Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

„Curierii nu își doreau, la început, să conducă mașini electrice. Acum, 95% dintre ei nu ar mai reveni la cele clasice”. CEO Sameday: Avem curieri care au atins o autonomie de 245 de kilometri. Sunt multe avantaje pe care le oferă mașinile electrice. Podcast - România Sustenabilă

Flota auto electrică a firmei de curierat Sameday are în prezent peste 100 de mașini electrice, iar înlocuirea unora dintre mașinile convenționale a fost o adevărată provocare, pentru că, spune CEO-ul companiei, Lucian Baltaru, la început, „curierii nu s-au bucurat să primească mașini electrice”, li se părea mai degrabă un moft.

„Nu își doreau să conducă mașini electrice. Motivele? În general curierii își doresc mașini pe benzină și cu cutie de viteze manuală, total atipic. Plecând de la preconcepțiile acestea care s-au creat nu doar în România, ci în general, mașinile electrice li se păreau mai degrabă un moft, cu toate că o cutie de viteze automată aduce mai multă productivitate. a povestit Lucian Baltaru, invitatul jurnalistului Claudiu Pândaru la podcastul România Sustenabilă.


Antreprenorul spune că „este un proces de transformare și de învățare”, „modul în care curierii utilizează mașinile electrice este cumva o reînvățare a condusului”.

Ulterior, după ce au văzut care sunt avantajele conducerii unei mașini electrice, CEO Sameday spune că, în timp, curierii și-au schimbat opinia, iar acum circa 95% dintre ei nu ar mai reveni la mașinile clasice.

„Ne-am dat seama că trebuie să creăm niște ambasadori ai condusului electric și am construit în această directie. După care primul impact a fost range-ul (autonomia -n.n.) mașinii. În mod normal, este 200 de kilometri, în general, dar cu greu reușeau să atingă 100 de kilometri, pentru că a început să le placă accelerația foarte rapidă a acestor mașini.

De aceea am creat o competiție - nu cine merge cel mai repede, ci cine merge cel mai eficient. Și avem curieri care, deși producătorul spune că range-ul de deplasare este de 200 de kilometri, au atins și 245 kilometri. În felul asta am ajuns să învăț și eu de la curieri și ei să învețe între ei cum să își prelungească autonomia, cum pot să își încarce mașinile între alimentările de colete”, a explicat Lucian Baltaru, care spune că acum costul total de utilizare a mașinilor electrice tinde să fie mai bun decât cel al mașinilor convenționale. Pe de altă parte, antreprenorul spune că este nevoie de un număr mai mare de stații de încărcare pentru mașinile electrice, o altă provocare fiind termenele „destul de mari” de livrare a acestora.

„Curierii nu vor să mai revină la mașinile convenționale. Dacă la început voiau schimbător de viteză și eventual motor pe benzină - noi am mai avut și mașini pe benzină, care nu sunt așa de eficiente - acum peste 95% dintre colegii curieri vor să rămână pe electric”, spune CEO-ul Sameday.

Ce i-a făcut pe curieri să își schimbe părerea despre mașinile electrice? În primul rând, crede Lucian Baltaru, modul în care se conduc mașinile electrice: „ai și o accelerație atunci când ai nevoie, și le place”. În al doilea rând, antreprenorul spune că mașinile electrice i se par „mult mai curate din punct de vedere al utilizării”, nu au nevoie de atât de multe intrări în service, „pentru că nu ai atât de multe piese în mișcare, deci sunt șanse mult mai mici să se strice ceva”.

În plus, atunci când mașina stă o zi în service, productivitatea are de suferit, iar astfel angajatul pierde din banii pe care i-ar putea câștiga la final de lună. „Am observat că, în cazul mașinilor electrice, sunt mai rare cazurile în care te ia prin surprindere mașina și te lasă pe dreapta o zi sau două. Cred că sunt multe avantaje pe care le oferă mașinile electrice”, punctează Lucian Baltaru.

60% din livrările din curierat vin din e-commerce

Ideea de locker, easybox, a diferențiat Sameday de alți competitori de pe piața de curierat, reprezentantul firmei adăugând că două au fost condițiile îndeplinite care au făcut să apară acest concept.

„În primul rând, în perioada când ne dezvoltam accelerat, lună de lună aveam sute de noi colegi în companie. Noi ne facem planuri pe 10 ani, uitându-ne pe plan, ne-am dat seama că la un moment dat vom ajunge într-un punct în care vom avea enorm de mulți curieri – 10.000 -15.000 - și mă gândeam cum va fi posibil să poți gestiona o flotă atât de mare de curieri În acest moment, 60% din livrările din curierat sunt livrări care vin din e-commerce. Acum 5 ani erau 40%, iar peste 5 ani vor fi 80% {...}. Ritmul cu care crește e-commerce-ul este accelerat și mi-am dat seama că piața de curierat, fără o infrastructură diferită de livrare, diferită de cea la ușă, se va sufoca la un moment dat. Vom avea mult prea mulți curieri, mult prea multe livrări la ușă și o lipsă mare de productivitate. Pentru că la livrarea door-to-door curierul și clientul trebuie să găsească acel moment ideal în care se pot întâlni, să facă schimbul de colet.

Lockerul ne-am gândit că rezolvă fix această problemă. Curierul are un traseu foarte clar stabilit în care nu pot apărea lucruri neprevăzute sau sunt foarte puține, coletul e lăsat într-un box, iar clientul decide când își ridică acel colet din box. Noi suntem mai eficienți, iar clientul nu mai trebuie să aștepte toată ziua curierul. Așa a apărut ideea”.

Lucian Baltaru continuă remarcând că pandemia a confirmat direcția Sameday de a investi in easybox și a accelerat trenduri existente la nivel de consumator, Pandemia a accelerat așteptările clienților de predictibilitate, flexibilitate comoditate, toate astea fiind trenduri cărora seviciul de livrare în locker le răspunde cu succes.

În opinia sa, generațiile tinere pun foarte mult accent pe sustenabilitate. Din studiile companiei, a reieșit că peste 50-60% dintre consumatorii cu vârste sub 30 de ani tind să aleagă o companie de curierat care e sustenabilă, chiar dacă are un cost de livrare mai mare.

În prezent, 50% din trimiterile de colete procesate de Sameday sunt livrate prin easybox. O trimitere livrată la easybox are o amprentă de carbon mai mică cu peste două treimi față o trimitere livrată la ușă, potrivit CEO-ul companiei de curierat. „Deci noi pe 50% din volume avem o amprentă de carbon cu două treimi mai redusă. Nu am făcut un calcul câți copaci am salvat, dar știu că o trimitere la easybox salvează dioxidul de carbon pe care îl absoarbe un copac în 1,5 ani”, a detaliat el sustenabilitatea afacerii.

Totodată, compania are în plan extinderea sistemului de lockere independente energetic, dotate cu panouri solare, iar următorul pas în direcția sustenabilității este ca alimentarea acestor easybox-urilor să fie făcută de către curieri ce conduc mașini electrice. Ceea ce va reduce amprenta de carbon, spune Lucian Baltaru, cu 80-90%, față de o livrare tradițională.

„Ne dezvoltăm o infrastructură de livrare care e implicit sustenabilă, datorită productivității foarte mari pe care o au lockerele. Un curier care livrează la ușă, livrează între 100 și 120 de pachete pe zi. Un curier care are în ruta lui doar easybox-uri, reușeste să ajungă la 400-500 de colete pe zi. Deci noi reușim să fim de 4-5 ori mai productivi cu un curier, în condițiile în care 50-55% din costurile unei companii de curierat sunt curierul, mașina și combustibilul folosit”.

Sameday, parte a grupului eMAG, este unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de curierat, cu activitate în România și Ungaria, având o cifră de afaceri de 160 de milioane de euro, față de 3-4 milioane de euro în urmă cu 5 ani.

Despre cum a debutat Lucian Baltaru în antreprenoriat, despre primul său business, precum și care crede că sunt calitățile pe care trebuie să le aibă un antreprenor, aflați urmărind podcastul atașat acestul articol.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pandora Papers: Ukraine leader seeks to justify offshore accounts
    • Like 0


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult