Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

„A fi manager este mai mult despre ceilalți, despre a-i susține ca să-și găsească soluțiile”. Republica antreprenorilor

Cristina Dalea si Ioana Marcusanu

Prima experiență ca manager poate surveni pentru că cineva a văzut la tine un potențial de care tu nu ești conștient. Te simți flatat și accepți fără să anticipezi că te vei confrunta, cel mai probabil și foarte curând, cu sindromul impostorului. Mai ales dacă ești tânăr. Și pentru că trebuie să confirmi, vei munci mult. Până la burnout. Pentru că tu ești expertul și ai nevoie să deții controlul. Nu ai avut timp să înțelegi ce înseamnă să delegi și să-ți asumi că ai devenit șeful celor care până mai ieri ți-au fost colegi.

Și nici dacă obiectivul tău a fost dintotdeauna să conduci o echipă, și nu ești luat prin surprindere, nu-ți va fi mai ușor să faci trecerea de la expert la manager. Pentru că așa cum spun și specialiștii, un manager nu se naște, se crește. Și chiar și atunci când ești în plin proces de creștere, va trebui să înveți să gestionezi sentimentul de singurătate care însoțește, de obicei, acest rol într-o companie.

Cristina Dalea a trăit experiența de a fi numită manager fără să știe exact ce înseamnă asta. Au trecut mai bine de 15 ani de atunci, timp în care a condus echipe locale și globale în mai multe companii, iar acum și-a propus să vină în ajutorul managerilor aflați la început de drum, dar și a celor care nu și-au găsit încă o cale, și în 2022 a fondat comunitatea de management IM Ready împreună cu Ioana Mărcușanu.

„Am pornit de la a nu ști nimic și mi s-a oferit o șansă de a-mi forma un stil de leadership, care nu a fost cel mai bun de la început, dar am crescut cu fiecare oportunitate pe care am avut-o. Foarte mult timp m-am confruntat cu nevoia de control absolut și de a ști tot. Cred cu tărie că mai întâi trebuie să crești ca om și abia apoi te poți dezvolta ca lider. Acesta este motivul pentru care ne-am propus să-i sprijinim pe managerii la început de drum și pe cei din middle management, adică pe cei cu care nu prea se lucrează, de obicei. Sunt aruncați în niște roluri și încearcă să se descurce cum pot ei mai bine, dar fac asta cu un impact mare asupra oamenilor cu care lucrează”, spune Cristina.

Cele mai mari provocări pentru un manager la început de drum

Chiar dacă managerii nu se nasc, există câteva calități intrinseci care îți pot deschide această cale. Pentru cel care a văzut potențialul Cristinei, a contat faptul că deși a întârziat la interviul de angajare, a avut curajul să intre, să-și ceară scuze și să întrebe dacă mai poate intra. La rândul său, atunci când a trebuit să recruteze manageri, Cristina a căutat în special oameni cărora să le pese de alți oameni, o calitate pe care o poți avea, dar pe care, în egală măsură, o poți învăța atât timp cât ești conștient și evoluezi ca om. 

„A fi manager este mai mult despre ceilalți, despre a-i susține ca să-și găsească soluțiile. E un proces de maturizare și de expunere. Trebuie să experimentezi acest rol, să vezi dacă ți se potrivește, ce ai învățat. Pentru unii poate fi prea mult într-un anumit moment. Dar peste o anumită perioadă, e posibil să reușească. Ca lider este important să te cunoști întâi pe tine, să vezi cu ce credințe vii în cadrul organizației, pentru că ele vor influența foarte mult dinamica din echipă”, spune Cristina.

Una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă un manager la prima experiență de acest gen este motivarea și păstrarea angajaților.

„Impactul pe care managerul îl are asupra echipei este mai mare decât ne putem închipui. Pentru că el poate fi asociat cu figura părintească, cu autoritatea, și fiecare dintre noi are anumite credințe și modalități de a se raporta la această autoritate. Dacă managerul nu știe să se raporteze la membrii echipei, poate să le afecteze încrederea în sine, mai ales dacă sunt la început de carieră. Nu reușim să-i motivăm pe ceilalți pentru că ne e mai confortabil rolul de expert și ne vine mai la îndemnă critica decât ne vine aprecierea, pe care nici noi, la rândul nostru nu am primit-o. În plus, este un fel de putere de care ai nevoie, doar că această putere nu trebuie luată din relația cu ceilalți, ci construită în interior. 

Și atunci trebuie să facem un efort conștient și constant, nu o dată pe lună sau la final de an, și să le spunem celor din echipă că au făcut treabă bună ori de câte ori observăm acest lucru. Pe de altă parte, e necesar să-i punem în situații în care să-și construiască încrederea de sine, să vadă că pot singuri”, mai spune Cristina.

În opinia ei, alte două mari provocări pentru liderii începători este gestionarea trecerii de la expert la manager, un proces în cadrul căruia ar trebui să accesezi informații care să-ți ofere un fundament al acestui rol, precum și stress management, pentru că există tendința să ajungi în burnout din cauza suprasolicitării. 

Ca manager nu trebuie să devii alt om, e suficient să descoperi cine ești deja

Cristina spune că managerii la început de drum sunt într-un „survival mode” și consideră nu au timp de traininguri, chiar dacă asta i-ar ajuta. În lipsa unui mentor care să îi încurajeze să facă un pas în spate ca să vadă și să reflecteze asupra imaginii de ansamblu, aceștia ar trebui să studieze pe cont propriu sau, și mai bine, să urmeze programe de leadership experiențial, unde se pune în practică ce găsești în cărți.

„Soluțiile la principalele probleme cu care se confruntă managerii vin, în primul rând, din partea de autocunoaștere, de conștientizare a resurselor pe care le au și care trebuie doar accesate. Nu trebuie să construim nimic, nu trebuie să devenim altcineva decât suntem. Trebuie doar să conștientizăm cine suntem și cum să ne folosim mai bine resursele. Noi avem un concept în IM Ready se numește inteligență managerială și pe care l-am definit prin trei piloni: relația cu sine, relația cu echipa și relația cu business-ul.

Descoperirea resurselor este foarte importantă ca să înveți cum poți să motivezi echipa. Ce poți să faci, de cele mai multe ori, nu ține de bani. Este și despre bani, dar de multe ori este despre a vedea ce îl motivează: vrea să dezvolte, vrea să lucreze pe project management, e motivat de atmosfera din echipă.

Apoi, dacă ești la început de drum, trebuie să înțelegi ce înseamnă management, leadership, din cărți sau workshopuri. Trebuie să înțelegi, de exemplu, că leadershipul se aplică situațional. Asta înseamnă că nu folosești același discurs sau gestionezi toți oamenii din echipă la fel.

La fel de important e să înțelegi că ești parte dintr-o organizație cu obiecte mai mari, că lucrezi cu mai multe departamente. Multe dintre frustrările și provocările care apar vin din relațiile cu celelalte departamente. Și asta se întâmplă pentru că se intră în competiție și nu în colaborare. Un manager trebuie să înțeleagă rolul departamentului în care lucrează și cum se poate conecta cu celelalte pentru atingerea obiectivului comun profesional, dar și personal. Pentru că toți vrem să ne simțim bine la serviciu și să avem o atmosferă plăcută”, spune Cristina.

Managerilor care joacă de suficient de mult timp acest rol încât au ajuns să simtă singurătatea pe care o aduce, Cristina recomandă conectarea cu alți manageri din companie sau din cadrul unor comunități mai mari, unde să se simtă înțeleși și unde pot împărtăși experiențe care să-i ajute să estompeze acest sentiment pe care nu îl pot evita.

Cei care au urmat programul IM Ready până acum sunt atât manageri care au venit din propria inițiativă, dar și manageri trimiși de companii. Este un aspect important cu impact asupra gradului de motivație.

„Ar ajuta ca înainte ca oamenii să fie trimiși la un program ca al nostru, în cadrul companiei să fie înțeleasă motivația lor. Să le fie identificate nevoile și să li se propună un program pe care ei să-l accepte și în care să aibă încredere că îi pot ajuta. Pentru că motivația face diferența. Lucrurile nu se întâmplă dacă nu ești conectat la ce se întâmplă acolo. (...)

Am văzut oameni motivați să învețe indiferent de vârsta, dar și oameni cărora li se părea obositoare ideea de învățare continuă și nu vedeau sensul. Din punctul lor de vedere era suficient că își făceau treaba compusă din diverse task-uri, și care nu avea legătură cu modul în care ești într-o relație cu ceilalți, ce transmiți, ce inspiri”, spune Cristina.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Viziune, curaj, răbdare, flexibilitate, perseverență, dar în primul rând motivație. Cu cât motivația e mai puternica, cu atât ai mai multe resurse să duci tot ceea ce va presupune un nou început cu toate provocările lui.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Curajul de a renunța la un job ce pare sigur și confortabil pentru a te avântă în necunoscut. Abilitatea de a gestiona complexitatea, cel puțin pentru început, în contextul în care dacă nu îți permiți să externalizezi mai multe servicii și roluri, vei face de toate. Răbdarea de a cunoaște și gestiona birocrația românească și de a găsi furnizorii potriviți și de încredere. Abilitatea de a face networking. În Romania funcționam mult după principiul stiu eu pe cineva care știe pe cineva, am cumpărat eu de la cineva și am avut o super experiență etc. Daca ai un network bun, atunci când începi un business, te va ajuta foarte mult în a avea un start mai rapid.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Da, însă pentru scurt timp pentru că îmi aduc aminte de ceea ce m-a motivat să pornesc la drum. Expresia care mă caracterizează este ”there is always a way”. Voi găsi întotdeauna o cale. Cumva acesta “înverșunare” m-a călăuzit și în cei 15 ani de leadership.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? De fiecare dată când primesc feedback de la clienții care au participat la programele noastre de leadership, la workshopurile experientiale sau cu care facem coaching sau mentoring unu la unu sau de grup.

Ce este antreprenorul? O persoana care are una sau mai multe idei de business și face demersurile necesare să le valorifice. Pentru mine a fi antreprenor înseamnă să fii mai întâi om și apoi să faci lucrurile cu responsabilitate fața de cei din echipă, de clienți, de furnizori, de toți oamenii cu care interactionezi. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult