Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de trei ani. De astăzi vă invităm să ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră, dar și să testați viitorul tehnologiei, implementăm conversația vocală direct în browser, apăsând pe butonul de microfon poți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„La Stampa” critică manualul unic pe care vrea să îl impună Guvernul. Editorii europeni îl avertizează pe premierul Tudose: E o decizie devastatoare

Manualul unic, pe care vrea să îl impună Guvernul Tudose, va distruge învățământul românesc, avertizează profesorii și editorii români însă nu doar ei. Federația Editorilor Europeni a trimis premierului Tudose o scrisoare în care își exprimă îngrijorarea față de punerea în practică a acestei decizii „unilaterale și devastatoare”, în timp ce La Stampa atrage atenția că o astfel de măsură amintește de regimurile fasciste și comuniste.

La sfârșitul lunii august, ministrul Educației, Liviu Pop, a anunțat că va propune în guvern un proiect de act normativ care va stabili că editarea manualelor din România va fi făcută exclusiv de Editura Didactică și Pedagogică, un sistem care a mai funcționat pe vremea regimului comunist. 

Foto: Alexandru Bușcă/Inquam Photos

Făcută sub pretextul scăderii costurilor și al asigurării la timp a cărților în școli, a astfel de măsură înseamnă de fapt o „unificare autoritară” a manualelor, scrie cotidianul italian La Stampa, care menționează că o situație asemănătoare mai este întâlnită în Ungaria lui Viktor Orban. 

Mircea Cărtărescu: Guvernul rușinii noastre nu ne uimește doar pe noi, ci o lume întreagă

Articolul a fost distribuit pe Facebook de scriitorul Mircea Cărtărescu împreună cu următorul mesaj: „La Stampa dezvăluie nebunia românească a manualului unic. Guvernul rușinii noastre nu ne uimește doar pe noi, ci o lume întreagă.”

După anunțul făcut de Liviu Pop, Federația Editorilor Europeni i-a trimis, prin președintele său, Henrique Mota, o scrisoare premierului Mihai Tudose prin care îi cere să renunțe la adoptarea unei astfel de măsuri. Mota se declară alarmat de faptul că Guvernul României ar putea lua o astfel de „decizie unilaterală și devastatoare”. 

„Este crucial ca toți elevii europeni să fie confruntați cu o varietate de surse și viziuni divergente, pentru a fi mai bine echipați ca cetățeni informați. Este crucial ca toți elevii europeni să fie capabili să acceseze cele mai bune materiale educaționale cu putință, publicate de o diversitate de edituri care concurează pentru excelență”, a transmis Mota, care a atras atenția că Editura Didactică și Pedagogică poartă „stigmatul fostului regim comunist”.

Matematicianul Liviu Ornea: „Cine crede că matematica și-a spus ultimul cuvânt cu Pitagora, poate ar trebui să mai treacă pe la școală”

Însă Mihai Tudose a arătat deja că susține ideea manualului unic, ba mai mult vrea să publice cărțile școlare scoase de Editura Didactică și Pedagogică la Monitorul Oficial. „Mi se pare o nebunie ca, de exemplu, în fiecare an să rescrii manualul de istorie, de parcă Ştefan cel Mare în fiecare an mai face câte ceva, mai câştigă câte o luptă, mai pierde câte ceva, la matematică Pitagora se mai gândeşte şi rescriem manualul. Culmea e că nu e deloc un demers pentru educaţie, ci un bussines cu caiete suport, cu fiţuici suport, o nebunie completă”.

Matematicianul și eseistul Liviu Ornea, a criticat, în cadrul unei dezbateri organizate în această săptămână, la care au participat editori și profesori, ideile lui Tudose. „Ideea manualului unic este stupidă. În plus este stupidă ideea ca un manual să se autoreproducă pentru că nu mai există Pitagora. Cine crede că matematica și-a spus ultimul cuvânt cu Pitagora, poate ar trebui să mai treacă pe la școală”, a declarat el.

Liviu Papadima, prorectorul al Universității din București, a atras atenția că o astfel de măsură are drept scop reintroducerea controlului ideologic asupra educației. „Aceasta nu este doar o problemă a editorilor si editurilor, ci o problemă a învățământului românesc, sunt foarte intrigat că aceste propuneri pe care le avansează actualul Guvern nu iau în calcul consecințele unei astfel de măsuri pentru școala românească. În opinia mea, existența manualului unic este justificată doar în trei situații: în vreme de război, pe timp de dictatură și în țările din lumea a treia, care nu au puterea financiară de a asigura existența manualelor alternative. Nu este cazul României anului 2017! Nu are sens să ne întoarcem la norma manualului unic, introdus în '48 de comuniști, din dorința de a avea control ideologic asupra educației! Manualul unic are efectul pervers că, din instrument educațional, devine scop educațional. O nefericită reîntoarcere la manualul unic ar duce la o nefirească uniformizare a actului educațional”, a afirmat Papadima. 

Liiceanu: N-ar fi rău ca, pe modelul propunerii de a trece la un manual unic, să hotărâm ca, în locul unei autostrăzi, să ne mulțumim cu o Românie traversată de un unic drum de țară

Ioan Neacșu, profesor al​ Facultății de Psihologie și Științele Educației din cadrul ​Universității din București, a pledat pentru existența mai multor manuale și a propus soluții care ar putea fi luate în discuție pentru a rezolva disfuncționalitățile din acest moment: temperarea vitezei cu care se schimbă programa școlară, construirea unor metodologii de către edituri cu privire la editarea manualelor, constituirea unor grupuri de editare și o monitorizare și evaluare mai atente ale manualelor. Care, în opinia sa ar trebui să aibă o durată de viață mai lungă, de minimum opt ani, așa cum se întâmplă și în alte țări europene.

O serie de personalități din domeniul culturii și educației au criticat public, în termeni tranșanți, ideea manualului unic. Printre ei, și fondatorul Editurii Humanitas, Gabriel Liiceanu: „În loc să acuze felul în care propriul partid, de câte ori a ajuns la guvernare, a creat, prin miniștrii săi, un adevărat dezastru în organizarea licitațiilor de manuale și în evaluarea calității lor, Liviu Pop aruncă acum vina în ograda editurilor. În loc să vorbească de incompetența funcționarilor îmbătrâniți în rele de la Învățământ și a miniștrilor incapabili să-i strunească, el invocă „sarabanda” manualelor (și a editurilor, se subînțelege) din ultimii cinci ani.

Când, în urmă cu ceva vreme, editura Humanitas a hotărât să iasă de pe piața manualelor, a făcut-o dezgustată de totalul neprofesionalism al organizatorului licitației (Ministerul Educației), de nerespectarea termenelor anunțate, de lipsa de transparență (concurenții nu știau cine anume le evaluează munca) și de favoritismul cinic.

N-ar fi rău ca, pe modelul propunerii de a trece la un manual unic, să hotărâm ca, în locul unei autostrăzi pe care oricum nu suntem capabili s-o construim, să ne mulțumim cu o Românie traversată de un unic drum de țară. Și dat în „execuție”, după cum se vede, unei „firme de casă””.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ati vazut manualele de scoala primara ? Daca va uitati in ala de biologie de clasa a4a va cruciti. Este scris de o familie care a facut si manualul de matematica. Pana la urma pregatirea autorilor care e ?! Matematicieni sau biologi. In manualul citat apar atatea ineptii pe pagina incat i.am interzis copilului sa se ia dupa manual. L.am pregatit eu. Cel de istorie a avut inadvertente majore. Nu aducea nimic nou sau real fata de cel comunist in care istoria era falsificata. In plus are de ales chipurile din 5-6 manuale. De fapt are de ales directoarea ce comision sa ia si de la care editura. In plus copilul cara la scoala un ghiozdan de 10 kg cu caiete de lucru de la aceleasi edituri care completeaza ce NU scrie in manuale. Cei care fac afaceri pe seama copiilor nostri, indiferent de apartenenta politica vor bani. Bani obtinuti usor cu care sa.si trimita odraslele la cursuri in tari despre care afirma ca au invatamant slab.
    Unde au fost domnii inspectori si editori cand ieseau manualele alea inepte ? De ce nu si.au folosit autoritatea atunci ? Cat au castigat din neimplicare ? Cat au avansat in cariera pentru ca au inchis ochii ?
    • Like 4
    • @ Calin Ungureanu
      check icon
      Ca să nu mai spun de un manual de Matematică și Explorarea Mediului (clasa I), în care scrie că „stomacul este protejat de scheletul corpului”...
      • Like 0
  • Inca o chestiune: sa nu avem pretentia de la scoala sa ne invete tot. Daca urmezi numai scoala, rezultatele vor fi mici. Trebuie multa educatia complementara reala, ce presupune: biblioteci, muzee, gradini zoologice si botanice, teatru, cinematografe, opere si filarmonici, concerte de muzica (de la muzica populara, pana la jazz, rock, samd), sali de sport si stadioane (apropo, sunt bucuros ca am reusit sa merg la meciuri de-a lui Poli Timisoara cand in Romania inca se juca fotbal). Educatia complementara nu inseamna manuale alternative si auxiliare. Indoctrinarea presupune pe langa manual cu o singura directie si restrictii in biblioteci, muzee, sau in spectacole. Nici macar in perioada comunista, nu reuseau sa impuna o indoctrinare reala, fapt pentru care la concertele de ex. lui Phoenix, stadioanele erau pline.
    • Like 2
  • Ca multi din cei care au postat mai devreme, manualele alternative si mai ales auxiliarele au fost o mare tampenie (ma refer la implementarea lor). Eu am facut scoala dupa manuale unice, fara auxiliare. Stiind unde am ajuns acuma, pot sa zic ca sunt mandru ca am facut matematica, fizica si chimie dupa o programa "comunista". Ce nu era ok la manualele comuniste era ca nu erau specificate referinte bibliografice. Adica, daca elevul vrea mai mult, sau alta parere, sa consulte o carte mai mult sau mai putin fundamentala in domeniu (de ex., la literatura romana, sa te duci sa citesti o critica literara arhi-cunoscuta - gen Perpessicius, daca vrei sa stii mai multe despre Eminescu). Cred ca manualele unice sunt o buna idee, daca ar fi implementat in felul urmator:
    1. Continutul manualului sa fie facut la minister. Varianta electronica sa fie postata gratuit pe internet (nu e nicio chestie sa pui un pdf pe site-ul edu.ro de ex). Manualul sa poata fi imprimat de orice editura care vrea, ministerul sa nu aibe pretentia la drepturi materiale de autor (bani din redistribuirea/revanzarea lui), ci numai la recunoasterea lui ca si autor al manualului(stil open-source).
    2. In manual sa existe specificat clar, in functie de materie, o lista bibliografica extinsa (de ex. tratate de istorie, carti de critica literara (gen Calinescu, Perpesicius, etc), samd). Poate in acest fel, daca vor sa isi extinda cunostintele si sa afle si alte cele, elevii vor face un drum la biblioteca (si asa, Romania e pe ultimele locuri la numarul de abonati la biblioteci).
    Pana la urma, manualul, ca si scoala, trebuie sa iti deschida orizonturi. Este doar un punct de inceput. Vrei variante mai multe, studiu aprofundat, atunci trebuie sa te duci la biblioteca, unde sa citesti/studiezi chestii arhi-cunoscute. Eu chimia am aprofundat-o dupa cartile lui Nenitescu.
    • Like 8
    • @ Alexandru Amaricai
      excelente propuneri, la care nici liiceanu nu ar putea obiecta
      cine vrea descarca manualul si se tiparesc doar in masura in care e nevoie, scad cosrurile educatiei enorm - si nici nu...incarca editura didactica (mai exista?) sau monitorul oficial (tine de guverrn parca) prea mult
      mai greu cu selectia lu' cine face manualul unic
      (comisii de avizare exista, mi-e greu sa cred ca au pus botu' la atentii dar nu e exclus ici pe colo)

      si, ca un elev sa aibe acces la "alternative" cum sugereaza stranierii, ar presupune sa deschida macar 2 manuale de acelasi fel -el si nu proful lui - ,dar eu zic ca noi sa ne rugam sa deschida macar unu
      • Like 1
    • @ Alexandru Amaricai
      Bayard check icon
      Considerand incompetenta actuala din aparatul guvernamental chiar ai putea avea incredere in ei sa elaboreze niste manuale corespunzatoare??? Asta e problema reala. In plus concurenta editurilor cum s-ar manifesta? prin producerea acelui manual intr-o calitate cat mai proasta ca sa fie mai ieftin?
      • Like 1
  • Excepțional articol!
    Fiindcă adună opinii competente vizavi de chestiunea manualului unic, o întoarcere de foarte tristă amintire a comunismului, respectiv a manualelor editate de Editura Didactică și Pedagogică.
    Această editură a contribuit masiv la neîndeplinirea rosturilor fundamentale ale învățământului românesc prin obediența fără limite față de comanda politică, dezinteres față de calitatea manualelor și cursurilor universitare, selectarea cadrelor pe bază de nepotism și lipsă de curaj al opiniei și profesionalism.
    E greu de crezut că asemenea vicii au dispărut în prezent.
    • Like 1
  • Joe Doe Joe Doe check icon
    Ii razboi economic,acei europeni platesc manualele copiilor romani?nu..nimeni nu zice impunerea unor manuale obligatori in facultate dar invatamantul obligatoriu trebuie sustinut....INCLUsiv Limba Romana Obligatorie in Romania!
    • Like 2
  • De 7 ani de când am copil la școală, tremur de nervi în fiecare an când primim manualele. Nu doar că primim manuale vechi, unele chiar din anii 90', ponosite și proaste, dar pe lângă manuale, cumpărăm și "caiete de lucru", tot un fel de manuale. Departe ideea învățământului de stat gratuit. Nu mai sunt laboratoare, nu mai sunt hărți, sau mai știu eu ce materiale mai prevede programa.Toate extramanualele maculatură de rahat și materialele didactice, trebuie cumpărate de elevi. Asta ca asta, dar din clasa a V-a începe dezastrul. Manualele sunt atât de prost concepute, urât editate și ilustrate încât în fiecare an ne downloadăm de pe net manualele ceaușiste pe care le ducem la legat ca să ne putem folosi de ele. Da, copilul meu învață din manualele ceaușiste, nu din cele contemporane unde o lecție e de gramatică, una de literatură, morfologia e amestecată cu sintaxa și lexicologia, atăt de năucitoare precum ideile crețe ale tuturor miniștrilor învățământului de după revoluție. Iar pentru fizică, de exemplu, ne folosim de videoclipuri ale școlilor din vest. Vă gândiți poate că suntem un caz izolat? Nuuuu, jumate din clasă învață după manuale ceaușiste, jumate au meditatori. Credeți că vreuna din taberele pro sau contra manualelor unice au în gând calitatea educației? Cei care au edituri sunt la fel de lihniți după contracte ca cei de la Editura didactică și pedagogică. Trăim într-o țară lihnită de bani. Ce e așa de greu de văzut că pornind de la programa școlară până la tot ce se gândește și se hotărăște în domeniul educației e lipsit de viziune și logică? Mi se rupe de ce se va hotărî, oricum nu copilul meu va fi beneficiarul, ci vreo editură. Că va fi manual unic sau vom continua cu mormanele de maculatură de doi bani, va trebui în continuare să ne downloadăm manuale ceaușiste și să ne pregătim copiii să se care naibii din țara noastră lihnită după banul public. Nu vă mai flamboaiați, că-i degeaba.
    • Like 8
    • @ Simona Petreanu
      Bayard check icon
      Sper ca nu luati manualele ceausiste si pentru istorie....
      • Like 0
  • In 'afacerea' manualelor alternative cred ca MEN trebuie sa se implice numai in elaborarea programei si decontarea manualelor vandute. Editurile ar trebui sa se ocupe de editarea manualelor al caror continut sa corespunda programei si de plasarea lor pe piata. In rest sunt pledoarii partinitoare iar ideologizarea invatamantului este realizata prin elaborarea programelor scolare nu prin manualele alternative. Fara sa minimizam importanta manualelor cred ca rolul determinant revine dascalului si nu manualului.
    • Like 1
  • Poate că nu aș fi de acord cu manualul unic,dar nici cu edituri diferite pentru fiecare materie în parte (6-7) ,nu sunt de acord.În învățământul primar predam integrat,aproximativ în fiecare săptămâna avem o temă diferită.Cum putem folosi manualele dacă la Lb. română în săptămâna respectiva se vorbeste despre animale salbatice,la Matematică și explorarea mediului despre planeta noastră ,la Avap despre lumea de la polul nord,etc?!Trebuie aleasă o singură editura care respectă această aliniere.Cât despre auxiliare,ele sunt folosite în completarea manualelor,care de multe ori sunt sărace în aplicații practice și care respectă unicitatea temei.
    • Like 1
  • Ca deobicei, în România nu există măsură, există numai extreme. De la manualul unic, am trecut la manuale alternative care, în intenţie – bune, s-au dovedit a fi o catastrofă. Iar artizanul acestei catastrofe nu a fost PSD, aşa cum insinuează domnul Liiceanu (dar ne-am obişnuit deja ca dumnealui să mintă), ci nimeni altul decât profesorul Marga, la un moment dat ministru al învăţământului.

    Numai cine n-a avut copii la şcoală în perioada de după 1996, nu ştie ce mare porcărie sunt manualele alternative. Fi-miu, spre exemplu, când a dat la Politehnică, s-a pregătit la fizică după manualul vechi, ca să fie sigur că intră. Manualul nou, "alternativ", fiind o mizerie. La toate aceste "alternative", chipurile gratuite, mai adăugaţi şi caietele ajutătoare pe care, de obicei, le cumpăram şi nu erau deloc ieftine (nu ştiu dacă acum sunt sau nu gratuite). Probabil că unii dintre "republicani" (cei care vor, bineînţeles) îşi mai aduc aminte de multmediatizata mizerie de manual alternativ de istorie în care scria că "Decebal avea buze senzuale" şi apărea Andreea Esca la figuri istorice (contemporane). La asta se adaugă mafia şcolilor/liceelor şi aici iar vin la un exemplu din perioada de liceu a fiului meu, când pentru o anumită materie profesoara a recomandat un alt manual, care era mai bun decât cel pentru care optase conducerea liceului; şi aşa era. Deci cam asta este realitatea manualelor alternative: o varză, o brambureală, o sursă de "comisioane" pentru profesori şi de profit pentru edituri. Surprinzător, sunt obligat să recunosc că atitudinea lui "Genunche" este justificată şi să aprob chiar zicerea lui Tudose în sensul că ar trebui să fie de-ajuns manualul (fie el şi alternativ), fără tot felul de "anexe".

    Dacă sunt necesare manualele alternative? Eu consider că da! De altfel, Federaţia Editorilor Europeni spune că "Este crucial ca toţi elevii europeni să fie capabili să acceseze cele mai bune materiale educaţionale cu putinţă, publicate de o diversitate de edituri care concurează pentru excelenţă." Ceea ce este corect. Însă aceste "materiale educaţionale" să treacă printr-o comise de evaluare care, într-adevăr, să-şi facă treaba şi să nu cedeze presiunilor editurilor (presiuni care, pot să pariez, vin şi pe cale politică). Iar dacă cedează, atunci membrii acelei/acelor comisii să primească sancţiuni disciplinare, administrative şi, dacă este cazul, penale. Adică să fim siguri că acele edituri concurează, într-adevăr, pentru excelenţă. Ceea ce deocamdată nu este cazul, pentru că aici se învârt bani mulţi şi siguri (că vin de la stat, nu?) şi fiecare vrea să prindă o bucată cât mai mare din plăcintă. De aceea nici nu mă surprinde atitudinea acidă a d-lui Liiceanu, în condiţiile în care a fost îndepărtat de la borcanul cu carne în untură.

    Din punctul meu de vedere, articolul este o oglindă a intereselor editurilor şi, de ce să n-o spun, a unor profesori. Seamănă cu zarva pe care o face haita atunci când i se ia prada.
    • Like 11
    • @ Dragoş Anghelache
      check icon
      «articolul este o oglindă a intereselor editurilor şi, de ce să n-o spun, a unor profesori.» Da, sigur că da, dar soluția nu este revenirea la comunism. Da, multe manuale erau făcute pe genunchi, unele plagiate etc. etc. Știm asta. Dacă pornim pe acest drum, al revenirii la manualul unic, rezultă că România nu este capabilă să edifice un sistem politic minimal coerent și minimal bazat pe libertate și concurență. Acest lucru nu este adevărat, este adevărat însă că România este condusă de prea mulți incompetenți.
      • Like 0
    • @ Dragoş Anghelache
      "Decebal avea buze senzuale?"
      Scoala s-a obosit intotdeauna sa ne bag pe gat anii de domnie, ani la care au avut loc anumite evenimente dar nimeni nu s-a chinuit sa explice elevilor de ce, ce a stat in spatele acelor actiuni. Istoria este prezentata ca o serie interminabila de numere si date, mai nimic despre procesul istoric.
      Cu intarziere aflu despre calitatile fizice a fostului rege dac. Abia acum inteleg cat de perfizi au fost romanii. Prefacandu-se insetati de bogatiile Daciei strabune ei au avut ca tinta voluptoasa gura a regelui dac.
      • Like 1
    • @ Gar Gaune
      Probabil,acele buze senzuale l-au atras pe Traian cãtre noi pofte....geopolitice !
      • Like 1
    • @
      Bineînţeles că soluţia nu este să se revină la manualul unic! O soluţie ar fi ca acele comisii de avizare a manualelor (dacă într-adevăr există aşa ceva) să-şi facă datoria şi să "treacă" numai acele manuale care să fie într-adevăr "cele mai bune materiale educaţionale cu putinţă". Dar pentru asta, membrii comisiei trebuie să reziste la presiuni. Asta înseamnă că nu trebuie să fie numiţi politic. Asta înseamnă, deci, că nu se poate! :))
      • Like 1
    • @ Dragoş Anghelache
      check icon
      Da, și ce criterii au cei care stabilesc «cele mai bune manuale»? Cine e membru PSD e cel mai bun autor? Sau care? Păi asta este MAREA PROBLEMĂ a României, scara de valori, cei care stabilesc aceste scări de valori, cei care i-au permis lui Gabi Oprea nu numai să ia un doctorat, ba chiar să fie conducător de doctorate... GAbi Oprea a fost și este unul dintre cei mai influenți oameni ai Puterii, doar nu credeți că a ajuns acolo pe competență? Am dat un simplu exemplu, sunt alte sute de dat...
      • Like 1
    • @ Dragoş Anghelache
      Bayard check icon
      Pai problema e tot la minister si la inspectorat ca nu mentin standarde ridicate pentru manualele astea alternative. De ce sa avem incredere in ei sa elaboreze ei insisi un manual unic??? E un non-sens.
      • Like 1
  • N-am crezut ca o sa spun asta dar aici cu manualele sinistrul invatamantului are toata dreptatea. Sa nu mai fie manualele mijloc de lupta intre gashtile de mafioti care se lupta nu pentru copii si pentru scoala ci cum sa smechereasca mai abitir statul. Asa ca de fiecare data luptele sacalilor intarzie aparitia manualelor, ceea ce e mai devastator pentru tara decat aiureala cu -vezi Doamne - licitatiile cica democratice. Care, de fapt, nu sunt defel democratice ci o manarie ordinara pana-n final.
    • Like 4
    • @ Iuga Nicolae
      Mr.Oh check icon
      Inainte de a construi ceva (un sistem) trebuie sa stii ce vrei sa obtii. Si cum sa masori.
      In ceea ce priveste un sistem de educatie trebuie sa stii cum masori ezultatul la sfarsit de ciclu de educatie. Este primul si cel mai important criteriu.
      Abia apoi incepi sa construiesti sistemul, structura sistemului, manuale, formezi profesori etc.

      Cum sistemul are scopul de a aduce profit material unora, asa si arata. Educatia elevilor este un efect secundar, ce ramane dupa ce sistemul a facut profit, din coruptie, vanzare de manuale, sistemul de meditatii si altele.
      • Like 4


Îți recomandăm

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult

iancu guda - andreearosca.ro

Iancu trăiește printre cifre. Biroul lui e mic și „decorat” cu o grămadă de lucruri care reflectă și preocupările, și pasiunile, și munca lui: pe un perete e un tricou semnat al echipei Viitorul Constanța și alte memorabilia legate de clubul creat de Gheorghe Hagi. Fotbalul e una dintre pasiunile lui Iancu, alături de înot.

Citește mai mult