Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

„Când m-am trezit cu o bursă de 700 de lei, m-am dus în primul mall și i-am cheltuit pe toți”. Trei tineri aduc pe Tik Tok și Instagram conținut care îi ajută pe elevi si studenți să aibă grijă de ei înșiși. Dăm credit educației

Strigăt pentru educație

Este adevărat că pilulele contraceptive îngrașă? E bine să faci sport în timpul menstruației? De câte ori pe an poți folosi pilula de a doua zi? De ce consumă tinerii droguri? Ce se întâmplă cu creierul când intri pe social media? De unde vine pofta de dulce? De ce să faci voluntariat? Cum gestionăm înfrângerile? Ce trebuie să știi înainte de a face un credit? Care este diferența dintre un card de debit și unul de credit? Ai auzit de regula 20/30/50? Dar de tehnica Pomodoro?

La aceste întrebări și la multe altele care vin din sfera educației sexuale, a celei financiare, nutriționale sau a dezvoltării personale, Mădălina Luca, Iulia Manole și Claudiu Margină oferă răspunsuri avizate cu ajutorul specialiștilor la care apelează. Le distribuie în mediul în care tinerii își petrec cel mai mult timp, în formatele lor preferate. Adică pe TikTok și Instagram, sub formă de reel-uri, story-uri sau carusel. Proiectul se numește Strigăt pentru Educație și a fost inițiat de Claudiu pe vremea când elev de liceu, prin intermediul unei paginii de Facebook, care a ajuns să aibă 20.000 de urmăritori. Conceptul s-a modificat semnificativ de atunci și chiar dacă materialele sunt distribuite prin intermediul celor mai populare platforme de social media, obiectivul este de a ajunge și a avea impact și mai mare în offline. Asta își doresc prin programul „Dirigenția altfel”, cu care vor să ajungă mai întâi în școlile din zonele defavorizate. Acolo unde este cea mai mare nevoie de informație și educație. 

 În 2023, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români sau ale unor ONG-uri și care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare- indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial care este realizat în parteneriat cu Banca Transilvania, pe parcursul întregului an 2023.

„Ne-am fi dorit să aflăm mai multe lucruri concrete din mai multe arii atunci când eram elevi”

Inițiativa tinerilor vine pe de o parte din frustrarea de a nu fi învățat suficient de multe lucruri despre viața reală de la școală, de care s-au lovit ulterior, iar pe de altă parte din faptul că tinerilor din ziua de astăzi le este greu să navigheze în marea de informații disponibile pe internet și să distingă între ce este real și ce este „fake”.

„Ne-am fi dorit să aflăm mai multe lucruri concrete din mai multe arii atunci când eram elevi. De exemplu, mi-aș dorit să învăț mai multe despre bani. Când am ajuns la facultate și m-am trezit cu o bursă de 700 de lei, m-am dus în primul mall și i-am cheltuit pe toți. Mi-aș fi dorit să aflu mai multe din zona sexuală, pe care oamenii o privesc încă cu foarte multă reticență. Inițiativa noastră vine în completarea a ceea ce se face la școală. Noi venim cu acele informații pe care adolescenții, tinerii nu le aud la școală. În plus, pe internet sunt foarte multe informații venite de la diverși oameni, despre care nu știi ce pregătire au. De aceea, în proiectele pe care le facem și în conținutul pe care îl creăm colaborăm cu experți, ginecolog, nutriționist, oameni cu studii economice, care au un fundament în spate atunci când abordează un subiect”, explică Mădălina.  

Tânăra de 26 de ani a urmat două facultăți în paralel - Drept și Economie, iar când le-a absolvit a decis ca timp de un an să se ocupe de resuscitarea proiectului Strigăt pentru Educație. Astfel a prins gustul marketingului online, iar ulterior și-a deschis împreună cu Claudiu propria agenție. Iar asta a fost de bun augur și pentru ONG-ul lor, pentru că multe dintre companiile care colaborează cu ei, fac sponsorizări care îi ajută să-și ducă planurile mai departe.

„Tinerii rezonează cel mai mult cu partea de educație sexuală și financiară”

Noul proiect a fost lansat în 2020. Astăzi, pe TikTok are aproape 20.000 de următori, iar pe Instagam peste 13.000. Pe Facebook și pe YouTube, acolo unde materialele video sunt postate integral, cifrele sunt mai modeste, pentru că este o altă este un alt tip de audiență.

„Statisticile arată că tinerii rezonează cel mai mult cu partea de educație sexuală și educație financiară. Dar lucruri concrete despre cum să economisești sau ce să faci înainte să mergi la cumpărături. O surpriză pentru noi a fost feedback-ul la abordarea unor teme legate de zona juridică. La ce vârstă poți să te angajezi, dacă e obligatoriu să-ți schimbi numele dacă te căsătorești sau dacă profesorul te poate da afară din clasă, de exemplu. Trebuie doar să le explici pe înțelesul lor. Contrar a ceea ce auzim, tinerii își doresc să învețe lucruri”, spune Mădălina. 

Uneori se creează conținut la cerere, pe baza solicitărilor care vin din partea următorilor. Mădălina spune că unul dintre cele mai importante aspecte ale acestui proiect este că informațiile vin de la specialiști, care nu își exprimă părerea personală, ci oferă informații certe din zona de expertiză din care vin.  

Strigăt pentru Educație, în care sunt implicați și mulți voluntari, și-a propus să se facă auzit și să aibă impact și în offline, prin intermediul unor evenimente sau campanii pe care le organizează. De exemplu, „Dăruiește educație” este o campanie prin care membrii comunității aleg să răspundă unei scrisori venite de la un copil dintr-o zonă defavorizată, să-i ofere acele lucruri de care are nevoie în pragul sărbătorilor de iarnă, și care anul acesta se află la a doua ediție.

Dirigenție altfel

Planurile sunt însă mult mai abițioase. Mădălina și ceilalți doi co-fondatori vor să-i ducă pe specialiștii cu care colaborează în cât mai multe școli din zonele rurale.

„Proiectul nu este încă gata, dar lucrăm la el. Vom începe cu școli din Muntenia, pentru că sunt mai aproape și ne este mai ușor. Ne-am propus ca specialiștii noștri să ajungă să vorbească cu elevii fie fizic, fie online. În special în zonele rurale, unde nu există nici atât de multă informație, și nici tehnologie. Indiferent de variantă, reprezentanțiiai Strigăt pentru Educația vor fi acolo pentru asigura componenta de interacțiune pe care ne-o dorim. Ceea ce este foarte important e că aceste întâlniri sunt gândite într-o serie. Adică nu va fi o singură întâlnire și gata”, a explicat Mădălina, încrezătoare că lucrurile vor ieși așa cum și-au propus.

Nici ea, nici Claudiu nu s-au gândit niciodată să plece din țară. E de părere că dacă muncești și știi ce îți dorești, e imposibil să nu reușești, mai ales că într-o țară în curs de dezvoltare ca România apar mai multe oportunități. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult