Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„La bani mărunți” cu Andreea Raicu: „Conștientizarea e extrem de importantă: să trăiești conștient de ce mănânci, cât mănânci, cum te porți, ce bani ai, cum îi cheltui și dacă chiar ai nevoie să îi cheltui”

Andreea Raicu își descrie propria copilărie drept una fără griji - „aveam de toate”. Mama sa, însoțitor de bord, îi aducea, înainte de 1990, lucruri la care alți oameni nu aveau acces.

Andreea a intrat apoi în televiziune, unde a avut bucuria ca cele mai multe proiecte în care a fost implicată să fie un succes. După 20 de ani de televiziune, a luat calea antreprenoriatului și a constatat că lucrurile nu stau mereu așa.

În calitate de antreprenor, ea spune că învață în fiecare zi, iar asta o ajută să se dezvolte. Să te oprești din învățat înseamnă să nu mai exiști, spune Andreea Raicu, invitata lui Claudiu Pândaru, la podcastul BCR de inteligență financiară „La bani mărunți”, amplificat de Republica.ro.

„Înveți în fiecare zi, înveți cumva forțat. Mai toate lucrurile pe care le-am învățat, le-am învățat din mers. Când am început televiziunea, acum foarte mulți ani, am început cu o emisiune în direct, «Ora 7. Bună dimineața» . Cum poți să iei un om care nu are niciun fel de pregătire și să-l arunci într-un lac, fără să știe să înoate?! Asta mi s-a întâmplat. Apoi, în primul business am învățat din mers, după care atunci când am început business-ul meu am fost la niște școli de business, în așa fel încât să înțeleg mult mai structurat tot ceea ce știam și făceam intuitiv”, a povestit Andreea Raicu una dintre lecțiile învățate: e bine să te întorci la școală. 

„Da. Cred că să te oprești din a învăța și din a te perfecționa în ceea ce îți dorești să faci înseamnă că ai murit. Înveți în fiecare moment. Am tot timpul nevoie să merg la un curs, să învăț ceva, să fiu provocată, să mă facă să mă dezvolt”, a subliniat Andreea Raicu, pentru podcastul „La bani mărunți”.

Întrebată ce sfaturi ar da unei tinere care ar vrea să se apuce de antreprenoriat, Andreea Raicu spune că mai întâi ar întreba-o de ce vrea să te apuce de antreprenoriat, pentru că e foarte important ca dorința să fie intrinsecă.

„Văd foarte mulți oameni care vor să facă antreprenoriat sau tot felul de business-uri doar pentru că dau bine, sau pentru că i-ar face să fie cumva successfull, dar dintr-o perspectivă a societății, nu din perspectiva lor. Cred foarte tare că ideea de business trebuie să pornească din interiorul tău. Dacă nu ești o persoană care se motivează singură, atunci ai o problemă, pentru că în antreprenoriat ai nevoie să te motivezi foarte mult. Sunt multe momente grele, sunt multe momente în care ai multe probleme”, spune fosta vedetă de televiziune. Ea a dat exemplu una dintre problemele cu care se confruntă businessul său: întârzieri în producția de haine, din motive „perfect de înțeles”. Dar asta le scade vânzările și veniturile, iar împreună cu echipa ei caută soluții de ieșire din impas.

„Ok, ce facem pentru asta? E foarte important să înveți să te adaptezi, să înveți să te motivezi singur. Să fii o persoană extrem de flexibilă, să fii foarte curioasă, să vrei să înveți tot timpul și să ai o putere de muncă foarte mare”, vede Andreea Raicu.

„Pentru mine a fost șoc să văd că tu vii în fiecare zi la birou”

Oamenii cred că atunci când ești antreprenor poți să faci ce vrei tu, când vrei tu. Poți, bineînțeles, dar trebuie să îți asumi consecințele care vin la pachet, este de părere fosta vedetă TV.

„Mă întreba una dintre colegele mele mai nou venite în echipă, de un an: «Dar tu de ce nu îți iei vacanță o lună, să pleci? Pentru mine a fost șoc să văd că tu vii în fiecare zi la birou. De ce vine Andreea Raicu în fiecare zi la birou? Mie mi se pare că tu muncești atât de mult! Stai în ședințe de buget. Eu m-am gândit că face altcineva lucrurile astea» . Când e vorba business-ul tău și investești nu poți să pui pe cineva să-ți facă treaba, pentru că s-ar putea să n-o facă foarte bine, dar consecințele tu ți le asumi”, a punctat Andreea Raicu.

De-a lungul timpului, ea a învățat ce presupune fiecare job din echipa sa. Știe ce face fiecare coleg, de la cel care răspunde la telefon, la customer service, customer care, de la cum se împachetează, absolut tot. Consideră că nu poate să ceară unor oameni niște lucruri pe care ea nu le stăpânește.

„Antreprenoriatul ți-l dorești pentru că vrei să te dezvolți, vrei să faci bani și vrei să aduci cumva ceva bun în lume”, descrie Andreea Raicu.

Unde se vede peste 5 sau 10 ani? Andreea Raicu spune că își dorește foarte mult ca business-ul ei să devină un reper în primul rând pentru femeile din România, deocamdată. „Îmi doresc să fim acel reper la care să se întoarcă de fiecare dată când au nevoie să își găsească curajul de a fi cine sunt ele. Pentru că noi cu toții avem milioane de măști care ne ajută să putem să supraviețuim în această lume și doresc foarte tare să fim acolo pentru ele și să le dăm acest curaj prin tot ceea ce facem noi”, a punctat Andreea Raicu.

„Chiar am nevoie de toate gențile alea multe pe care mi le cumpăram, de toate bijuteriile, de toate hainele alea? Nu.”

„Cât aveam atâta cheltuiam”, descrie Andreea Raicu relația sa cu banii, înainte de a intra în antreprenoriat.

Fosta vedetă de televiziune a povestit că a început să câștige bani de la o vârstă fragedă, și a punctat că și în ce privește educația financiară, ca de altfel în multe zone, este nevoie de conștientizare.

„Am intrat în televiziune unde câștigam mult mai mulți bani decât puteam să cheltui la momentul respectiv. Pe măsură ce câștigi bani, nevoile se schimbă. Și dacă acum te bucurai că îți cumperi o mașină care costă 5 lei, apoi mai vrei o mașină care costă 10 lei, și uite cum ți se pare mașina aia senzațională. Dar pentru că faci 50 de lei, vrei o mașină mai scumpă. Și toată schimbarea asta a mea interioară m-a făcut să înțeleg de ce am nevoie de lucruri. Chiar am nevoie de toate gențile alea multe pe care mi le cumpăram, de toate bijuteriile, de toate hainele alea? Nu. Și atunci cumva s-a schimbat.

Da, cred că în unele familii educația financiară începe să fie din ce în ce mai prezentă. (Și asta e un lucru bun pentru copii.) Da. Și la fel ca la orice, conștientizarea e extrem de importantă: să trăiești conștient, să trăiești conștient de ce mănânci, cât mănânci, cum te porți, ce bani ai, cum îi cheltui și în ce fel îi cheltui și dacă chiar ai nevoie să îi cheltui.

În urmă cu câțiva ani mă duceam într-un magazin, îmi puneam ceva să cumpăr și simțeam un gol în stomac și atunci mă întrebam de ce simt asta? Chiar am nevoie de lucrul ăsta? Nu. Și mă duceam și îl puneam la loc.

E tendința noastră compulsivă de acoperire a acelui gol interior cu lucruri din exterior. Pentru mine, compulsivitatea asta a cumpărării multor lucruri m-a făcut să cheltui foarte mulți bani”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ceea ce scrie nu se potrivește omului de rând! Când vii dintr-o familie care se „descurca”, iar banii și relațiile nu sunt o problemă, așa gândești! Când ești obligat, de condiția ta socială, să o iei „de jos”, nici viața, nici antreprenoriatul nu mai sunt așa de provocatoare! Sunr experiențele celor cu bani, care, este adevărat, au reușit în ce și-au propus. Dar au avut în spate banii și relațiile părinților.
    • Like 0
  • Crabu check icon
    E ca intr-un film d-ala prost, de actiune, din anii 90, unde personajul principal este arhetipul eroului care le stie pe toate, le face pe toate, nu are nevoie de mancare, apa sau sa-si schimbe hainele. Nu are nevoie sa faca si el un dus, ceva! Nu ii miroase gura, nu-i creste barba, nu poarta ochelari! Este bronzat, aranjat, ii sta bine in toxedo, dar si in costum de baie, halat sau pantalon scurti. Conduce autoturism, autobuz, motocicleta, barja, tren cu o indemanare enervanta. Escaladeaza versanti de munti fara chingi, se arunca din avion fara parasuta, aterizand vitejeste intr-un balot de paie proaspat cules. Fara echimoze si fara sa puta, plin de adrenalina si ambitie isi continua aventura constientizand cat de norocos este. Bleah!
    • Like 0
  • Nume check icon
    Numai lucruri frumoase si inspirationale, culese din literatura de specialitate, spuse care sa dea bine in contextul actual: lucrezi pentru un scop in viata si mai putin pentru bani, esti un exemplu pentru angajatii tai, mindfulness in orice faci, nu mai aruncam bani pe lucruri marunte si intelepciunea care apare la o anumite varsta dupa ce ti-a "trait" tineretea. Totul este perfect si inspirational ca in revistele lucioase. Poate sa strecuram si ceva realitate si imperfectiune specific umana nu ar strica...
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult