Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Dar ce îmi ceri mie să fiu eu super riguros?!...”. Efectele plagiatelor asupra studenților de la ASE

plagiat egal furt

Foto: Inquam Photos / George Călin

Acuzațiile de plagiat de la nivelul demnitarilor autohtoni dau naștere tot mai des la discuții aprinse în mediul universitar, studenții prinși cu pasaje copiate din alte lucrări nereușind să înțeleagă gravitatea faptei, având în vedere că tema nu primește atenția corectă în spațiul public, unde este excesiv politizată, spune profesorul universitar Cristian Păun. 

Invitat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, Păun spune că simte, la nivel de studenți, o revoltă: „dle, dar ce îmi ceri mie să fiu eu super riguros, când uite că de fapt nu e important acest lucru!?”.

„(Plagiatul) Nu este o chestiune confortabilă, mai ales pentru cei care sunt la catedră și trebuie să ceară studenților rigurozitate, să ceară să nu fure, să nu copieze la examene, să nu se inspire de la cel de lângă, să nu fure textele altora. Pentru că în momentul în care tu vii și ceri așa ceva și îl prinzi pe student cu așa ceva, foarte greu poți să argumentezi în fața lui vreo sancțiune sau vreo penalizare, să îi spui – dle, nu treci examenul, pentru că te-am prins că ai copiat de la vecinul, nu treci examenul, pentru că te-am prins că ai luat ideile altuia. Poți să îi spui, dar apare tot mai des o revoltă în creștere, eu așa o simt, personal, și eu și colegii mei, la nivel de student, o revoltă: dle, dar ce îmi ceri mie să fiu eu super riguros, când uite că de fapt nu e important acest lucru. De asta poate că această discuție poate ar trebui să aibă loc mai serios în societatea românească și ar trebui să îi acordăm atenția care trebuie, pentru că altfel ratăm în procesul de educatie un lucru foarte important, și anume menținerea integrității la nivel de studenți”, a spus Cristian Păun.

Întrebat despre un caz concret, profesorul Păun a explicat că atunci când i-a atras atenția unui student că a plagiat lucrarea de diplomă, acesta a revenit ulterior cu lucrarea refăcută doar parțial, pentru că nu a înțeles gravitatea faptei, unul dintre motive fiind politizarea temei în spațiul public. 

„Vine la tine și îi arăți - uite, asta e procentul tău din lucrarea ta de diplomă care e plagiat, uite pasajele. Te rog să te duci să refaci lucrarea. Vine cu ea refăcută partial, necorectată semnificativ și când îi spui dar nu te accept, începe scandalul. Dar cum mi-am permis eu să nu îl accept eu să susțină lucrarea cu un asemenea procent pe care l-a îmbunătățit de la 30 la sută la 20 la sută, deși limita e mult mai jos cu privire la pasajele copiate. El nu pricepe, nu întelege că această poveste e una importantă. tocmai pentru că noi ceilalți nu îi acordăm atenția corectă și corespunzătoare în spațiul politic și cred și că politizăm mult subiectul. Cumva îl folosim ca pe o armă politică si mai putin pe ceea ce reprezintă până la urmă - faptul că e o însușire a muncii altuia fără să ceri acordul”, a spus Cristian Păun.

Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E si scuza unei societati care asa e invatata: daca ala a facut, de ce sa nu fac si eu? Pentru ca nu e bine. Simplu. In primul rand pentru tine, ca ramai prost.
    • Like 2
  • Nume check icon
    Plagiatul in Romania este de cand lumea de aceea in lumea "academica" romaneasca nu reprezinta nimic, ci chiar un mod de lucru. Prin urmare nu putem sa dam vina numai si numai pe clasa politica, ci trebuie sa aratam cu degetul pe aproape intreaga societate. Gandit-va la cate teme se copiaza de la un copil la altul. Dupa aceea apar proiecte care se transfera de la un coleg la altul si de la un an de studiu la altul. Si daca trecem de zona plagiat si intram in zona de software unde se considera ca esti "smart" sa piratezi ca nu platesti bani prostu'. Torentele pline de informatii suprinzatoare, parolele cunostiintelor si prietenilor pe platformele de jocuri sau filme. Dar nu, toti suntem puri si cinstiti si noi niciodata nu facem nimic rau, ci ceilalti. Romania educata trebuie sa inceapa cu noi, nu cu ei.
    • Like 2
  • Corina check icon
    Indignarea studentului a fost pregătită de profesorii lui de la gimnaziu încoace, de propriile lor așteptări superficiale - de exemplu portofoliile lu' pește și alte invenții, unde totul devine o competiție în furăciuni de oriunde, prezentate cât mai estetic. (S-au răzbunat, că și lor li se cere asemenea.)
    • Like 2
    • @ Corina
      ceb check icon
      Invatamantul romanesc actual mosteneste genele invatamantului din era comunista cand a invata era similar cu a reproduce enunturi formulate de altcineva.
      De la teoreme la "comentarii" literare....
      Examenele si competitiile scolare evaluau capacitatea elevului de a acumula cunostinte si a le reproduce cat mai fidel.

      Prin urmare, indignarea studenutului e indreptatita, intrucat el a facut ceea ce i s-a cerut, adica a reprodus ceva, cuvant-cu-cuvant. Ce e gresit in asta, nu?!
      • Like 2
    • @ ceb
      Corina check icon
      S-ar putea să fie mai rău decât în comunism în anumite privințe. Atunci, examenele și competițiile nu evaluau reproducerea fidelă, atât cât am prins eu, și examinarea curentă era la obiect, onestă, directă, regulată. Acum e o adevărată cultură a superficialității și furăciunii frumos ambalate.
      Nu, cinstit vorbind, studentul nu are scuză. Știe ce n-ar avea voie. Știe, totuși.
      • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult