Foto: Octav Ganea/Inquam Photos
Artistul Tudor Chirilă a explicat, într-o postare pe Facebook, că reacția pe care a avut-o duminică la ceremonia de inaugurare a monumentului dedicat Monicăi Lovinescu și lui Virgil Ierunca poate fi considerată nepotrivită, dar a fost stârnită de prezența „inadecvată” a ministrului Culturii, Raluca Turcan, un „reprezentant al călăilor la inaugurarea unui monument dedicat celor care au luptat împotriva lor".
În discursul său, Raluca Turcan „a spus audienței cum a crescut ea cu Europa Liberă, a mai rostit, într-un limbaj de lemn, câteva banalități de context, după care a încheiat recunoscând că statul român nu a putut face un asemenea monument sau ceva de genul ăsta”, a descris Tudor Chirilă.
„De când a început discursul acestei doamne, am început să mă cam sufoc la gândul inadecvării absolute a prezenței și mai ales a discursului ei. Cum să ai tupeul să vorbești când tu reprezinți șleahta moștenitoare a comunismului, șleahta care a confiscat exact momentul eliberării României de comunism, transformând societatea noastră în terenul viran de valori morale pe care rătăcim azi? Cum să iei cuvântul, când ești beneficiarul direct al celor care i-au forțat în exil pe Monica Lovinescu și Virgil Ierunca?
Nu am putut să mă abțin și i-am strigat toate astea. Și am făcut asta pentru că mi s-ar fi părut mai grav să tac și să accept această abjectă formă de compromis, în care noi, cetățenii, victime ale schilodirii morale a României, suntem obligați să auzim discursul comemorativ al unui reprezentant al călăilor la inaugurarea unui monument dedicat celor care au luptat împotriva lor”, scrie Tudor Chirilă.
„Poate că urletul meu revoltat a stricat o ceremonie, doar oare nu asta am învățat de la Monica Lovinescu și Virgil Ierunca? Să nu renunțăm și să nu tăcem? Când era bine să mă revolt împotriva unei asemenea mizerii? Acasă, în propria intimitate?
Ce e mai grav, un strigăt de revoltă care întrerupe o ceremonie comemorativă sau tăcerea resemnată care consfințește pactul cu răul?”, a scris Tudor Chirilă, care a prezentat scuze celor din audiență care consideră că reacția lui a fost nepotrivită. „Eu cred că a fost momentul oportun”, conchide artistul.
Monumentul dedicat Monicăi Lovinescu (1923-2008) și lui Virgil Ierunca (1920–2006) a fost realizat de sculptorul Virgil Scripcariu, la inițiativa fundației Humanitas.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Raluca Turcan nu e vreo lumină a PNL sau a ministerului pe care, momentan, îl conduce. A fost în clanul PDL, o apropiată a Elenei Udrea. Alături de intelectualul Teodor Baconschi (antropolog religios, diplomat, teolog și politician, fost ministru de externe al României), ambii o ridicau în slăvi pe Udrea la toate sindrofiile PDL. Dna Turcan o numea "un veritabil Kill Bill al politicii românești". I se pot reproșa destule Ralucăi Turcan, inclusiv apropierea, interesată, de Băsescu, dar că ar "reprezenta șhleahta moștenitoare a comunismului", nu știu de unde a scos-o "eternul adolescent rebel Chirilă." Un actor mediocru, refugiat în showbiz, unde face pe măscăriciul ca jurat și instructor al Vocilor României.
Prin anii '90, cânta un text stupid cu multe vocale (specific Vamei Vechi), "Nu ne mai traaageeeți pe dreaaaptaaa!", adresat polițiștilor, care ne opreau din mers pentru orice banal motiv. Azi, nu ne mai trag pe dreapta. Drogații și alcoolicii au drum liber la volan.
Chirilă, un adolescent intârziat, care continuă să facă pe recalcitrantul, și la aproape 50 de ani, nu este, uneori, decât un stupid caraghios.