Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

TED’s Coffee, Inmedio, Simigeria Petru și Hello Donuts. Despre cum să transformi tragedia în strategie și să te extinzi postpandemie

„Francize de succes: 4 antreprenori care își spun povestea în Stup

„În pandemie nu știai dacă luna viitoare mai exiști”. (Vasi Andreica - TED’s Coffee)

„A fost o situație foarte complicată pentru rețeaua noastră de peste 200 de magazine pe care a trebuit să le închidem din obligativitate”. (Adrian Sultana - Inmedio)

„Vânzările s-au prăbușit cu 95%”. (Constantin Puiu – Hello Donuts)

„O rețea de 47 de magazine a fost închisă peste noapte, iar 600 de oameni au intrat în șomaj tehnic”. (Gabriela Constantinescu – Simigerie Petru)

În urmă cu mai bine de 3 ani, multe business-uri s-au aflat în punctul cel mai de jos al dinamicii lor. Unele s-au închis, altele au găsit soluții de avarie, câteva s-au reinventat și au reușit să transforme tragedia în strategie: și-au continuat planurile abandonate în pandemie, au dezvoltat noi concepte și au planuri clare de extindere a business-ului, inclusiv în afara țării. 

În cadrul evenimentului „Francize de succes: 4 antreprenori care își spun povestea în Stup”, Vasi Andreica, fondatorul lanțului de cafenele TED'S Coffee, Gabriela Constantinescu, director dezvoltare Simingeria PETRU, Puiu Constantin, fondatorul rețelei Hello Donuts, și Adrian Sultana - Area Field Manager al rețelei de magazine Inmedio, au împărtășit soluțiile pe care le-au adoptat în plină criză și au explicat cum lecțiile învățate în acea perioadă le-au reconfigurat modelul de business astfel încât astăzi vorbesc cu optimism despre dezvoltare.

Stup este un proiect al Băncii Transilvania, un spațiu fizic unde antreprenorii pot găsi sprijin indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite AICI.

TED’s Coffee se face mai mic ca să se extindă cât mai mult

TED’s Coffee așteaptă să termine 2023 cu peste 50 de locații, la cele 46 existente urmând să se mai adauge încâ cinci care, în prezent, sunt în lucru. Deschiderea unei locații proprii sau în regim de franciză, așa cum sunt 30% din cafenelele din lanț, presupune pe lângă o investiție considerabilă, și un spațiu generos, de 200-250 de metri pătrați, care a devenit tot mai greu de găsit. Tocmai de aceea, TED’s vine cu un concept nou, care să încapă în spații de 20-40 de metri.  

„În următorii 2 ani ne vom axa pe un nou concept - TED’s on the go, un spin-off al conceptului mare. Până acum nu am avut spații care să acomodeze doar `to go’, deși componenta aceasta era mai mare din punct de vedere al veniturilor. Astăzi este destul de greu să găsești spații bune pentru coffee shop, iar într-un astfel de business, locația este esențială. Având multe spații de 20,30 sau 40 de metri în care TED’s nu putea să intre, am gândit acest concept pe care încă îl pilotăm și suntem în curs să deschidem trei locații. Credem că va fi un succes pentru că sunt foarte multe cereri”, a spus Vasi Andreica.

Proiectul există din 2019, dar a fost sistat de pandemie, o perioadă în care s-a dat lupta pentru supraviețuire și păstrarea angajaților, și în care Vasi Andreica a adoptat un model practicat în firmele de IT, birourile de avocatură sau de arhitectură.

„Parte din colegii mei sunt astăzi parteneri de afaceri, în jur de 10 persoane. În pandemie, fiind destul de complicat să-i țin, am luat decizia să le dau share din locație, între 10 și 30%, iar astăzi sunt cumva asociat în majoritatea cafenelelor corporate pe care le dețin eu. Este modelul francizei in house. Fostul manager de francize are acum cinci cafenele. Pentru mine asta a fost salvarea în pandemie, când nu știai dacă luna viitoare mai exiști”, a spus fondatorului lanțului TED’s.

Raluca Voicu, Managing Partner în cadrul companiei de consultanță Franchwise, spune că astfel de concepte sunt gândite pentru a intra pe piețe încă neacoperite și care încep să devină atractive pentru jucători mai mari. 

„Trăim în incertitudine și a trebuit să ne împrietenim cu ea. Nu mai face nimeni proiecții pe 5 ani. Nu știu să spun dacă va veni o criză, care este mai degrabă o ajustare, o corecție după pandemie, când am început să consumăm mai mult decât ne putem permite. Toate aceste inițiative de business-uri sunt mai degrabă pentru a vedea unde îți permite piața să te duci și să iei din ea. După ce a venit războiul la graniță, sunt foarte multe companii care au început să se uite cu foarte mare interes la România, pentru că pică piețe din jur. Astfel, ai nevoie să te miști, să te flexibilizezi și să vezi cât de mult poți să capacitezi dintr-o piață care încă nu e acoperită, pentru ca, la un moment dat, să fii unul dintre jucătorii relevanți. Nu mă pot duce cu un TED’s de 170 de metri la Slatina, dar pot face un loc de 40 de metri pătrați, în care tu interacționezi cu tot brandul. Acesta e un tip de proiect pentru care este loc pe piață”, a explicat consultantul.

My Inmedio – un nou concept de franciză

Rețeaua Inmedio, brand al grupului Lagardère Travel Retail România, cuprinde peste 200 de magazine în întreaga țară, operate în sistem de franciză pe modelul antreprenoriatului colaborativ: francizatul își recuperează banii în 60 de luni, francizorul returnând lună de lună o parte din investiție și comisionul de partener. Este un model cu risc mai mic, potrivit antreprenorilor aflați la început de drum.

La fel ca TED’s, și Inmedio a dezvoltat un concept mai mic cu care și-a propus să ajungă în orașe mici și mijlocii, spații stradale și spații rezidențiale noi, iar primele două locații My Inmedio se vor deschide în Iași și București. 

„Dacă acum 5-6 ani franciza era un mecanism de finanțare, adică te extindeai cu banii altor oameni, astăzi nu aceasta e principalul criteriu pentru care o companie vrea să scaleze în franciză. Pentru că bani sunt dacă compania e mare, dar nu sunt oameni. Acum nu mai există probleme de finanțare, pentru francizele pe care le dezvoltăm există finanțare, de la francizori sau de la bănci.

În România, franciza are două categorii de candidați: cei aflați la primul business și pentru care franciza înseamnă un risc mai mic, și antreprenorii care vor să-și diversifice portofoliul de investiții”, a explicat Raluca Voicu.

Adrian Sultana, Area Field Manager al rețelei de magazine Inmedio, a vorbit în cadrul evenimentului organizat la Stup, despre cât de important este sprijinul pe care un francizor îl acordă unui francizat, mai ales într-un context cum a fost cel generat de pandemie.

„Suntem de 25 de ani în piață cu acest sistem și am prins și momente bune și mai puțin bune. În 2020, a fost o situație foarte complicată pentru rețeaua noastră de magazine pe care a trebuit să le închidem din obligativitate. Iar atunci le-am dat bani, în sensul că am suportat niște cheltuieli suplimentare în așa fel antreprenorul și angajații lui să poată să fie plătiți lunar, chiar dacă magazinul era închis. A fost un efort considerabil, dar care trebuia făcut. Acesta este genul de suport de care, în momente de criză, un francizat are nevoie”, a explicat Sultana.

Simigeria Petru se extinde în sistem de franciză în afara țării

După 15 ani pe piața locală, Simigeria Petru are 74 de locații – 60 proprii și 14 francize, este prezentă în 23 de orașe, vinde aproape 3 milioane de produse pe lună, are 10 mărci înregistrate și o echipă de 800 de oameni.

Gabriela Constantinescu, director de dezvoltare, spune că în toată această perioadă, dar mai ales în timpul pandemiei, ceea ce a făcut diferența au fost oamenii. Tocmai de aceea, dezvoltarea business-ului va fi făcută doar prin franciză, inclusiv în străinătate.

„În 5 ani ne dorim să avem 100 de francize (...) Sunt foarte multe cereri și din afară și vom fi pregătiți să ieșim în 2 ani. Vreau să pregătim tot sistemul și să nu ținem capul plecat pentru că suntem români, să fim bine cotați în condițiile în care avem un produs corect, la prețul corect. (...)

Cea mai mare provocare e să punem omul potrivit în locul potrivit. O simigerie necesită să fii implicat, să fii asumat, să îți faci o echipă și să acorzi importanță detaliilor. Acesta este profilul pentru o locație de succes.(...)

Francizații găsesc în managerii suport răspunsurile la toate întrebările lor. Avem 12 oameni în echipa de management și 6 oameni în operațional cu care deschidem fiecare franciză. Cea mai mare provocare e consolidarea echipei, care durează în jur de 6 luni. Produse sunt, inovație avem, brandul există, avem proceduri. Dar faptul că vânzătorul nu vine mâine e o realitate. Cei care au performat cel mai bine în franciză au fost oamenii care au fost sprijiniți de familie”, spune Florentina Constantinescu.

Pandemia a fost un moment dificil pentru că lipsa oamenilor de pe stradă a închis „într-o singură noapte o rețea formată din 47 de magazine și 600 de oameni au intrat în somaj tehnic”. Salvarea a venit inițial din comenzile online, ceea ce le-a dat curaj oamenilor, care au acceptat să lucreze pe niște salarii derizorii doar ca să se întoarcă și să nu mai stea acasă, apoi Simigeria Petru a investit într-o fabrică și a început livrarea de produse în 1.000 de magazine.

„Am preluat afacerea cu datorii și am ajuns la 9 locații”

Puiu Constantin a preluat Hello Donuts în 2018, în momentul în care fondatorii se gândeau să închidă business-ul pentru că aveau pierderi, iar în mai puțin de 2 ani a reușit să intre pe profit și să încheie anul 2019 cu o cifră de afaceri de 280.000 de euro. În 2020 însă, în timpul pandemiei, vânzările au scăzut cu 95% și s-a mutat integral pe online. Revenirea a fost lentă, dar tot în 2020 a reușit să vândă primele francize: una în București și una în Sibiu.

În prezent Hello Donuts are 9 locații, deservite de 3 unități de producție în București, Satu Mare și Sfântu Gheorghe, și urmează deschideri în Craiova și Brașov, și alte două locații în capitală. Cum își motivează francizații pe termen lung?

„Le dau bani. Chiar le dau bani. Am avut o franciză care în primele zile a avut vânzări de 8-9.000 de lei, o insulă de 2,5 pe 4 metri. A doua zi am venit cu un act adițional prin care am suspendat redevența lunară timp de 6 luni. Adică am bonusat performanța. Avem o relație corectă. În momentul în care îi văd că muncesc, așa e normal. Poate că înțeleg mai bine aceste lucruri pentru că și eu, la rândul meu, am fost francizat”, spune Puiu Constantin. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Cred că acum înțelegeți de ce la facultatea de fizică bate vântul și se intră fără examen. Lumea se îndreaptă spre afaceri cu gogoși, cabinete de psihologie, Wellness etc, Dacă la fizică nu se dă examen, la psihologie, publicitate și comunicare e bătaie pe locuri. La recentul târg de carte, peste 90% din cărțile vândute te învățau cum să atingi fericirea, cum să-ți vindeci traumele, cum să trezești copilul interior etc. Cărțile de știință sau de popularizare a științei erau sub 1%.
    E un fenomen care nu poate fi controlat. Liberul arbitru dictează să te îndrepți spre zona care se află în centrul atenției.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult