Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Benjamin Davies, CCL: Este mult mai ușor să-i înveți pe copii să treacă un examen decât să le dezvolți abilități prin care să învețe singuri, să colaboreze și să conștientizeze că pot avea un impact în lume. Dăm credit educației

Benjamin Davies

Ce înseamnă cu adevărat educația, care este sau care ar trebui să fie scopul ei în prezent? Educația este despre umanitate și despre pregătirea următoarei generații de oameni care să prospere pe această planetă, să aibă grijă de ea și să aibă grijă unii de ceilalți, crede Benjamin Davies, directorul Colina Center Learning (CCL) din Cluj. Viitorul însă nu poate fi imaginat decât în mică măsură, și atunci care sunt abilitățile de care vor avea nevoie copiii noștri pentru a trăi în lumea de mâine și cum poate școala să le dezvolte?

După ce la sfârșitul facultății a călătorit prin lume trei ani, pentru că deși era educat, nu se simțea pregătit să-și clădească o viață, a predat matematică la două școli din Londra, apoi la Beijing, și a condus St. Andrews Scott School din Buenos Aires, cea mai veche școală britanică din America de Sud, Benjamin Davies s-a mutat lângă Cluj pentru a răspunde acestei întrebări și a-și atinge scopul personal de a face educație cu sens. Și l-a stabilit după ce, în calitate de șef al catedrei de matematică la o școală dintr-un cartier sărac al Londrei, a reușit în mai puțin de 2 ani să ridice procentul de promovare la examenele naționale de la 40 la 75%, dar asta nu i-a adus nicio satisfacție. A simțit că timpul în care i-a învățat pe elevi cum să treacă un test ar fi putut fi folosit pentru a face ceva mai semnificativ pentru ei. Pentru că mai multă matematică nu știau. 

În 2023, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare- indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial care este realizat în parteneriat cu Banca Transilvania, pe parcursul întregului an 2023.

„Unul dintre colegii mei mi-a trimis manifestul Colina Learning Center și mi-a spus că ar trebui să-l citesc pentru că pe el l-a făcut să se gândească la energia mea. Și, într-adevăr, m-am simțit foarte inspirat și i-am contactat să-i întreb cum fac toate acele lucruri. Nu le făceau încă și mi-au propus mie acest lucru. Reacția mea inițială a fost să refuz pentru că avem un job de vis, dar apoi mi-am dat seama că în Argentina, chiar dacă obținusem sprijin să fac schimbări, nu voi fi susținut așa cum aș fi la Colina. Într-o școală care există deja, nu poți pune sub semnul întrebării structurile de bază și sistemele pe care este construită și care sunt destul de învechite.

Școlile nu s-au schimbat prea mult în ultimul timp și toată lumea vorbește despre asta. Ele au fost concepute pentru conformare și îndoctrinare, pentru a-i face pe copii să se potrivească în sistemul de care societatea avea nevoie, fie că asta înseamnă să lucreze în fabrici sau să apere Imperiul Britanic. Acum directori și profesori ca mine din întreaga lume încearcă să folosească școlile pentru a-i pregăti pe copii pentru o lume complexă, să-i vadă pe copii ca pe niște persoane unice și să personalizeze învățarea”, spune Benjanim, care a acceptat o oportunitate ce poate apărea o singură dată în viață și a coordonat dezvoltarea curriculumului pentru prima școală Expeditionary Learning din România. 

Să fii stăpân pe trei domenii: tu, ceilalți și lumea care te înconjoară

Imaginea pe care obținem imaginându-ne viitorul este destul de palidă. Știm că va exista tot mai multă tehnologie, care va deveni din ce în ce mai complexă, și că ne vom confrunta cu tot mai multe probleme care vor avea nevoie de colaborare la nivel global pentru a fi rezolvate. Iar în acest context, ce înseamnă să fii pregătit pentru viitor?

„Trebuie să stăpânești trei domenii. Domeniul tău interior, care înseamnă că ești bine cu tine și conștient de propria persoană, că ai stimă de sine și încredere în capacitatea ta de a putea învăța lucruri noi în mod independent. Domeniul celorlați, care presupune că poți construi și menține relații de bună calitate și conștientiza că nu poți obține lucruri pe cont propriu și că e nevoie să colaborezi. Și domeniul exterior, care înseamnă să îți dai seama că poți poți avea un scop și să conștientizezi că deja poți avea un impact asupra vieții tale și a celorlalți. Dacă ai aceste trei lucruri, ești destul de bine pregătit pentru orice. Sunt acele lucruri pe care mi-aș fi dorit să le am când am terminat facultatea și pe care le-am învățat de-a lungul vieții”, spune Benjamin Davies.

Pentru dobândirea abilităților circumscrise fiecărui domeniu, materiile clasice au fost înlocuite cu teme formulate sub forma unor întrebări în baza cărora profesorii deveniți designeri de contexte de învățare, să vină cu răspunsuri formulate sub forma unor experiențe.

„Prin aceste teme, pe care le numim expediții de învățare, dezvoltăm în mod explicit abilități legate de învățare, autonomie, concentrare, autoreglare, mindset de creștere, colaborare, empatie, comunicare, construire de relații, gândire critică, creativitate. Lucrăm și la calcule și alfabetizare și atragem și zone mai tradiționale ale curriculumului în funcție de teme. (…) Este mult mai ușor să-I înveți pe copii să treacă un examen decât toate aceste abilități”, spune Davies.

Anul trecut, anul școlar a fost structurat pe baza a cinci întrebări călăuzitoare: De ce au nevoie ființele umane pentru a supraviețui?, Cum este în alte țări?, Cum mă exprim prin artă?, Ce este o comoară? și De ce este nevoie pentru a deveni olimpic?

„Am început anul explorând de ce au nevoie ființele umane pentru a supraviețui în sălbăticie. Iar asta a adus multă știință cu adevărat interesantă și multe activități în aer liber. Copiii au învățat despre ciupercile otrăvitoare și fructele de pădure, au învățat să-și construiască adăposturi folosind elemente de matematică și geometrie, au învățat să filtreze apa, să facă un foc și să gătească la el. Am explorat cum este în alte țări făcând haine din zonele care i-au interesat, mâncare, ghiduri de călătorie, tema care s-a finalizat cu un târg la care au participat părinții. Pentru expediția despre artă am mers în atelierele artiștilor din satele din apropiere și ei au venit la noi, iar copiii au învățat despre medii diferite de artă. La întrebarea `Ce este o comoară?’ am plecat de la partea epică, cu pirați, legende și povești, și am mers pe ideea de comoară interioară, familie și relațiile tale. Copiii i-au intervievat pe săteni care le-au spus legende și apoi au scris chiar ei una. La final s-a organizat o vânătoare de comori la care au participat și părinții. Ultima temă s-a bazat pe foarte mult sport și nutriție. Apoi ei au organizat Sports Day pentru final”, a explicat Davies, precizând că fiecare expediție se termină cu un eveniment la care participă toți părinții, care de altfel sunt implicați și în alte tipuri de activități, și unde copiii prezintă proiectele la care au lucrat.

Tehnologia a schimbat totul. Pentru aproape orice îți poți imagina, există un curs online

Anul școlar 2023-2024, va începe la Colina cu 40 de elevi, după ce, în primul an, 2021-2022, au fost numai 16. Davies consideră că ritmul de creștere este unul optim pentru o școală unde există multă inovație. Copiii nu sunt organizați pe clase, ci pe echipaje, iar diferența de vârstă dintre ei este de 2 ani. Directorul Colina spune că această organizare se va menține și pe măsură ce vor deschide gimnaziul, iar explicația este simplă: copiii învață unii de la alții, de la egal la egal, iar aceasta este una dintre cele mai eficiente modalități de a dobândi și fixa cunoștințe.

„Problema pe care o are acum educația este că, deși ne-am dat seama că e nevoie să învățăm alte lucruri pentru a fi pregătiți pentru viață, nu vrem să renunțăm la lucrurile vechi. Motiv pentru care la vechea mea școală s-au introdus tot mai multe lucruri, dar timpul este același. Însă la Colina nu vom proceda așa. Vom fi curajoși și asta le explicăm și părinților, pentru că trebuie să înțeleagă că sunt lucruri pe care copiii lor nu le vor face și care se fac în alte școli, pentru că timpul este același și trebuie să renunțăm la ceva”, a spus Davies.

Cu toate acestea, pe măsură ce cresc, copiii trebuie pregătiți și pentru susținerea unor examene și obținerea unei diplome de bacalaureat. Directorul Colina se bazează pe experiența sa și pe metodele pe care le-a văzut implementate pentru a aborda acest aspect.

„În liceu vom oferi programa britanică sau orice alt curriculum își doresc familiile. Pentru că suntem în lumea reală și trebuie să-i pregătim. Experiența mea din Londra mi-a arătat că susținerea unui examen este una dintre cel mai ușor de predat abilități. Metodologia acceptată în școli este că eu sunt profesor, eu dețin cunoștințele și ți le transmit ție. Dar tehnologia a schimbat totul și acum, pentru aproape orice îți poți imagina, există un curs online foarte bun. Și am avut o experiență în Argentina care mă face să cred că vom lucra cu aceste cursuri în moduri noi și inovatoare.

Este un algoritm prin care elevii pot învăța în grupuri și care a fost testat. Grupul era format din 6-8 persoane și toți aveau propriul dispozitiv și urmăreau cursul în ritmul lor. Și existau trei reguli. Dacă te blocai puteai să-l întrebi pe cel din dreapta ta. Dacă nu te putea ajuta, puteai să întrebi toată masa, și numai în cazul în care primeai nici așa ajutor, te puteai adresa profesorului, expertului. Rezultatele obținute au fost foarte bune.

Și asta vom face și noi, gradual. Deja am început să lucrăm așa în ciclul primar. În ciclul gimnazial, vor face asta 40% din timp, 40% vor continua cu expedițiile de învățare, iar în restul de 20% din timp va fi dedicat unor activități de întâlnire și conectare cu membrii echipajului din care fac parte, și de coaching, care înseamnă stabilire de obiective, planuri de învățare și verificare.

Credem că elevii se vor putea pregăti singuri, cu ajutor din partea profesorilor și a unor cursuri bine organizate”, a explicat Davies.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult