
Net Benkei
În nopțile când ceața coboară peste munții Japoniei și pădurile foșnesc ca niște liturghii uitate, bătrânii încă șoptesc povestea samuraiului Benkei, cu o voce joasă, parcă temându-se să nu trezească umbrele trecutului.
În Japonia secolului al XII-lea, pe fundalul războaielor pentru putere și al ascensiunii samurailor, nopțile coborau grele peste orașe, iar numele lui Benkei era rostit cu teamă și respect. Nu era privit ca un simplu om, ci ca o forță sălbatică, un demon în armură, o sabie fără milă. Legenda spune că s-a născut cu trăsături neobișnuite, cu colți de fiară și ochi tulburi. Crescut în liniștea mănăstirilor budiste, Benkei a părăsit templul nu ca un discipol, ci ca un tsunami de ură.
Benkei nu căuta onoare, ci supunere. Oriunde pășea, liniștea se destrăma în fâșii de groază, ca și cum noaptea însăși s-ar fi retras din calea lui. Nu provoca — devasta. Nu alegea — secera. Așezările rămâneau în urma lui ca niște piei jupuite de pe trupul lumii, iar podurile pe care le traversa erau spălate dimineața cu cenușă sărată și lacrimi amare. Săbiile pe care le strângea de la adversarii uciși nu erau trofee, ci mărturii mute ale unei cruzimi fără leac; fiecare lamă smulsă din mâna unui samurai era o sentință rostită în tăcere, nu o victorie.
Dar pe podul Gojo din Kyoto, într-o noapte fără lună, Benkei a întâlnit pentru prima oară rezistența — nu în zgomotul armelor, ci în tăcerea unui tânăr cu privirea ascuțită ca un cuțit: Yoshitsune, conducătorul clanului Minamoto și general în tumultul sfârșitului epocii Heian.
Înfrângerea nu l-a umanizat pe Benkei. S-a plecat, dar nu din respect, ci din instinctul prădătorului care știe când să muște și când să aștepte. A devenit o umbră implacabilă a lui Yoshitsune, o prezență care nu proteja, ci amenința, gata să sfâșie la un semn.
Sfârșitul său? Benkei a murit în picioare, nu ca un erou, ci ca un blestem care refuză să cadă. Trupul său, străpuns de săgeți, a rămas vertical — nu din loialitate, ci din încăpățânarea răului de a nu se lăsa îngropat. O statuie a groazei, o rană vie în memoria celor care au învățat că uneori cel mai mare dușman nu e moartea, ci ceea ce rămâne după ea.
Astăzi, Benkei are un avatar digital: Net Benkei (Netto Benkei, în japoneză – Net de la Internet, Benkei numele samuraiului celebru), simbolizând utilizatorul anonim care atacă agresiv pe internet, dar evită confruntarea în viața reală. Nu mai are nevoie de săbii sau poduri, ci doar de o conexiune, o tastatură tocită de ură și anonimatul oferit de ecran, de unde lansează insulte și calomnii de pe conturi false, protejat de armura invizibilă a pseudonimului.
Fenomenul e aproape poetic, dacă n-ar fi atât de toxic: în umbra anonimatului, oricine poate deveni un samurai de carton, un războinic cu tastatură, specialist în execuții morale la distanță. Dar față în față, același Benkei se topește ca o lumânare uitată pe altar — un mielușel cu privirea în podea, expert doar în fuga de răspundere.
Și totuși, în miezul acestui concept aparent nociv, există o fațetă firească, uneori chiar eliberatoare: nu toți pot vorbi deschis, față în față. Unii sunt prea timizi, sau se tem, iar alții sunt pur și simplu departe. Pentru ei, mediul digital devine un spațiu în care gândurile se pot așeza, unde ideile capătă claritate, coerență și curaj.
Atunci când distanța geografică face imposibilă prezența directă, platformele online oferă o alternativă legitimă de exprimare. Publicații digitale precum Republica, prin profesionalismul echipei editoriale, construiesc punți între oameni, dincolo de granițe și fusuri orare, permițând transmiterea unei perspective prin ceea ce rămâne cel mai uman instrument: cuvântul. Folosit cu onestitate și sens, acest mediu nu este o armă. Este o punte.
Cu toate acestea, ceea ce ar trebui să fie o agora digitală devine, în mâinile unora, un WC public infect, cu pereți virtuali acoperiți până la refuz de scrijelituri și inscripții obscene. Fiecare cuvânt aruncat la adăpostul anonimatului — o calomnie, o insultă, o „opinie” scuipată cu ură — rămâne acolo, gravat pe zidurile invizibile, ca niște mesaje murdare care provoacă greață numai când le citești.
Aceste urme nu se spală niciodată; persistă, expuse tuturor generațiilor viitoare, o moștenire toxică pe care o împărtășim, vrând-nevrând.
Odată, cuvântul era o sabie purtată cu onoare — trebuia să-l susții, să-l aperi, să-l rostești cu privirea în ochii celui de lângă tine. Astăzi, cuvintele sunt aruncate ca niște găleți de noroi pe pereți, iar cel care le varsă dispare în întuneric, fără să-i pese că lasă în urmă o mizerie greu de curățat. Urmele sale devin parte din patrimoniul digital colectiv — o pată întunecată, o rană deschisă pe pielea comună a lumii.
Victima? Uneori alege să tacă. Să nu dea apă la moară. „L-am redus la tăcere”, jubilează atunci Net Benkei, fără să priceapă că, în realitate, a mai pierdut o bătălie cu propria-i umbră.
Și totuși, nu întotdeauna victima rămâne în defensivă. Există și cazuri în care calomniatorul este demascat. M-a impresionat cât de ușor poate fi pătată o reputație într-un caz real dintr-un orășel japonez: un restaurant nou de sushi se deschisese, atrăgând clienți și atenție. La scurt timp, au început să apară comentarii anonime pe rețelele sociale: intoxicații alimentare, conflicte cu clienții, suspiciuni de igienă precară. Noul patron a sesizat poliția și a cerut în instanță identificarea IP-ului de la care porneau acuzațiile. Ce a urmat e aproape tragicomic: autorul era nimeni altul decât proprietarul unui restaurant rival, aflat la doar câteva străzi distanță. Comentariile proveneau din chiar locuința acestuia.
În mod normal, să lansezi astfel de acuzații implică asumare, curaj, probe.
În online însă, sub acoperirea unui pseudonim și cu un cont de unică folosință, poți arunca cu noroi fără să ți se vadă mâinile. Doar că uneori, adevărul găsește o cale să iasă la suprafață — chiar și din spatele unui router.
Și nu doar în Japonia se întâmplă astfel de lucruri. Calomnia digitală este un cancer global. În România, ca în orice altă societate conectată, găsim aceleași mecanisme de linșaj, aceeași sete de denigrare și aceeași lașitate a celor care scuipă din umbră. Internetul nu discriminează: oferă spațiu și celui care construiește, și celui care distruge. Diferența o face alegerea fiecăruia.
Crede și nu cerceta
Ne rătăcim adesea într-o capcană mai alunecoasă decât orice duel cu săbii: dogma „crede și nu cerceta”. O frază rostită cândva în șoaptă, prin biserici vechi, ce părea cheia către misterul divin. Astăzi, în era digitală, aceleași cuvinte s-au transformat într-un glonț otrăvit — o sabie cu două tăișuri, gata să deschidă minți sau să le închidă în întuneric.
De fiecare dată când renunți la filtrul propriu și la răbdarea de a verifica, fiecare pixel devine o potențială armă. Fără analiză, fără comparație, fără sursă, realitatea se topește într-o ceață densă, unde adevărul și ficțiunea se contopesc până la confuzie. Te afli captiv într-un decor de holograme, în care orice poveste poate deveni literă de lege, dacă este spusă cu suficientă siguranță.
În China, Marele Zid nu mai e zidit în piatră, ci în algoritmi invizibili. The Great Firewall nu ține afară invadatorii, ci ține închise mințile, controlează fluxul de informații, ridicând fortărețe nevăzute peste sute de milioane de utilizatori.
În Coreea de Nord, simplul fapt de a asculta un refren de K-pop (muzica pop din Coreea de Sud) poate aduce pedeapsa capitală.
Pericolul nu vine doar de la regimuri. Astăzi, conturile anonime, fermele de troli și valurile de fake news sunt noua armă de asediu — nu împotriva orașelor, ci împotriva conștiinței. Cele mai vulnerabile victime? Generațiile pentru care „știrea” era sinonim cu „adevărul”. Pentru ei, dacă s-a spus la televizor sau pe net, așa trebuie să fie. Uită să întrebe, uită să compare, uită să caute sursa.
Generația Z joacă alt joc: s-a născut cu degetul pe ecran și ochiul format pe bias. Se interesează de sursă, caută intenția, scanează fiecare pixel pentru urme de manipulare. Ei știu că, înainte să crezi, trebuie să întrebi. Nu pentru like-uri sau validare, ci pentru a înțelege cine e cu adevărat în spatele avatarului.
Dar, dincolo de ziduri, filtre și avataruri, rămâne o regulă simplă, uitată în iureșul digital: când auzi o informație, nu o înghiți pe nemestecate. Caută sursa, sapă după alte surse, compară argumentele, privește din mai multe unghiuri.
Cine vorbește? Ce urmărește? Ce câștigă dacă tu crezi? Ce prejudecăți ascunde? Ce interese pulsează în spatele cuvintelor?
Aleg cu grijă nu doar ce citesc, ci și pe cine las să-mi modeleze gândirea. Într-o lume în care fiecare pixel poate fi armă sau balsam, discernământul nu mai e opțional — este singurul scut real.
Ce au în comun cei care calomniază?
1. Nu au curajul confruntării directe
Există o specie aparte de Net Benkei – nu cel care iese la bătaie cu numele și chipul descoperit, ci cel care-și ascute cuvintele în umbra anonimatului. Sunt cei care calomniază din conturi false, fără să-și asume nici măcar o silabă din identitatea reală. Oameni slabi, incapabili de confruntare directă, care confundă libertatea de exprimare cu dreptul la insultă.
Net Benkei se întrupează în fiecare profil fals care lansează acuzații, în fiecare comentariu tăios scris fără responsabilitate, în fiecare troll care atacă fără să se arate. La adăpostul pseudonimului, devine un fel de războinic invizibil — dar fără onoare, fără argumente, fără rușine.
Un sondaj recent din Japonia arată proporțiile acestei fețe întunecate: 38,1% dintre atacurile la persoană pe forumuri vin de pe conturi anonime, 27,3% pe X (fostul Twitter), 6,3% pe Facebook, restul se risipesc pe alte platforme. Statistica nu minte: cu cât mai groasă masca, cu atât mai mult venin. Net Benkei prosperă în acest întuneric.
Ironia amară? Uneori, când ridici vălul, descoperi că acei „străini” care bârfesc din umbră sunt, de fapt, prieteni, colegi, oameni în care ai avut încredere, cu care ai împărtășit secrete. Oameni care, la adăpostul unui pseudonim, devin brusc curajoși – dar nu pentru dezbatere, nu pentru idei, ci pentru calomnie, pentru jignire, pentru un scuipat digital.
Net Benkei nu are nevoie de sabie, ci doar de o tastatură și un public. Atacă fără să riște nimic, se hrănește cu reacții, dispare când e confruntat. Dar în spatele lui, rănile sunt reale.
E adevărat, linia dintre exprimarea liberă și insultă este uneori subțire. Cel care scrie crede că-și exercită un drept. Cel care citește, însă, se simte rănit. Dar există o diferență fundamentală: dacă scrii cu numele și chipul tău, ești obligat la responsabilitate. Când scrii ceva, argumentul tău trebuie să stea în picioare, să fie logic, purtând greutatea adevărului. Când ești anonim, partea întunecată iese la suprafață — fără filtru, fără rușine, fără limite.
În esență, cine vorbește cu nume și chip, merită ascultat: își asumă, riscă, răspunde. Cine atacă din spatele unui pseudonim, fără chip și răspundere, merită doar tăcere. E ca și cum ai merge pe stradă și ai auzi o insultă aruncată în gol — te întorci și vezi doar o ceață de voci fără trup.
Principiul e simplu, vechi de când lumea: după faptă și răsplată. Poți scrie azi orice, la adăpostul anonimatului, dar fiecare cuvânt aruncat se va întoarce, mai devreme sau mai târziu, ca o umbră care nu iartă. Net Benkei e o creatură a întunericului digital — și, ca orice creatură a umbrelor, dispare când e luminată.
2. Nu își dau seama cât de mult rănesc
Totul începe și se sfârșește cu un cuvânt. „La început a fost Cuvântul...” — nu doar o frază biblică, ci o axă a realității: cuvintele pot naște lumi, pot vindeca, dar și distruge. În mâini greșite, Cuvântul devine o armă mai tăioasă decât orice sabie. Net Benkei, războinicul urii digitale, mânuiește cuvintele nu ca pe niște punți de dialog, ci ca instrumente de execuție. O calomnie sau o insultă aruncată din furie ori plictis poate lăsa răni adânci. Poate frânge inimi, stinge lumina din ochii unui om, transforma o viață în ruină. Cuvintele nu sunt doar sunete — sunt instrumente de creație sau de demolare, fiecare purtând o responsabilitate uriașă.
Nu contează dacă ai scris la nervi, în glumă sau din impuls — cel care citește nu uită. Limba e o sabie care taie chiar și când râzi, chiar și când crezi că nu contează. Bullying-ul începe cu glume, excluderi, porecle, gesturi mici care se adună până când cel vizat nu mai vede ieșire. Cei care au râs de alții în școală, azi scriu calomnii pe internet, fără să realizeze cât rănesc. Iar victimele, uneori, devin agresori digitali, născuți din durere, nu din răutate, crezând că răzbunarea vindecă. Dar nu vindecă nimic — perpetuează rana.
Aici intervine tatuajul digital. Ce scrii online nu mai dispare. Nu există radieră universală. Fiecare comentariu, insultă, calomnie devine parte din pielea ta digitală — un tatuaj pe care nu-l poți șterge. Net Benkei crede că e invizibil, dar internetul are memorie. Google, Bing, AI — memorează, indexează, păstrează. Ce ai scris azi, la nervi sau plictiseală, va apărea și peste ani, când nu te aștepți. Tatuajul digital nu se estompează: rămâne acolo, vizibil pentru copii, nepoți, viitori angajatori, oricine caută destul de adânc.
Iar efectul de turmă amplifică totul. Dacă un Net Benkei calomniază, ceilalți se simt îndreptățiți să facă la fel. Dacă unul traversează pe roșu, de ce să nu o faci și tu? Așa apar valurile de ură, radicalismul de tastatură, curajul de a fi monstru doar pentru că nu te vede nimeni. Dar dincolo de ecran sunt oameni care se tem să-și mai deschidă telefonul, oameni care-și văd viețile făcute praf, familii atacate, copii care nu înțeleg de ce lumea s-a întors împotriva lor. Obsesia distructivă a cuvântului poate fi fatală.
În Japonia, povestea Hanei Kimura a înghețat o națiune: tânără luptătoare, 22 de ani, doborâtă nu de adversari în ring, ci de o ploaie de cuvinte veninoase. Într-o dimineață de mai, Hana a ales să tacă pentru totdeauna, părăsind această lume, lăsând în urmă o întrebare fără răspuns: cât valorează o viață când o poți zdrobi cu un simplu comentariu?
Iar fenomenul nu se oprește la granițele Japoniei. Și alte țări — poate chiar a noastră — ascund în tăcere tragedii similare, prea adesea îngropate sub rușine, indiferență sau uitare. Vieți frânte nu în bătălii vizibile, ci în camere închise, în tăceri apăsătoare, în priviri rătăcite pe holuri de spital sau în dosare juridice prăfuite. Nu le știm pe toate. Poate nici nu vrem să le știm. Dar ele există — ca niște cicatrici colective pe care le ascundem sub discursuri despre „progres” și „civilizație”. Iar uneori, fără să știm, chiar noi suntem cei care au ținut lama în mână.
Cel mai trist e că Net Benkei nu-și dă seama cât rău poate face — până când e prea târziu. Dacă victima se sinucide sau îl dă în judecată, se grăbește să șteargă, să nege, să se spele pe mâini. Dar tatuajul digital rămâne.
3. Benkei se eliberează de stres
Toți purtăm povara stresului cotidian: șefi care urlă, colegi care mușcă din umbră, copii bolnavi, părinți care uită cine ești. Dar să-ți verși frustrarea jignind pe altul — să transformi durerea ta în venin pentru celălalt — e poate cea mai josnică formă de „terapie”. Uneori, Net Benkei, războinicul cu tastatură, nu caută adevărul sau dreptatea: caută doar o supapă. În loc să urle în pernă sau să plângă în liniște, lovește cuvinte ca pe niște săbii, crezând că asta îi va aduce alinare.
Există atâtea moduri de a-ți elibera mintea de stres: un film pe Netflix, o oră pe TikTok, o alergare pe malul apei, o bere cu prietenii, o plimbare fără țintă printre străini. Dar unii aleg să scrie calomnii, să arunce cu noroi. „Așa îi trebuie!” — își spun, ca și cum răul făcut altuia ar vindeca ceva în ei.
Psihologic, e vechea poveste: ura, ranchiuna, dorința de răzbunare, invidia, rivalitatea — toate se adună în inimă. Pe rețele sociale, fiecare vacanță exotică, meniu scump, zâmbet de superioritate postat devine o invitație la invidie. Unii privesc și simt că li se face rău: „De ce el și nu eu?” Reacția e aproape automată — să lovești, să murdărești, să cobori pe celălalt la nivelul tău. Net Benkei nu mai simte rușine, pentru că și-a pus o mască și a confundat-o cu sinele.
Răul făcut, dacă prinde la public, devine molipsitor. O calomnie virală, un comentariu tăios, o insultă care adună like-uri — toate devin spectacol. Ne uităm fascinați cum cade un politician, cum e linsat un artist, cum o vedetă e sfâșiată. E o arenă digitală, o reluare modernă a luptelor de gladiatori: sângele e înlocuit cu reputația, dar mulțimea urlă la fel de tare. Ne place să vedem suferința celuilalt, să simțim că, pentru o clipă, suntem deasupra lui. „Așa îi trebuie!” — mantra care ne dă iluzia superiorității.
Unii nu se opresc niciodată. Devine un sport, o obsesie: stalkeri digitali care schimbă conturi și identități doar ca să continue să lovească. Sunt Net Benkei care au uitat de ce luptă — tot ce știu e că nu pot să se oprească. E o relaxare bolnavă, o fugă de realitatea proprie, o bucurie toxică în suferința altuia.
Adevărul e că toți avem această pornire undeva în noi. Unii o țin în frâu, alții sunt duși de val. Important e să ne cunoaștem, să recunoaștem când suntem pe cale să devenim parte din mulțime, să nu ne lăsăm manipulați de instinctul de a răni. Tehnologia nu a inventat răutatea — doar a făcut-o mai vizibilă, mai rapidă, mai greu de șters. Iar ceea ce alegem să facem cu această forță e, în cele din urmă, singura diferență între civilizație și arenă.
Ce este de făcut? Cum devenim imuni?
E în natura umană.
Japonezii au o vorbă: mânia, lăcomia și prostia sunt cele mai toxice otrăvuri ale sufletului. Iar din reacția lor chimică se naște un reziduu aproape inevitabil — invidia. Nu întâmplător, calomnia înflorește tocmai acolo unde aceste forțe subterane clocotesc: când mânia caută răzbunare, când lăcomia vânează faimă sau profit, iar prostia caută cu disperare un vinovat pentru propria mediocritate.
Primul pas spre a te apăra? Nu e nici blocarea, nici contraatacul. Este înțelegerea. De ce jignește cineva? Ce gol acoperă? Ce frustrare nespusă se varsă în insulte? Poate fi o rană narcisică, o invidie nevindecată sau un simplu exces de stres cotidian. Poate fi un coleg care se simte eclipsat, un necunoscut care trăiește prin comparație sau un fost prieten care n-a știut să plece cu demnitate.
Dacă vezi sursa, rana nu mai pare atât de personală. Devine o proiecție, nu un atac. Și atunci durerea scade. Sau, cel puțin, nu te mai otrăvești.
Uneori, calomnia e împachetată cu fundă: „Îți spun asta pentru binele tău”, „Trebuie să știi adevărul”. Dar dacă ar fi vorba de adevăr, de ce ai alege masca în locul feței, anonimatul în locul curajului, insinuarea în locul dialogului direct?
Adevărul nu are nevoie de travestiuri. Dacă ai ceva de spus, spune-o cu nume, chip și argument. Altfel, dreptatea ta e doar un spectacol de umbre. Un Net Benkei al zilelor noastre — viteaz pe tastatură, invizibil în viață.
Unii invocă marile principii: libertatea, onoarea, datoria față de popor. Dar în numele cui vorbești dacă îți ascunzi numele? În slujba cui lupți dacă nu ieși la lumină? Nu poți cere transparență din întuneric.
Pe rețelele sociale, cele mai multe calomnii nu vin din convingeri, ci din sete. Setea de faimă: dacă vorbești despre cineva cunoscut, lumea ascultă. Dacă lovești dur, se adună și mai mulți. Fiecare vizualizare e o recompensă.
Setea de profit: dacă postezi un video viral cu acuzat, ai like-uri, share-uri, eventual monetizare. O minciună bună bate un adevăr banal.
Setea de putere: un nou-venit într-o instituție se simte dator să demoleze ce-a făcut predecesorul, să arate că el e începutul lumii. Ce a fost înainte era greșit, ce e acum e lumină — o formă de autoelogiu mascată în critică.
Și apoi, poate cea mai periculoasă: setea de răzbunare. Cel care a fost refuzat, respins, ignorat — vrea să „plătești”. Își face un cont-fantomă, scuipă o calomnie și dispare. Între timp, reputația ta începe să sângereze. M-a impresionat de câte ori am văzut oameni distruși nu de fapte, ci de cuvinte — și cât de ușor se poate fabrica o pată.
Prostia duce la invidie. Când faci ceva bun, cei care nu pot face la fel simt nevoia să murdărească. La școală, cel premiat e ținta glumelor proaste. În societate, cel care iese în față e înjurat. Gelozia e forma neputinței care nu știe cum să tacă.
Dar dacă privești cu ochii minții limpezi, vezi lucrurile mai clar: cuvintele care rănesc nu sunt despre tine, ci despre celălalt care suferă și nu știe cum să ceară ajutor. Adevărata otravă nu e în săgeată, ci în mâna care ține arcul.
Nu trebuie să iei asupra ta durerea altuia. Problema e alta: să-ți cercetezi propriul suflet. Dacă descoperi acolo urme de mânie, de dorință sau de ignoranță, privește-le ca pe niște nori care trec. Adevărata luptă nu e cu celălalt, ci cu umbrele din tine.
În această viață, poate nu apucăm să ne eliberăm de toate astea. Dar fiecare pas spre claritate e un pas spre pacea minții. Iar când nu mai răspunzi cu aceeași otravă, ci cu tăcerea înțelegerii, atunci suferința se oprește cu tine.
Tăcerea ca armură
Dacă iei calomnia prea în serios, riști să-ți lași viața și cariera ciuruite de cuvinte.
Și, paradoxal, cu cât suferi mai vizibil, cu atât calomniatorul jubilează mai tare — e fericirea măruntă a celui care vede că otrava lui prinde rădăcini. Ce putem face? Simplu: îl ignorăm. Blocarea și tăcerea sunt uneori cele mai sofisticate forme de autoapărare.
Când Net Benkei nu mai primește răspunsuri, când camera digitală a luptei rămâne goală, începe să se întrebe: „Pentru ce mă lupt eu? De ce nu mă ascultă nimeni?” Și atunci sabia sa de pixeli devine inofensivă.
Am citit o poveste veche, cu parfum asiatic, despre un bătrân înțelept și un tânăr arogant care îi arunca insulte. Discipolii întrebau:
— Maestre, chiar nu te rănesc vorbele astea?
Dar bătrânul, ca un lac liniștit, asculta doar. La un moment dat, tânărul și-a epuizat arsenalul de insulte, așteptând reacția. Într-un sfârșit, bătrânul a vorbit:
— De sărbători rudele te vizitează?
— Desigur, răspunse tânărul derutat de schimbarea subiectului.
— Și dacă refuză să guste din mâncarea ta, ce faci cu ea?
— Rămâne la mine.
Înțeleptul a zâmbit:
— Dacă îmi arunci cuvinte otrăvite, iar eu nu le primesc, cui rămân?
Tânărul a insistat:
— Eu mi-am spus părerea, chiar dacă tu nu reacționezi.
— Exact. Eu nu gust din ura ta, nu o primesc, nu o las să mă atingă. Dacă răspunzi la jignire cu jignire, la mânie cu mânie, ai acceptat otrava celuilalt.
Dar dacă nu te atingi de ea, nu te poate răni.
— Oricât te-aș jigni, tu nu îți ieși din fire niciodată?
— Lacul rămâne liniștit, chiar și când vântul suflă puternic. O minte tulbure vede realitatea distorsionată. Să răspunzi la ură cu ură este, până la urmă, o pierdere de vreme.
Tânărul a înțeles că adevărata putere nu stă în agresivitate, ci în refuzul răului — și a rămas să asculte în tăcere.
Ura ignorată, asemenea mâncării refuzate, nu dispare; rămâne pe masă, începe să se strice în sufletul celui ce a adus-o — otrava care, în cele din urmă, se întoarce și-l lovește pe Benkei acolo unde se așteaptă mai puțin.
Nu există filosof, om de știință, politician sau erou care să nu fi fost calomniat, atacat sau invidiat, indiferent de perioada sau locul unde a trăit. A fi iubit și respectat de toți este o iluzie naivă. Indiferent cât de convingătoare ar fi o credință, o ideologie sau o cauză, vor exista mereu atât susținători, cât și opozanți. Așa e firea lumii: echilibrul nu se naște din uniformitate, ci din contrast și diversitate.
Cei care-și găsesc tăria în convingeri își vor păstra drumul, în vreme ce alții riscă să se piardă în vuietul criticilor. Dacă vrei să admiri luna plină în toată splendoarea ei, lacul minții tale trebuie să rămână calm, nemișcat. Restul sunt doar valuri trecătoare.
Cuvintele care dor nu mă pot răni decât dacă le las să pătrundă. Sunt doar umbre jucându-se pe zidurile minții mele — iar drumul pe care aleg să pășesc îmi aparține. În fiecare zi, în fața mea se deschid două poteci: una pierdută în întunericul urii, cealaltă cufundată în pacea adâncă a sufletului.
Și undeva, la marginea acestor cărări, un Net Benkei își mai caută un adversar. Dar dacă nimeni nu-i mai răspunde, poate — într-o zi — va descoperi că adevărata luptă nu e cu ceilalți, ci cu propriile sale umbre.
Liniștea pe care o alegem astăzi poate fi începutul vindecării de mâine. Ce alegi să lași să-ți locuiască mintea: întunericul răzbunării sau lumina iertării? Răspunsul nu schimbă doar propria viață — ci și lumea din jur.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.