Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Tudor Chirilă, revoltat de discursul ministrului Culturii la inaugurarea monumentului Lovinescu-Ierunca: „Poate că urletul meu a stricat o ceremonie”

Tudor Chirila

Foto: Octav Ganea/Inquam Photos

Artistul Tudor Chirilă a explicat, într-o postare pe Facebook, că reacția pe care a avut-o duminică la ceremonia de inaugurare a monumentului dedicat Monicăi Lovinescu și lui Virgil Ierunca poate fi considerată nepotrivită, dar a fost stârnită de prezența „inadecvată” a ministrului Culturii, Raluca Turcan, un „reprezentant al călăilor la inaugurarea unui monument dedicat celor care au luptat împotriva lor". 

În discursul său, Raluca Turcan „a spus audienței cum a crescut ea cu Europa Liberă, a mai rostit, într-un limbaj de lemn, câteva banalități de context, după care a încheiat recunoscând că statul român nu a putut face un asemenea monument sau ceva de genul ăsta”, a descris Tudor Chirilă.

„De când a început discursul acestei doamne, am început să mă cam sufoc la gândul inadecvării absolute a prezenței și mai ales a discursului ei. Cum să ai tupeul să vorbești când tu reprezinți șleahta moștenitoare a comunismului, șleahta care a confiscat exact momentul eliberării României de comunism, transformând societatea noastră în terenul viran de valori morale pe care rătăcim azi? Cum să iei cuvântul, când ești beneficiarul direct al celor care i-au forțat în exil pe Monica Lovinescu și Virgil Ierunca?

Nu am putut să mă abțin și i-am strigat toate astea. Și am făcut asta pentru că mi s-ar fi părut mai grav să tac și să accept această abjectă formă de compromis, în care noi, cetățenii, victime ale schilodirii morale a României, suntem obligați să auzim discursul comemorativ al unui reprezentant al călăilor la inaugurarea unui monument dedicat celor care au luptat împotriva lor”, scrie Tudor Chirilă.

„Poate că urletul meu revoltat a stricat o ceremonie, doar oare nu asta am învățat de la Monica Lovinescu și Virgil Ierunca? Să nu renunțăm și să nu tăcem? Când era bine să mă revolt împotriva unei asemenea mizerii? Acasă, în propria intimitate?

Ce e mai grav, un strigăt de revoltă care întrerupe o ceremonie comemorativă sau tăcerea resemnată care consfințește pactul cu răul?”, a scris Tudor Chirilă, care a prezentat scuze celor din audiență care consideră că reacția lui a fost nepotrivită. „Eu cred că a fost momentul oportun”, conchide artistul.

Monumentul dedicat Monicăi Lovinescu (1923-2008) și lui Virgil Ierunca (1920–2006) a fost realizat de sculptorul Virgil Scripcariu, la  inițiativa fundației Humanitas.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • ove check icon
    Nu cred ca am fost vreodata in dezacord cu ce a spus sau scris T.C. Bravo lui.Pacat ca avem prea putini Tudori.
    • Like 1
  • Ovidiu check icon
    Cum a reprezentat Raluca Turcan "călăii la inaugurarea unui monument dedicat celor care au luptat împotriva lor", adică, Monica Lovinescu și Virgil Ierunca? În 1989, Raluca Turcan avea doar 13 ani. O fi fost și ea pionieră, dar nu cred că luptau pionierii cu Europa Liberă, postul unde se difuzau emisiunile soților Ierunca.
    Raluca Turcan nu e vreo lumină a PNL sau a ministerului pe care, momentan, îl conduce. A fost în clanul PDL, o apropiată a Elenei Udrea. Alături de intelectualul Teodor Baconschi (antropolog religios, diplomat, teolog și politician, fost ministru de externe al României), ambii o ridicau în slăvi pe Udrea la toate sindrofiile PDL. Dna Turcan o numea "un veritabil Kill Bill al politicii românești". I se pot reproșa destule Ralucăi Turcan, inclusiv apropierea, interesată, de Băsescu, dar că ar "reprezenta șhleahta moștenitoare a comunismului", nu știu de unde a scos-o "eternul adolescent rebel Chirilă." Un actor mediocru, refugiat în showbiz, unde face pe măscăriciul ca jurat și instructor al Vocilor României.
    Prin anii '90, cânta un text stupid cu multe vocale (specific Vamei Vechi), "Nu ne mai traaageeeți pe dreaaaptaaa!", adresat polițiștilor, care ne opreau din mers pentru orice banal motiv. Azi, nu ne mai trag pe dreapta. Drogații și alcoolicii au drum liber la volan.
    Chirilă, un adolescent intârziat, care continuă să facă pe recalcitrantul, și la aproape 50 de ani, nu este, uneori, decât un stupid caraghios.
    • Like 3
  • Pe o ureche i-a intrat Europa Liberă, pe alta învățăturile superioare de la Moscova... Bine, Tudor!
    • Like 2
  • Bine ai facut. Un gest binevenit, dar ar trebui sa "urlam" cu totii la aparitiile de circ ale tuturor "emanatilor", trecuti si mai ales prezenti.
    • Like 4


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult