Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Un aprozar cât o minune sau de ce ne uităm unde nu trebuie când vorbim despre produsele românești

legume - getty

(Foto Guliver/Getty Images)

Ideea că un lanț de magazine va descătușa cumva agricultura românească și va oferi consumatorilor de la oraș produse ”curate” și ”fără e-uri” este prea greșită, ca să o comentăm pe larg. Ține de retorica ”străinii sunt răi”, retorică ce revine periodic, în funcție de necesitățile politice de moment.

Iată foarte pe scurt care sunt problemele și care ar fi măsura cu adevărat eficientă pentru a scoate produsele românești din anonimat.

Ca să faci o rețea națională de magazine de la zero, cu zero experiență și în scurt timp e o utopie mai mare decât să crezi că vom avea 1.500 de kilometri de autostradă în România (în următorul deceniu, să zicem). Înainte să vândă produse românești, aprozarele statului vor fi un tun imobiliar de prima clasă. Noile sedii se vor construi? Unde? Vor fi cumpărate? De la cine? Banii în schimb știm de unde vor veni – de la buget.

Ca să dai bani publici pe o rețea care vinde exclusiv produse românești înseamnă să intri în conflict cu legile competiției și vei primi rapid amenzi de la Bruxelles. Iar dacă lași criteriul național la o parte, devii practic un lanț de magazine, deloc diferit de cele deja active pe piață.

Apoi, ce te faci cu proiectele deja existente? Există cooperative ale fermierilor susținute de retaileri străini sau de autorități locale sau pur și simplu de fermieri care au știut cum să se organizeze. Ele livrează marfă românească către retailerii cu care au făcut contracte. Cum te apuci peste noapte să organizezi fermierii în cooperative de marketing, ca să poți să umpli galantarele aprozarelor? Îi faci pe cei care s-au organizat deja să rupă contractele cu vechii clienți? Îi ajuți pe alții să se organizeze? O idee bună, dar rezultatele le putem vedea peste mulți ani, când probabil că ideea aprozarelor nu va mai fi la modă.

Iar în privința siguranței alimentare, ea nu apare în mod natural, doar dacă oferi un spațiu de vânzare unor producatori – fie ei români sau străini. Ea este rezultatul respectării unor norme europene stricte, de la furcă la furculiță, norme pe care producătorii, distribuitorii și magazinele le respectă. Acolo unde sunt probleme, apar alertele europene, iar marfa este retrasă de la vânzare.  

Produsele românești, cu puține excepții, nu au elementele care să le permită să fie vândute cu valoare adăugată mai mare – singura soluție pe termen lung pentru agricultură și economia noastră în general. Prea puține produse agricole românești sunt înregistrate la Bruxelles ca produse traditionale cu denumire de origine. Fără o astfel de protecție, investitiile în branding nu au sens – oricine te poate copia și profita astfel de bugetul de publicitate. Și fără reclamă, nimeni nu este dispus să plătească pentru un produs pe care nu îl cunoaște. 

De aceea, în loc de aprozare, guvernul ar trebui să îi ajute pe fermieri să înregistreze să zicem 100 de produse tradiționale în următorii trei ani. Singura șansă reală a produselor noastre nu este să le cumpere în exclusivitate românii, ci să le cumpere străinii la prețuri avantajoase.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • nu avem nevoie de aprozar, ci de bunavointa. Mai gasesc producatori sau produse locale si la piata (da, sunt mici afaceristi ce iau de la tarani si aduc in piata). Mai merg si la tara, la mici ferme, sa iau legume, sun inainte, iau si cate o prietena sau si ele iau pt mine. Colegul meu de birou ce sta la tara mi-a propus sa aduca lactate de la vecini. Alt vecin a adus, de la un unchi/var/cumnat curcan si ratza. Si uite asa nu am mai mers la supermarket decat 2-3 ori pe an, la farmacie de cativa ani, la medic doar pt controlul anual si mangaiat pe crestet ca suntem bine.
    E o alegere.
    • Like 0
  • Apreciez articolul de fata. Problema de fond este ca noi tot luam de bun ce zice panglicarul asta de Dragnea. Singura parte interesanta din ceea ce zice acest individ tine de psihiatrie.
    Adica, omul este ticnit cu acte in regula care trebuie dat in grija unui spital specializat sau mai probabil un histrion ticalos ale carui vorbe sunt egale cu zero.
    Petarda cu aprozarele este o bazaconie din orice unghi te-ai uita la ea.
    Orice zice inidividul asta trebuie tratat cu "ignore" dar va rog nu uitati TICALOSIA celor care il sfatuiesc.
    Va rog sa nu-i uitati, pentru ca aceste javre o sa scoata capul imediat ce uitarea sa va asterne pe ultimii 3 ani.
    • Like 0
  • Chestia cu aprozarele pentru produse fara e-uri, asa cum a prezentat-o penalul nr. 1 al tarii, este simplista si prosteasca (pentru minti mici si pentru electoratul subdezvoltat mental marca PSD). Statul ar face bine sa investeasca in structuri de colectare si distributie a produselor romanesti, si chiar si in structuri de control al e-urilor. Ca nu toata rosia romaneasca e lipsita de e-uri, ba chiar sunt unele cu e-uri in exces.
    • Like 3
  • Al Lui Al Lui check icon
    De "Aprozar" are nevoie doar Dragnea si PSD-ul pentru a-si "incalzi" electoratul fidel, ce depaseste astazi varsta de 65+ si identifica in spusele "conducatorului iubit," perioada pierduta a tineretii lor. Agricultura romaneasca, are astazi nevoie cu adevarat de o Bursa agricola, unde cererea de produse agricole sa se intalneasca cu oferta reala a producatorului, fara interventia paguboasa a binisnitarilor care stabilesc astazi preturile, net in defavoarea celor care muncesc in agricultura. Dragnea nu este interesat de aceasta realitate, desi este si el un mare producator agricol, pentru ca, spre deosebire de altii, el are asigurata desfacerea produselor proprii la preturi mai mult decat competitive stabilite prin reteaua lui subterana de influienta.
    • Like 0
  • Dorin check icon
    O vrăjeală marca penalilor Dragnea& Valcov .Praf in ochii electoratului PSD . Evident că nu va merge ,e o prostie comunistoidă.Noi locuri de muncă pt neamuri ,rude ,curve,amante și prieteni.
    • Like 2
    • @ Dorin
      Al Lui Al Lui check icon
      Corect, praf in ochii electoratului PSD ! O astfel de retea de magazine, presupune un timp indelungat de infiintare, incheierea contractelor cu producatorii si angajarea personalului (nu poate functiona doar cu relatii personale-astia nu vand la taraba ! ) . Oamenii acestia, vorbesc doar pentru propriul electorat, mare amator de RTV si A3, dispusi sa creada orice minciuna PSD-ista.
      • Like 0
  • Orice întreprindere are plusurile și minusurile ei. Argumentul potrivit căruia legumele și fructele românești nu se vând în rețelele vânzătorilor străini pe motiv de lipsă „marcă înregistrată” este incongruentă cu realitatea pentru că nu am văzut în magazine legume și fructe poloneze, turcești, olandeze sau de aiurea înregistrate la Bruxelles ca produse tradiționale cu denumire de origine. Modalitatea de implementare a rețelei de colectare și distribuție a legumelor și fructelor producătorilor români poate fi pusă în discuție în sensul dacă aceasta va fi integral capitalizată de stat sau în parteneriat public privat. Oricum o astfel de rețea are beneficiul că va asigura o mai bună fiscalizare a acestui proces, având în vedere că numitele cooperative ale fermierilor reprezintă o pondere mică în totalul comerțului de profil.
    • Like 1
    • @ Voicu Nicolae
      Sunt de acord cu dumneavoastră că pentru fructe și legume este nevoie de o structuri de colectare, sortare si ambalare care lipsesc acum în multe zone. Iar statul ar fi putut sa se implice de mult in acest domeniu. Aceasta structura nu are insa legatura neaparat cu o retea de magazine ale statului. Sunt doua lucruri diferite. Pe de altă parte, valorificarea produselor agricole cu marja ridicatănu se poate face fără mărci de calitate, de origine etc.
      • Like 2
    • @ Voicu Nicolae
      Alien check icon
      Lipsa marcii inregistrate nu se refera la legume ci la produsele cu valoare adaugata mai mare.
      Eu nu traiesc in Romania insa putinele produse romanesti cu marca inregistrata sunt disponibile la preturi destul de "occidentale" in lanturile de supermarketuri. Marca inregistrata, "produs de origine controlata" si alte vrajeli de genul asta clar ajuta daca nu vrei sa vinzi doar produse generice la preturi de nimic.
      • Like 0
    • @ Alien
      Ca in mai toate domeniile, reclama e sufletul comertului
      • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult