetează. În situația în care este vorba de un contract pe perioadă nedeterminată, sunt mai multe variante în funcție de context.
„Prin acordul părților, în care se convine încetarea relației contractuale. În cazul în care una dintre părți nu-și îndeplinește obligațiunea contractuală, există rezilierea și rezoluțiunea. Au același mecanism, în sensul că duc la încetarea contractului, cu diferența că rezoluțiunea se aplică pentru contractele care se execută o singură dată, de exemplu o vânzare, iar rezilerea în situațiile în care contractul presupune o anumită regularitate, așa cum se întâmplă în cazul prestării unor servicii.
În această situație, partea care solicită rezilierea sau rezoluțiunea trebuie să acorde șansa îndreptării greșelii.
O altă variantă este denunțarea unilaterală care nu este condiționată de neexecutarea unei obligații sau de un comportament deficitar. Denunțarea unilaterală este un drept și nu e nevoie ca una dintre părți să nu-și îndeplinească obligațiile. Este suficient ca una dintre ele să se răzgândească. Această clauză există uneori în contracte, dar poate fi exercitată după un anumit termen, în anumite condiții sau cu un anumit preț. Și atunci e bine ca aici să ai condiții favorabile”, a mai spus avocatul.
Clauze esențiale într-un contract
Irina Oprea a atras atenția și asupra unor clauze care nu ar trebui ignorate, pentru că lipsa unora dintre ele poate atrage sancțiuni din partea autorităților publice.
1. Clauza de prelucrare a datelor cu caracter personal
„Fiecare contract ar trebui să conțină această clauză pentru că este semnat de reprezentanți legali, de persoane fizice ale căror date și semnătură apar în contract. E suficient să scrie doar numele și avem date cu caracter personal. E nevoie de o clauză minimă care poate suna așa: prin semnarea prezentului contract, părțile declară că au calitatea de operator independent în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal ale semnatarilor prezentului contract sau angajaților părților implicate în executarea contractului. Prelucrarea se realizează în scopul executării contractului”, a explicat avocatul, care a atras atenția că respectarea acestei prevederi se sancționează cu 4% din cifra de afaceri.
2. Clauza de confidențialitate
Confidențialitatea se regăsește inclusiv în partea de negociere contractuală și este o obligație stipulată de lege. Din punct de vedere concurențial, clauza de confidențialitate nu ar trebui să fie mai mare 5 ani, dar în ceea ce privește suma stabilită în cazul încălcării acesteia, nu există o limită.
3. Clauza de limitare sau exonerare de răspundere
Explicarea în termeni clari a aspectelor de care răspunde sau nu fiecare parte din contract.
4. Clauza de transfer a riscurilor
Trebuie avută în vedere mai ales dacă este vorba de vânzare și stabilește condițiile în care riscurile sunt transferate de la o parte la altă (în cazul unui transport de mărfuri, de exemplu)
5. Clauze privind soluționarea litigiilor și determinarea legii aplicabile
6. Clauza de neconcurență
Este o clauza prin care se stabilesc anumite interdicții în ceea ce privește livrare de servicii sau produse către concurenți, dar care trebuie analizată cu atenție din punctul de vedere al oportunității.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.